Tijdens het rijden trappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmanonw

Tijdens het rijden trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:41

Ik heb een heel lief meewerkend paard maar als ik veel van haar achterhand vraag dan trapt ze flink achteruit om van de druk af te komen.
Hierna is ze er wel heel ontspannen onder maar in een dressuur proefje staat het natuurlijk niet netjes.
Ik ben nu veel aan de spieren in de achterhand aan het werken om haar sterker te maken zodat ze makkelijker door de oeffeningen gaat.
Heeft iemand nog tips hoe ik van het trappen afkom?
Dit doet ze trouwens tijdens het springen veel erger als ik op de hindernis aanrijd. En ook op lijnen tussen de hindernissen in.
Alvast bedankt!
x

MarimaCarona

Re: Tijdens het rijden trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:43

heb je wel het zadel, bit en hoofdstel gechekt? mischien onderzoekje door de DA?

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:46

Heb verschillende zadels en hoofdstellen geprobeerd maar allemaal het zelfde effect.
Maar als ik haar mee op buitenrit neem dan heb ik nergens last van als ik dezelfde druk opvraag.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:49

Wat doe je dan precies voordat ze trapt? Watvoor oefeningen ben je dan aan het doen, en wat is jullie niveau van de traing ongeveer?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:51

Denk dat ze gewoon nog erg slap is vanachter.. Verder zou ik wel andere medische oorzaken uitsluiten (osteopaat endergelijke) wat doe je zelf voordat ze begint te trappen

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:55

KozieZ schreef:
Wat doe je dan precies voordat ze trapt? Watvoor oefeningen ben je dan aan het doen, en wat is jullie niveau van de traing ongeveer?

Meestal trapt ze als ik een beetje verzameling opvraag of schouderbinnenwaards dat soort dingen. We trainen niet op een heel erg hoog niveau ik schat L1/L2?

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:00

Goos_hoeve schreef:
Denk dat ze gewoon nog erg slap is vanachter.. Verder zou ik wel andere medische oorzaken uitsluiten (osteopaat endergelijke) wat doe je zelf voordat ze begint te trappen

Toen we haar kochten had ze wel een beetje een achterstand kwa voeding en slechte conditie van haar vacht.
Ze trapt bv ook op het moment dat ik wat meer oprichting ga vragen. Dan gaat ze sloffen en dan druk ik m'n been erbij om meer sprong te krijgen dan krijgt ze het zwaarder op haar achterhand en trapt ze om onder de druk uit te komen. Om haar achterhand te trainen ben ik al veel bezig met korte tempo wisselingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:03

Hoe geef jij je hulpen?

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:08

Yamcha schreef:
Hoe geef jij je hulpen?

Hoe bedoel je precies? Ik rijd het meest met mn benen en licht op mn hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:12

Maar wat doe je met je benen? Druk je ze lichtjes aan als paard actiever moet, drijf je bij elke pas, hoe drijf je dan?
Heb je kapstokjes of kun je je tenen wel naar binnen houden? Hoe zit het met de spanning in je benen, boven en onderbeen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:14

Ik ken wel een paard dat trapt naar een beenhulp als die naar haar mening niet voldoende gedoseerd of onterecht is. daar is niks mis mee. Behalve dat het in de proef als verzet komt te staan. Je paard verteld dan gewoon dat je té duidelijk of niet duidelijk genoeg bent.

Maar contstant trappen bij schakelen in het achterbeen lijkt me toch meer een uiting van niet kunnen als van niet willen (heb zelf een ernstig flegmatieke merrie die bij de eerste keer aandraven en aangalopperen vrijwel standaard een keer bokt naar je been, gewoon om aan te geven dat ze stappen wel prima vond, tis dan ook een bok een slowmotion. ).

Gaat ze ook anders bewegen?
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-05-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:17

Kan ook een protest zijn tegen de manier waarop de hulpen worden gegeven....... geloof sowieso niet echt in niet willen bij paarden, 't is meestal niet kunnen, of niet begrijpen wat de vraag is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:20

Idd, dat bedoel ik ook met de hulpen voldoende doseren Yamcha! :)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:21

Yamcha schreef:
Maar wat doe je met je benen? Druk je ze lichtjes aan als paard actiever moet, drijf je bij elke pas, hoe drijf je dan?
Heb je kapstokjes of kun je je tenen wel naar binnen houden? Hoe zit het met de spanning in je benen, boven en onderbeen?

Ik drijf alleen als ze actiever moet en ik kan mn voeten redelijk rechthouden maar heb wel een beetje een neiging naar kapstokjes.
Ik zit in mn houding meer naar voren om haar rug te ontlasten aangezien ze nog niet zo oud is (5 jaar). De bewegingen vang ik dus meer op met mn knieen en enkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:22

Wij snappen elkaar wel :j

Heb je een foto van hoe je op je paard zit, TS?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:24

Op het moment dat je wilt gaan schakelen in het achterbeen en het bekken wil laten zakken en kantelen dan moet je niet je eigen gewicht ook nog op die voorhand plaatsen, dat maakt het dan nog extra lastig.

Verder ben ik ook benieuwd naar een foto. :)

Sorry Yamcha, dacht dat je met je post op mijn reactie reageerde. :)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:25

Chaos schreef:
Ik ken wel een paard dat trapt naar een beenhulp als die naar haar mening niet voldoende gedoseerd of onterecht is. daar is niks mis mee. Behalve dat het in de proef als verzet komt te staan. Je paard verteld dan gewoon dat je té duidelijk of niet duidelijk genoeg bent.

Maar contstant trappen bij schakelen in het achterbeen lijkt me toch meer een uiting van niet kunnen als van niet willen (heb zelf een ernstig flegmatieke merrie die bij de eerste keer aandraven en aangalopperen vrijwel standaard een keer bokt naar je been, gewoon om aan te geven dat ze stappen wel prima vond, tis dan ook een bok een slowmotion. ).

Gaat ze ook anders bewegen?

Voor ze gaat bokken gaat ze een beetje sloffen en naar mijn gevoel meer "zitten". Dan probeer ik haar uit die houding naar voren te drijven omdat ze daar nog niet genoeg spieren voor heeft. Dan trapt ze 1x achteruit om naar mijn gevoel de spanning te lozen want vervolgens is ze weer totaal ontspannen en hebben we nergens last meer van. Het is ook niet dat ze volledig in staking gaat ofzo.

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:28

Ik zal vanmiddag/avond wel een foto neerzetten aangezien ik ze alleen van vorig jaar heb.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:31

Okee, maar vormt het echt een probleem dan?
Word het niet beter?

Als ze nu nog een beetje kracht mist en dus activiteit verliest (been eraan houden en blijven waken!) is het lastig om weer die voorwaartse tendens te vinden en met kracht in het achterbeen naar voren te komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:32

Rijd je op mul zand of op een mooie vlakke baan/wei? Wil ook nog wel eens meespelen. :)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:36

Chaos schreef:
Rijd je op mul zand of op een mooie vlakke baan/wei? Wil ook nog wel eens meespelen. :)

Mijn vraag is hoe ik het voor mijn paard makkelijker kan maken in tempowisselingen en andere dingen waarbij ze haar achterhand moet gebruiken.
En ik rijd met ijzers + noppen in de wei, maar in de winter in de bak en die is best wel mul als het een rijd droog is geweest. Dan heb ik ook inderdaad meer last van bokken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:40

Beetje een raar antwoord, ik bedoel het goed.
En je topictitel gaat over het trappen. ;)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:49

Chaos schreef:
Beetje een raar antwoord, ik bedoel het goed.
En je topictitel gaat over het trappen. ;)

Oh sorry het was niet negatief bedoelt hihi, het was een vraagje tussendoor hoe ik dat makkelijker voor haar kan maken :)!
Oeps bokken = trappen :).
Ik vind het lief dat jullie de moeite doen om me te helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 14:51

Nu, een antwoord lijkt me dus een lichtere bodem.

En verder ben ik benieuwd naar.foto's :)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 14:58

Yamcha schreef:
Nu, een antwoord lijkt me dus een lichtere bodem.

En verder ben ik benieuwd naar.foto's :)

Dat kan ik zeker proberen ja :D!