Teugels op maat maken na het halsstrekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Teugels op maat maken na het halsstrekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:49

Hallo!

Eerst wil ik even vermelden dat ik 1x in de 2 weken privéles heb, maar op de een of andere manier hebben we dit niet in de les besproken/geoefend en afgelopen zondag kwam ik mezelf tijdens dit onderdeel tegen in de proef. Dus ik zou graag wat tips willen hebben en uiteraard ga ik het nu extra oefenen en ook tijdens de les!

In de proef (klasse B) moet je op een grote volte halsstrekken en daarna de teugels op maat maken. Dit is 1 onderdeel en het halsstrekken gaat super, maar ik scoorde op beide proefjes maar een 6, want dat teugels op maat maken was echt een ramp... Ik ben zo'n beetje een halve ronde bezig en ondertussen loopt paardlief heerlijk om zich heen te kijken, haha! Maar ja, het volgende onderdeel van de proef komt er ook al aan en ik raak al lichtelijk in de stress omdat mijn teugels eigenlijk net iets te lang zijn!!!

Wie oh wie heeft de gouden tip zodat ik de volgende keer een 8 score *\o/* !!!

Ashley5760

Re: Teugels op maat maken na het halsstrekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:06

In een keer op maat maken.
Teugels in een hand pakken en met andere hand naar de lengte waar je heen wil, dan de 'lange' hand los en bij de korte hand.

Er zijn enorm veel methodes om het te doen, echter gaat het er niet om hoe je je teugels vast pakt maar hoe je paard loopt en reageert op het oppakken van de teugels.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:12

Ik jureer FNRS maar t is vaak ook erg moeilijk te zien wat/hoe de ruiter het nu precies doet. Daarom wordt er vask een 6 gegeven. Als het paard erg tegen de hand komt of gaat slingeren is het zeker een onvldoende.
Je kan teugel voor teugel op maat make, begin dat áltijd met de buitenteugel. Of een lus maken en doorhalen.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:49

gewoon veel oefenen...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:03

Thanks voor jullie tips! Oefenen ga ik zeker veel doen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:07

lotteElb schreef:
Ik jureer FNRS maar t is vaak ook erg moeilijk te zien wat/hoe de ruiter het nu precies doet. Daarom wordt er vask een 6 gegeven. Als het paard erg tegen de hand komt of gaat slingeren is het zeker een onvldoende.
Je kan teugel voor teugel op maat make, begin dat áltijd met de buitenteugel. Of een lus maken en doorhalen.

ik vind dit een rare redenering. als een paard netjes in aanleuning blijft en een ruiter maakt binnen de letters zijn teugels op een rustige manier op maat, dan geef je toch geen 6 omdat je niet ziet wat de ruiter precies doet? het maakt tegenwoordig niet meer uit hoe je je teugels op maat maakt, dus eigenlijk maakt het ook helemaal niet uit hoe het gebeurd. als het maar netjes en rustig gebeurd en het paard netjes in aanleuning blijft lijkt mij ??

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:28

Je moet idd beoordelen wat jij ziet. Als je bv alleen achterkant ziet tijdens oppakken en hij blijft recht zelfde tempo en tact maar hij gaat voor gruwelijk tegen de hand (wat jij niet kan zien en niet terugziet in de tact oid) kun je gewoon een 8 geven. Als je ziet dat tact veranderd of slingerend dan kun je omlaag gaan met je punten maar je mag niet punten wat je denkt hoopt of wat dan ook te zien ;). Alleen wat je daadwerkelijk ziet.
Overigens dat is bij knhs weet niet hoe dat bij fnrs zit ;).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:31

Let er ook op dat je met halsstrekken je teugels niet losgooit. Houd contact met de mond en dan kun je rustig de teugels weer korter maken zonder dat je paard om zich heen gaat kijken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een goede, nageeflijke (schrijf je dat zo?) verbinding houdt.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:18

Ik hou wel contact met mijn teugels, maar bij het oppakken ben ik zo aan het kloten met mijn teugels dat ik alle contact verlies en mijn paard dus omhoog komt met haar hoofd...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:21

Gewoon veel vaker oefenen dus.
Zoals aangegeven zijn er meerdere manieren.
De makkelijkste is de teugels in een hand en dan met de ander de teugels daardoorheen trekken.
Dit is gewoon routine wat je moet krijgen. En och in het m hoeft het niet meer ;)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:25

haha ja precies; gewoon snel doorstomen naar de M :D

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 13:27

Hahaha, ik zal flink mijn best doen om snel M te worden :+ . Die tip ga ik zeker proberen; om een lus te maken en dan de teugels daar door heen te trekken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:13

ik pak mijn teugels gewoon beetje bij beetje korter en drijf ondertussen bij...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:17

@Max66; zo doe ik het nu ook, maar op een of andere manier lukt mij dat niet, haha. Dan zijn of mijn teugels nog te lang of ik heb ze helemaal ongelijk en moet ik al weer een volgende oefening doen en raak ik lichtelijk in de stress...

Vanavond ga ik weer rijden en zal ik eens flink gaan oefenen!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:23

Ik rij nu nog B/ FNRS proeven, waarbij ik m'n teugels bijna altijd op maat moet maken in de buurt van een hoek (na een grote volte bij C of na het van hand veranderen). Mijn paard wil nog wel eens versnellen of z'n kop omhoog gooien als ik de teugels op maat maak.

Ik drijf 'm met m'n benen goed de hoek in, waardoor ie op mij let en op de buiging die ie in de hoek moet maken. Ondertussen maak ik de teugels weer op maat.

BonnieSP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:39

@lotteElb ik kreeg laatst de opmerking dat ik met de buitenteugel begon en dat dat niet moest. Later heb ik het aan de jury gevraagd en die gaf als reden dat ik op de volte reed en als ik dan met de buitenteugel begin dat ik dan mijn stelling kwijt raak. Ik heb alleen maar geknikt want het klinkt best logisch. Wat is nu juist?

ik lees even mee want ik zit ook altijd te rommelen met mn teugels en ben wel benieuwt hoe andere ruiters dat oplossen :P

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:48

Ik pak mijn teugels in 1 hand en met de andere hand schuif ik naar de lengte waar ik ze op wil hebben en dan ga ik over op 2 handen. Ziet er altijd netjes uit vind ik, helemaal niet rommelig. Heb ook altijd een 7 of 8 voor het halsstrekken. (strekken zelf gaat dan ook goed natuurlijk)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:56

loulou schreef:
ik vind dit een rare redenering. als een paard netjes in aanleuning blijft en een ruiter maakt binnen de letters zijn teugels op een rustige manier op maat, dan geef je toch geen 6 omdat je niet ziet wat de ruiter precies doet? het maakt tegenwoordig niet meer uit hoe je je teugels op maat maakt, dus eigenlijk maakt het ook helemaal niet uit hoe het gebeurd. als het maar netjes en rustig gebeurd en het paard netjes in aanleuning blijft lijkt mij ??

Daar zeg je al wat :D netjes in de aanleuning en op een rustige manier... dat is al erg moeilijk volgens mij.
Ik ga mee met LotteElb. Zodra ik echt fouten zie zoals slingeren of tempoverandering e.d. dan geef ik een onvoldoende. Ik zie echter zelden of nooit dat de teugels op maat maken echt netjes gaat. Het zal ook wel heel lastig zijn.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:02

"Het zal ook wel heel lastig zijn", wil dat zeggen dat je geen idee hebt hoe dat moet of heb je het zelf nooit gedaan? Vreemde opmerking voor iemand die jureert.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:59

Betteke schreef:
"Het zal ook wel heel lastig zijn", wil dat zeggen dat je geen idee hebt hoe dat moet of heb je het zelf nooit gedaan? Vreemde opmerking voor iemand die jureert.

Lekker aardige opmerking.
Natuurlijk weet ik hoe het moet. Maar het is blijkbaar heel moeilijk, dat probeer ik te zeggen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:27

Was niet onaardig bedoelt hoor, ik las het alsof je zelf niet wist hoe het moest. Vandaar dat ik het vreemd vond.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:51

o, okee.
Fraaie jury zou ik dan zijn...
Loulou heeft al gezegd hoe het zou moeten:
"Het paard netjes in aanleuning en een ruiter maakt binnen de letters zijn teugels op een rustige manier op maat"

Daar hoop ik nog steeds een keer op :o
Het gaat heus wel af en toe heel netjes hoor en dan geef ik een 7 of een 8, maar ik geef er vaak zessen voor. Vandaar dat ik LotteElb bijviel.

Overigens ook interessant wat sommige ruiters met hun zweep doen als de teugels op maat gemaakt worden.. die zwiept dan om de oren van het paard...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:19

Haha, van mijn zweep heb ik dan gelukkig geen last! Het oefenen ging redelijk goed gisteren; ik heb ze in een lus in 1 hand genomen en ze zo rustig opgepakt met de andere hand. Die tip van Dilan1993 is ook wel handig! Vaak komt er inderdaad een bocht bij deze oefening. Morgenavond wedstrijd, dus ben benieuwd wat ik nu van dit onderdeel ga 'bakken'!