Toch even verder gekeken:Citaat:
Simplicity is the greatest achievement of knowledge but simplicity without knowledge is the greatest cause of equine injuries. “The horse’s hind legs need to track up at working trot”, is the type of simplistic formula which, if applied without sound understanding of the horse’s vertebral column mechanism and pelvis rotation, is likely to cause injury. In this circumstance the cure is knowledge. Greater engagement of the hind legs is not the cause but instead the result of sophisticated body coordination. This body coordination cannot be created by acting directly on the hind legs. Training formulas are, for a great part, grossly inaccurate and the rider’s knowledge of the underlying biomechanics factors is the horse’s best chance of soundness.
Dit is een quote uit een ingewikkelde lap tekst over het biomechanisch functioneren van het paard, en hoe onbegrip daaromtrent kan leiden tot overbelasting (als ik het tenminste goed begrepen heb
). Ik denk wel dat de auteur een punt heeft met het vaststellen dat het veel ruiters ontbreekt aan kennis over het fysiek functioneren van het paard, en dat daardoor paarden vaak overvraagd worden, bijv. dat bij dressuurtraining nogal eens wordt blindgestaard op achterbeengebruik en verzameling, terwijl er gekeken moet worden naar het functioneren van het paardenlichaam als geheel: loopt een paard werkelijk door zijn lijf, ook in verzameling? Is er sprake van evenredige aanspanning van boven- en onderlijnspieren? Helaas is de tekst nogal ontoegankelijk voor leken (waartoe ik mezelf ook reken) en wordt er te weinig een link gelegd met de trainingspraktijk. Die zal wel aan de orde komen in de dvd's en clinics die op de site worden aangeboden. Het commerciele belang weegt dus kennelijk toch iets zwaarder dan het bereiken van zo veel mogelijk ruiters ten behoeve van het welzijn van rijpaarden.