Manieren inhouden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Manieren inhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 20:41

Hallo allemaaaal!

Ik rijd nu ongeveer een jaar op een manege pony. Springen gaat hartstikke goed en we gaan samen erg vooruit!
Ze is ontzettend dol op springen en soms word ze te enthousiast en crosst ze ontzettend op de hindernissen af
waardoor ik een balkje heb. Op 10 juli heb ik weer een onderlinge spring wedstrijd, dit heb ik altijd in klasse B gedaan
maar ga nu naar L. Na de hindernissen zorg ik wel dat er weer rust in komt. Soms trek ik wel wat te hard en
gooit ze zo haar hoofd omhoog, ik rijdt hiervoor al wel met martingaal.
Heeft iemand nog tips om haar tussen de hindernissen wat terug te krijgen?

Anomien

Re: Manieren inhouden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:46

als het het laatste paardje in je profiel is zou ik inderdaad adviseren minder te trekken en meer mee te geven. Dit paard wordt behoorlijk in de krul getrokken en boven de hindernis behoorlijk belemmerd in de beweging. Laat maar eens wat meer los en geef zelf wat mee, heeft ie ook minder redenen om buiten de hindernissen om zich zo uit te drukken. Of het is gewoon een paard wat graag naar de hindernis trekt, die zijn er ook natuurlijk. (die martigaal op je foto is echt nutteloos als je hem zo vreselijk achter de loodlijn en in de krul trekt). Denk dat je instructrice je een heel eind kan helpen. Veel succes.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:19

Bedankt! ja dat is haar inderdaad. Alleen als ik haar niet meer inhoud maakt ze zo 3 galop sprongen er tussen in plaats van 5. En ze gaat zo ook vlak springen waardoor ze een balkje eraf gooit. En wat bedoel je precies met de martingaal? Moet hij strakker of losser?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:40

Goed terug zitten tussen de hindernissen. Op je billen en korte ophoudingen maken. Dus vooral niet blijven trekken maar elke keer weer je hand ontspannen.
Je lijkt ook iets voor je paard uit te springen (je billen moeten dichter bij het zadel blijven). Zelf netjes terug blijven zitten dan kan je je paard leren wachten. Je krijgt dan de kans om iets dichter onder de sprong te rijden, het vlak springen zal dan ook verbeteren.
Ik heb niet heel veel verstand van springen, maar zo zou ik het proberen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:12

Ik heb hier nog wel een filmpje van het begin hoe ik toen op haar reed. Hier hou ik haar bijna niet in.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:59

ik zie niet aan het filmpje echt van dat zij hard gaat of wat dan ook.
is dit niet je eigen gevoel?
en je hebt gewoon paarden als je de teugels strakker neemt dat e harder gaan.
maar als je dit moeilijk vind waarom blijf je dan niet in de B klasse,
want je rijd nog maar een jaar?
want ik denk dat je misschien eerst moet gaan oefenen dat je echt goed basis dressuur kunt rijden.
want als je niet dressuur kunt rijden dan kom je je zelf ook tegen in het parcours.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:01

Hmm, hard vind ik het niet gaan. Er zit gewoon spanning in het lijf van je paard. Zo vanaf het filmpje te beoordelen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:46

Nee ik rijdt al 8,5 jaar! tja mijn instructeur zegt ook altijd dat ik haar moet inhouden. En soms tijdens de les gaat ze ook wel eens onder mij weg en dan springt ze zo vlak dat ze dan altijd een balkje heeft :+

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:44

Rustig erop af rijden en als hij te hard wil zet je hem op de volte tot hij weer rustig is

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:55

Wat doe je aan dressuur oefeningen, want dat is toch de basis,
Ik heb heb ook de foto,s bekeken , maar een paard wat zo veel druk op de mond heeft zal nooit terug komen, zorg idd voor meer ontspanning , maar ja dat is lastig met een manege paard , want ook de bespiering klopt al niet en je leert helaas op een manege niet echt veel over een paard naar ontspanning rijden. miss zelf eens meer theorie gaan leren zodat je weet wat je doet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:59

Veerle_88 schreef:
Bedankt! ja dat is haar inderdaad. Alleen als ik haar niet meer inhoud maakt ze zo 3 galop sprongen er tussen in plaats van 5. En ze gaat zo ook vlak springen waardoor ze een balkje eraf gooit. En wat bedoel je precies met de martingaal? Moet hij strakker of losser?

ik doelde meer over je eigen handen. Op de foto's wordt ie ongelovelijk achter de loodlijn in de krul getrokken. Zo erg dat zelfs een martingaal echt geen zin heeft. Zou meer loslaten. Meer op eigen benen in plaats van spanning inhouden. Vind het filmpje niet echt hard gaan, wel met heel veel spanning.
Je hebt wel zeker de durf, maar als je meer in de techniek gaat verdiepen kun je wel veel verder komen hoor!