Derde B-wedstrijd met Shaggy (film met jurycommentaar erbij)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

Derde B-wedstrijd met Shaggy (film met jurycommentaar erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:28

Gister had ik mijn derde B-wedstrijd met Shaggy, pony deed ondanks de hitte echt super zijn best en het losrijden ging ook heel fijn! Natuurlijk we hebben nog heel veel puntjes om aan te werken maar wat ik vooral belangrijk vond is dat zijn wedstrijdstress een heel stuk minder is geworden! Vorige keer (dat was nog indoor) had pony geloof ik wel 10x gemest door de stress en hij viel ook echt niet te rijden toen. Alleen maar spanning, en nu heeft ie misschien 1x gemest en kon die sommige stukken ook lekker ontspannen!

Puntjes waar ik meer op moet gaan letten nadat ik de filmpjes heb gezien zijn bij mij: armen gebogen houden en meer bij mijn lichaam houden, recht op zitten, benen naar achter en minder drijven (dit komt voornamelijk ook door spanning van mijn kant dat ik zo aan het drijven ben denk ik, heb het niet eens door dat ik het doe tot ik filmpje zie...). Bij pony: Stap moet meer voorwaarts, vooral in de overgang naar stap en ook wel tijdens de stap valt ie echt dood, waardoor ik ook ga zwalken... Hij moet meer nageefelijk, vooral tweede proef had ie echt geen zin meer en wilde die totaal niet ontspannen... Dan heb ik gelijk ook moeite om zelf te ontspannen. En vond zelf de figuren ook rommelig gaan, vooral eerste proef omdat ik toen zo blij was dat ie ontspande dat ik er ook weer niet te veel aan wilde zitten waardoor het geheel rommelig was... Tweede proef ging al iets meer op de letter alleen toen wilde pony weer niet ontspannen...

De filmpjes zijn voorzien van het commentaar van de jury, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of er nog goede tips zijn qua oefeningen om te rijden e.d. om aan deze punten te werken! Graag wel lief zijn we zijn nog niet heel ervaren :).

Proef 5, hier had ik in totaal 171 punten voor.

Proef 6, hier had ik in totaal 169 punten voor.

Als jullie nog vergelijkingsmateriaal willen hier mijn vorige wedstrijdfilmpjes (mijn lieve moeder probeert me altijd te filmen wat ik heeeeel fijn vind!)

2de wedstrijd, proef 3, 169
http://youtu.be/4jxym0Pexww

2de wedstrijd, proef 4, 170
http://youtu.be/8_YKLDhVIwo

1e wedstrijd, proef 3, 168
http://youtu.be/Vk6YEH0jpPE

1e wedstrijd, proef 4, 164
http://youtu.be/PoOcaJuWuNs

CM_

Re: Derde B-wedstrijd met Shaggy (film met jurycommentaar erbij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:37

Ik denk dat er in de basis nog veel winst te behalen valt, pony loopt niet fijn in aanleuning, en zelf geef je de spanning al aan.
Om routine te krijgen zou ik zeker wedstrijden blijven rijden, zodat je de stress kwijt raakt.
Thuis zou ik vooral werken aan de basis, je houding en zit , en de nageeflijkheid.
Dan kun je al snel van die 6jes een 7 maken.
Bijvoorbeeld het aangalopperen is best netjes, maar pony loopt niet nageeflijk, dat zou dan al een 7 kunnen zijn als ie lekker nageeflijk loopt.
Gewoon goed lessen en vooral doorgaan :)

KikixH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:48

Mijn voorganger heeft gelijk. ;)

Je paardje doet het best netjes, maar als ie nageeflijker wordt geven jury's hoger dan 6jes.
Ik heb wel eens meegemaakt op een wedstrijd waar mijn zusje reed iedereen in de B onder de 175 punten had, omdat ze allemaal een niet kloppende basis hadden, geen nageeflijkheid etc.
In de B hoef je volgens mij nog niet nageeflijk maar alleen niet verder dan de loodlijn.
Je pakt natuurlijk wel meer punten als ie wel een beetje nageeft.

Bij je gebroken lijnen had je 5en, (2e filmpje) ik oefen thuis altijd met pionnetjes, erg handig en als je het vaak doet gaat het vanzelf.

Je hals strekken was ind te weinig neerwaarts. Denk dat dit ook beter wordt als je hem iets ronder gaat rijden.

Veel succes!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:49

ik vind het eigenlijk best netjes, tuurlijk zijn er nog verbeterpunten, maar dat hebben we allemaal. Ik denk dat de grootste winst te behalen is in het nageefelijk laten lopen van je pony. Ik verwacht dat als je je pony gewoon rond rijdt, je gemiddeld per onderdeel wel een punt hoger scoort. Dus lekker werken aan het goed voorwaarts van achter naar voren rijden dan gaat hij van voren ook wel makkelijker zakken denk ik! Succes, je hebt een leuke pony!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:56

Thanks :). Van het pionnetje is idd ook een goede tip! Die ga ik ook zeker uitproberen!

KikixH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:09

Was ik vergeten te zeggen..:
Heb je bos in de buurt? Of een lang recht ruiterpad? Daar oefen ik altijd middendraf :) Iets voor jou?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 09:20

Ik heb bos en duin en strand tot beschikking :). Daar doet ie het ook wel, alleen die actie in de bak zien te krijgen is wat moeilijker :).

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:34

Super dat je flimpjes van je zelf op bokt zet.
Moet zeggen het zijn net de puntjes op de i voor mijn gevoel.
Lekker blijven rijden en vooral genieten.
Zie ook bij jou spanning in je lichaam en dus gewoon lekker blijven starten.
Netjes op de letters blijven rijden en denken om de stelling en buiging en dan moet het al een winstpunt worden en door ervaring en blijven rijden komt de nagevelijkheid vanzelf (denk deel spanning).
Succes en genieten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:41

Ik zie hier iemand die totaal níet onafhankelijk zit. De handen en benen doen lekker mee met lichtrijden. Je stoort je pony hier níet alleen maar mee in de aanleuning, maar ook ik zijn balans. Hij heeft er af en toe echt een duidelijke tact fout tussen zitten. Ga eerst werken aan je eigen houding voordat je aan je paard denkt. Hij moet nu zoveel compenseren. Sorry voor het mischien niet heel aardige berichtje, maar ik kon er moeilijk naar kijken :o

Heb je wel eens zitles gehad? Is super leuk om te doen en heel verhelderend! Succes!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:59

Ik ga ook lekker even reageren :))

Vond het al een groot verschil met je vorige wedstrijd qua spanning wat je zelf ook al zei. Jullie komen al een stuk relaxer de baan door dan de eerste keer dus daar zit al een groot stuk vooruitgang in!

Moet wel zeggen dat ik meega met de persoon boven mij, dat je niet geheel onafhankelijk zit. Je ziet inderdaad bij het lichtrijden dat je handen meedoen en zijn hoofd dus ook steeds beweegt. Als jij kan lichtrijden met hele stille handen die amper bewegen zal je zien dat shagje ook heel rustig in de aanleuning gaat lopen en je eigenlijk niks hoeft te doen aan de voorkant behalve af en toe even controleren of hij nog genoeg ontspannen nageeft! Zelf heb ik daar van een instructrice wat oefeningen voor gekregen om het te oefenen en als je wil, wil ik je daar best een keer bij helpen! :)

Maar bovenal zijn jullie in korte tijd al een sprong vooruit gegaan, wat super is en er zal ook wel een stijgende lijn in blijven zitten! :)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:02

Je mag mij altijd helpen :). Zijn inderdaad ook heeel veel dingen met mn houding waar ik me aan irriteer :P. Ben ik ook al eind in vooruit gegaan, want met onverwachte sprongen zoals in proef 1 lag ik er vroeger naast, nu kan ik ze uitzitten. Maar mn benen en mn armen, das nog steeds drama! En ik moet voor me kijken!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:03

Je weet in ieder geval waar je aan moet werken, das al het begin! :) maar dan gaan we wel een keer daar mee aan de slag! Geef maar een keer een gil!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:05

Is goed hoor! Misschien volgend weekend ergens?

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:06

Ja dat is prima! :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:16

A-X-A Grote volte Proef 1
Probeer die wat mooier rond te rijden, je snijdt hem nu aan alle kanten af en probeer wat meer stelling naar binnen te vragen.

Leuke pony!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:14

Vindt het een hele gave pony!

Ik vind het er persoonlijk nog een beetje rommelig uit zien. Je handen mogen wel wat stiller(vooral in draf), probeer wat meer stelling te nemen en je figuren wat netter af te werken(voornamelijk de voltes)

Maar ik snap dat het ook door de spanning komt. :j
Start nu zelf met een 4 jarige pony en door de spanning ging ik zelf ook helemaal voorover hangen. :P
Succes verder met je wedstrijden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:19

Heel bijzonder hoe je het commentaar oppakt! Dikke chapeau :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:57

Esje, wat een ontzettend toffe pony heb je toch. Je ziet zo goed dat hij echt heel erg graag wil werken met je en dat het vooral nog allemaal spannend is. Komt wel goed. Ik vind dat jullie echt ontzettend vooruit zijn gegaan. Ik zie het dan vooral in de galop, wat is die lekker rustig en wat is het gewoon netjes met de voltes. Verder heb je al een hoop tips gehad hier, waar je zeker wat mee kunt en waar je jou kennende ook mee gaat werken. Ik kan me ook vooral bij een hoop voorgaande aansluiten, maar ik wilde even kwijt dat ik het echt al knap vind wat je/jullie voor elkaar hebt/hebben gekregen +:)+

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 12:21

Thanks iedereen :).

Als ik geen commentaar zou willen had ik dit niet online gezet en zeker niet op bokt! Opbouwende kritiek vind ik alleen maar fijn en dan kan ik aan dingen werken! Ik zie het altijd maar als een investering van een ander in jou.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:28

knap dat je het neerzet!! ik zou vooral veel aan je stelling en aanleuning proberen te werken. Lekker veel achtjes rijden

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:51

Wauw wat een goede reacties allemaal! Die tip van de pion ga ik ook gebruiken wanneer mijn paard weer mag dat is echt een goede.

Inderdaad de puntjes es!

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:07

Leuk dat je zo'n duidelijk filmpje hebt gemaakt, met commentaar erbij.

Ik denk dat je pony ook een stukje nageeflijker wordt als je zelf wat losser in je lijf wordt. Bijvoorbeeld bij het doorzitten houd je je onderrug erg vast, dit is een mooi oefenpuntje. Ik vind je zit in galop erg mooi, maar daar houd je ook nog wel eens je onderrug vast.
In het begin van de proef drijf je nog erg met je benen, zonder dat je pony anders gaat lopen. Doe je dat bewust? Of is dat meer de spanning?

Verder kom je er wel, iets meer oefenen en ontspanning bij jou en Shaggy... Wat was er nou zo eng halverwege het proefje? ;)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:42

Leuk om ook een beginnende combinatie te zien! Je doet volgens mij ontzettend je best een paardenbeest is ook braaf :)
Hoe is zijn nageeflijkheid thuis? Lukt het dan wel om hem rond te rijden? I.i.g thuis heel erg werken aan de nageeflijkheid en jouw zit dat hij lekker door zijn lichaam gaat lopen en dan ga je dat ook zeker terugzien in de proefjes!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:05

Het drijven doe ik echt onbewust, na dat ik het bij mn eerste wedstrijd zag probeerde ik er al meer op te letten maar je moet ook zoveel tegelijk :). Thuis gaat het ook nog wisselend ene keer super en soms heeft ie echt even geen zin.... Herinnerd ie me altijd even dat ie van afwisseling houd :).

We gaan in ieder geval thuis thuis weer aan de bak met de punten en snel weer wedstrijd plannen om ervaring op te doen!

Owww en wat er eng was we weten het niet.... Voorlezer stond daar al aantal keer langs gereden dus of dat het nu was :). Maar dat soort acties heeft ie wel vaker, boomstronk in het bos is bijvoorbeeld dooooood eng en carnavalskar met muziek kan je zo langs want dat os toch leuk en gezellig!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:47

Hey Esther!

Leuk om weer filmpje van jullie te zien! Zeker al vooruitgang met de eerdere wedstrijden, hij is al veel actiever! Lekker blijven rijden en lessen en dan komen de punten vanzelf wel! Staan genoeg goede tips hierboven!

Het is leuk om te zien hoe jullie samen leren en verder komen! succes!