Hoe springen jullie eigenlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Hoe springen jullie eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:12

Tsjah dat is eigenlijk wel mijn vraag
Met de galop tel ik altijd in mezelf de laatste galop sprongen 3... 2... 1... of van 1 tot 3
Kom ik niet uit dan is het even in mezelf oliebol maar dan kom ik er wel goed overheen :)
In draf vind ik een stuk moeilijker maar dat gaat een stuk beter dan eerst
daar tips voor?
Dus hoe springen jullie?

Sill_Monster

Re: Hoe springen jullie eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:15

Mijn paard is al heel lang springpony en ik spring ook al een hele poos dus tellen doen wij niet meer.
Ik voel wanneer hij te vroeg is of te laat.
Soms maak ik ook een foutje maar van fouten leer je.
Maar die techniek van 3 naar 1 of andersom is idd een goede manier.
Gebruik ik ook wel eens :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:16

Ik tel ook mee, zelfs toen ik met gym ging hordelopen.. man dat was irritant :')

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:17

Met dat tellen weet ik zeker dat ik goed zit maar ook als ik verkeerd ga uitkomen en een rare sprong moet verwachten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:18

Ik rij op de sprong af, grijp een puk manen, doe mn ogen dicht en een schietgebedje ;)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:25

stef schreef:
Ik rij op de sprong af, grijp een puk manen, doe mn ogen dicht en een schietgebedje ;)

doe ik ook :')

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:19

Tellen is een hele goede manier om het gevoel van het ritme van de galop te krijgen. je moet dan alleen veel eerder gaan tellen dan 3 galopsprongen voor de hindernis, je hoeft ook niet het aantal galopsprongen te tellen, want het gaat om het ritme. Kijk voor of in de wending naar de sprong en tel in het ritme mee tot 2 of 3. Hoe eerder je kijkt hoe beter je je oog traind en hoe eerder je de afstand gaat zien.
Als je pas de laatste 3 galopsprongen met de afstand bezig bent en je zou het toevallig zien, dan kun je niks meer doen om het te veranderen, de afstand moet eigenlijk een galopsprong of 3-4 voor de sprong bepaald zijn, zodat je je paard niet meer hoeft te storen en hij een zo optimaal mogelijke sprong kan maken.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:22

Ben druk bezig met springlessen volgen en oefen nu veel met een grondbalk om uit te komen. Het verhaal wat Schoentje al typt maar dan puur enkel met een grondbalk zo belast ik mijn paard niet onwijs veel door vaak te springen maar leren we beide wel hoe we uit moeten komen.

Het ritme van de galop zijn we druk mee bezig en ik tel 1-2-1-2 etc.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:24

Ik tel nooit. Maar voel wel goed ritme/cadans aan waardoor ik hem 9vd10 keer goed plaats.
Tellen werkt voor mij totaal niet terwijl ik sommige juist hardop hoor tellen waarbij het us wel werkt ;) gewoon doen wat voor jou beste werkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:28

ik telde nooit, liet mijn pony gaan en hope dat het goed ging, wat meestal wel ging. ik kon haar toch niet goed voor de hindernis zetten want dan werd ze vaak boos en sprong ze een balk en werd ze boos en ging ze alleen maar harder.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:36

stef schreef:

hahaha geweldig _O-

Ik vind het makkelijker gewoon te 'voelen', erg moeilijk uit te leggen hoe dat precies werkt. Tellen doe ik niet bewust, maar kan het wel (in springles vragen ze wel eens bij warmdraaien om terug te tellen vanaf 3 of 5 galopssprongen), gaat meestal gewoon goed. Kan ook prima berekenen hoeveel gas of rem ik moet gebruiken om een bepaald aantal galopsprongen tussen hindernissen te maken, al moet ik zeggen dat mijn pony het ook heel goed zelf kan :o.
Tellen is wel heel goed voor je springtechniek hoor, dus gewoon lekker blijven doen zou ik zeggen, en misschien eens een beetje spelen of je er meer en minder van kunt maken op dezelfde afstand, en dan vantevoren bedenken hoeveel je er precies wilt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:49

Vroeger deed ik ook altijd tellen tot 3, dat moest in de springles. Maar daar heb je niks aan (het was ook echt zo soms van: 1...2...aah oliebol ik kom niet uit! en daar bleef het bij..), want je kan toch niks veranderen in die korte tijd, je stort je paard er alleen maar mee. Je moet veel eerder kijken of de passen goed uit komen.

Ik rijd naar de hindernis en probeer hetzelfde ritme te houden en dan te zien of het uit zou komen. Komt het niet uit ligt het per paard aan wat ik doe. Mijn vorige springpaard wilde graag ver springen en galopeerd daarna erg uit elkaar, waardoor ik geen ritme heb voor de volgende sprong, dus ik verkorte haar galop dan. Mijn pony heeft er wel een handje van op te gaan weigeren, ik neem daarom met hem ietsje meer tempo.

Zie ik iets te laat (dus 4/5 passen voor de sprong) in dat het niet uit komt, dan rijd ik vooruit of juist terug (ligt aan hoogte van de sprong en of het een dubbel is). De laatste paar meter doe ik nooit meer wat. Mijn vorige springpaard verkorte/verlengde zelf haar galopsprongen voor de sprong als ik haar niet goed uit liet komen, om zo goed mogenlijk te springen, dat is kwaliteit, dat doen niet veel paarden. Mijn pony maakt een mooie sprong, maar meer niet, die 'kwaliteit' heeft hij niet. Als ik het bij hem te laat zie dan komt er dus ook geen mooie sprong, terwijl mijn vorige springpaard mijn fout dan zelf oploste. Bij een lage sprong (B/L) maakt dat niet zoveel uit, maar bij een wat hogere sprong wel..

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:36

stef schreef:

Haha ik maak soms ook een schietgebje :P
Ik spring in draf nog en ook een stuk gallop als het in gallop is tel ik bijna altijd wel mee

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:40

gewoon naar de sprong rijden (galop of draf maakt niet uit)
en zien hoe het afloopt.
al tel je, je paard kan nog weigeren of een fout maken (en jij zelf natuurlijk ook)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:41

Klopt
Maar dan heb je wel sneller door als die verkeerd uitkomt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:46

ik tel enkel als ik onzeker ben
de afstand zien vind ik moeilijker in draf dan in galop

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:57

MarlindeRooz schreef:
Ik tel ook mee, zelfs toen ik met gym ging hordelopen.. man dat was irritant :')

Ja, doe ik ook. :))

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:28

Beginnen met een grondbalk! En tellen!
Zorgen dat je eerst het juiste ritme te pakken hebt, en dan tellen.
vooral streng zijn voor jezelf, kom je te groot of te dicht voor een hindernis, meteen opnieuw aanrijden en corrigeren.
Sommige ruiters en paarden 'zien' de afstand vanzelf, dat is talent, maar je kunt het ook perfect aanleren door veel te doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:37

als ik mijn paard helemaal zelf op de hindernis af laat lopen gaat hij vaak te hard en komt hij soms lastig uit, dus ik tel in mijn hoofd inderdaad 1...2....3- en dan moet de afzet komen. Zie ik van te voren dat de ruimte nog te groot is voor 3 passen, dan ga ik afhankelijk van de hindernis kleiner rijden zodat er een pasje extra bij kan (stijlsprong, hogere sprongen, normale maat dubbelsprong), of ik laat hem groter galopperen ( brede dubbelsprong, oxer of een waterbak) zodat hij wel altijd goed uitkomt.

In draf spring ik vrij weinig, en mijn pony galoppeert meestal de laatste pas voor de hindernis aan.