Schimmel Bariton @ Wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Schimmel Bariton @ Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:00

Hallo!

Gisteren hadden we weer wedstrijd en dit keer in Middenbeemster. Vorige week gingen we ook op wedstrijd en ondanks de regen had ik het gevoel dat het goed ging. Helaas waren de punten erg laag: 163 en 173 punten. Gisteren gingen we er weer voor en we kwamen met 1 winstpunt thuis. Nét geen 2. Het scheelde namelijk 3 puntjes maar de punten waren veel beter dan vorige week. Dus verbetering zit er zeker in! Dit is de eerste keer dat ik dit niveau rijdt, ik heb vroeger ponywedstrijden in de klasse B gereden en meer niet. Dus voor mij is het iedere keer weer nieuw en we zijn sinds september een combinatie vanaf de B.

Mijn eigen commentaar:
-Handen laag en teugels korter
-Rechtop zitten (vooral in de middengangen heb ik wel eens de neiging naar achter te zitten)
-Oprichting: En hij mag er daar dan ook wat meer door heen.

Verder moet ik mijn figuren netter rijden want daar laat ik een hoop punten op liggen!!!

Info over Bariton:
Bariton
Ruin
5 jaar
Obsession x Dutch boy
170 cm

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coby op 27-05-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dubbele foto's verwijderd.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:09

Wat dacht je, ik plaats alle foto's maar meteen 3x :D

Leuk paard heb je :)
Denk er wel aan dat je niet teveel achterover gaat hangen. Op sommige foto's zit je recht, maar je neigt echt naar het hangen achterover, iets meer ontspannen in je bovenlichaam. Daarnaast vind ik je handen wat te hoog ;)

Edit: ik zie nu trouwens dat je M rijdt, daarvoor vind ik hem nog wel wat te lang in zijn lijf, zeker naar het M2 toe.... Hij moet meer in de oprichting komen en zich meer gaan dragen. Veel tempowisselingen rijden en hem niet op je hand laten hangen. Het is lastig om dit van een foto te zien, maar het lijkt erop dat hij dit graag doet?

Hopelijk denk je nu niet dat het allemaal niks is, het is zeker een leuk dier en je rijdt verder netjes, maar dit zijn puntjes die het plaatje minder maken ;)

DaraBariton

Re: Schimmel Bariton @ Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:18

Ja klopt wat je zegt maar ik had dat commentaar ook in mijn beginpost gezet en o.a het achterover zitten stond er ook bij. Ik denk dat ik dat doe omdat het het dan makkelijker heb met zitten. Ik kan hem echt heel moeilijk uitzitten. Dat 2e klopt ook wat je zegt. Als ik nou bijvoorbeeld nog 7 wedstrijden zou rijden met 1 winstpunt heb ik er 10 om over te gaan maar dan zal ik niet overgaan naar het M2. De winstpunten die ik tot nu toe heb gehaald waren net aan winst dus het is nog niet bevestigd. Dus ik ga over wanneer ik hem en mezelf meer voor elkaar heb en er is genoeg werk aan de winkel ;)

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:35

leuk paard hoor!
maar eerlijk gezegd, toen ik de foto's zag had ik absoluut niet gedacht dat hij M liep, vind hem er naar mijn mening niet echt klaar voor (zie dat je wel vrij snel over bent gegaan als je net 10 punten had ;) ) wat je zelf aangeeft, rechter op gaan zitten, maar vooral echt meer gaan zitten, af en toe vind ik het net lijken of je meer staat dan dat je zit. Maar misschien is het zadel een beetje klein voor je? of je beugels te kort, want op sommige foto's lijkt het of je bijna je knieën over je zadelblad hebt. het is een dressuurzadel dus misschien kun je al makkelijker zitten als je je beugels eens wat langer maakt.
(ik ken het gevoel van een paard moeilijk uit kunnen zitten, rij zelf nu ongeveer 1x in de week zonder zadel, ben daarmee begonnen toen mijn paard 5 was, mijn houding is ontzettend verbeterd! heb bijna altijd een 8 voor houding en zit in de Z1!)
En inderdaad zeker je teugels korter, het lijkt op de eerste foto wel of je hem los gooit?! zo verlies je het contact en ben je eigenlijk alles weer kwijt. probeer meer contact te houden met je paard.
succes jullie komen er vast!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:47

Of probeer eens zonder beugels te gaan rijden ;) evt. aan een longeerlijn als je dat prettiger vindt ;)
Daar ben ik van gaan zitten, zonder zadel ga je gauw knijpen of juist achterover hangen om het uit te zitten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:58

Saphira1993,

Over het M waardig: De B en de L zijn we heel snel doorheen gegaan maar ik wist dat het in het M moeilijker ging worden en ondanks dat hebben we er toch voor gekozen het wel al meteen te doen. Maar ik wist wel dat we er waarschijnlijk langer over zouden gaan doen. Dit vind ik totaal niet erg omdat we al snel genoeg zijn gegaan. Ik weet dat het paard er klaar voor is alleen ik heb wat meer tijd nodig. paard loopt bijna altijd zoals de ruiter hem rijdt toch?

Over het zadel:
Ik denk niet dat mijn zadel te klein is maar ik denk wel dat mijn beugels een gaatje (of 2) langer mogen. Ik denk dat ik dat nog niet heb gedaan omdat ik dacht dat ik dan nog minder goed in het zadel blijf zitten maar ik ga het toch morgen eens proberen.

Bij de 2 proeven van gisteren had ik evengoed 2x een 7 van de 2 jurys. Ondanks dat ik ook vond dat ik soms achterover ging zitten zoals op de foto te zien is. Heb nooit lage punten voor mijn houding gehad.

Bedankt voor je commentaar :D
Zonder beugels rijden is wel een goede tip ;)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:03

ik denk dat het voornamelijk met de oprichting te maken heeft wanneer hij hoger komt zal jij niet meer rijden of je hem moet optillen wel een heel aansprekelijk paard het is nog een jonkie dus gewoon een stuk sterker moet worden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:08

Wat een ontzettend leuk dier zeg :D !

Ik dacht aan de hand van de eerste foto dat je een B proef had gereden. M zie ik er zo vanaf de foto's eerlijk gezegd nog niet aan af.
Vind hem veel te lang in zijn lijf, en op een paar foto's ook erg uit elkaar gevallen. Veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen rijden.. :) !

Vind je houding opzich wel oke :j ! Je moet eraan denken dat je niet achterover gaat hangen en je handen gelijk houd :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:11

Ik denk ook dat dat het is. En ik weet dat hij het kan want zijn vorige ruiter kreeg dat wel voor elkaar dus ik weet dat hij het kan. Ze heeft laatst toen ik wedstrijd had nog op hem gereden en ik heb het toen gezien dat de oprichting er wel in zit en dat hij kan blijven lopen. Ik weet alleen niet hoe het in haar handen aanvoelde maar volgens mij ging dat wel goed.. Ikzelf moet hier veel beter in worden maar dat is ook een kwestie van tijd en veel oefenen en les natuurlijk!

@ Shaunibef:

De 1e foto moest middengalop voorstellen maar daar gooide ik hem dus te veel los ;)
Tja ik kan helaas niet meer terug naar de B gaan dus zullen we er maar het beste van proberen te maken hahaha

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:14

Oh, je hoeft ook helemaal niet terug hoor :)) ! Gewoon oefenen inderdaad! En als je weet dat je paard het kan, dan wordt het iig al een stuk makkelijker!
Komt vast goed :j :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:17

Ja zo lang we maar voor uit gaan in plaats van achter uit vind ik het goed!

Mijn beugels zou ik dus eigenlijk langer moeten hebben zou mijn zit hier van verbeteren?
Wie o wie?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:18

Ik vind je beugels eigenlijk wel prima zo. De onderkant zit ook op de goede plek, alleen de bovenkant zo af en toe nog niet :j !

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:36

Hey ik herken je! Ik reed gister bij je in het groepje (mijn lezer staat op foto 2). Ik heb je zien rijden en dat zag er helemaal niet verkeerd uit hoor! Natuurlijk valt er nog wat te werken aan het totaalplaatje maar je misstaat zeker niet in de M hoor! Ik heb zelf ook moeite met de oprichting/bergopwaarts te rijden. Probeer inderdaad veel te schakelen en hem lekker los in zijn lijf te laten. Komt vast wel goed!

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:30

Ik herken het wel hoor dat je snel de klassea doorstroomt ik moest zelfs telkens proberen en ben dus bonnen 1.5jaar in de z beland ;) denk dat je nog wat moet groeien in je klasse, hier is het niveau veel hoger dan in het westen dus denk dat daarom voor mij het verschil misschien groot lijkt ;)
Denk dat het goed is om zitles te nemen, als je bang bent om te gaan klemmen, ik heb hierzelf geen last van, kwestie van wennen. En uiteindelijk moeten jullie gewoon met elkaar groeien!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:56

Ik vind hem op de derde foto en op de laatste foto het mooiste lopen. Ik denk dat je paardje gewoon nog wat kracht mist, probeer hem goed thuis te verzamelen veel schijnovergangen maken. Ook gewoon een paar rondjes snel draven en dan weer een paar rondjes langzaam, onder zijn tempo maar wel actief hierdoor worden ze sterker.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:06

@ Theeglas, Dan was jij zeker ook met een schimmeltje? Volgens mij sta jij op stal waar een vriendin van mij met haar fjord stond (weet je meteen wel over wie ik het heb denk ik!) Omdat ik de naam Nigel uit jouw onderschrift herken. Maar wat mensen zeggen over dat het er niet als M uitziet kan ik me zeker voorstellen want het totaalplaatje is alles behalve af en de winstpunten die ik heb zijn niet ruim winst dus daar gaan we aan werken.Maar bedankt dat je het er niet vreselijk uit vindt zien hihi. Jullie zagen er ook goed uit hoor! had jij winst? Er waren er maar een paar met punten zeker? Dat ene meisje had 224 punten wow!!

@Saphira1993, Ja je hebt gelijk over het groeien in de klasse en hoe kan dat beter dan gewoon veel op wedstrijd gaan? We zijn ook nog niet zo lang een combinatie en het begint er langzaam op te lijken. Ik heb ook een Fries en die zit als een huis en daar kan ik zo netjes op zitten! Maar Bariton beweegt echt heel ruim en daar heb ik gewoon best moeite mee dus wat jij zegt is nog niet zo'n slecht idee!

@Ostra, Foto 3 vond ik zelf ook een mooi plaatje. Ik zit netjes en hij is mooi rond alleen had ik wel het idee dat hij iets te diep ging dus dan zou hij rond moeten en nog wat hoger in de hals? Ja ik denk dat ik de komende tijd bezig ga met de tempowisselingen en schijnovergangen om de achterhand sterker te maken. Ook ga ik zonder beugels rijden. Ik merk wel dat ik hier af en toe niet consequent in ben in de overgangen. zou meer moeten van weg is weg en terug is terug.

Wat ik ook een probleem is de zweep. als ik de zweep heb lijkt het of ik hem makkelijker voor elkaar heb. Ik hoef hem echt niet te slaan maar af en toe een klein tikje erbij of als ik hem er alleen maar bij heb laat hem al lekkerder lopen. Maar in de ring mag ik natuurlijk geen zweep. hoe doen jullie dit? Zweep tijdens training weglaten of wel gewoon erbij? Mijn instructeur heeft hem liever weg... Maar ik spreek veel mensen die zeggen uit ervaring dat het niet erg is om bij de training nog een zweep erbij te hebben. Hoe kan ik oplossen dat hij dan in de ring niet inkakt?

Wat een verhaal hoop dat jullie het begrijpen!

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:38

Ik rij zelf nooit met zweep simpelweg omdat mijn paard bang is voor de zweep. Als je thuis een tijdje zonder zweep rijdtl zul je hem waarschijnlijk weer goed voor je been moeten maken, veel overgangen rijden. Uiteindelijk merkte ik dat mijn handen veel stiller werden! Ik ken het dat je moeite hebt hebt de gangen, mijn paard zit als een.huis maar als hij gaat uitstrekken, of galoperen, kan mijn kont af en toe het zadel niet volgen :oo
Probeer een keer lekker los te rijden in stap zonder zadel, kijk of je gaat klemmen, als je het van jezelf weet kun je er natuurlijk ook opletten! Kijk hoe het in stap.gaat voor je gaat draven, mijn ervaring is echt dat je heel goed gaat zitten! Of ga op een grote bal zitten en probeer oefeningen te doen, bekken kantelen, balans te houden op de bal, werd door de fysio aangeraden bij mij. Over het algemeen wennen die grote gangen vrij snel! Als je beter zit denk ik dat je het ook.beter aan de voorkant voor elkaar kan rijden
Sorry voor alle type fouten zit op mijn mobiel vandaar ;)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:48

@ DaraBariton, voor de oprichting zou hij wat hoger ingesteld mogen worden in de hals, maar daar zitten een hoop valkuilen. Ik zie namelijk heel veel paarden die gelift worden met de handen zodat de ruiter een half paard in zijn handen heeft of ik zie paarden die wel een mooie hals houding hebben maar die dan niet meer door de kaak/ nageefelijk zijn, kijk maar eens in het z1 zie je heel veel van deze problemen opduiken. Het is ook moeilijk maar als je je paard meer verzameld dan gaat hij van achter meer ondertreden waardoor hij van voren meer opgericht loopt. Je moet dan al wel het hele scala van de basis redelijk beheersen. Maar aangezien jij nog een jong paard hebt zou ik gewoon rustig in je lessen hierop oefenen en hem sterker maken door overgangen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:56

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

dm_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:53

leuke bariton :) ik heb hem nog zadelmak gemaakt, lijkt veel op zijn moeder die wij de laatste jaren van haar leven een mooi plekje hebben mogen geven, goed oefenen, dan komen jullie er wel ;)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:31

Ik moest ook even wat achter laten
Je handen hoeven echt ABSOLUUT niet lager!
Je heb juist een mooie handhoogte en denk dat veel ruiters daar een voorbeeld aan moeten nemen dan hun handen helemaal bij het zadel te drukken.

Hij gaat dan vanuit zijn schoft lopen en ga je tegen veel problemen aanlopen.
Let alleen wel op je gelijke aanleuning.
En wat betreft de galop, tja het ziet er misschien wat minder voor het oog uit maar door het iets naar voren zitten ontlast jij wel zijn rug.
En omdat het een jong paard is, nee hoor ik vindt het niet verkeerd!
Vindt het er super netjes uit zien, ga zo door zou ik zeggen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:33

toen ik de fotos zag dacht ik leuke B combinatie maar zag dat je al M reed.
persoonlijk vind ik je paard vaak te lang en niet goed door de hals en vooral in de galop :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 14:32

Alja schreef:
toen ik de fotos zag dacht ik leuke B combinatie maar zag dat je al M reed.
persoonlijk vind ik je paard vaak te lang en niet goed door de hals en vooral in de galop :)

Bedankt dat je ons een leuke B combi vindt haha! Ja we zijn toch echt M en heb echt mijn punten :)) Soms zie ik ook wel eens combinaties waarvan ik denk hoe zijn ze daar ooit gekomen?!

Maar wat je zegt over het te lang zijn en de hals daar werken we hard aan.
:)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:33

Ook voor het M vindt ik het M waardig.

Als je tegenwoordig op wedstrijden kijkt is het vaak kop in de krul achter de loodlijn etc en rijden maar, of hij recht is of op zijn eigen benen kan lopen ag lekker boeiend!
Hij loopt met ze hoofd naar beneden dus vinden hun dat hij ontspant.
Nogmaal vindt ik het er gewoon erg netjes uit zien