Knappe new forest Vince voor het eerst op wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Knappe new forest Vince voor het eerst op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:43

:):) :):) :):)

Vince is een 9-jarige New Forest pony (afstamming zo uit m'n hoofd vv Kantje's Ronaldo en v Anydale Ron) die eerder met een vriendin van mij Z-startgerechtigd was in het springen en geloof iets van L1 dressuur. Vanwege een blijvende blessure in zijn rug ('losse' wervel) heb ik hem overgenomen als recreatiepony.

Ruim 2 jaar geleden plaatste ik mijn 2e rijtopic met Vince op bokt, ik had hem toen nog niet zo lang. Lekker rondjes rijden op de wei en af en toe een lesje. Ik had nog best wat angst met rijden (kom praktisch van de manege af) en het ging ook niet altijd als de wei glad was.
[RIJ-ITP] Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!

Afgelopen winter is hij verhuisd naar een stal waar die lekker met grote paarden kan stoeien, 's nachts binnen kan staan en hele dagen lanterfanten op de wei. En ik kan rijden in een bak! Hij is erg opgeknapt, mede door de weidegang en meer trainen. Van 2x in de maand naar ca 4x in de week! Hij heeft nu veel meer bespiering en is veel soepeler door het lichaam. Ik ben ook grotendeels m'n angst kwijt, alleen buitenritten vind ik nog niet zo tof :+

En wie had ooit gedacht dat ik een wedstrijdje zou gaan rijden.. Na flink trainen was ik er klaar voor:
[RT-HAW] Trainen met stoere Vince voor ons eerste wedstrijdje!

20 mei ben ik in de impuls rubriek klasse B tussen de paarden gestart. De wedstrijd was een paar weilanden verderop dus ik kon er lopend heen. Ik de hele ochtend staan tutten en vlechten (met naald en draad :')), maar de tijd vergeten.. Dus gauw naar huis gecrosst en omgekleed. Weer terug, pony gezadeld, schiet de knoop van m'n (geleende) jasje er af! In noodtempo naar de wedstrijd, even verstand op nul en angst opzij :=
Op wedstrijd waren er gelukkig een paar meiden die me super hebben geholpen, en ook heel veel foto's hebben gemaakt *D Ik had echt een compleet andere pony. Dacht nog, doe even spoortje om maar bleek uiteindelijk echt niet nodig. Heb dus ook zonder zweep gereden, en thuis gewoon weer met zweep en zonder spoor. Was wel super leuk hoe enthousiast (en toch braaf <3) en vlot die werd!

Punten en verbeterpunten staan onderaan! :j

1. Indraven. Hij kropt snel op bij z'n kaak, moet zelf vaker meer meegeven.
Afbeelding

2. :Y)
Afbeelding

3. Ging voor m'n gevoel heel snel, maar hij ontspant altijd fijner in de galop.
Afbeelding

4. Zellufde
Afbeelding

5. Waar moet ik heen? Wat moet ik doen? Huh? Nu? Oke, de proef in 8-)
Afbeelding

6. En dank aan Nienke voor het voorlezen :)
Afbeelding

7. Lange teugel, kan die nog lager maar kreeg het er niet uit :+
Afbeelding

8. En mijn instructrice (Nimber) reed tegelijkertijd naast mij, zelfde klassen en punten! Alleen zij startte met een jong paard :Y)
Afbeelding

9. Fijn actief
Afbeelding

10. Galop! Kan aan m'n hoofd zien dat ik het zwaar had :')
Afbeelding

11. Middendraf :)
Afbeelding

12. Mooi tot het eind
Afbeelding

13. Fijn van achter naar voren
Afbeelding

Eigen puntjes:
- Handen meer dragen en bij elkaar
- Vaker hand meegeven
- Meer om binnenbeen buigen
- Niet zo gauw voorover vallen

Foto's zijn van de eerste proef. Jury vroeg of de pony onregelmatig liep. Ik had het niet door omdat ik echt ergens ver weg was met m'n gedachten, ging allemaal zo rap! Maar als hij druk is dan loopt hij inderdaad onregelmatiger.
Tweede proef ging ook een stúk beter, bewust even voor de rust gegaan.

Eerste proef 180 punten!!
Twee 7's voor middendraf, een 4 voor middenstap en 5 voor afwenden (zwaait uit). Voor stap, impuls en rechtgerichte paard een 5 :o

Ennnnn tweede proef 192 punten! *\o/*
Twee 8'en voor middendraf, en verder veel 7's. Wel twee 5en bij halsstrekken (volte niet rond) en grote volte doorzitten (sprong te vroeg aan).

Ik ben dus dikke tevreden en harstikke trots op 't beessie. Ook heel blij met alle hulp en support +:)+

:evaw:

Liin

Re: Knappe new forest Vince voor het eerst op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:54

Jullie deden het echt goed! Helemaal voor het eerste wedstrijdje :)
Inderdaad zoals je zelf zegt, meer meegeven en af en toe wat rustiger zitten (maar nu kwam er heel veel spanning bij natuurlijk)

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:55

Proef ziet er erg leuk uit :) !

Probeer je handen iets meer mee te geven, en inderdaad naast elkaar te houden. En soms 'kukel' je wat naar voren (foto 5, maar die is net voor de proef, foto 12/13).

Verder eigenlijk geen rijtechnisch commentaar.. ga vooral zo door :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:14

Ziet er netjes uit, beetje gehaast in het begin. Is zijn rugblessure nu dan " ineens" over? (omdat je het had over een losse wervel?) Wellicht dat hij daarom niet zo goed volgt met hals strekken?
Leuk dat je les hebt van Nimber, dan gaat het vast snel nog beter :)

polle2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:16

Wat een super leuke pony, heel veel potentie ook! Vraag mij alleen af waarom je geen sperriempje omdoet, ziet er wat mooier uit. succes met je coole pony! Gaat zeker goed punten scoren!

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:00

Ik vind het er top uitzien Eline!!
Heb het natuurlijk ook in bet echt gezien, en voor eerste keer was het echt super!! (ook als het jet eerste x was geweest is het super. ;) )
Enige tip wat ik kan meenemen is meer ontspanning. Op de foto's nauwelijks te zien.
Ga zo door samen!!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:22

@ Ineke2; Nee het is in principe blijvend. Ik heb nog in geen enkel geval gemerkt dat hij er last van had in de vorm van staken of weigeren, wel merk ik de laatste weken met poetsen dat hij wat wegdrukt. Wil er dus wel even weer een osteopaat oid bij hebben. Hij mag niet meer hoog springen omdat hij z'n achterhand er niet meer ver onder kan krijgen, hij laat dan al z'n spieren verslappen, waarschijnlijk door pijn.
Vorige week heb ik nog cavaletti's gesprongen, dat is alleen maar goed voor spieropbouw en daar wordt die ook heel vrolijk van :=
Ben heel blij met de lessen van Kim, heb helaas niet zoveel les maar kan altijd weer een heel eind vooruit met de tips! :)

@ Polle2005; Het is een engelse neusriem, die heeft geen sperriem ;)

Iedereen heel erg bedankt, ben nog steeds heel blij! De 16e start ik waarschijnlijk weer bij een impuls rubriek. Ik verwacht dan niet veel vooruitgang, maar het is echt om meer ervaring op te doen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:49

Ik heb net al je topics gevolgd, ik vind het super om te zien hoe jullie beide
Gegroeit zijn!
Ik vindt jullie ook echt een super combi.
En je wedstrijd zag er netjes uit!
Mijn complimenten _/-\o_

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 23:00

Wat leuk!! Heel erg bedankt haha :) Het is ook echt een hele vriendelijke pony maar ik merk nu steeds meer dat het echt mn maatje wordt! :):)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:01

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Zeker een pony met veel potentie!

Wat mij opvalt zijn je benen: bij iedere foto lijkt het alsof je je sporen gebruikt. Probeer je benen vanuit je knieeen naar binnen te draaien, zodat ook je voeten recht naar voren wijzen. Dan komen de sporen minder tegen je pony aan (onbedoeld?) en zal hij beter blijven reageren op je been.

Verder zou ik proberen de pony iets meer halslengte te geven en daarbij is het natuurlijk het belangrijkste dat jij ontspant in je lijf en in je handen, zodat de pony het ook meer kan doen. Hij kan dan namelijk beter van achter naar voren over zijn rug blijven lopen. Zo vind ik hem het lekkerst lopen op de foto waar hij zijn hals moet strekken, daar gebruikt hij zijn achterhand en rug het best.

Maarja, we hebben het wel over jullie 1e wedstrijd samen, dus dan is het SUPER! Heel veel plezier samen!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:52

Dankje! :) Ik had op wedstrijd juist vaker dat ik mn benen af stak omdat die druk genoeg was, als je goed kijkt zitten er hooguit 2 a 3 foto's bij waarbij ik hem aanspoor.

Halsstrek foto vind ik het niet het beste want daar loopt die niet bij elkaar en kan die ook niet zn rug gebruiken. Dat er minder spanning moet zijn en hij meer ruimte moet krijgen, daar ben ik het absoluut mee eens :P Ben daar must in training ook veel mee bezig, hoop dat we volgende week op wedstrijd dat er ook uit krijgen.

Laatste foto klopt, met middendraf komt die omhoog dus heb ik hem strakker. Wordt aan gewerkt ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:38

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:52

Probeer voor jezelf minder gespannen te zijn, je lijkt op de foto's vóór de wedstrijd beter te zitten (houding) dan tijdens de wedstrijd. Lekker doorblijven rijden, netjes!!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:58

Dat kan goed kloppen hoor! Ik heb dan meer de tijd om oefeningen uit te rijden en eventueel over te doen. En als er spanning is dan kan ik hem weer rustig rijden. Tijdens de proef heb ik vaak het idee dat het wat gehaast gaat en ben ik er ook niet helemaal bij met m'n hoofd :=

Ben nu een nieuw topic aan het maken van afgelopen weekend!

EDIT: [RIJ-ITP] Super NF Vince op tweede B impuls wedstrijdje