Jaylo in de barrage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neleh

Jaylo in de barrage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:35

Hoi,

ik zal eerst even wat uitleg geven bij het filmpje.
Mn paardje is een 6 jarige merrie (v. Johnson) dus eigenlijk dressuurgefokt, maar ze springt ook erg leuk.
Ik heb haar van januari en daarvoor had ze al enkele keren een parcours van 1m gesprongen.
Afgelopen maandag ben ik voor de eerste keer 1.10 met haar gestart, en wonder boven wonder: foutloos!
Dus voor de barrage toch maar snel de camera erbij gehaald.
Voorlopig vind ik foutloos blijven nog belangrijker dan de snelheid, dus hoewel het barrage is heb ik rustig gereden.

Ik spring nog maar een klein jaar, eerst met een ander paard, nu dus met haar.
Mijn werkpunten volgens mij:
- afstanden, ze zou nog wat beter moeten terugkomen want nu zit ik vaak te dicht (eerste drie hindernissen zijn nog in orde, op de oranje-blauwe oxer loopt het fout)
- evenwicht boven de sprong is nog niet helemaal wat het moet zijn
- voeten niet naar buiten draaien boven de hindernis
- niet kijken of mijn galop wel juist is... dat doe ik twee keer en het ziet er niet uit!

Laat de opmerkingen maar komen, hopelijk kan ik er veel van leren!

http://www.youtube.com/watch?v=JGNi5aF0DgM

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:50

Volgens mij is het helemaal niet verkeerd om te kijken of je in de juiste galop zit :) Heb niet zo veel ervaring met springen, maar het lijkt me toch logisch dat je het doet?

Verder vind ik het een nette barrage!

_Jessie

Re: Jaylo in de barrage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:53

Wat leuk een springende Johnson, daar hebben we er nog niet heel veel van gezien.
Ze lijkt het erg leuk te vinden, nog wat snel en soms iets ongecontroleerd maar ik denk dat dat wel komt.
Ze spring wel mooi door vind ik :)

Mocht je het leuk vinden om je ervaring over je Johnson te delen ;)
[HK] afstammelingen van Johnson

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:53

wat een leuk dier heb je.
vind der in het parcours soms wel wat onbesuisd overkomen en idd vaak kloppen de afstanden niet helemaal lekker.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:00

Danique91 schreef:
Volgens mij is het helemaal niet verkeerd om te kijken of je in de juiste galop zit :) Heb niet zo veel ervaring met springen, maar het lijkt me toch logisch dat je het doet?

Verder vind ik het een nette barrage!

Je hoort te voelen of je in de juiste galop zit ;) .

Ziet er netjes uit trouwens!!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:01

Zullen we ruilen van paard? Ik heb een springgefokt paard die Z dressuur loopt ;).. haha..

Parcours ziet er netjes uit hoor, zeker als jezelf nog niet zo lang springt.
Wat ik je wel mee wil geven is om te proberen je paard meer op je buitenteugel te laten lopen in de bochten, zo kom je sneller en makkelijker door de bocht en houdt je makkelijker sprong.

Voor je afstanden is het heel handig om zelf de galopsprongen mee te tellen. 1, 2, 3 en gaan, dan heb je in je hoofd hoeveel galopsprongen er nog moeten en dan gaat alles een stuk makkelijker.

Verder lekker verder oefenen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:04

Vergeet ik nog te zeggen dat je goed moet blijven kijken naar de volgende sprong,dus voor de sprong al bedenken waar de volgende staat.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:05

doet het heel goed!
wel ietsminder snel de volgende keer tussen de hindernissen

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:07

Die springt best fijn zeg!
Heb nog geen Johnson zien springen :)

Ziet er verder goed uit,soms iets ongecontroleerd en afstanden moeten beter.
Maar hoe vaker je weg gaat hoe meer routine/ritme je daar in krijgt :)

Ga zo door ! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:49

Die kan netjes springen zeg! Vooral voor een dressuurgefokte.

Probeer een constanter ritme te houden. Als je steeds tempowisselingen maakt (door gebrek aan controle?) is het moeilijker om de afstanden te bepalen. Je laat hem ook soms onder je vandaan lopen naar de sprong terwijl dat op die momenten niet moet. Zoals bij de sprong NA de blauwrode oxer. In de bocht gaat hij al harder, dat laat jij toe (eigenlijk duw je hem zelfs met je bekken wat naar voren), en dan krijg je niet zo'n mooie afstand. Fijn dat je paardje op dat soort momenten haar laatste sprong genoeg verkort zodat ze niet veel te dicht onder de sprong komt!

Mooie combinatie :)

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 15:41

Hey, dankjewel allemaal voor de reacties, hier zitten echt nuttige tips tussen!

Tempo en ritme tussen de sprongen geven jullie allemaal aan dat dit nog niet helemaal lekker zit. Ik hoop dat Jaylo vanzelf iets constanter gaat lopen als we wat vaker samen op jumping zijn geweest. Kwestie van ervaring?

Regallie schreef:
Wat ik je wel mee wil geven is om te proberen je paard meer op je buitenteugel te laten lopen in de bochten, zo kom je sneller en makkelijker door de bocht en houdt je makkelijker sprong.

Heb je gelijk in, hier gaan we vooral in dressuur goed op verderwerken.

Geryon schreef:
In de bocht gaat hij al harder, dat laat jij toe (eigenlijk duw je hem zelfs met je bekken wat naar voren), en dan krijg je niet zo'n mooie afstand.

Zo had ik het nog niet bekeken dat ik haar zelf naar voor duw (maar nu zie ik het ook gebeuren als ik opnieuw kijk). Daar ga ik zeker op letten, want het is helemaal niet nodig, ze loopt vanzelf vlot genoeg.

Bedankt voor de leuke complimenten over mijn paardje! We hebben mekaar echt gevonden, genieten allebij erg van wedstrijden. Ze geeft een super gevoel, zou nooit stoppen, heel voorzichtig, en we zijn nog maar een paar maanden samen aan het werk.

Groetjess!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:21

Er is al een hoop gezegd en je hebt zelf al punten aangegeven.

Ik zou er ook op letten dat je rustiger zit en minder duwt, want eigenlijk kom je daardoor te dicht. Je duwt haar het gat in maar laat haar van voren weer alleen, dus komt ze dicht.
Hou dus een constante been en hand druk, en denk om het stil blijven zitten en niet drukken, dan wordt het vinden van je ritmer een stuk makkelijker en kan je ook een keer niet de eerste afstand pakken maar meer wachten op de sprong waardoor zij weer een betere sprong kan laten zien en jij bent in evenwicht kan blijven.

Misschien een idee om veel gymnastieklijntjes te rijden? Zo kan je zelf meer in evenwicht blijven, zoals in-uitjes zonder handen etc etc. En zo kan zij meer op eigen benen gaan lopen.

En vergeet niet, vooral plezier houden in het rijden ! *\o/*

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:28

Ziet er fijn uit, leuk paard en je rijdt netjes :)

Zoals hierboven al gezegd, het tempo moet iets constanter, dus houd in het hele parcours verbinding met haar mond en duw haar niet naar voren met je zit. Iets meer wachten voor de sprong dus.
Ook valt ze de bochten nog een beetje door, probeer de bochten gewoon om je binnenbeen te rijden zodat je ze mooi afmaakt, dan worden de afstanden waarschijnlijk al beter.

En ik vind eigenlijk dat als je parcoursen van 1,20 m springt met je paard dat je dan echt moet kunnen voelen of ze in de goede galop zit, het moet niet nodig zijn om naar beneden te kijken. Ook nog iets om aan te werken dus.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:37

Leuke poony!
Probeer anders is een x om recht boven je pony te blijven zitten en tussen de oren door te kijken, dan blijf je ook wat beter in balans!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:15

Ik denk dat het toch wel beter is dat je controleert of je in juiste gallop zit.
Dit springt aangenamer voor het paard (het ik horen zeggen)

Verder moet je inderdaad de afstand nog wat meer kunnen inschatten, want bij sommige sprongen dacht ik echt 'oei, dit is volgens mij wat te laat'

Verder wel een ontzettend mooi paardje ! ;D

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:44

Hoihoi,
nogmaals bedankt voor de tips!
ja ik heb toen ook een paar keer danku paardje mogen zeggen! de afstanden moeten beter... kwam ik vandaag in de les nog maar eens achter.

Ps: de poowny is toch bijna 1.65 hoor!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:36

Het ziet er prima uit, ik vindt het wel echt een barrage lijken. Je gallopeert al iets meer. Op de oxer is helemaal niet verkeer en je steeks mooi je hand toe, dat is precies wat je moet doen, dan kan je paard goed de rug gebruiken.

Soms zie ik nog sprongen waar het paard de rug nog niet helemaal gebruikt, dit komt volgens mij dat er een paar sprongen bij zijn dat jij je hand er net even iets teveel aan houdt. Dus steek je hand de laatste galopsprong iets toe, zodat je paard ruimte heeft om zich rond te maken.

Om de afstand beter te krijgen moet je zorgen dat je basis tempo gelijk is. Dus 1 grondtempo. En als je soms niet passend bij de hindernis komt is helemaal niet erg. Wanneer je je basistempo goed hebt en gewoon teugel geeft is er niets aan de hand. Een goed spring paard moet zowel dicht als groot kunnen afgaan. Persoonlijk had ik bij deze barrage niet zoiets van die zit er echt heel erg verkeerd bij, ja oke je komt een keer wat dicht, maar paard lost het goed op en jij geeft hem daar genoeg ruimte.

Probeer wel goed naar de volgende hindernis te kijken, verder gewoon zo door gaan. Paard voldoende ruimte geven en het komt helemaal goed.