Haflinger [***] @ dressuur *filmpje*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haflinger Apollo @ dressuur *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:39

Hallo bokkers,

Ik heb nu maar een filmpje gemaakt omdat ik denk dat jullie mij dan zien rijden & mij beter kunnen helpen?
Ik vind dat ik erg vaag been geef, me handen raar heb, naar de grond kijk & [***] is alles behalve actief..
Ik vind hem ook heel erg stijf lopen of licht dat aan mij???
Tipz zijn dus welkom, ik heb dus geen cap omdat ik deze niet meer heb & er 1moet halen als mama kan rijden..
En rijlaarzen heb ik niet aan omdat de rits het begeven heeft =( Dus als je nog iets in de maat 39 hebt staan hoor ik het graag!

Al vast bedankt!

plientjedres

Re: Haflinger Apollo @ dressuur *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:56

rij je nu echt dwars over een tuinslang heen?
vind ik wel een heel erg eng idee.
leuke pony en tja je geeft zelf alles al een beetje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:59

Ja tuinslang vind hij niet eng... En ze liggen de eigenlijk altijd anders is de bak super zwaar als je hem niet sproeit...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:03

Ik vind het er netjes uitzien hoor, en ach, die tuinslang stapt ie wel overheen toch :).
Je handen mogen wel hoger en minder breed. Probeer bij elke hoek een klein beetje stelling naar binnen te vragen, dan komt ie ook beter om je binnenbeen heen en buigt hij ook wat beter in.
Nog een klein puntje: je hakken mogen meer uitgedrukt en je been meer tegen hem aan (i.p.v. los - drijf -los - drijf -etc.). Als je je hakken niet verder kan uitdrukken moet je de beugels een gaatje korter doen, dan lukt het vaak wel.
De actiefheid vind ik op het oog nog wel meevallen eigenlijk! Maar ik weet niet hoe het voelt natuurlijk, om een paard actiever te maken helpt het vaak om veel overgangen te maken en te schakelen binnen de gangen.
Start je eigenlijk ook wedstrijden?

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:08

Ik vind dat je erg veel met zijn mond bezig bent. Daarom leg je waarschijnlijk je handen ook (bijna) op je knieën.
Kijk lekker vooruit, handen rechtop, netjes naast elkaar, bovenarmen aangesloten houden en gewoon lekker actief rijden. :)

Hele leuke pony!! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:19

44Myrthe44, nee ikrij geen wedstrijden =) Gisteren ook heel veel over gangen gemaakt! hij werd er indd iets actiever door!

xxPaige, zo ziet het dr wel uit maar mis omdat ik de teugels te lang heb lijkt dat zo? Maar hij vind stelling heel erg moeilijk dus doe ik mijn hand overdreven naar binnen & dan snapt hij het wel! Maar ik zal er nog eens opletten! miss heb je wel gelijk??

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:20

Laten we bij deze dan gelijk ophouden over die tuinslag! Mij maakt het ook niet zo veel uit, alleen als je ijzers hebt rij je 'm misschien wel kapot.

Ik vind het behoorlijk eerlijk dat je hier een filmpje neer durft te zetten met je eigen commentaar erbij. Wat je zelf aangeeft zijn je handen. Dat is het eerste wat mij eigenlijk ook opvalt. Probeer je handen rechtop te houden, maar ook contact te houden met de mond. Je hebt nu momenten dat je even contact hebt, maar het ook zo weer kwijt bent. Gelukkig heb je wel een fijne pony, die zelf al een beetje met het neusje wil zakken en het ook aangeeft. Probeer wat met je hand te spelen en als hij zakt wat mee te geven als beloning. En op dat moment ook je handen weer stil proberen te houden en je hand mee naar voren te doen (zonder teugels los te gooien). Mocht hij weer wat omhoog komen met zn hoofd, begin je weer van voor af aan. Je zult merken dat je kneepjes steeds kleiner en minder worden. Je pony is nu nog wat onrustig met zn hoofd omdat jou hand ook onrustig is. Wel is het zo dat alles wat je voor doet je ook weer moet oplossen met je been. Je pony dus actief houden. Ook mogen je teugels korter, vaak zijn ze iets te lang. Op die momenten kruipt je pony weer wat omhoog en heb jij niets meer om hem mooi rond te kunnen rijden.

Qua benen, ik denk dat je beugels een gaatje (misschien wel twee) korter mogen. Je gaat nu veel/vaak echt op je tenen staan. Dit mag best iets, maar het lijkt nu heel geforceerd hoe je wilt lichtrijden. Ik denk dat je dan ook makkelijker je been kan aanleggen, om hem van achteren wat actiever te rijden.
Tijdens het uitstappen zoekt je pony lekker de lange teugel op, heel fijn om te zien. Probeer zelf dan ook ontspannen te gaan zitten, zonder je been naar voren uit te steken.
Misschien na een tijdje eens stukjes proberen zonder beugels te rijden. Daarbij moet je dan stil gaan zitten, anders ga je schuiven, ook zul je dan leren je benen stiller te gaan houden en meer in balans gaan zitten. Maar misschien is dat meer wat voor later. Dat is aan jezelf.
Heb je eigenlijk ook les of dat niet?

Ik wens je heel veel plezier met je leuke pony! Het komt vast wel goed.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:21

Hai, leuke pony.
Wat kan helpen is niet meer met een terugwerkende hand vragen. Dat beinvloedt het tempo enorm.
De energie moet vloeiend van achter naar voor stromen. Voelt je paard "stroperig" dan is hij niet voorwaarts genoeg. Geef dan ruimte aan de voorkant en rij hem aktief. Daarna komt het neerwaartse wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:42

Cyruss_, ik heb hem ruim een maand zonder zadel moet rijden omdat ik geen passend zadel had helaas! En ik vind eerlijkheid duurt het langst toch? En hij heeft geen eizers, hier doe ik ook niet aan! En verder heb ik geen les met hem...

sal01, ik snap je niet helemaal helaas...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:03

Probeer je handen voor je te houden (gaf je ook al aan) dus teugels korter en je handen voor het zadel boven de hals.
Nu bewegen je handen met je mee (met het lichtrijden) waardoor je telkens een onrustige los/vast verbinding hebt.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:21

@ Macholover. Vervelend dat je geen passend zadel had. Ik bedoelde ook eigenlijk niet zonder zadel, maar zonder beugels rijden. :) Hierdoor krijg je meer balans in het zadel en leer je goed doorzitten.

Eerlijkheid duurt zeker het langst. Maar ik vind het nogal wat om gewoon je filmpje hier neer te zetten en erbij aan te geven dat je nog leerpunten hebt. En hier gewoon durft te vragen om hulp! Super!
Aangezien ik helaas ook al menigeen topic heb gezien waar de TS helemaal word afgebrand door mede bokkers. Zo jammer. We oefenen allemaal dezelfde hobby uit, en het is toch super dat wel elkaar door zo een forum kunnen helpen.

Wel vind ik het een idee om eens te zoeken naar een instructeur of iemand die je gewoon wil helpen. Natuurlijk hoeft dit niet belachelijk duur te zijn, maar voor bijvoorbeeld 1x in de twee weken of 1x in de maand les zul je al snel merken dat jijzelf, maar ook je pony vooruit zullen gaan. En dat je er veel plezier in zult hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:33

Cyruss_, ja maar dat wil ik ook erg graag! Maar ik heb hem net en wil hem eerst zelf goed leren kennen =)
En dankjewel, volgende maand maar wil een filmpje haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:47

Dapper dat je het filmpje durft te plaatsen en zo erg is het filmpje niet.
We hebben allemaal moeten leren rijden en leren nog elke dag bij toch?
En je doet je stinkende best je te verbeteren, pluim!

Als je opstapt moet hij natuurlijk wel even stil bijven staan, dus als hij direct weg loopt wel corrigeren.
Je hoeft echt geen 5 minuten te blijven staan, maar nu wandelt hij gewoon weg.

Stap stukje, probeer je benen lang te laten ook als je drijft, dus niet je hak gebruiken om je paard aan te sporen,
weet wel dat dat verleidelijk is hoor.
En als je op het filmpje kijkt zie je dat je daar al hele lange teugels hebt, waardoor je je handen bijna in je buik hebt zitten, dus stukje korter pakken.

Als je dan gaat draven zit je in de problemen door je hele lange teugels en heb je je handen halverwege je bovenbenen, richting je knieen.
Door dat je je teugels zo lang hebt en je handen zo laag, gaan je handen mee met je lichtrijden.
Het is de bedoeling dat je handen zo ongeveer stil staan ten opzichte van de mond van het paard, nu beweeg je ze juist.
Tevens heb je een spookhandje (ik heb een spookvoetje) namelijk je buitenhand gaat dat soort van omhoog zweven en naar buiten.

Denk eigenlijk dat je een beetje een balans probleempje hebt, je zit snel met je bovenlichaam naar voren en je benen naar achteren en dan weer meer naar achteren.
Probeer eens trots en vier tikje rechterop te zitten, zonder dat overdreven gespannen te doen, want je zit wel lekker relaxt!
Iets verderop gaat je balans iets beter, denk mede doordat je paard dan in constanter tempo rond gaat.
Niet elke pas drijven of willen drijven (neig ik ook zeer zwaar naar), wordt jij alleen maar moe van en je paard raakt afgestompt.

Doorzitten, relax!!!!! Niet zo gespannen in je boven lichaam, go with the flow!
Niet stiekum je schouders vast zetten, met name links (he! de kant van het spookhandje).
En veel geld ligt er vast niet in de bak, dus lekker naar de horizon kijken tussen zijn oortjes door.

Galop, je handen idem als in draf.
Op de een of andere manier (kan het in filmpje niet goed zien) is het net of je teveel richting de lepel van je zadel zit... er is iets mee....ben er nog niet uit wat.
En let op dat het wel 3-tact blijft.

Lijkt hele waslijst, maar als je begint met je teugels ietsje korter en je handhouding stiller en wat hoger en minder breed, dan heb je al heel ander beeld.
Dan nog kijken of je zitlesje kan nemen en dan lichtrijden zonder steun aan teugels voor je balans.
Heb je denk ik al een hele hoop werk verricht.
En ik weet het beste stuurlui staan aan wal en hebben makkelijk praten.
Vind je verder op het filmpje vriendelijke ruiter, die gewoon nog wat dingetjes moet leren,
dat stadium hebben we allemaal gehad (of zitten we nog in, of moeten we nog zien te komen).
Andere topics heb ik niet bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:51

Thanks! ^^ daar heb ik zeker wat aan!

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:58

Wat een superleuke pony heb je zeg!
Opzich ziet het er naar mijn idee niet super slecht uit. Probeer alleen echt met je kuiten te drijven i.p.v met je hakken, dat ziet er al een stuk mooier uit :)
Verder denk ik dat je eerst aan de achterkant moet werken. En daarmee bedoel ik dat je echt moet gaan proberen om je paard zijn achterkant eronder te krijgen. Naar mijn idee loopt hij erg op de voorhand. Als je dat voor elkaar krijgt kun je aan de voorkant beginnen,

Succes! +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:30

Tuinslang had ik persoonlijk weggehaald, maar ach als hij er gewoon overheen stapt :)

Wat me eigenlijk gelijk opvalt, is hoe je opstapt. Je ploft als het ware in het zadel, en je paard loopt gelijk weg. Rustiger gaan zitten, en laat je paard op je wachten. Hij moet wachten tot jíj de hulp geeft dat hij mag gaan stappen, niet wanneer hij zelf wilt gaan stappen ;)

Je beugels mogen ook wel een gaatje langer, en ik heb het idee dat je zadel te klein is voor jou?

Je paard moet rustiger gaan lopen, meer op de achterhand.
Persoonlijk zou ik ook niet direct doorzitten, maar eerst even lekker lichtrijden, voor het paardje fijner.

Verder is er voor mij al veel bruikbaar commentaar gegeven. Wel wil ik de tip meegeven om les te nemen, het is een leuk paardje en ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie!
Goed dat je je filmpje plaatst, en dat je tips en commentaar serieus neemt :)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:26

Cyruss_ schreef:
Laten we bij deze dan gelijk ophouden over die tuinslag! Mij maakt het ook niet zo veel uit, alleen als je ijzers hebt rij je 'm misschien wel kapot.

Ik vind het behoorlijk eerlijk dat je hier een filmpje neer durft te zetten met je eigen commentaar erbij. Wat je zelf aangeeft zijn je handen. Dat is het eerste wat mij eigenlijk ook opvalt. Probeer je handen rechtop te houden, maar ook contact te houden met de mond. Je hebt nu momenten dat je even contact hebt, maar het ook zo weer kwijt bent. Gelukkig heb je wel een fijne pony, die zelf al een beetje met het neusje wil zakken en het ook aangeeft. Probeer wat met je hand te spelen en als hij zakt wat mee te geven als beloning. En op dat moment ook je handen weer stil proberen te houden en je hand mee naar voren te doen (zonder teugels los te gooien). Mocht hij weer wat omhoog komen met zn hoofd, begin je weer van voor af aan. Je zult merken dat je kneepjes steeds kleiner en minder worden. Je pony is nu nog wat onrustig met zn hoofd omdat jou hand ook onrustig is. Wel is het zo dat alles wat je voor doet je ook weer moet oplossen met je been. Je pony dus actief houden. Ook mogen je teugels korter, vaak zijn ze iets te lang. Op die momenten kruipt je pony weer wat omhoog en heb jij niets meer om hem mooi rond te kunnen rijden.

Qua benen, ik denk dat je beugels een gaatje (misschien wel twee) korter mogen. Je gaat nu veel/vaak echt op je tenen staan. Dit mag best iets, maar het lijkt nu heel geforceerd hoe je wilt lichtrijden. Ik denk dat je dan ook makkelijker je been kan aanleggen, om hem van achteren wat actiever te rijden.
Tijdens het uitstappen zoekt je pony lekker de lange teugel op, heel fijn om te zien. Probeer zelf dan ook ontspannen te gaan zitten, zonder je been naar voren uit te steken.
Misschien na een tijdje eens stukjes proberen zonder beugels te rijden. Daarbij moet je dan stil gaan zitten, anders ga je schuiven, ook zul je dan leren je benen stiller te gaan houden en meer in balans gaan zitten. Maar misschien is dat meer wat voor later. Dat is aan jezelf.

Met kneepjes in de teugels je paard rond krijgen? -O- Blijf alsjeblieft van die teugels af! Je creëert alleen maar onrust in de mond als je aan die dingen gaat klieren. Dan kan je nooit van je paard een rustige stabiele aanleuning verwachten. Twee teugels eraan, boven de manen en rijden van achter naar voren, dan zakt 'ie vanzelf met z'n koppie. Je kan best een ophouding maken met je handen, maar maak dan een ophouding met twee teugels en ontspan direct weer.
Je mag zelf wat meer gaan ontspannen en eventueel je beugels nog een gaatje langer. Je zit nu te kort waardoor je niet in het diepste punt van het zadel kan/gaat zitten.
Verder heb je een ontzettend leuke pony, lekker door oefenen!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:23

Maaik schreef:
Cyruss_ schreef:

Met kneepjes in de teugels je paard rond krijgen? -O- Blijf alsjeblieft van die teugels af! Je creëert alleen maar onrust in de mond als je aan die dingen gaat klieren. Dan kan je nooit van je paard een rustige stabiele aanleuning verwachten. Twee teugels eraan, boven de manen en rijden van achter naar voren, dan zakt 'ie vanzelf met z'n koppie. Je kan best een ophouding maken met je handen, maar maak dan een ophouding met twee teugels en ontspan direct weer.
Je mag zelf wat meer gaan ontspannen en eventueel je beugels nog een gaatje langer. Je zit nu te kort waardoor je niet in het diepste punt van het zadel kan/gaat zitten.
Verder heb je een ontzettend leuke pony, lekker door oefenen!

De een noemt het ''ophouding'', de ander ''kneepjes'' ;) . Niks mis mee naar mijn idee, paard moet wel weten dat ie een bit in z'n mond heeft en hij moet uitgenodigd worden om daarop na te geven. Na langere tijd zal dit naar mijn idee vanzelf gaan.