Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Hierdoor krijg je meer balans in het zadel en leer je goed doorzitten. 

Cyruss_ schreef:Laten we bij deze dan gelijk ophouden over die tuinslag! Mij maakt het ook niet zo veel uit, alleen als je ijzers hebt rij je 'm misschien wel kapot.
Ik vind het behoorlijk eerlijk dat je hier een filmpje neer durft te zetten met je eigen commentaar erbij. Wat je zelf aangeeft zijn je handen. Dat is het eerste wat mij eigenlijk ook opvalt. Probeer je handen rechtop te houden, maar ook contact te houden met de mond. Je hebt nu momenten dat je even contact hebt, maar het ook zo weer kwijt bent. Gelukkig heb je wel een fijne pony, die zelf al een beetje met het neusje wil zakken en het ook aangeeft. Probeer wat met je hand te spelen en als hij zakt wat mee te geven als beloning. En op dat moment ook je handen weer stil proberen te houden en je hand mee naar voren te doen (zonder teugels los te gooien). Mocht hij weer wat omhoog komen met zn hoofd, begin je weer van voor af aan. Je zult merken dat je kneepjes steeds kleiner en minder worden. Je pony is nu nog wat onrustig met zn hoofd omdat jou hand ook onrustig is. Wel is het zo dat alles wat je voor doet je ook weer moet oplossen met je been. Je pony dus actief houden. Ook mogen je teugels korter, vaak zijn ze iets te lang. Op die momenten kruipt je pony weer wat omhoog en heb jij niets meer om hem mooi rond te kunnen rijden.
Qua benen, ik denk dat je beugels een gaatje (misschien wel twee) korter mogen. Je gaat nu veel/vaak echt op je tenen staan. Dit mag best iets, maar het lijkt nu heel geforceerd hoe je wilt lichtrijden. Ik denk dat je dan ook makkelijker je been kan aanleggen, om hem van achteren wat actiever te rijden.
Tijdens het uitstappen zoekt je pony lekker de lange teugel op, heel fijn om te zien. Probeer zelf dan ook ontspannen te gaan zitten, zonder je been naar voren uit te steken.
Misschien na een tijdje eens stukjes proberen zonder beugels te rijden. Daarbij moet je dan stil gaan zitten, anders ga je schuiven, ook zul je dan leren je benen stiller te gaan houden en meer in balans gaan zitten. Maar misschien is dat meer wat voor later. Dat is aan jezelf.
Heb je eigenlijk ook les of dat niet?
Ik wens je heel veel plezier met je leuke pony! Het komt vast wel goed.
Blijf alsjeblieft van die teugels af! Je creëert alleen maar onrust in de mond als je aan die dingen gaat klieren. Dan kan je nooit van je paard een rustige stabiele aanleuning verwachten. Twee teugels eraan, boven de manen en rijden van achter naar voren, dan zakt 'ie vanzelf met z'n koppie. Je kan best een ophouding maken met je handen, maar maak dan een ophouding met twee teugels en ontspan direct weer. Maaik schreef:Cyruss_ schreef:Laten we bij deze dan gelijk ophouden over die tuinslag! Mij maakt het ook niet zo veel uit, alleen als je ijzers hebt rij je 'm misschien wel kapot.
Ik vind het behoorlijk eerlijk dat je hier een filmpje neer durft te zetten met je eigen commentaar erbij. Wat je zelf aangeeft zijn je handen. Dat is het eerste wat mij eigenlijk ook opvalt. Probeer je handen rechtop te houden, maar ook contact te houden met de mond. Je hebt nu momenten dat je even contact hebt, maar het ook zo weer kwijt bent. Gelukkig heb je wel een fijne pony, die zelf al een beetje met het neusje wil zakken en het ook aangeeft. Probeer wat met je hand te spelen en als hij zakt wat mee te geven als beloning. En op dat moment ook je handen weer stil proberen te houden en je hand mee naar voren te doen (zonder teugels los te gooien). Mocht hij weer wat omhoog komen met zn hoofd, begin je weer van voor af aan. Je zult merken dat je kneepjes steeds kleiner en minder worden. Je pony is nu nog wat onrustig met zn hoofd omdat jou hand ook onrustig is. Wel is het zo dat alles wat je voor doet je ook weer moet oplossen met je been. Je pony dus actief houden. Ook mogen je teugels korter, vaak zijn ze iets te lang. Op die momenten kruipt je pony weer wat omhoog en heb jij niets meer om hem mooi rond te kunnen rijden.
Qua benen, ik denk dat je beugels een gaatje (misschien wel twee) korter mogen. Je gaat nu veel/vaak echt op je tenen staan. Dit mag best iets, maar het lijkt nu heel geforceerd hoe je wilt lichtrijden. Ik denk dat je dan ook makkelijker je been kan aanleggen, om hem van achteren wat actiever te rijden.
Tijdens het uitstappen zoekt je pony lekker de lange teugel op, heel fijn om te zien. Probeer zelf dan ook ontspannen te gaan zitten, zonder je been naar voren uit te steken.
Misschien na een tijdje eens stukjes proberen zonder beugels te rijden. Daarbij moet je dan stil gaan zitten, anders ga je schuiven, ook zul je dan leren je benen stiller te gaan houden en meer in balans gaan zitten. Maar misschien is dat meer wat voor later. Dat is aan jezelf.
Heb je eigenlijk ook les of dat niet?
Ik wens je heel veel plezier met je leuke pony! Het komt vast wel goed.
Met kneepjes in de teugels je paard rond krijgen?Blijf alsjeblieft van die teugels af! Je creëert alleen maar onrust in de mond als je aan die dingen gaat klieren. Dan kan je nooit van je paard een rustige stabiele aanleuning verwachten. Twee teugels eraan, boven de manen en rijden van achter naar voren, dan zakt 'ie vanzelf met z'n koppie. Je kan best een ophouding maken met je handen, maar maak dan een ophouding met twee teugels en ontspan direct weer.
Je mag zelf wat meer gaan ontspannen en eventueel je beugels nog een gaatje langer. Je zit nu te kort waardoor je niet in het diepste punt van het zadel kan/gaat zitten.
Verder heb je een ontzettend leuke pony, lekker door oefenen!
. Niks mis mee naar mijn idee, paard moet wel weten dat ie een bit in z'n mond heeft en hij moet uitgenodigd worden om daarop na te geven. Na langere tijd zal dit naar mijn idee vanzelf gaan.