Pony gaat er vandoor als het iets niet wil?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1997

Pony gaat er vandoor als het iets niet wil?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 12:01

Hallo lieve Bokkers!

Ik heb een probleempje met het berijden/inrijden van mijn verzorgpaard.
Het is een fjord van 6 jaar en was vroeger overal bang voor, veel parelli mee gedaan etc en zit nu erg goed in zijn vel.
Als ik op hem rijd en van de hoefslag afstuur, gaat hij soms ineens in galop en gaat er vandoor ( ik rijd gwn in de zandbak dan )
Wat kan ik hier tegen doen en wat doe ik verkeerd?

En als ik ga springen met hem en hij ziet een sprong rent hij er keihard op af om erover heen te gaan, of voor de sprong gaat hij uit zichzelf in galop en krijg ik hem vaak niet meer terug, ( normaal springt hij heel braaf maar soms is hij in deze bui)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!

:* :* !!

ElineMeike

Re: Pony gaat er vandoor als het iets niet wil?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:47

Ik zou eerst gewoon gaan rijden(zonder springen bedoel ik)
Ik rij ook wel eens op een paard bij mij op de manege, bij een klein geluidje gaat ze er al vandoor.
Als ik haar gewoon bezig hou, heeft ze geen kans om te schrikken(af en toe natuurlijk wel, maar het is dan een stuk minder)
misschien kan je als hij te hard gaat, een kleine volte rijden, en dan weer verder rijden, als die het dan weer doet, maak je weer een volte.
ik weet niet of dit lukt bij jou paard.
Succes!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:15

Ik had voorheen ook een paard die dit deed, Bij hem werkte het om goed op te sluiten tussen je benen en handen (uiteraard niet door te trekken, gewoon netjes verbinding houden) ook zoals ElineMeike ook al aangaf veel voltes, figuurtjes en overgangen rijden zodat je paardje niet eens meer denkt aan wegrennen. Probeer zelf het tempo te bepalen, als hij in galop gaat, valt hij dan ook vrij snel weer terug? zo ja, misschien ff een extra rondje laten galloperen zodat jij het tempo weer bepaald. zo niet dan weer de wendingen opzoeken.

Succes en ik hoop dat je er iets mee kan,

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:22

Goed les nemen. :Y)

mariska1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 16:44

Hij gaat er niet vandoor omdat hij schrikt hoor, hij is gwn eigenwijs en wil dan crossen...
Maar bedankt voor de tips!
Als hij gaat galopperen gaat hij, in plaats van waar ik hem heen stuur, over de hoefslag, bijna een hele ronde lang galopperen en maakt hij allerlei geluidjes, als ik hem terughoud dan gaat hij alleen maar met zijn hoofd naar voren en trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:45

Fjord eigen hehe..maar je moet hem voor zijn..en goede dressuurbasis aanleggen helpt ook..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:51

mariska1997 schreef:
Hij gaat er niet vandoor omdat hij schrikt hoor, hij is gwn eigenwijs en wil dan crossen...
Maar bedankt voor de tips!
Als hij gaat galopperen gaat hij, in plaats van waar ik hem heen stuur, over de hoefslag, bijna een hele ronde lang galopperen en maakt hij allerlei geluidjes, als ik hem terughoud dan gaat hij alleen maar met zijn hoofd naar voren en trekken.

Elisa2 schreef:
Fjord eigen hehe..maar je moet hem voor zijn..en goede dressuurbasis aanleggen helpt ook..

En hoe doe je dat?
Zo!
Marcella schreef:
Goed les nemen. :Y)

Zo te horen wordt je af en toe in het ootje genomen door je beige vriend.
Denk dat je beetje hulp vanaf de grond nodig hebt.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:02

hahah ik ken het precies :')
geweldig die fjorden!

ik heb altijd aangeleerd voor zijn, als hij het toch doet.
omdraaien naar de plek waar hij begon, en bij mijn paard helpte het wel als ik er dan verder niet te veel aandacht aan besteedde

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:14

Sjolvir schreef:
Zo te horen wordt je af en toe in het ootje genomen door je beige vriend.
Denk dat je beetje hulp vanaf de grond nodig hebt.

Zelfs ik word na al die jaren nog wel eens in het ootje genomen. :') :j