Vince is een 9-jarige New Forest pony (afstamming zo uit m'n hoofd vv Kantje's Ronaldo en v Anydale Ron) die eerder met een vriendin van mij Z-startgerechtigd was in het springen en geloof iets van L1 dressuur. Vanwege een blijvende blessure in zijn rug ('losse' wervel) heb ik hem overgenomen als recreatiepony.
Ruim 2 jaar geleden plaatste ik mijn 2e rijtopic met Vince op bokt, ik had hem toen nog niet zo lang. Lekker rondjes rijden op de wei en af en toe een lesje. Ik had nog best wat angst met rijden (kom praktisch van de manege af) en het ging ook niet altijd als de wei glad was.
[RIJ-ITP] Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!
Afgelopen winter is hij verhuisd naar een stal waar die lekker met grote paarden kan stoeien, 's nachts binnen kan staan en hele dagen lanterfanten op de wei. En ik kan rijden in een bak! Hij is erg opgeknapt, mede door de weidegang en meer trainen. Van 2x in de maand naar ca 4x in de week! Hij heeft nu veel meer bespiering en is veel soepeler door het lichaam. Ik ben ook grotendeels m'n angst kwijt, alleen buitenritten vind ik nog niet zo tof

En wie had ooit gedacht dat ik een wedstrijdje zou gaan rijden.. Na flink trainen was ik er klaar voor:
[RT-HAW] Trainen met stoere Vince voor ons eerste wedstrijdje!
20 mei ben ik in de impuls rubriek klasse B tussen de paarden gestart. De wedstrijd was een paar weilanden verderop dus ik kon er lopend heen. Ik de hele ochtend staan tutten en vlechten (met naald en draad
), maar de tijd vergeten.. Dus gauw naar huis gecrosst en omgekleed. Weer terug, pony gezadeld, schiet de knoop van m'n (geleende) jasje er af! In noodtempo naar de wedstrijd, even verstand op nul en angst opzij
Op wedstrijd waren er gelukkig een paar meiden die me super hebben geholpen, en ook heel veel foto's hebben gemaakt
Ik had echt een compleet andere pony. Dacht nog, doe even spoortje om maar bleek uiteindelijk echt niet nodig. Heb dus ook zonder zweep gereden, en thuis gewoon weer met zweep en zonder spoor. Was wel super leuk hoe enthousiast (en toch braaf
) en vlot die werd! Punten en verbeterpunten staan onderaan!
1. Indraven. Hij kropt snel op bij z'n kaak, moet zelf vaker meer meegeven.
2.

3. Ging voor m'n gevoel heel snel, maar hij ontspant altijd fijner in de galop.
4. Zellufde

5. Waar moet ik heen? Wat moet ik doen? Huh? Nu? Oke, de proef in

6. En dank aan Nienke voor het voorlezen

7. Lange teugel, kan die nog lager maar kreeg het er niet uit

8. En mijn instructrice (Nimber) reed tegelijkertijd naast mij, zelfde klassen en punten! Alleen zij startte met een jong paard

9. Fijn actief

10. Galop! Kan aan m'n hoofd zien dat ik het zwaar had

11. Middendraf

12. Mooi tot het eind
13. Fijn van achter naar voren

Eigen puntjes:
- Handen meer dragen en bij elkaar
- Vaker hand meegeven
- Meer om binnenbeen buigen
- Niet zo gauw voorover vallen
Foto's zijn van de eerste proef. Jury vroeg of de pony onregelmatig liep. Ik had het niet door omdat ik echt ergens ver weg was met m'n gedachten, ging allemaal zo rap! Maar als hij druk is dan loopt hij inderdaad onregelmatiger.
Tweede proef ging ook een stúk beter, bewust even voor de rust gegaan.
Eerste proef 180 punten!!
Twee 7's voor middendraf, een 4 voor middenstap en 5 voor afwenden (zwaait uit). Voor stap, impuls en rechtgerichte paard een 5

Ennnnn tweede proef 192 punten!
Twee 8'en voor middendraf, en verder veel 7's. Wel twee 5en bij halsstrekken (volte niet rond) en grote volte doorzitten (sprong te vroeg aan).
Ik ben dus dikke tevreden en harstikke trots op 't beessie. Ook heel blij met alle hulp en support
)
Ben daar must in training ook veel mee bezig, hoop dat we volgende week op wedstrijd dat er ook uit krijgen.