Elton John v. Lucky boy eerste keer onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyy

Elton John v. Lucky boy eerste keer onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:54

*\o/*
Eindelijk was het zover.
Mijn baby was klaar voor zadelmak gemaakt te worden!

Elton is een 3 jarige ruin, hij meet nu 1.71.
Voor degene die geïnteresseerd zijn in zijn volledige afstamming:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/452270

Twee maanden geleden heb ik hem van de wei afgehaald en was hij niet meer dan halster mak en met moeite kon hij een voetje geven.
Rustig zijn we met hem aan de slag gegaan. Elton is zo vriendelijk, een echte knuffel die heel graag wilt leren en alles goed wilt doen.
Longeren, zadel en hoofdstel, wandelen op straat, alles leek zo vanzelf te gaan.

Dit was de eerste keer dat we Elton hebben gelongeerd met zadel en hoofdstel.
Afbeelding

Gisteren was dan de dag aangebroken dat we er voor de eerste keer op hebben gezeten.
Rustig hangen wat hij al kende, opstappen was hij ook al gewend. Nu hebben we voor de eerste keer stapjes gaan zetten.
Elton deed alsof hij al jaren zadelmak was. Stap, draf en galop zonder gek te doen. Zelfs al los van de longe!
Ik ben echt trots en wilde een klein filmpje even met jullie delen.

De link naar het filmpje van gisteren:
https://www.facebook.com/photo.php?v=36 ... =2&theater

Tevens is hij voor de verkoop.
Laatst bijgewerkt door joyy op 01-06-12 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Re: Elton John v. Lucky boy eerste keer onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:00

erg leuk paard en fijn dat het het zo braaf deed maar gaat het niet heel snel allemaal?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:02

Allereerst: wat een leuk dier! Leuk om te zien hoe hij zo van kleur is veranderd!

Alleen heb even gekeken naar het filmpje en op de 1 of andere manier vind ik het geen fijn beeld, het is de eerste keer lees ik, dan mag de ruiter die erop zit wel veel losser en mee gaan met zijn handen. Aan het eind neemt hij hem terug in stap, zijn handen zitten bijna tegen zijn borst aan, paard zit bijna met zijn neus tegen zijn borst, nee vind dit geen fijn beeld voor een eerste keer erop. Beestje moet als ware meteen al 'nagefelijk' gaan lopen, laat hem lekker op zijn eigen benen lopen, mee met de handen naar voren, paard moet een zekere ervaring krijgen.
In de galop, blijft de ruiter ook zitten, ga mee in de beweging van het paard, sta wat op uit het zadel..
Nee sorry vind het geen goede inrijd methode.... :n

Hierbij zou ik ook gewoon rustig aan doen, het dier is pas 3 jaar, groeit nog.. :?

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:05

Klopt zeker wat jullie zeggen. Hij wordt nu zadelmak gemaakt en gaat van de zomer weer terug de wei op. Hij moet als 4 jarige hard genoeg werken. De ruiter ben ik niet, dit is iemand die niks anders doet dan paarden zadelmak maken. Elton heeft een hele gevoelige mond en liep vanzelf erg achter de teugel. Maar met vooruit rijden gaat dit er zeker uit. Het is dus niet zo dat de ruiter bezig is met nageefelijk rijden. In galop sprong hij zelf en ging de ruiter iets mee naar voren maar werd de rug niet helemaal ontzien dat ben ik met je eens! Hij word vandaag nog is in de bak even gereden en dan volgende week gaat hij meteen mee het bos in kilometers maken en op zijn eigen benen leren lopen dan zal dat achter de teugel er ook wel uit gaan!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:40

Wohoo, deze ruiter doet niks anders dan paarden zadel mak maken :wow: ????
Ik zou per ommegaande naar iemand anders gaan!
Paard kent geen been of teugel, ruiter trekt aan de teugels, paard moet al in de krul lopen en geeft constant been terwijl het paard niet eens weet wat dit is??!!
Als het nu de 10e keer was dat er iemand opzat, oké. Maar de 1e??!
Naar mijn idee kan dit echt niet, wat een ontzettend braaf paard heb je trouwens dat die dit allemaal over zich heen laat komen : O.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:22

Ik denk ook dat de inrijder te snel te veel wilt. Een eerste keer erop, dat is voor het aanleren van een stap, en een stop hulp. Niet voor stap, draf en galop. Dan wil je dermate veel gaan inprenten, dat het paard het allemaal niet kan onthouden. Met de kans dat het paard ineens dicht slaat, en misschien er wel enorm op gaat staken...

Door alles echt stap voor stap te doen, kan het paard de hulp gaan begrijpen. En een paard dat de hulp begrijpt, daar kun je veel meer mee op den duur dat een paard dat in stap draf en galop door de baan gaat, maar eigenlijk geen idee heeft wat die ruiter nou precies aan het vragen is. Zo ben ik ook voorstander van een paard meteen een stop op de zit aan te leren, en niet op de teugel. Door nu al zo op de teugel bezig te zijn, gaat het paard echt niet begrijpen wat daarvan nou precies de bedoeling is..

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:18

Fijn dat je het begrijpt TS!
Vind het alleen zo jammer om te lezen dat je volgende week ook meteen het bos ook al in gaat en hij op zijn 4de hard moet werken!? Laat hem toch lekker uitgroeien tot zijn 4-5de jaar..
En ik ga mee met bovenstaande berichten..
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 01-06-12 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:26

Ik krijg hier ook een beetje de kriebels van, vooral omdat ik een paard heb dat ook op zo'n manier ingereden is en dat daardoor helemaal doorgedraaid is. Waarom zo? Waarom zo snel, en waarom gelijk het bos in en kilometers maken? Omdat hij voor de verkoop is en er zo snel mogelijk geld gemaakt moet worden?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:06

ik wordt hier ook niet vrolijk van :( het is een leuk paardje maar waarom zulke harde hulpen... zo krijgt hij geen plezier in werken ben ik bang. Rustig aan met dit leuke paard, hij is ook groot.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:37

vind er niets mis, mee de Ts zegt dat ze het zo doen, maar moest het paardje aangeven dat het te snel gaat. zal ze wel een stapje terug zetten.
sommige paarden hebben nood aan veel tijd bij het zadelmak maken andere helemaal niet. en paarden voor de sport moeten meestal sneller klaar zijn. zie het erge er niet van in.
ts heel leuk paard en ook heel leuk tuig voor hem, was hij al langer bestemd voor de verkoop?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:22

@craiester: Klopt dat paarden die in de sport moeten lopen al gauw worden ingereden, maar moet dat dan op zo'n manier? Vind ik niet, ik denk dat TS ook zeker wel verstand van de paardensport heeft, en ben blij dat ze zelf ook inziet dat het toch niet op een 'juiste' manier gaat. Het dier moet een zekere en fijne eerste indruk van iemand op zijn rug hebben krijgen en op deze manier gebeurt dat niet..

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:28

@Craiester: Ja, ik heb hem gekocht destijds voor de verkoop. Maar het is niet zo dat hij weg moet, maar mocht iemand geïnteresseerd zijn gaat hij wel weg.

Elton pakt het paard het allemaal heel goed op en is hij erg braaf. Verder beheerst hij wel op ho en vooruit alvorens met hem werd gedraafd en gegaloppeerd. Met kilometers maken (in het bos) bedoel ik dit natuurlijk niet letterlijk. Maar het bos in lekker rechte stukken word hij sterk van en vind ik veel beter als rondjes in de bak voor een jong dier. De eerste twee keren zat iemand anders erop en vanaf volgende week ga ik hem zelf meenemen het bos in. Zodra het paard aangeeft dat het wat veel is doen we natuurlijk stappen terug en hij gaat ook vast en zeker terug de weide op. Met zijn 4e jaar hard genoeg moeten werken bedoel ik dat we dan serieuzer met hem aan de slag gaan omdat hij de jonge paarden cyclus gaat lopen als alles goed gaat.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:18

Ik snap niet wat er mis is met zo'n jonkie meenemen naar de bossen? Hier gaan ze ook mee zodra er bij wijze van spreke een rem en een stuur opzit. Klein heuveltje op en af, galopje door het (duin)zand. Worden ze sterker van en ze gaan er echt niet dood aan als je het doseerd. Je hoeft er niet meteen 2 uur het bos mee in te gaan.

Verder vind ik het een leuk paardje maar ben het eens met de rest dat het voor de 1e keer iets rustiger had gemogen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:23

mooie schimmel, braaf paard!

Ieder heeft z'n eigen manier van inrijden, wat is de goede? Zolang je er zelf goede ervaringen mee hebt...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:02

Moderatoropmerking:
Ik sluit dit topic. Dit omdat het op HAW niet toegestaan is foto's/films van anderen te tonen voor een beoordeling. Immers, de ruiter kan hier niet op reageren.
Uit de help van HAW: [RT-HAW] Regels en Richtlijnen [HAW] Horses At Work
Plaats alleen foto's waar je zelf opstaat, dus niet van je verzorger/instructeur. Als zij foto's op Bokt willen zetten, kunnen ze dat zelf doen.