Het is eigenlijk heel simpel. Ik heb een ontzettend lieve haflingermerrie en ik rijd een beetje basisdressuuroefeningentjes. Ze is echt heel erg braaf onder het zadel en ook leergierig, maar ik ben absoluut niet van plan hoge oefeningen te rijden. Nu doe ik wel eens een pasje wijken of schoudervoor etc.
Mijn merrie is lekker aan het been, als ik zwaar ga zitten komt haar tempo terug, klein tikje is ook meteen reactie. Nu merk ik dat als ik een oefening zoals wijken moet doen ze het niet zo goed snapt, en moet ik haar soms echt flinke tikken (durf het bijna niet te zeggen maar.. stampen) moet geven voordat ze het doorheeft. Uiteindelijk heb ik dan wel resultaat.
Nu dacht ik aan eventueel een spoortje, dan hoef ik maar een zacht tikje te geven, en dan gaat ze. Dat voelt beter dan die 20 harde tikken toch ?
Ik heb al eens met sporen gereden maar dan word ze erg heet. De oefeningen gaan dan wel veel beter maar dan gaat ze te snel lopen en dat vind ik ook niet zo fijn.
met een zweep rijden is al helemaal geen optie, dan heb ik geen rem meer daardoor gaat ze alleen maar harder.
Eventjes voor de duidelijkheid: ik ben niet van plan morgen sporen van 5 cm aan te doen en meteen te gaan rijden. Dit is gewoon een stelling waarbij ik wil kijken wat mensen hiervan vinden. Ik ben nog niks van plan, heb nog niet eens sporen
maar het is maar gewoon een vraagBrand los