Ons paard steigert op de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kellyyy11

Ons paard steigert op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:00

Omdat ik er niet zoveel over kan vinden en ik toch graag meningen hoor plaats ik een nieuw onderwerp.

Ik heb samen met iemand een paard, een draver van bijna 8jaar. Ik doe hem nu een jaar en hij is al 5 jaar van dat andere meisje.
Al jaren rijd zij hem op straat en overal heen waar je heen kan.
Sinds kort wilt hij niet meer alleen de straat op... Als je ernaast loopt, of iemand fietst ernaast is alles prima!
Maar als je alleen met hem de straat op gaat (dus er op) dan gaat hij op een gegeven moment omdraaien en wilt hij terug naar huis.
Als je hem dan weer terug draait gaat hij steigeren, wij nemen dan de linker teugel kort en met ons linker been drijven we, zodat hij niet omhoog kan.
Ik deed dit laatst weer, maar hij is zo onwijs sterk dat je hem niet meer houdt. Hij ging rechtop en ik kon nog net zijn hals pakken.

Ik hoop dat jullie ons misschien kunnen helpen met het oplossen van dit probleem, want wij weten het geen end meer aan..

Groetjes Kelly
En Kees
Afbeelding

noahlady

Re: Ons paard steigert op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:49

het is raar dat hij dat nooit heeft gedaan en nu plotseling wel!
Je zou je moeten afvragen waar het aan ligt!
Is het telkens op dezelfde plek, waarneer hij wil omdraaien en terug naar stal wil?'
Is er iets gebeurd pas geleden?
Als er nooit iets aan de hand is geweest, dan moet je proberen na te gaan waar de oorzaak zou kunnen zitten

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:50

ik heb het zelfde probleem dus ik volg even

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:19

Het is het beste om eerst te weten of er medisch niets aan de hand is.
Is er iets dat je zelf een tijd geleden hebt verandert?
Past het zadel nog goed?
Krijgt het paard snel lekkers als het thuis komt?

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:21

Misschien kan je proberen met een begleider en steeds de afstand met de begleider te vergroten? Je kan ook eens proberen met een begleider dat achter je paard loopt....

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:23

We hebben net een ander zadel, maar daar kan het niet aan liggen, want het is gepast door een zadelpasser en hij deed het bij het vorige zadel ook.
We weten niet of er iets gebeurt is. Er is namelijk niks gebeurt toen wij erbij waren, maar er kan op stal wel iets gebeurd zijn..
Hij krijgt wel vaak iets lekkers als ie terug is, misschien moeten we dat dan niet doen...
Het is wel op dezelfde plekken. Wij twee wonen aan het begin en het eind van het dorp, en ons paard staat in het midden, dus als we een kant op gaan doet hij het altijd of bij mijn huis of bij haar huis.
Ook wilt hij ze eigen weg bepalen, wij hebben een pad in het dorp en daar wilt hij dan inslaan, maar als ik verder wil lopen gaat hij weer steigeren/omdraaien etc...
(Bedankt voor de reacties alvast)

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:24

Ow en met iemand ernaast loopt hij zo een heel rondje zaanstad, dat is geen probleem dan.

yumi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:27

klinkt als een dominatie probleem,is lastig op te lossen.je moet heel sterk in je schoenen staan.en misschien iemand zoeken die jullie wil helpen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:35

Ik denk dat je te weinig leiding geeft. Tja hoe leg ik dit uit.... Ik had het zelfde met mijn paard. Mijn dochter ging er op naar buiten, geen probleem, paardje is superbraaf. Toen ik er op ging, draaide ze om, moest overal van schrikken. Maar dat kwam omdat ik het ook eng vond. En hoe vaker zij ging schrikken, hoe enger ik het vond. Dus ging paard nog erger schrikken, want vrouwtje gaf aan dat het echt eng was. ben er ook ene tijd lang niet alleen op naar buiten geweets, altijdmet iemand anders, dan voelde ik mijn rustiger en veiliger, dus liep paardje ook braaf. Je geeft zelf aan dat er met iemand naast op de fiets niets aan de hand is. Paard heeft (denk ik) geen vertrouwen in jou als je alleen gaat. Ik zou voorlopig niet alleen gaan buiten rijden, alleen met iemand er naast.

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:41

Ik begrijp je uitleg, maar ik ben niet bang voor mn paard... We lopen heel relaxt en ik ben echt niet schrikkerig, en dan opeens draait ie om. We hebben zoveel met hem op straat gelopen en hij schrikt nergens van, je kan zelfs naast een tractor, scooter of auto rijden, maakt hem niks uit.

Hebben jullie misschien nog tips als ie stijgert? Wat ik moet doen, want je hoort veel maar niks werkt echt goed... Ik denk dat hij pas zou schrikken als ie achter over valt.. Maar dat laat ik natuurlijk niet gebeuren!!!!!!!!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:08

Meestal zijn er enkele dingen die hij doet voor het steigeren, waardoor je weet dat hij gaat steigeren. Dit kunnen kleine dingen zijn. Daarop inspelen kan voorkomen dat hij steigert.
Als hij steigert, wacht je tot hij terug met 4 benen op de grond staat, en wil hij nog eens, dan moet je proberen hem voor te zijn door zijdelings in te buigen (one-rein stop). Zorg wel dat het paard dit goed kent voordat je het hiervoor toepast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:10

Hetzelfde doen als je in de bak doet met eentje die zo'n gedrag vertoont. Een klap voor zijn kop geven dat ie het even niet meer weet en vooruit drijven voor ie kan beseffen wat er net gebeurt is. Steigeren doen we niet. Wat jij hier verteld is geen paard met pijn maar een paard dat ongehoorzaam is omdat ie weet dat het kan. En geef hem eens ongelijk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:23

Het kan zijn dat hij doet uit dominantie, maar dat los je best niet op met slaan. De enige reden dat je volgens mij mag slaan is uit zelfverdediging.
Een paar vragen.
Weet het paard dat steigeren fout is?
Hoe wil je vertrouwen en respect krijgen als je een paard gewoon slaat als hij iets fout doet?

Als het uit dominantie is, moet je teruggaan naar de basis en starten met grondwerk.
Een paard leert veel uit pijn, en dan vooral dat je niet te vertrouwen bent.
Mensen vinden het normaal dat paarden onderdanig zijn, maar in de natuur zijn nooit wetten vastgelegd dat een paard onvoorwaardelijk naar mensen moet luisteren. Als het paard dus de gedachte heeft dat hij niet naar je moet luisteren, moet je het paard duidelijk maken dat jij de leiding neemt. Als je goede leiding geeft, zal je paard je goed volgen.
Een paard dat dominant is, twijfelt aan de leidercapaciteiten van de leider. Voor het paard ligt het heel simpel. Ik vertrouw hem niet genoeg, volgens mij kan hij niet goed leiding geven, dus wordt ik zelf leider.
Als je dan gaat slaan wordt het paard bevestigd in volgende vermoedens:
-Hij is niet te vertrouwen, want hij slaat enkel omdat ik laat merken dat ik het niet eens ben met zijn leiding.
-Hij spreekt niet zoals paarden spreken.

Deze dingen zorgen ervoor dat het paard wordt bevestigd in het vermoeden dat je een slechte leider bent. Dat is dus niet de manier om het af te leren. Het is heel goed om het paard zwart op wit te laten weten dat steigeren niet acceptabel is in een omgeving met mensen, maar slaan is niet de oplossing.
Voor niets is het trouwens een goed oplossing, buiten dan als een paard je agressief aanvalt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:08

Weet je he jensvl... Ik kwam laatst aan op stal en mijn ruintje was zijn weidegenoot aan het jennen. Die weidegenoot, eveneens een ruin, deed er geen touwhalster rond en begon geen "7 games" te spelen. Die draaide zich om en schopte met beide achterbeen zo hard als ie kon waarop die rotmieter van mij razendsnel aan de kant sprong, even herkwam en besloot zijn manieren te houden.
Kortom, ik denk dat je door hem op het juiste moment een mep te geven en duidelijk te maken dat je niet wil dat ie omhoog of achteruit gaat maar vooruit gaat aardig duidelijke paardentaal spreekt. :j

Jij vermenselijkt het paard. Elk wezen leert eerst wat ie niet mag, dan pas hoe het wel moet. Hetzij omdat er heel hard "foei!" geroepen wordt en ie zich half dood schrikt, hetzij omdat ie een klap krijgt. Wanneer ie daarna het juiste gedrag vertoont wordt ie beloond door "goedzo" of lekkers of door onderling gekroel op de schoft. En ik heb geen enkel paard met vertrouwens-crisissen ondanks dat ze de 1e keer dat ze proberen om die voorhoeven van de grond te halen, een mep krijgen en vooruit gereden worden. Die van mij doen dat echter ook maar één keer. ;)

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:20

ik sla hem bijna nooit, enkel als ie echt heeeel stout is.
Maar ik denk dat het wel helpt als ik hem eens een corrigerende tik geef als ie steigerd.
Slaan is zo'n hard woord...

Bedankt voor jullie mening!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:26

ehm... misschien sinds kort een nieuwe stal /weidegenoot waar hij gek op is? En dus naar toe trekt?

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:28

We staan nu al een jaar op deze stal. Het is gewoon bij iemand op de boerderij en er staat nog 1 fries.
ze zijn wel ontzettend verliefd op elkaar, maar toen we hier net stonden waren ze ook zo gek op elkaar, maar toen ging ie ook gewoon mee naar buiten, dus dat is ook niet echt een aanleiding..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:30

Kellyyy11 schreef:
ik sla hem bijna nooit, enkel als ie echt heeeel stout is.
Maar ik denk dat het wel helpt als ik hem eens een corrigerende tik geef als ie steigerd.
Slaan is zo'n hard woord...

Bedankt voor jullie mening!!

Slaan, een tik enkel de klank verschilt. Ik ram ze ook niet in elkaar. ;)

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:35

Ayasha schreef:
Kellyyy11 schreef:
Slaan, een tik enkel de klank verschilt. Ik ram ze ook niet in elkaar. ;)

nee natuurlijk niet. Maar even dat ze weten wat niet mag ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:14

Inderdaad. :) Als ze in de "state of mind" van steigeren zijn kom je er simpelweg niet met een "nee schatje dat mag niet". Dan moeten ze éérst even uit die "state of mind" opschrikken (sorry ik vind het nedelandse woord er voor niet)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:54

maar als jij je teugels korter pakt en het paard wil niet lopen en veel gaat drijven dat hij wel moet lopen heb je wel meer paarden die de lucht in komen omdat je het paard dan geen kant op kan.
en denk dat je het paard weer zijn vertrouwen terug moet geven misschien is hij wel ergens een keer van geschrokken dat hij gewoon niet alleen durft.
en heb je niet een paard staan bij jullie op stal die nieuw is of waar hij graag bij wil zijn dat hij op dit paard trekt?
maar ik had geprobeerd om eerst maar eens rustig meer met iemand aan de hand of op de fiets of andere pony er naast weer het vertrouwen terug krijgen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:08

@ Ayasha:
Je hebt gelijk dat ze in de kudde zo doen, maar enkel als de leider bepaald is en als de regels voor beiden duidelijk zijn. Als het paard zo doet uit dominantie dan is 1 van beiden of allebei niet volledig.

Zou dat wel het geval zijn dan vind ik een tik of slaan of hoe je het ook zou noemen wel gerechtvaardigd (idd natuurlijk niet half dood slaan).

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:59

Aan de hand of met de fiets of met een ander paard is er niks aan de hand. echt niks, dan is ie half aan het slapen...
Hij staat nu al een jaar met een fries in het land. Hij ging vorig jaar ook altijd gewoon mee op pad.
En als ik mn teugel kort pak is dat de linker en ik drijf met mn linker been, zodat ie weer terug draait naar waar we vandaan kwamen.

nou ik vind het maar lastig.... hihi

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:09

Mijn merrie deed dit vroeger. Ging heel bewust eerst met haar kont op de hellende oever van de vecht staan en dan kleine steigertjes. En omdat ze achter al lager stond voelde dat doodeng. En dus pakte ik niet door en dus werd het steeds erger. Tot ik een keer mijn moed bij elkaar raapte en dacht: "dan gaan we de Vecht maar in". Het water is daar niet diep op die plek. Dus ik heb haar enorm op haar dikke achterwerk gejenst, ze deed een stap naar achteren, steigerde een klein beetje.. Nog een jens.. en ze sprong naar voren en heeft het nooit meer gedaan.

Let wel: dit is een Parelli-getraind paard dat heel goed wist dat het niet mocht, ook echt niet bang was, maar gewoon had besloten terug naar huis te gaan. Dominantie-dingetje dus. Kortom: ik ga met Ayasha mee. Een duidelijke mepperd kan echt het verschil maken. Doe je dat niet dan worden ze ronduit gevaarlijk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:18

Hier ook een herkenbaar verhaal, voorheen een paard gereden die dit ook kon doen.. Ging hele stukken goed en dan ineens besloot hij: ik ga naar huis (meestal door te schrikken) dan stond hij omgedraaid... En ja, alles wat je terug probeerde te sturen ging hij omhoog, voor achter, naar links naar rechts. En hoe harder ik hem terug probeerde te draaien hoe harder meneer richting huis ging.

opgelost heb ik dit nooit. Ja, met andere was het probleem er stukken minder (helaas had 1 vriend hetzelfde probleem en hebben ze het grapje ook weleens met zin 2en uitgeprobeerd butsen ze elkaar helemaal op).

Hoe je het opgelost krijgt durf ik niet te zeggen. Alleen nooit nooit toegeven en hem op de manier naar huis laten gaan. Dan kun je naar mijn mening nog beter afstappen en aan de hand verder gaan (als het gevaarlijk word) dan hem terug laten gaan, als hij dit eenmaal 'gewonnen' heeft zal hij het zeker niet minder gaan proberen. Wat ik wel zou proberen is het omdraaien voor te blijven, als je aanvoelt dat hij gaat twijfelen proberen, altijd opletten dat hij niet draait.. Als hij eenmaal omgedraaid staat is terug draaien stukken moeilijker. Ook hier heeft hij al een stukje winst geboekt.