Scheef stijf paard hoe te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynara

Scheef stijf paard hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:40

Ik rij nu een paard Wiana die ik toen ze 3 was zelf heb ingereden en lonneke hier ook op bokt heeft haar verder gereden aantal jaren.
Ben sinds kort daar begonnen met werken, alleen wou ik haar gaan rijden maar is erg scheef en stijf zo erg dat met borstelen ze al in elkaar zakt van de pijn (weet nog niet hoe dat gekomen is)

Heb haar aantal dagen gemasseerd met speciale spullen enzo en is de pijn minder geworden doe het nog iedere keer voor en na het rijden masseren en het is nu minimaal, ben begonnen met longeren en aangezien ze zo stijf is kan ze nog niet eens aan de longe lopen, valt na binnen valt zowat om omdat ze zich niet kan inbuigen.
Dan maar rijden maar weet even niet hoe ik dat nu moet aanpakken, ze loopt automatisch al ver achter de teugel zelfs al heb je lange teugel, nek buigt ze wel in maar de rest van dr lijf niet en reageert nog niet op de benen, ik stap veel met haar en draven maar galop nog niet (kan ze overgens niet ben al bijna onderuit geschoven)... en gooit vaak met haar hoofd. ze heeft niets met haar gebit, of rug! ;)

Dus weet even niet hoe ik haar verder kan trainen, iemand tips? gelieve alleen tips waar ik wat aan heb,...
Laatst bijgewerkt door dynara op 30-05-12 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Re: Scheef stijf paard hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:43

En je adverteert in je profiel met zadelmak maken en trainen? Beetje vreemd. Mijn advies: zoek goede instructie gericht op rechtrichten en laat eens een paardenfysiotherapeut naar het dier kijken.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:51

Waves schreef:
En je adverteert in je profiel met zadelmak maken en trainen? Beetje vreemd. Mijn advies: zoek goede instructie gericht op rechtrichten en laat eens een paardenfysiotherapeut naar het dier kijken.

ja kan een paard rechtrichten ;) heb namelijk op een internationaal dressuurstal gereden op jonge paarden. en bij dat paard is al alles bij komen kijken en heeft niets.
alleen heb ik nog nooit in mijn paardenjaren zo'n scheef paard gereden,..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:58

Niet rijden. Als het paard al pijn heeft bij poetsen en niet normaal aan de longe kan lopen moet je er niet op gaan zitten tot het paard geen pijn meer heeft.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 00:05

hestejente schreef:
Niet rijden. Als het paard al pijn heeft bij poetsen en niet normaal aan de longe kan lopen moet je er niet op gaan zitten tot het paard geen pijn meer heeft.

zoals ik al in mijn verhaal vertelde is het minder geworden, en doe het nog iedere dag masseren het is nu minimaal anders zou ik er idd niet op zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:26

Ik ben het volkomen met hestejente eens, als een paard in elkaar zakt van pijn bij het poetsen, moet je er überhaupt niet op gaan zitten. En minimaal..... een paard is een prooidier die kwetsbaar is als ie pijn laat zien......
Niet op gaan zitten tot de pijn weg is, en er eerst eens een fysio/osteopaat bij halen, en als het aanhoudt, foto's laten maken. Je zegt dat ze niets met haar gebit of rug heeft, nu het lijkt me duidelijk dat ze dat wél heeft. Dit is niet bepaald normaal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:32

Ik snap niet dat je aangeeft dat de pijn minder is (dus niet weg) dat je dan alsnog met dit paard aan de slag gaat. Ik zou het eerst maar eens grondig na laten kijken.
Doelbewust met een paard aan de gang gaan waarvan je weet dat het pijn heeft vind ik echt not done.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:43

Masseren heeft geen nut zo lang je niet weet wat er echt aan de hand is? Iemand er bij halen die er verstand van heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:53

Niet rijden en eerst laten behandelen.

Het is eigenlijk niet zo slim dat je deze vraag hier op een groot openbaar forum stelt. Ik weet niet hoe goed het is voor je klandizie ;)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:58

Hoe weet je dat het paard lichamelijk niets mankeert? Heb je dit laten onderzoeken?

Ik vraag me af hoe dit in werkelijkheid eruit ziet, maar zoals jij het verteld vindt ik het niet goed klinken. Een jong paard kan een wat slechte balans hebben en natuurlijke scheefheid, maar daar horen dingen zoals al pijn en onderuit glijden niet bij...

Als het echt zo heftig is zou ik foto's laten maken van de bovenlijn. Mocht daar niets uitkomen dan zou ik de hulp inschakelen van een masseur en/of osteo. Ook zou ik er dan een goede instructeur bijhalen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:58

Ik begrijp niet dat je daarop wilt zitten, draai de rollen eens om ik denk dat je dan gelijk naar de doktor gaat en daarna naar een osteo of fysio, |o

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:02

dynara schreef:
maar is erg scheef en stijf zo erg dat met borstelen ze al in elkaar zakt van de pijn (weet nog niet hoe dat gekomen is)

Citaat:
aangezien ze zo stijf is kan ze nog niet eens aan de longe lopen, valt na binnen valt zowat om omdat ze zich niet kan inbuigen.

Citaat:
ze loopt automatisch al ver achter de teugel zelfs al heb je lange teugel, nek buigt ze wel in maar de rest van dr lijf niet

Citaat:
maar galop nog niet (kan ze overgens niet ben al bijna onderuit geschoven)... en gooit vaak met haar hoofd.

Bovenstaande signalen geven pijn aan in spieren rug hals etc.
Zeker weten dat dit paard pijn heeft als je alle signalen op een rijtje zet..

en dan lees ik dit...
dynara schreef:
ze heeft niets met haar gebit, of rug! ;)

Hoe weet je zo zeker dat ze nergens last van heeft ?
Je masseerd haar zelf en daar is niets mis mee
maar hoever reikt jou kennis van spieren en jou kracht om echt goed te kunnen masseren zodat het probleemoplossend werkt?
Past je zadel wel? of ligt er een oud 2ehands zadel op met keiharde/scheve vulling?
heeft je paard een smalle of zeer brede wervelkolom? (bij een brede wervelkolom valt 90% van de zadelmerken al af omdat het kussenkanaal te smal is)
is dit paard onlangs nog klinisch goed bevonden door een Dierenarts?
Zijn haar tanden onlangs electrisch gevijld? (dus niet door iemand die zonder sedatie er even met de handvijl overheen gaat)

Elk paard heeft een bepaalde (natuurlijke) scheefheid die je met rijden/rechtrichten kan verbeteren
Maar is je zo paard extreem scheef dat het omvalt in de bocht
dan heeft dat niets meer met natuurlijke scheefheid te maken maar met een scheefheid die veroorzaakt word door spier en werveltrauma's en/of problemen in de mond (zeker bij paarden die nog aan het wisselen zijn)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:19

Op dit paard zou ik niet rijden en iedere goede instructeur die dit hoort, stapt ook niet niet op. Een paard die al tijdens het poetsen in elkaar zakt van de pijn moet niet belast worden met een een ruiter op de rug. Erop stappen omdat het paard te stijf is om aan de longe te training (of meer omdat jij wellicht de kennis niet hebt), is geen goede zet. Wanneer je op de goede manier longeert, dan lijkt mij dit een veel beter stap dan die extra belasting van een ruiter. Maak gebruik van een dubbele longe, daarmee kun je juist paarden die naar binnen vallen heel goed ondersteunen. Maak hele grote rondes, liefst niet in een bak die zwaar loopt maar gewoon op het weiland op een harde ondergrond.

Toch zou ik boven dit alles eerst uitzoeken wat de reden is van haar klachten. Pijn komt ergens vandaan en gewoon doorrijden terwijl je niet, zoals ik het begrijp, de ervaring hebt dit probleem aan te pakken, is echt onverstandig. Problemen in de rug, bekken, sprongen kan bijvoorbeeld hevige pijnklachten en stijfheid geven. Unamie zegt het al 'hoe ver reikt jou kennis over spieren'. Je kunt niet zomaar in het wilde westen een goedje ergens op smeren en gaan masseren.

Stop met prutsen, haal er een goede dierenarts bij die haar op de foto zet en ga in gesprek met een fysiotherapeut. Ook daarvoor telt, een goede fysiotherapeut gaat in gesprek met jou dierenarts, die samen een behandelplan op stellen en friemelt niet zo maar wat rond.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:43

een kapotte auto krijg je ook niet aan de gang door erop te wrijven. Masseren zal dus weinig tot niets helpen. Pak het probleem van binnenuit aan, te korte spieren krijg je nauwelijks langer door erover te wrijven maar door te rekken en strekken. Maar voor je zomaar iets doet laat haar goed doorlichten, zodat je weet wat de precieze oorzaak is en je een goede training kan opstellen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:54

Paard mankeert niets zeg je. Welke onderzoeken zijn er dan al gedaan om dat uit te sluiten vraag ik me af?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:26

Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven dat je op een paard gaat zitten die bij het borstelen al in elkaar kruipt. Als je even logisch nadenkt dan begrijp je toch wel dat dit betekent dat er iets flink mis is?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:34

dynara schreef:
Waves schreef:

ja kan een paard rechtrichten ;) heb namelijk op een internationaal dressuurstal gereden op jonge paarden. en bij dat paard is al alles bij komen kijken en heeft niets.
alleen heb ik nog nooit in mijn paardenjaren zo'n scheef paard gereden,..

wat is alles?
Als een paard zo scheef en stiujf is als jij beschrijft zou ik in overleg met de fysio een trainingsschema samenstellen.

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:07

Osteopaat langs laten komen? Dit kan niet goed zijn als je het mij vraagt!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:49

Ik heb zelf ook een jong paard gehad die scheef was. Deze is eerst aan haar bekken behandeld, deze stonden scheef. Sinds die tijd is ze veel beter geworden en kon ik haar lekker soepel rijden.

Een paard dat pijn heeft ( dat door masseren verminderd) zal toch ergens iets niet goed hebben zitten. Pijn is er niet zomaar. Of het zadel pas niet of ze heeft vastgelegen zeg het maar. Als ruiter zul je dit allemaal eerst moeten uitzoeken voordat je uberhaupt wat kunt gaan doen met z;n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:20

dynara schreef:
en bij dat paard is al alles bij komen kijken en heeft niets.

Dit paard heeft niet niets. Met dit paard is iets heel erg mis, en ik vind het onbegrijpelijk dat je er dan op gaat zitten. Ik snap niet hoe je dat over je hart kunt verkrijgen, werkelijk niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:25

paard van mijn vriendin is door een reguliere DA onderzocht door eentje die accupuncutr doet en 3 verschillende osteopaten allen hebben ze een deel van het probleem opgelost alleen noot de werkelijk reden gevonden van het opkrullen (zelfs zonder teugelcontact), korte passen nemen, inhouden op beendruk, slaan naar de zwep ipv vooruit te gaan...

Uiteindelijk via via een andere DA erbij en paard is op 3 plaatsen in z'n rug geinfiltreerd. Nu kan die wel ruim lopen en is voorwaartser dan ooit.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:44

ja heb iemand na laten kijken en zei dat ze niets mankeerde alleen dat ze spierpijn had.
dus kon gewoon rustig gaan rijden, doe hoofdzakelijk alleen stappen.
we zijn wel van plan om haar te kraken, zadel is ook goed is gekocht voor haar en is goed gepast.
en het is geen jong paard meer ze is 9 ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:48

Sorry, alleen spierpijn geeft echt niet zo'n heftige reactie. Ik snap echt niet dat je dat niet snapt.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:50

Kinke schreef:
Sorry, alleen spierpijn geeft echt niet zo'n heftige reactie. Ik snap echt niet dat je dat niet snapt.

nou sorry hoor als de DA dat zegt geloof ik hem bedoel hij heeft er voor geleerd ik niet

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:53

Maar wie heeft er naar gekeken dan?
Spierpijn is niet normaal hoor, ja na flinke arbeid, een enkele dag, maar als je paard continue last heeft van spierpijn is er iets niet in orde. Ik zou hem toch grondig laten checken en geen genoegen nemen met 'ze heeft niets'. Ik snap dat je luistert naar je DA, maar als jij ziet dat je paard pijn heeft is er zeker meer aan de hand.
Je paard geeft immers heel duidelijk aan dat er wel iets is.
Zelf wat masseren is leuk, maar als je een professioneel iemand laat komen heeft het waarschijnlijk meer effect, zelf heb ik goede ervaringen met een masseur van http://www.Happy-Athlete.nl (Edit: maar voordat je laat masseren idd eerst grondig onderzoek door de DA).

Rijden zou ik voorlopig uitstellen, iig tot ze geen pijn meer heeft.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 30-05-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt