Met nadruk op EX, uiteraard ben ik me ervan bewust, dat dit niet het niveau is wat in het Z gevraagd wordt.
Kan ook niet na de kleine hoeveelheid werk die we tot nu toe gedaan hebben.
Helaas voor Sjolvir is het goede leven afgelopen, van recreatie paard weer beetje aan het werk gezet.
ca 1 1/2 maand geleden ging ik met Toobs op cursus (hij gaat mee, hij is nu 2 x meegeweest naar cursus,
volgende week gaan we weer) en heb toen besloten Sjol toch ook maar weer wat meer aan het werk te zetten.
Bovendien groeit ze momenteel dicht van het lekkere gras en het is dus masker op of aan het werk.
Sjol kennende, kiest die voor eten en dan toch maar werken.
Sjol haar geschiedenis.
Jan 2009 voor het laatst Z gestart (eindstand Z1+16).
Dat jaar endurance gelopen, klasse 2 startgerechtigd geworden.
Helaas einde van dat jaar verworpen en geblesseerd.
Jaar erna drachtig en op het erf onderuit gegaan en in 2011 veulen gehad.
Ze was al wel weer tijdje actief voor de wagen en heeft tussendoor nog wel een keer bestgaand onder het zadel gelopen,
rondje bos/dorp gedaan etc. ooit in 2010 nog L2 fjordsport gehaald en B springen ongetraind

Is stermerrie geworden etc. Maar echt gewerkt heeft ze niet meer, ze had dus een fjorden recreanten leven zeg maar.
Tot.... 1 1/2 maand terug.
(Hoewel, 2 x in de week 15 a 20 minuten werken is ook niet veel, dus eigenlijk geniet ze nog steeds van het goede leven.)
We missen nog de finetuning, souplesse en kracht en conditie etc.
Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Langzaam verbeterd het.
Sjolvir vandaag.
Sjolvir 1 1/2 maand terug, de eerste keer dat ik dacht, ach anders verveelt ze zich ook.
Verbeter punten.
Voeten... van ruiter (leert het nooit vrees ik).
Die handjes, zucht.
Minder blijven drijven, ze moet directer reageren.
Kracht, souplesse, finetuning kosten nog tijd, oprichting en achter zakken kan en mag je nu nog niet verwachten.
Galop vind ze heel moeilijk en kan ik elke keer maar kort oefenen, ze is met name in de rechter galop nog erg scheef,
is al wel aan het verbeteren.
Terug rijden in galop is nog een probleem.
Wat betreft zijgangen, dat is bij Sjol soort 2e natuur, die loopt volgens mij liever zijwaarts dan rechtdoor.
(nou ja, bij wijze van spreken dan) Wat wel handig is, om haar achter snel sterker te krijgen.
En ja, zadel ligt niet ideaal, is ook vrij logisch, want het is haar zadel niet maar die van Toobs.
De hare lag beide keren thuis.