Manegeruiter eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Manegeruiter eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:48

Ik durf het aan, en wil het in ieder geval proberen.
Na lang twijfelen om hier een filmpje te plaatsen durf ik het toch maar aan..
Ik hoop dat jullie mij duidelijk opbouwend commentaar kunnen geven.

Ik rijd op het recente filmpje op Karina, een (kwpn?) merrie die voordat ze op de manege kwam Z dressuur heeft gelopen.
Ik heb eerder op haar gereden van 't winter, en vond haar een heel fijn paard. Ze laat je duidelijk merken als jij de controle over haar niet hebt, en laat echt goed zien wat je verkeerd doet. Maar in de winter was ze toch weer een stukje pittiger en was ze net te hoog gegrepen voor me, ik kon haar zelf gewoon de bak niet rond krijgen, ze ging alleen achter andere paarden aan, en was me telkens veel te snel. Nu was gisteren mijn laatste les, en wilde ik graag kijken hoe het nu ging. In de tussentijd heb ik wat zitlesjes gevolgd, en een priveles op m'n verzorgpaardje. Dus kennis gemaakt met een hele andere manier van rijden dan wat je op de manege leert, maar toch wanneer ik op de manege rijdt zit het weer meer richting manege dan de nieuwe manier waarmee ik kennis heb gemaakt, het echt met zit rijden. Dit was ook m'n laatste les, omdat ik verder wil met rijden, en op m'n verzorgpaardje mag gaan lessen.

Op het oudere filmpje rijd ik op Romeo, mijn lievelingspaardje op de manege.
Hij is een geweldig leuke kwpn ruin van rond de 14 jaar.

Eigen opmerkingen;
Wat mij zelf gelijk opviel aan het filmpje op Romeo was dat ik op de verkeerde manier lichtrijdt, ik ga letterlijk staan, ipv dat ik alleen met mijn bekken kantel, zodat mijn bovenlichaam stil blijft. Daardoor val ik ook heel veel naar voren. Ik heb ook mijn handen veel te hoog en tja, ik vind mn armen een beetje raar staan. Ook weer zwiepen mn voeten álle kanten op, maar dit komt naar mijn idee gewoon door mijn onbalans en het zadel.
Bij karina zie ik dat ik best wel kort zit, en bij het aanspringen in galop had ik haar te veel opgesloten volgens m'n instructrice, en dat zal best kloppen. Het was de eerste keer dat ik een paard van de manege zo heb kunnen laten lopen. Ik heb alleen filmpjes van rechtsom, omdat ik er linksom niks van bakte. Ik merkte ook erg dat ik rechtsom meer druk op beide teugels had/ op mn binnenhand, en linksom alleen druk op mn buitenteugel had.
En ik moet bij beide filmpjes ontspannen, met name in de galop, ik rijd meestal op Romeo, en hij is niet echt geweldig aan de hulpen, dus moeilijk in galop te houden, waardoor ik nooit echt lange stukken galoppeer, maar meer korte stukjes. En m'n ellebogen moet ik leren aansluiten aan mn lichaam.
Ook weer bij Karina, mn voeten zwiepen alleen kanten op x] Op zich bij karina vind ik t lichtrijden er al wel beter uitzien, maar ik kan mn handen niet stilhouden, dus ik doe het nog steeds niet op de goede manier. Oja, iets wat ik ook nog steeds doe is m'n armen met name bij overgangen naar voren, dit zit er echt zó ingebakerd, en vooral in het linkje naar dat tussentijdse topic kun je aan de oude foto's goed zien dat ik dat altijd eigenlijk al deed.

Tussen beide filmpjes in heb ik nog een keertje 'vrij' op mn verzorgpaardje mogen rijden met de eigenaresse erbij. In dat topic staan ook nog oudere foto's.
[RIJ-ITP] Meng een manege-ruiter met een eigen paard, voeg hier...

Ouder filmpje op Romeo
http://www.youtube.com/watch?v=IdBwRE-a ... e=youtu.be

Filmpje van gisteren op Karina
http://www.youtube.com/watch?v=OJJslZD1 ... ure=relmfu

Nou, respect als je alles hebt gelezen en bekeken.
Ik ben benieuwd wat er allemaal uitkomt. Als jullie er ook bij zouden willen zetten hoe/op welke manier ik een bepaald punt kan verbeteren heel graag!

Edit; ik rijd sinds augustus 2010

noahlady

Re: Manegeruiter eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:57

ik heb het filmpje van Karina gekeken,
Het lijkt of dat je wat uit balans raakt.
Je zou kunnen proberen, om je beugels een gaatje (of 2) langer te kunnen maken. Zo hoef je met lichtrijden niet zover omhoog te komen, dus dan zal dat al lekkerder gaan maar dan wiebelen je benen (en voeten) ook niet meer zo.... leuk paardje!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:28

Ook ik heb je filmpje met Karina bekeken,

ik heb wat tips voor je en wat dingen die me opvallen:
-Probeer je handen wat meer bij je te houden, nu heb je je handen wat ver naar voren (het oogt hierdoor dat Karina erg aan je handen trekt)..misschien teugels iets langer doen zodat je je handen bij je kan houden?
-Let ook op dat je je handen stil houdt in draf..ze zijn wat onrustig en gaan mee omhoog als je gaat staan.
-Lichtrijden mag een stuk rustiger..je hoeft niet zo het zadel 'uit' te springen, beugels kunnen misschien wat langer.
-Let ook op dat je je benen stil houd en niet steeds aandrijft, het maakt het hele plaatje wat onrustig nu.
-Het viel me ook op dat het aanspringen in galop niet goed ging. Voordat je in galop aanspringt probeer dan eerst door te zitten (ik weet niet of het een reden heeft dat je blijft lichtrijden totdat je paard in galop zit?) je binnenbeen moet wat opdrijven om wat stelling en buiging te houden en met je buitenbeen geef je je galophulp door deze wat naar achteren te verplaatsen. Binnenbeen blijft er ook bij voor het aanspringen omdat je paard de galop begint met het binnenachterbeen en dus dit been actief moet maken voor de galop.
-Ik vind dat je mooi rechtop zit met rijden en je een ontzettend leuk paardje rijdt!

Succes nog en uiteraard veel plezier!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:56

Ik heb ze beide bekeken en ben het eens met bovenstaande, verder valt het mij op dat je in de hoeken en in bochten helemaal geen stelling en buiging lijkt te vragen, misschien kan je hier wat meer op gaan letten?
Met de juiste buiging zal het paard ook makkelijker willen nageven dan als je als een 'plank' door de bochten gaat ;).

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:42

joycie81 schreef:
Ook ik heb je filmpje met Karina bekeken,

ik heb wat tips voor je en wat dingen die me opvallen:
-Probeer je handen wat meer bij je te houden, nu heb je je handen wat ver naar voren (het oogt hierdoor dat Karina erg aan je handen trekt)..misschien teugels iets langer doen zodat je je handen bij je kan houden?
-Let ook op dat je je handen stil houdt in draf..ze zijn wat onrustig en gaan mee omhoog als je gaat staan.
-Lichtrijden mag een stuk rustiger..je hoeft niet zo het zadel 'uit' te springen, beugels kunnen misschien wat langer.
-Let ook op dat je je benen stil houd en niet steeds aandrijft, het maakt het hele plaatje wat onrustig nu.
-Het viel me ook op dat het aanspringen in galop niet goed ging. Voordat je in galop aanspringt probeer dan eerst door te zitten (ik weet niet of het een reden heeft dat je blijft lichtrijden totdat je paard in galop zit?) je binnenbeen moet wat opdrijven om wat stelling en buiging te houden en met je buitenbeen geef je je galophulp door deze wat naar achteren te verplaatsen. Binnenbeen blijft er ook bij voor het aanspringen omdat je paard de galop begint met het binnenachterbeen en dus dit been actief moet maken voor de galop.
-Ik vind dat je mooi rechtop zit met rijden en je een ontzettend leuk paardje rijdt!

Succes nog en uiteraard veel plezier!

Dankjewel! Fijn dat je het zo uitgebreid typt!

- Handen mee naar voren, dat weet ik, ik blijf het doen, en vind het echt heel moeilijk om ze bij me te houden, al helemaal bij een paard die best wel leunt en druk opvangt etc. Romeo doet/deed dat nooit bij mij, en op hem reed ik wel bijna iedere week met soms een uitzondering. Wennen dus ;)
- Klopt, ik had al wat in OP gezet over t lichtrijden
- Klopt ja, maar aandrijven (iig bij Karina) is het niet, ik kan mijn benen gewoon niet stilhouden, ik denk wanneer lichtrijden op het juiste tempo met juist balans is, mn benen ook een stuk veranderen.
- Aanspringen in galop was niet de bedoeling, ik wilde eigenlijk pas in de hoek gaan aanspringen, maar ze ging me te snel, door een paard voor haar (Ze is me toch nog wel iets te hoog gegrepen hoor, heb dr niet altijd even goed onder controle zeg maar) dus had het totaal niet verwacht, was eigenlijk nog bezig met mezelf klaarmaken en controleren.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:47

44Myrthe44 schreef:
Ik heb ze beide bekeken en ben het eens met bovenstaande, verder valt het mij op dat je in de hoeken en in bochten helemaal geen stelling en buiging lijkt te vragen, misschien kan je hier wat meer op gaan letten?
Met de juiste buiging zal het paard ook makkelijker willen nageven dan als je als een 'plank' door de bochten gaat ;).

hihi, klopt ja, maar je moet met zoveel bezig zijn! :P Word door instructrice ook vaak zat gezegd.
Maar ik probeer nu meer bezig te zijn met eerst mijn eigen houding, dan het paard. Ookal is het op dit filmpje niet echt te zien, maar ben wel druk bezig geweest met lichtrijden kijken of ik dat kan verbeteren, en Karina onder controle houden wat soms wel eens misgaat ;P Dat nageven is in mijn geval eigenlijk nog te hoog, ik wil eerst mn houding helemaal goed hebben. maar karina is best 'makkelijk' met rondvragen, dus om het een keer te voelen was geweldig! Als ik niet weet hoe het voelt, en het alleen van 'horen zeggen' heb, is het toch moeilijk om uiteindelijk een keer te kunnen uitvoeren. Voelen voelen voelen hoor ik altijd in m'n les, en dat kon ik nu eindelijk :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:01

Om mee te beginnen vind ik dat je een nette ruiter bent. Dat zie ik graag. Vandaar ook denk ik dat je een verzorgpaard hebt want je zit het paard niet in de weg.
Verder ben ik het juist niet zo eens met het voorgaande commentaar. Als je nog wat moeite hebt met je balans zou ik zeker niet langer gaan zitten. Ook wordt het dan nog moelijker je benen stil te houden.
Dat je handen mee omhoog gaan is volkomen normaal als je nog geen onafhankelijke zit hebt. En helemaal niet erg. Dat komt vanzelf goed door meer "meters" te maken, dus meer te rijden. Zitlessen: gewoon doen!
Ik vind het juist fijn te zien dat je je hand voor houdt en niet bij je lichaam. Zo kun je mooi meebewegen met het paard. Hoe dichter je je handen bij je lichaam houdt hoe stugger je hand wordt. Wel mag je met meer impuls rijden, dus meer voorwaarts. Daar moet je niet bang voor zijn hoor. Het lijkt me geen gek paard. Dat ie dan mss in galop gaat, helemaal niet erg. Als je met meer impuls rijdt kun je wat opvangen aan de voorkant (in je pols en niet met je lichaam of schouders) waardoor hij dan gaat nageven. Maar dat komt allemaal vanzelf als je zo netjes blijft rijden als nu en met goede begeleiding. Succes hoor!

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:08

Babootje schreef:
Om mee te beginnen vind ik dat je een nette ruiter bent. Dat zie ik graag. Vandaar ook denk ik dat je een verzorgpaard hebt want je zit het paard niet in de weg.
Verder ben ik het juist niet zo eens met het voorgaande commentaar. Als je nog wat moeite hebt met je balans zou ik zeker niet langer gaan zitten. Ook wordt het dan nog moelijker je benen stil te houden.
Dat je handen mee omhoog gaan is volkomen normaal als je nog geen onafhankelijke zit hebt. En helemaal niet erg. Dat komt vanzelf goed door meer "meters" te maken, dus meer te rijden. Zitlessen: gewoon doen!
Ik vind het juist fijn te zien dat je je hand voor houdt en niet bij je lichaam. Zo kun je mooi meebewegen met het paard. Hoe dichter je je handen bij je lichaam houdt hoe stugger je hand wordt. Wel mag je met meer impuls rijden, dus meer voorwaarts. Daar moet je niet bang voor zijn hoor. Het lijkt me geen gek paard. Dat ie dan mss in galop gaat, helemaal niet erg. Als je met meer impuls rijdt kun je wat opvangen aan de voorkant (in je pols en niet met je lichaam of schouders) waardoor hij dan gaat nageven. Maar dat komt allemaal vanzelf als je zo netjes blijft rijden als nu en met goede begeleiding. Succes hoor!

Wauw, dankjewel! Haha, had dat niet verwacht. Ja klopt, Karina is echt superbraaf, maar wel eentje die je volgensmij als je wilt makkelijk heet kan krijgen. Ik heb soms nog wel erg moeite met haar tempo, of dan wil ze in een keer achter een ander paard aan, dan probeer ik een volte te maken en gooit zij haar schouder eruit, dus af en toe wat 'ruzie' over de controle, maar ik leer zoveel van haar! Juist doordat ze niet braaf doet wat ik probeer te vragen, maar blijkbaar niet op de juist manier vraag. Romeo zou gewoon braaf die bocht maken als ik maar aan 1 teugel zou trekken, nou karina niet hoor :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:21

Haha, ik zie het al voor me. Manegepaarden willen altijd graag achter elkaar aan en reageren niet altijd op van die hele fijne hulpen. Maar probeer het volgende maar eens: als je de volte op wil, goed kijken waar je heen wilt gaan. Als je dat doet draai je je lichaam al die kant op en geef je in feite een gewichtshulp. Dan breng je twee handen naar binnen (buitenteugel tegen de hals en binnenteugel iets van de hals) en druk je je buitenknie iets in het zadel. Probeer iets meer met de buitenbeen/knie en buitenteugel te sturen. Als ie niet wil luisteren ben je wat strenger met je buitenbeen/knie en teugel (teugel mag niet over de manenkam heen, want anders loopt ie ook over de schouder weg). Als je alleen aan de binnenteugel trekt, zonder de buitenkant te begrenzen dan lopen die manegepaarden gewoon rechtdoor als ze willen. :+

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:04

Ik zie inderdaad ook een hele correcte nette ruiter, die vriendelijk rijdt, keep going! ;)
Veel commentaar kan ik em in vinden, ik denk persoonlijk ook dat je je beugels iets langer kunt maken, maar dan weer niet te lang (ivm druk op de beugels kwijt raken, later kun je als je hier aan gewend bent nog wel een stukje langer doen)

Wat mij verder opviel is dat ik vind dat je meer stuurt met je hand, dit kun je nog meer doen door met je benen je paard door de volte/hoeken te sturen. (Dit is bij mijzelf ook een aandachtspuntje, vandaar dat ik er op lette :P!)

Veel succes verder, en niet zo onzeker zijn!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:05

Babootje schreef:
Haha, ik zie het al voor me. Manegepaarden willen altijd graag achter elkaar aan en reageren niet altijd op van die hele fijne hulpen. Maar probeer het volgende maar eens: als je de volte op wil, goed kijken waar je heen wilt gaan. Als je dat doet draai je je lichaam al die kant op en geef je in feite een gewichtshulp. Dan breng je twee handen naar binnen (buitenteugel tegen de hals en binnenteugel iets van de hals) en druk je je buitenknie iets in het zadel. Probeer iets meer met de buitenbeen/knie en buitenteugel te sturen. Als ie niet wil luisteren ben je wat strenger met je buitenbeen/knie en teugel (teugel mag niet over de manenkam heen, want anders loopt ie ook over de schouder weg). Als je alleen aan de binnenteugel trekt, zonder de buitenkant te begrenzen dan lopen die manegepaarden gewoon rechtdoor als ze willen. :+

Woeps had dit niet gezien! Maar dat is inderdaad wat ik ook bedoel :P

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 16:30

Danique91 schreef:
Wat mij verder opviel is dat ik vind dat je meer stuurt met je hand, dit kun je nog meer doen door met je benen je paard door de volte/hoeken te sturen. (Dit is bij mijzelf ook een aandachtspuntje, vandaar dat ik er op lette :P!)

Veel succes verder, en niet zo onzeker zijn!

klopt! wanneer ik op mn verzorgpaardje rijd ben ik daar ook veel meer mee bezig dan wanneer ik op de manege rijdt. op een of andere manier ligt de nadruk in de les op de manege weer heel ergens anders op dan met je zit rijden, dus val ik snel terug in de 'oude' manier