De hulpverfijning.. Spoortje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

De hulpverfijning.. Spoortje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:40

Oke jullie zullen wel denken bij de OP : sowww dat is weer eentje met verstand :')

Het is eigenlijk heel simpel. Ik heb een ontzettend lieve haflingermerrie en ik rijd een beetje basisdressuuroefeningentjes. Ze is echt heel erg braaf onder het zadel en ook leergierig, maar ik ben absoluut niet van plan hoge oefeningen te rijden. Nu doe ik wel eens een pasje wijken of schoudervoor etc.

Mijn merrie is lekker aan het been, als ik zwaar ga zitten komt haar tempo terug, klein tikje is ook meteen reactie. Nu merk ik dat als ik een oefening zoals wijken moet doen ze het niet zo goed snapt, en moet ik haar soms echt flinke tikken (durf het bijna niet te zeggen maar.. stampen) moet geven voordat ze het doorheeft. Uiteindelijk heb ik dan wel resultaat.

Nu dacht ik aan eventueel een spoortje, dan hoef ik maar een zacht tikje te geven, en dan gaat ze. Dat voelt beter dan die 20 harde tikken toch ?
Ik heb al eens met sporen gereden maar dan word ze erg heet. De oefeningen gaan dan wel veel beter maar dan gaat ze te snel lopen en dat vind ik ook niet zo fijn.

met een zweep rijden is al helemaal geen optie, dan heb ik geen rem meer daardoor gaat ze alleen maar harder.

Eventjes voor de duidelijkheid: ik ben niet van plan morgen sporen van 5 cm aan te doen en meteen te gaan rijden. Dit is gewoon een stelling waarbij ik wil kijken wat mensen hiervan vinden. Ik ben nog niks van plan, heb nog niet eens sporen :') maar het is maar gewoon een vraag

Brand los :j

pniekepnak

Re: De hulpverfijning.. Spoortje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:43

Lijkt mij prima, als je niet van plan bent haar de hele tijd te gaan zitten prikken, maar je spoortje ook echt alleen te gebruiken om duidelijker te zijn. En als ik het zo lees ben je dat inderdaad niet van plan :D

Ik rij mijn paard ook met een spoortje, om dezelfe reden. Die van mij heeft de neiging om te gaan vluchten als hij iets niet snapt, en met een spoortje begrijpt hij mijn bedoeling soms wat beter.

elss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:33

ik zie ook geen probleem in een spoortje,
ik rijdt zelf altijd met sporen. Niet om de pony's te straffen maar voor de duidelijkheid en betere reactie. Ook vind ik dat je beter met sporen kunt rijden dan (zoals sommige ruiters) je paard/pony gaat schoppen om je zin te krijgen, een zachte duw met de spoor en je bereikt hetzelfde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:56

Ik zou gewoon een spoortje om doen, knopjes. Wel even werken aan je beenhouding en beenhulpen want het lijkt me niet dat het normaal is dat je paard er heet van word. Je kan ook sporen om hebben zonder ze te gebruiken. Zo hoort het ook. Reageert ze niet goed, dan even met je hak aandrijven i.p.v. zoals het hoort, een bijna onzichtbare druk met je kuit. Daar wordt ze niet heet van denk ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:57

Als ze je echt niet begrijpt dan zou ik het op de grond nog eens oefenen en eventueel met hulp vanaf de grond een vertaalslag maken naar ohz.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:45

Citaat:
Nu dacht ik aan eventueel een spoortje, dan hoef ik maar een zacht tikje te geven, en dan gaat ze. Dat voelt beter dan die 20 harde tikken toch ?
Ik heb al eens met sporen gereden maar dan word ze erg heet. De oefeningen gaan dan wel veel beter maar dan gaat ze te snel lopen en dat vind ik ook niet zo fijn.

met een zweep rijden is al helemaal geen optie, dan heb ik geen rem meer daardoor gaat ze alleen maar harder.

Tuurlijk voelt 1 klein prikje beter dan 20 x stampen. Maar omdat je zelf zegt dat ze erg heet wordt als je met sporen rijdt, vermoedt ik dat je wel moet werken aan het feit dat je dan waarschijnlijk te grof bent of je sporen ook gebruikt op het moment dat je het niet nodig hebt. Je kan prima met sporen rijden zonder ze echt te gebruiken en alleen op het moment dat je ze nodig hebt. Maar als je paard er heet van wordt gaat er toch niet helemaal iets goed volgens mij dus dat wordt oefenen denk ik.

Verder denk ik dat jij en je paard er baat bij zullen hebben om ze te laten wennen aan een zweep. Vindt ik eerlijk gezegd bij de basis horen paard hoort een zweep te accepteren omdat je alleen maar gebruikt om even bij te tikken/aanwijzingen geven op de momenten dat je het nodig hebt als je paard dan alleen maar gaat rennen zou dat voor mij een reden zijn om juist met zweep te rijden en het paard daar aan te laten wennen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:52

Ik vind dat het afhankelijk is van de situatie. Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me eerder een fout in communicatie. Wijken is namelijk gewoon een natuurlijke reactie van een paard om aan de druk te ontsnappen die zijn ruiter geeft, net als alle oefeningen in de basisdressuur. Als een paard het dus echt niet snapt, gaat er ergens iets fout in die communicatie.
Als het nou echt zo is dat je paard inderdaad heel veel druk nodig is voor de oefening wijken, want het ene paard is immers voor dezelfde reactie meer druk nodig dan de ander, ja, dan vind ik sporen wel een goede optie. Wel zou ik kijken of jouw beenligging goed genoeg is, want als jij aangeeft dat jouw paard heet wordt van een spoortje, geef je waarschijnlijk spoorhulp op momenten dat je gewoon beenhulp zou moeten geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:04

Ik zou zeggen, wees tevreden met minder. Een paard die graag voor je werkt en jou hulpen begrijpt, doet vaak hetgeen hij kan in de balans die hij heeft. Vraag je door, raakt het uit balans en moet je idd in een houding persen. Gaat het harder op been en niet zijwaarts, probeer dan om duidelijker in je zit en evenwichtshulpen te worden.

Een zijgang is wat anders dan een tikje of een stomp met 1 been, daar is veel meer voor nodig. Het aanleggen van het been is ook een effect van het anders gaan zitten in de beweging en niet het naar achter of voor leggen van een been.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:10

Hmm... is dit niet te trainen met je instructrice?

Ik herken best wel een aantal dingen van jouw pony, in de mijne.
Maar... 99% van de reactie die ik krijg van mijn pony komt vanuit mijn vraag naar hem toe. (snap je?)
Dus 9 van de 10 keer, als het niet lukt, ligt het probleem hem bij mij. Dan ben ik niet duidelijk genoeg, of vergeet ik bijvoorbeeld mijn begrenzing.

Ik zou niet met spoortjes rijden, omdat het in mijn ogen, niet nodig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:12

Met je instructeur overleggen waar het fout gaat in de communicatie. Als de basis goed is bij je paard, is wijken geen probleem. Blijkbaar is er een probleem in de communicatie, waardoor ze niet snapt dat ze opzij moet.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:10

Ik zie niet echt een probleem in het gebruik van een klein spoortje. Een kleine correctie met spoor vind ik trouwens veel eleganter dan schoppen met je been!
Probeer het eens als je lesgeefster erbij is, gaat het dan beter dan kun je hier best mee verdergaan.
Als je sporen op de juiste manier gebruikt kun je heel snel en bijna onzichtbaar corrigeren als je paard geen reactie geeft op je kuitdruk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:20

ik heb inderdaad les. ben inderdaad niet van plan grote sporen maar van die kleine knopjes.

bedankt voor de reacties

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:48

kleine spoortjes zijn niet per se 'vriendelijker' dan iets langere het is alleen minder makkelijk ze per ongeluk in te zetten.

Ik heb zelf ooit met sporen leren rijden met speciale spoortjes die een punt aan de binnenkant hadden op mijn agillespees: elke keer dat ik ze inzette deed mij dat flink zeer. dan leer je wel heel goed wanneer het nodig was en wanneer niet.

een spoor vind ik zeker niet automatisch verkeerd, maar wellicht zijn er redenen dat je paard het niet snapt: zit bijvoorbeeld.

een paard heeft lang niet altijd de neiging te wijken voor een been, er zijn er zat die zich in eerste instantie ertegen drukken. vaak genoeg kun je echter met een nageven op het juiste moment of andere zaken de medewerking krijgen... niet alleen harder NEE zeggen tegen je paard, maar juist op het juiste moment JA....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:59

-> RT-P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:26

Een spoortje ter verfijning, tuurlijk , alleen gebruiken wanneer nodig zodat hij er fel op blijft en ik zie het probleem niet.

Maar nu vraag ik me ernstig af, hoe wijk jij? Als je paard het niet kent de zijwaartse druk, misschien moet je het hem vanaf de grond leren, een paard is van nature gewend tegen druk in te gaan en zal dit onder het zadel ook doen. bovendien zou ik op de 2e hoefslag beginnen met wijken, al is het 1 pasje, inkomen met je been, pasje opzij en begrenzen. ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:49

vilouma schreef:
Een spoortje ter verfijning, tuurlijk , alleen gebruiken wanneer nodig zodat hij er fel op blijft en ik zie het probleem niet.

Maar nu vraag ik me ernstig af, hoe wijk jij? Als je paard het niet kent de zijwaartse druk, misschien moet je het hem vanaf de grond leren, een paard is van nature gewend tegen druk in te gaan en zal dit onder het zadel ook doen. bovendien zou ik op de 2e hoefslag beginnen met wijken, al is het 1 pasje, inkomen met je been, pasje opzij en begrenzen. ;)

in principe gaat het wel. meestal doe ik voor het gemak een volte van 15 meter rijden, voor de helft en die laatste paar pasje richting de muur wijken. maar soms voelt ze niet genoeg druk, voor mijn gevoel. kan ook aan mij liggen.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:21

Ik vind zelf een spoortje ook erg prettig ter verduidelijking van m'n hulp. Maar wat hierboven ook gezegd wordt slechts af en toe gebruiken verder de kuit hulp gebruiken..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:01

Maar dan heb ik een vraag, hoe werk je vanaf de grondhulp wijken naar wijken onder het zadel? Mijn vorige springpaard kon het ook moeilijk begrijpen maar vanaf de grond was ze er een ster in. Kon het alleen nooit zover krijgen dat ze snapte dat onder het zadel hetzelfde was..