zadelmak maken: paard zakt door benen/laat zich vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

zadelmak maken: paard zakt door benen/laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:37

Hier een vraag: kun je iets qua karakter/toekomstige ontwikkeling afleiden uit het gedrag van een paard tijdens het zadelmak maken?

Het geval: robuuste onbehouwen 3,5 jarige ruin heeft alles al aangenomen: van bit tot dek tot zadel en opgezadeld longeren, ging allemaal geleidelijk en vrij makkelijk door eigenaar: kortom alles behalve een ruiter in het zadel.
Paard wordt weggebracht naar professionele beleerder.
Paard zoals gewoonlijk opgezadeld, helper er bij die longe (aan bit) vast heeft en drijfzweep vast heeft. Tot zover alles normaal en bekend voor het paard.
Beleerder zet voet in beugel en "hangt". Niets aan de hand.
Beleerder zwaait been over en gaat in zadel zitten: paard ploft ter plekke op de grond.
Been van beleerder er onder (paard gaat niet rollen, laat zich ook niet zijwaarts vallen, maar zakt gewoon "door de hoeven").
Natuurlijk helper meteen met drijfzweep paard overeind gejaagd.
Zodat beleerder ook overeind kon, gelukkig niet gewond geraakt.
Paard aantal keren rond laten draven, daarna beleerder weer opgestapt, dit keer drijver er scherp achteraan.

Beleerder vertelt aan eigenaar dat in vele jaren zadelmak maken hij dit nog nooit eerder heeft meegemaakt. Wel er van door willen, bokken of steigeren etc. met andere paarden (deed dit paard overigens verder ook niet).
Is ook niet meer gebeurd tijdens verdere zadelmak-maak fase.
Later ook niet, paard mankeerde fysiek ook niets.
Was dit psychisch?

Klinkt dit iemand wel bekend in de oren?

Chaos

Re: zadelmak maken: paard zakt door benen/laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:40

Misschien had 'ie het gewoon totaal niet zien aankomen? Tis wel een ernstige angst reactie, soort flauwvallen.

Heb een keer een 3 jarige merrie beleerd die ging 2x liggen na het aansingelen, ik denk dat ik het toen te snel deed want ze heeft het daarna nooit meer gedaan en ben daarna bewust heel easy gaan singelen.

Wij hebben eenmaal gezien dat een net beleerde 3 jarige door de benen ging, die was net proffesioneel beleerd (ranke volbloed) en de eigenaresse die voor het eerst op wilde stappen was gewoon simpelweg te zwaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:40

Ik heb het keer meegemaakt. Dat paard mankeerde niks zat tussem de oren ;). Erop en meteem gas aan het geven (hij deed het zelfs ooit onder het rijden). Is er voor zover ik weet (heb 2maaden mee gewerkt en aan het einde deed hij het niet meer) dus uit.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:47

Mij is geleerd dat zoiets een uiting van angst/spanning is.

Normaliter vertonen ze vluchtgedrag, maar als dat niet lukt, dan kan (flauw)vallen een uiting van angst zijn.
Maar goed, dat paard is niet gaan draaien of lopen tijdens het opstappen, dus of er u ook sprake van angst is weet ik niet...

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:51

Mijn paard heb ik ingereden zonder zadel. Dus het kan niet zijn dat het zadel niet paste. ;)
Bij de eerste keer erop liet ze zich door de achterbenen zakken en ik gleed er dus aan de achterkant af.
De tweede keer precies zo, maar de derde keer (en dit was allemaal direct na elkaar) bleef ze staan.

Daarna nooit meer last van gehad, ook niet met zadel.
Ze is altijd heel braaf met opstappen, wacht netjes tot ik zeg dat we gaan stappen.
Overigens heb ik haar niet bestraft of wat dan ook gedaan, gewoon er opnieuw opgeklommen. /3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 16:12

Het moet dus bezien worden als een "Freeze" actie ipv Flight or Fight?
Het paard in kwestie is ook eerder onder het zadel als er iets moeilijks is, geneigd te staken dan er tussenuit te knijpen.
Dus mijn vraag was ook: kun je uit zo'n eerste reactie op het zadelmak maken/beleren al een toekomstige voorspelling/verwachting voor later onder het zadel/voor de kar er uit halen (staken of rennen)?
Of is daar geen enkel verband tussen?

En is het ECHT zo ongewoon zoals de toch jarenlang beleringservaring hebbende inrijder dit meldde?
(Mij zelf komt het voor als een onlogische reactie: een paard is een vluchtdier, dus zou toch meestal in eerste instantie er van door willen ipv te staken of zelfs geheel in te storten... hij viel overigens niet "flauw" maar liet zich gewoon vallen en stond na een paar lellen met de drijfzweep meteen weer ook).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:26

Kan heel goed. Heb een merrie (fries) die als schrikreactie heeft om stil te gaan staan al moet ik zeggen dat ze hier voor de kar geen last van heeft en als je voldoende actief voorwaarts blijft rijden onder het zadel gaat ze ook niet stilstaan.

Heb nog een andere Friesse merrie en als die schrikt zakt ze altijd door de voorbenen, omdat ze zo hard op de rem gaat. :') Ze loopt daarna overigens altijd zo door.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:26

En vaak zijn de eerste reacties in training idd een goede peiling voor verdere opleiding.

Als ik paarden zadelmak maak heb ik 3 groepen tot dusver, de vluchters, de bokkers en de braverds.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:29

Paard van mijn stal had dit ook. Jaar later weer opgepakt, no problem.
Nu zeg ik niet dat je een jaar moet wachten hoor, maar ik zou gewoon rustig opnieuw beginnen of met een krukje op stappen, hebben ze aan het begin wat minder druk aan 1 kant met opstappen. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:32

Dit kan idd een reflex zijn. Heb het ook wel eens meegemaakt.
Ook heb ik ditzelfde meegemaakt met een paard met kissing spines, maar neem aan dat je de medische kant hebt uitgesloten?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 07:24

Thanks voor de reacties, zover, het paard in kwestie is inmiddels allang onder het zadel, is mijn Bonte Jaopie van 7,5 jaar (Tinker x Fries kruising: zie avatar-fotootje).

Er schiet mij overigens nog te binnen dat hij een jaar of 4,5 was en ik buitenreed samen met een vriendin op een Haflinger. We stapten over straat, vloog er een eend op uit het wijkje (sloot) er naast, de Haf sloeg er vandoor, maar B.J. maakte een idiote schrikbeweging waardoor hij ter plekke door z'n voorbenen zakte en op z'n knieen op het asfalt terecht kwam, was ook heel bizar, achter bleef-ie overeind. Met mij er op weer omhoog (het gevoel alsof je op een overeind komende kameel zat), hij had toen 2 ontvelde/geschaafde voorknieen.
Daarna stapte hij gewoon weer door, nadat we gewacht hadden tot vriendin op Haflinger weer omgedraaid en terug bij ons was. Maar ook toen zakte hij dus gewoon plots door z'n hoeven, hij gleed ook niet uit (heeft ook geen ijzers) ipv het op een hollen te zetten.

Naderhand is het nooit meer gebeurd . In moeilijke situaties is hij altijd eerder geneigd geweest om te staken of zelfs achterwaarts te gaan, dan om voorwaarts te vluchten, vandaar dat ik vroeg, of die eerste in mekaar plof actie tijdens het allereerste opstijgen indertijd(zie mijn openingspost) al een indicatie had kunnen zijn van het reactiepatroon later. Steigeren doet hij overigens nooit, indien een frisse kop dan komt er wel eens wat (soms ook op de plaats) gebok, maar goed uit te zitten, 't is niet bedoeld om je er af te krijgen.

Lossen we op door heel goed voorwaarts te blijven.
Is zo'n type alles bij elkaar genomen dan eerder geneigd tot verzet, onzekerheid, paniek of brutaliteit (indien niet onder het zadel is hij gek genoeg een lompe, brutale hork....stap ik op is er weinig dat je niet van hem gedaan krijgt, hij laat zich makkelijk overreden en werkt loeihard in de dressuur voor je).