3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:10

Mijn begin mei 3 jaar geworden merrie (Fries x KWPN tuigpaard) Bonte Khavanna is al sedert 6 maanden veulen in mijn bezit. Ze staat 24/7 gezellig samen met mijn andere paard Bonte Jaopie, een ruin van 7,5 jaar in de wei.
Die twee zijn nogal "close" met elkaar... nogal heel ERG close.
Dus je voelt 'm al aankomen: ze is nu op een leeftijd waarmee er eens wat verder gegaan moet worden, maar zij raakt gescheiden van haar weidemaatje B.J. geheel overstuur.
Niet een beetje, maar toch wel heftig.

B.J. kan ik overigens wel bij HAAR weghalen, dan gaat ze ook hinnekend langs de heining rennen (ze springt nog net niet er over), maar goed, dat bedaart dan na enige tijd dan wel weer, want B.J. rijd ik, die wordt dus geregeld opgehaald.

Nu probeerde ik gisteren eens de merrie weg te halen, voor de veiligheid eerst even in de weide er naast, en niet via het hek meteen het schouwpad op.
Dat was maar goed ook, want madammeke liep aanvankelijk netjes mee de belendende wei door, tot we het punt passeerden waar de afzetting van de wei waar ik haar uit had gehaald (we doen een strip/strookjes begrazing, dus de naastgelegen weide loopt dubbel zo ver door) ophield, na vijf meter had ze het door, daar begon me toch een vertoon van paniek: gesnurk, ze kwam omhoog, haar staart als een Arabisch banier de lucht in, gepiaffeer op de plaats, THE WHOLE WORKS.
Ik maakte een grote cirkel vanaf de B.J. wei, en probeerde nogmaals langs dat punt te komen, nu was het nog erger, ze draaide enkele rondjes om me heen, toen ik haar daartoe blokkeerde wilde ze omhoog.
Ik besloot dat 't daarom het beste was haar toch vooral in beweging te houden, dus stapte ik 8-jes met het stuiterende en snurkende ding, gebroken lijnen en allerlei andere vastberaden onzin, waarbij ik wel steeds zo ver mogelijk bij meneer B.J. uit de buurt probeerde te raken.
Die ook niks meehielp, door hinnekend in zijn wei heen en weer te gaan rennen (grrrr)....

Af en toe stopte ik even om haar tot zichzelf te laten komen, even schoft kriebelen, en zodra staart weer omlaag was, het gesnurk opgehouden en de hals zakte, weer verder te gaan.

Extra neusdruk toepassen door bijv. het halstertouw er over te slaan leek me gevoelsmatig geen goed idee, dat leek me een uitnodiging voor haar om te gaan steigeren.

Na ongeveer een kwartier bedaarde ze enigzins (ze had door dat we niet ECHT weggingen bij B.J.) en heb ik het halstertouw helemaal laten vieren en ben ik nog wat "figuren" door het weiland gaan lopen, waarbij zij toen wel met vertrouwen (lage hals etc.) achter al mijn bewegingen aankwam.

Toen heb ik haar teruggezet bij B.J. in de wei.

Maar hoe nu verder, hoe krijg ik haar ooit veilig en enigzins rustig naar voren (waar poetsplaatys, bak etc. zijn) gevoerd?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:36

Ik denk het enige wat je kunt doen is zoals je nu doet. Oefenen, oefenen, oefenen. Met kleine stapjes tegelijk. Niet wachten tot als ze gek begint te doen, maar net voor dat punt stoppen, belonen en terug op wei zetten. Dit dagelijks doen, en wanneer ze er klaar voor is een beetje verder (een meter of twee meter, niet te veel ineens). Is ze rustig? Dan belonen en weer op wei zetten. Het moet voor haar een gewoonte worden dat ze weg is van BJ en een gewoonte kweek je enkel door het veel te doen.

1 opmerking van kritiek:

terpentijn schreef:
Af en toe stopte ik even om haar tot zichzelf te laten komen, even schoft kriebelen, en zodra staart weer omlaag was, het gesnurk opgehouden en de hals zakte, weer verder te gaan.

Dit doe je verkeerd, want het moet net andersom. Het beste is natuurlijk dat het niet zover komt dat ze gek gaat doen (dus wat ik hierboven al zei, net voor dat punt belonen en terug op wei). Moest ze toch gek beginnen doen, dan negeer/corrigeer je haar. Welke van de twee (negeren of corrigeren) het beste werkt hangt af van paard tot paard en moet je dus zelf een beetje kunnen aanvoelen. Pas wanneer ze rustig is beloon je haar, geef je haar even een rustpunt en zet je haar terug in de wei.
Wat jij nu doet is:
Gek doen = stoppen (rusten)+kriebeltje in de schoft = beloning
Braaf zijn, relaxen = verdergaan met het "enge" = in haar ogen straf

Apple

Re: 3-jarige merrie panikeert: moet toch van weidemaatje af: hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:03