Opgekropt lopen / achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Opgekropt lopen / achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:57

Beste Bokkers,

ik heb een probleem, rijd sinds een paar maanden een jonge tuiger merrie, die ik eigenlijk niet naar m'n hand toe kan rijden(?)
Zal even van het begin af aan vertellen hoe het er aan toe gaat.. Beginnen uiteraard met instappen, dit gaat niet met lange teugels aangezien ze nogal rennerig is en ik haar continu een beetje tegen moet houden. In stap is ze redelijk ontspannen en nagefelijk, toch loopt ze iets achter de loodlijn en zoekt niet echt naar mijn hand. In het begin in draf loopt ze zich heel erg op te fokken, kop in de lucht en wil eigenlijk alleen maar hard.. Als ze dat doet geef ik haar juist meer ruimte en houd mijn been er goed aan dan gaat ze keihard op de nood rem en komt omhoog, vervolgens gaat ze weer rustig verder alsof er niets aan de hand is en begint het hele feestje eigenlijk opnieuw. Zodra ik m'n been aansluit gaat ze wel weer zonder al te veel teugeldruk naar beneden maar dan weer volgt ze niet echt mijn hand en loopt achter de loodlijn, soms heel erg en soms een klein beetje..

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? Ben met m'n instructeur ook al behoorlijk bezig geweest om haar hoofd wat stiller te maken en dat ze gewoon netjes loopt. Goed merrie is nog jong maar steiger praktijken horen niet.

Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:10

Overigens, paard mankeert niks aan gebit, rug e.d. er is ook niks mis aan het bit wat ze nu heeft, hebben al een aantal andere geprobeert, maar maakt geen verschil. Bitloos is geen optie.

Anoniem

Re: Opgekropt lopen / achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:14

Ze geeft dus niet na als ze niet naar je hand zoekt.
Heb een paar vragen;
- Is het door een professional bevestigd dat er echt niks aan de hand is
- Is ze uberhaupt fatsoenlijk ingereden
- Hoe rijd jij

Heb je misschien foto's?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:23

Indien er medisch niets mis is, is dit echt werk om aan een prof-instructeur en of trainer uit te besteden.
Dit kan alleen maar erger worden, en als je niet oplet zal het dat ook echt doen.
Hier zijn fouten gemaakt door de ruiter, en die moeten even weer recht gezet worden, al is dit iets dat echt wel even tijd zal vragen, en niet zo makkelijk is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:21

Ik denk dat het paard ook nog echt moet leren wat je van het paard verwacht. Een paard dat niet goed is ingereden, snapt niet wat de ruiter wilt, en gaat daardoor vaak als een gek rondrennen met zijn kop in de lucht.

Ik zou een professional in inrijden van jonge paarden het paard eens 2 of 3 keer laten berijden. Kans groot dat het paard dan al veel duidelijker is wat de bedoeling is.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:43

Herken hier heel veel in bij mijn tuigmerrie. Heb haar zelf ingereden en ben haar nu aan het doorrijden, maar ook zij kwam regelmatig in opstand en omhoog. Werkt ze ook voor de kar?

Wat ik bij onze merrie altijd deed is heel rustig beginnen. In de draf de eerste 10 minuten gewoon los teugeltje, niks vragen, weinig contact en gewoon lekker laten lopen. Wel actief houden, maar niet gaan porren. Na een tijdje ga ik contact pakken en dan komt ze vaak even in opstand, en dan begin je weer opnieuw. Rustig oppakken en gewoon normaal contact met de mond. Mijn merrie is hier heel makkelijk op ingegaan en begon toen vanzelf al nagevelijk te worden..

Berg je maar vast trouwens, de galop is een ramp :P

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 14:16

Bedankt voor de tips.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:51

dit is namelijk makkelijk lopen voor een tuigpaard.
als het paard weinig kent moet je misschien eerst op de basis dingen goed leren bij haar.
wij hebben zelf ook tuigpaarden die dit doen.
en wij proberen ze gewoon lang en laag te rijden.
ook juist als wij net opstappen en snap dat als ze rennerig is dat je denkt moet haar beetje tegen houden ofzo,
maar dit kan ook duiden dat ze wel last heeft ergens van als je er net op gaat zitten dat ze pijn krijgt en als je er langer op zit dat ze door de pijn heen loopt.

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:38

Het paard is schijnbaar niet gewend zijn/haar rug op de juiste manier te gebruiken. Ga terug naar de basis, dit doe je door in jullie geval continu laag en rond te rijden. Niet met de kin op de borst, maar juist met de neus eruit. Het paard moet leren haar rug op een correcte manier te gebruiken.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:48

Eerst dat paard eens een week of zes longeren, lang en laag. Touwtjes bevestigen tussen de voorbenen naar het bit en dan zo laag mogelijk aan de zijkant {ter hoogte van de elleboog}. Paard moet eerst leren dat ie daar heen moet met zijn hoofd, dan moeten er nog spieren op getraind worden door het paard veel lang en laag te longeren {ook galop...dier moet gewoon met zijn neus over de grond kunnen lopen in verschillende gangen en tempi} en daarna is de gemiddelde tuiger pas een beetje in staat om op een fatsoenlijke manier met het ruitergewicht om te gaan. Je paard mag dan volgens jou niks mankeren, hij geeft duidelijk aan dat ie niet wil! De meeste tuigers hebben erg veel temperament en dat moet je voor je zien te krijgen, niet tegen je. Zoek een instructrice met meer verstand van zaken......en het liefst 1 die snapt dat je bij een tuiger gewoon meer tijd moet uittrekken voor je er op wilt rijden. Als je voorbereiding goed is, dan is daarna een tuiger gewoon net zo te rijden als het gemiddelde dressuurpaard.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:55

Galop hoeft helemaal geen drama te worden. Als je voorbereiding maar goed is. Veel aan de longeerlijn laten galopperen, zodat ze er onbelast handiger in wordt. Onder het zadel pas doen als je wat kunt wijken en schoudervoor. Dan kun je je paard makkelijk op het achterbeen houden en is er niks aan de hand. Ik heb veel tuigers gereden, ook die in de wedstrijdsport op het hoogste nivo mee liepen { aangespannen dus}, en als je basis maar goed voor elkaar is, dan maakt het weinig uit of je op een dressuurpaard of op een tuiger zit. Je moet er gewoon altijd op bedacht zijn dat ze goed de rug gebruiken {maar dat is bij elk paard zo}.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:03

Brigitte_D schreef:
stap is ze redelijk ontspannen en nagefelijk, toch loopt ze iets achter de loodlijn en zoekt niet echt naar mijn hand.

Dit is dus nogal tegenstrijdig.
Een paard geeft na, wanneer hij je hand volgt.
Ik denk dat je eigen basis niet echt voldoende is om dit zonder hulp op te lossen.

sliert geeft goede tips die relatief makkelijk uit te voeren zijn

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:45

Niet meer rijden maar eerst maar eens longeren met bijzets en gehoorzaam maken op stemhulp.

Dit paard is niet voorwaarts en begrijpt jouw hulpen niet. Heb je haar zelf ingereden of is dit door iemand anders gedaan? Als het kan zou ik er begeleiding bij vragen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:51

dit komt mij ook bekend voor bij mijn tuiger van 5 jaar, ik ben zelf ook begonnen aan lang en laag rijden en hoop hem langzamerhand op tepakken, je moet eerst de hengel uitgooien voor je hem binnen kan halen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:09

- begeleiding heb ik al
- longeren met touwtjes andere bijzet e.d. is precies het zelfde, of zelfs nog erger, dan loopt ze dus wel met dr kin op dr borst, en struikeld ze met dr voorbenen bijna in de slaphangende touwtjes;)

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:11

superwoman schreef:
Brigitte_D schreef:
stap is ze redelijk ontspannen en nagefelijk, toch loopt ze iets achter de loodlijn en zoekt niet echt naar mijn hand.

Dit is dus nogal tegenstrijdig.
Een paard geeft na, wanneer hij je hand volgt.
Ik denk dat je eigen basis niet echt voldoende is om dit zonder hulp op te lossen.

sliert geeft goede tips die relatief makkelijk uit te voeren zijn

Ja je hebt idd gelijk dat dit erg krom is, ze zoekt wel, en er dan contact is dan loopt ze net wat achter de loodlijn en maakt haar hals kort, terwijl ze dan wel gelijkmatig is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:15

herkenbaar toch wel bij tuigers volgens mijn tenminste hier wel,
veel gelongeerd dubbelgebroken bitje erin, met rond tussenstuk niet de scherpe, en sperriem afgelaten.. gaat nu sinds een jaar super.

X_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:17

Wij hadden op stal een welsh pony die ook met der kin op de borst liep, wij hebben haar toen eerst gelongeerd zonder touwtjes en haar van daaruit in de ontspanning proberen te laten lopen door steeds wat van der te vragen met de longeerlijn (kneden net als met de teugels en met de zweep op schouderhoogte haar naar buiten drijven) toen kwam ze langzamerhand naar beneden met haar hoofd (zo'n beetje halsstrekken) Tempo kwam toen ook wat terug. Toen met het rijden steeds richting halstrekken gereden en nu wil ze eindelijk gewoon normaal aan de teugel lopen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:52

X_Dees schreef:
Wij hadden op stal een welsh pony die ook met der kin op de borst liep, wij hebben haar toen eerst gelongeerd zonder touwtjes en haar van daaruit in de ontspanning proberen te laten lopen door steeds wat van der te vragen met de longeerlijn (kneden net als met de teugels en met de zweep op schouderhoogte haar naar buiten drijven) toen kwam ze langzamerhand naar beneden met haar hoofd (zo'n beetje halsstrekken) Tempo kwam toen ook wat terug. Toen met het rijden steeds richting halstrekken gereden en nu wil ze eindelijk gewoon normaal aan de teugel lopen :)

alleen is kneden niet de manier om een paard/pony aan de teugel te rijden :roll:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:54

Brigitte_D schreef:
Ja je hebt idd gelijk dat dit erg krom is, ze zoekt wel, en er dan contact is dan loopt ze net wat achter de loodlijn en maakt haar hals kort, terwijl ze dan wel gelijkmatig is.

Dus nog niet echt volgen en van daaruit kun je pas gaan werken.
Denk dat je met longeren het makkelijkste resultaat zal behalen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:05

StalNollie schreef:
herkenbaar toch wel bij tuigers volgens mijn tenminste hier wel,
veel gelongeerd dubbelgebroken bitje erin, met rond tussenstuk niet de scherpe, en sperriem afgelaten.. gaat nu sinds een jaar super.

Sperriem af laten klinkt me als een optie, ga dat in elk geval proberen!

superwoman schreef:
Brigitte_D schreef:

Dus nog niet echt volgen en van daaruit kun je pas gaan werken.
Denk dat je met longeren het makkelijkste resultaat zal behalen.

Longeren is allemaal wel leuk en aardig, maar wat voor hulpteugel ik er ook aan maak, heb zo'n beetje alles wel geprobeerd, elastiek, touwtjes, halsverlenger, slof, dubbele longe, pessoa maar ze geeft eigenlijk op allemaal de zelfde reactie, kop omhoog hals ingekropt oortjes naar voren staartje erop en gaan met die banaan:p nou ben ik zelf niet zo van het opgeven, dus opzich is dit ook een optie om toch te eerst te blijven longeren, welke hulpteugel raden jullie mij aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:14

Brigitte_D schreef:
Longeren is allemaal wel leuk en aardig, maar wat voor hulpteugel ik er ook aan maak, heb zo'n beetje alles wel geprobeerd, elastiek, touwtjes, halsverlenger, slof, dubbele longe, pessoa maar ze geeft eigenlijk op allemaal de zelfde reactie, kop omhoog hals ingekropt oortjes naar voren staartje erop en gaan met die banaan:p nou ben ik zelf niet zo van het opgeven, dus opzich is dit ook een optie om toch te eerst te blijven longeren, welke hulpteugel raden jullie mij aan?

Ik longeer altijd met slof (of bij een jong paard eerst met elastiek om hem te laten wennen aan het contact)
Bij een paard wat z'n kop erop zet, maak ik de slof extra laag vast en laat het paard wat naar binnen kijken. Buitenkant erg los zodat hij die ruimte kan pakken.
Met een beetje uitproberen heb ik ze allemaal wel "laag" gekregen, máár ik heb geen tuigpaarden gehad ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:17

Ik las ook even mee, mijn Draver doet het ook.
Mijn Draver fokt zich dan erg op en gaat dan rennen. Ik kreeg als tip veel longeren en voorwaarts. Niet hard maar voorwaarts. Liever er iets uit met lengte dan erin met een opgekropt koppie. Veel les, longeren met een slofje eraan en lekker bezig zijn :).

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:32

Wanneer ik met paarden in aanraking kom die achter de teugel kruipen en dus onder de aanleuning vandaan komen ga ik altijd terug naar de basis aan de longe, zoek daar de ontspanning en lengte in de rug spier op, ook kun je vanaf de grond als je de longeur bent goed beoordelen of je eventuele beperkingen ziet en of het paard zijn gehele lichaam wel gebruikt en ontspant.

Vervolgens zou ik heel veel ontspanning opzoeken en tergelijkertijd bezig zijn met hem goed van achter naar voren zetten, het fijnste vind ik wanneer je merkt dat hij opkropt en dus zichzelf vast gaat zetten in de rug en de achterhand weg gaat drukken, stappen, denken aan middenstap, lengte kweken en ontspanning zoeken. Vervolgens draaf je weer aan, gebeurt hetzelfde weer, weer gaan stappen!

Is hij proffesioneel nagekeken in de rug en lendenen en aan het gebit? Dan zou het inderdaad daar aan niet kunnen liggen.

Voor het longeren, ik denk dat ik wel dé manier heb, ik zweer bij deze manier van longeren en het bevorderd de losgelatenheid in het lijf enorm omdat het niet echt vaststaat. Je gebruikt een slof, de gesp leg je op het hoofd, door de bitringen, tussen de benen door en je maakt hem op de rug van het paard vast. Omdat het paard kan scharnieren in stelling en buiging en er niks vaststaat bevorderd dit de nageving en losgelatenheid, ik hoop dat je het snapt hoe ik het hem uitgelegd!

Krijg je wel goed les, want een meekijkend en helpend oog vanaf de grond is het halve werk!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:13

ts heb je al gereden zonder sperriem