slofteugel/elastiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

slofteugel/elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:28

Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou doen, maar ik wil toch jullie hulp inroepen..

Ik heb mijn pony ondertussen al een tijdje onder het zadel en ze staat sinds een aantal maanden ook voor de kar.
Alles gaat echt super goed, op het begin was ik niet streng genoeg met als gevolg dat ze wel eens de baas wou spelen maar dat is nu helemaal onder controle. Ik hou haar constant in de gaten tijdens het rijden en mennen en probeer haar altijd voor te zijn (vooral ook consequent en streng blijven dus) en ondertussen probeert ze ook niets meer uit.

Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is: ze vindt het rijden in de paddock naar een tijdje 'vervelend', ze weet niet zo goed wat het doel is denk ik.. Op de weg gaat alles heel goed namelijk, ze weet dat ze de weg moet volgen, waar we heen gaan ed. maar in de bak blijft het moeilijk voor haar. Als ik ongeveer 3 kwartier aan het rijden ben geweest, begin ik langzaam met afbouwen en uitstappen (dus laatste galopje, nog een paar figuren en uitstappen) en daar begint het probleem voornamelijk. Ze gaat dan heel erg met haar hoofd schudden (omhoog en omlaag), trekken, kortom gewoon vervelend doen. (ze doet het trouwens ook als ik tussendoor even ga stappen en ook als ik op de weg even ga stappen).

Ik heb het vooral onder controle gehouden door niet toe te geven en gewoon door te rijden, figuren, voltes, terug aandraven ed. maar de laatste tijd wordt het iets erger en in de bak doet ze het nu soms ook onder het draven.
Mijn vriend, ouders en de mensen waar ik in de bak rijd (is instructeur) zeggen allemaal dat ik er iets aan moet doen maar straffen helpt niet echt (mevrouw houdt welgeteld 3 passen op en begint opnieuw te knikken) dus nu ben ik naar andere oplossingen aan het zoeken. En hier op bokt staan een aantal reacties dat je de slofteugel kunt gebruiken bij paarden die na ontspanning inneens hun hoofd omhoog doen. Ik ben er niet voor om zomaar naar de slof te grijpen maar ik wil wel iets aan het probleem doen (ik heb trouwens vroeger al lessen gehad over het gebruik van de slof van een eerdere instructrice). Ik zou de slof dus los laten hangen en op het moment dat ze haar hoofd omhoog doet voelt ze de druk..

Hebben jullie misschien nog andere opmerkingen/meningen/tips? Zou ik ook een elastiek kunnen gebruiken?

Ze rijdt trouwens wel mooi ontspannen in de draf en in de galop, het probleem is dus enkel in stap (ik heb echt het gevoel dat ze zich dan 'verveelt' omdat het niet snel genoeg gaat).

Alvast bedankt voor jullie mening/hulp!

superlise

Re: slofteugel/elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:32

Ik heb het idee dat ze gewoon je hand zoekt omdat je waarscheinlijk veel impuls mist in de stap. Ik zeg hand eraan houden, goed been eraan, echt flink actief stappen en het schudden negeren. Dat een maandje vol houden en het is al stukken minder, vooral niet terug gaan rukken, gewoon hand op de plek en flink activiteit in de stap stoppen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:34

Probeer eerst maar eens even met een martingaaltje, meteen naar een slof grijpen is niet goed. Een slof is trouwens ook geen hulpteugel om het hoofd naar beneden te houden, maar om je paard te corrigeren als dat nodig is. Bijvoorbeeld al het paard het bit tussen de tanden neemt, kan je voor een korte periode een slof gebruiken.

Als een paard het hoofd omhoog gooit kan je beter een martingaal gebruiken, die dient hiervoor. Met een slof kan je namelijk ook heel wat verpesten aan je paard hoor :o Dat hij ipv nageeflijk gewoon in de krul getrokken loopt. Ik zeg niet dat jij dit doet, maar ik zou personlijk hier geen slof voor gebruiken :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:39

superlise schreef:
Ik heb het idee dat ze gewoon je hand zoekt omdat je waarscheinlijk veel impuls mist in de stap. Ik zeg hand eraan houden, goed been eraan, echt flink actief stappen en het schudden negeren. Dat een maandje vol houden en het is al stukken minder, vooral niet terug gaan rukken, gewoon hand op de plek en flink activiteit in de stap stoppen.

Dat heb ik eigenlijk al geprobeerd... Ze doet het denk ik net een maand en het eerste waar ik aan dacht is gewoon negeren en doorstappen, maar nu wordt het niet minder en begin ik me eraan te ergeren en dat is natuurlijk ook niet goed voor de ontspanning.
Rukken doe ik trouwens ook nooit, ik ben juist iemand die met te weinig spanning op de teugels rijdt (was ook mijn commentaar op examens van rijbrevet en menbrevet :P)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:41

Heleennn schreef:
Probeer eerst maar eens even met een martingaaltje, meteen naar een slof grijpen is niet goed. Een slof is trouwens ook geen hulpteugel om het hoofd naar beneden te houden, maar om je paard te corrigeren als dat nodig is. Bijvoorbeeld al het paard het bit tussen de tanden neemt, kan je voor een korte periode een slof gebruiken.

Als een paard het hoofd omhoog gooit kan je beter een martingaal gebruiken, die dient hiervoor. Met een slof kan je namelijk ook heel wat verpesten aan je paard hoor :o Dat hij ipv nageeflijk gewoon in de krul getrokken loopt. Ik zeg niet dat jij dit doet, maar ik zou personlijk hier geen slof voor gebruiken :)

Een martingaal heb ik ook aan gedacht maar werkt die niet alleen als ze haar hoofd echt hoog opgooit? Want wat ze doet is meer een soort hevig knikken, dan dat ik moet uitkijken dat ze haar nek tegen mijn neus zou gooien ofzo..

Ik weet dat de slof veel verkeerd kan doen.. daarom dat ik ook eerst veel dingen op heb gezocht en nu ook andere meningen vraag.. ik grijp er liever niet te snel naar

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:42

Dat is waarscheinlijk het hele probleem dan, je moet namelijk wel druk op de teugels hebben maar daarbij je hand stil houden (niet lopen ''kneden'' en dergelijke) dán goed been erbij en het komt goed, en dat duurt een maandje of 2-3. Als ze het pas een maand doet is het heel logisch dat het niet pats-boem over is. Bied steun aan van voor en rijdt er van achter lekker actief naar toe. En tja voor paardrijden heb je geduld nodig.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:43

Als je om dit paardje een slof gaat hangen gok ik dat 'ie achter je hand gaat lopen wiebelen, je moet de moter aanzetten, gas erachter :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:44

elastiek lijkt me niet ideaal omdat ze dan nog steeds volop kan gooien met haar hoofd. Net hetzelfde dat gezien je altijd zo licht mogelijk contact hebt, ze met een slof nog gaat kunnen zwaaien met haar hoofd. Je begrensd wel, maar niet echt op een fix punt. De ene keer gaat ze hoger kunnen zwaaien als de andere met de zelfde begrenzende druk.
Stootteugel naar de neusriem zou "consequenter" zijn zonder ze pijn te doen in de mond. Maar afhankelijk van de omstandigheden en je paard zelf niet altijd even veilig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:48

Hoe oud is het paard?
Slofteugel is hiervoor niet de oplossing.
Lijkt mij eerder een concentratieprobleem, paard geeft aan dat je te lang rijdt.
Als je een half uur rijdt ipv 45 minuten, doet ze het dan ook?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:49

Je zou natuurlijk ook eens een tiedemann kunnen proberen, maar hier ben ik absoluut geen voorstander van. Dan grijp ik nog liever naar een slof :o Die kan je namelijk nog laten vieren maar bij een tiedemann moet je haast wel trekken... Ik denk dat je dit ook best eens bespreekt met je instructrice/instructeur :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:00

superlise schreef:
Dat is waarscheinlijk het hele probleem dan, je moet namelijk wel druk op de teugels hebben maar daarbij je hand stil houden (niet lopen ''kneden'' en dergelijke) dán goed been erbij en het komt goed, en dat duurt een maandje of 2-3. Als ze het pas een maand doet is het heel logisch dat het niet pats-boem over is. Bied steun aan van voor en rijdt er van achter lekker actief naar toe. En tja voor paardrijden heb je geduld nodig.

het is ook niet zo dat ik met los hangende teugel rijd hoor.. maar gewoon met de minimale druk. Met mennen heb ik dat trouwens erger maar ik kan wel sturen door met mijn hand te bewegen op 1 plaats (je hand draaien voor meer druk op de teugel als ik het zo duidelijk genoeg uitleg ...)
Ze doet het niet lang, maar juist omdat ze bij al het andere tever ging (en ik te braaf bleef en niet streng genoeg) wil ik dit probleem meteen aanpakken zodat ze geen kans krijgt om de grens te verplaatsen..

En de motor aanzetten? ik probeer al maanden om dat minder aan te zetten (naar advies van de instructeur) want 'ze ging wel erg snel door de bocht' en daardoor vond ze natuurlijk ook minder snel balans ed. (en afgelopen zondag hebben we 15km op een uur gedaan terwijl ik dacht dat ze best rustig liep :) )Dat is nu wel veel beter hoor, want ze heeft nu tempo maar loopt niet meer weg.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:07

@ petitparis: is het niet zo dat de elastiek een druk geeft als ze haar hoofd omhoog doet? En dat ze die druk dan probeert uit de weg te gaan waardoor ze niet meer gaat gooien met haar hoofd? Want zo redeneerde ik..
De stootteugel zal ik eens gaan opzoeken..

Doubtless schreef:
Hoe oud is het paard?
Slofteugel is hiervoor niet de oplossing.
Lijkt mij eerder een concentratieprobleem, paard geeft aan dat je te lang rijdt.
Als je een half uur rijdt ipv 45 minuten, doet ze het dan ook?

Als ik een half uur rijdt is ze nog lang niet moe, maar dan doet ze het inderdaad wel nog minder. Maar aan de andere kant had ik laatst langer gereden dan een uur. Toen kwam er een ander paard bij en meteen was het schudden voorbij..
Concentratie bedoel ik ook denk ik.. ze 'verveelt' zich snel dus idd concentratie (waarom kwam ik niet op dat woord!)

Ze is nu overigens bijna 5 jaar.

@heleennn: Een tiedemann ken ik alleen van horen dus ik denk niet dat, dat in mijn geval een oplossing is. Ik ben van mening dat je met hulpteugels zoals een tiedemann of slof echt instructie moet hebben gekregen.
Ik heb momenteel geen instructeur maar de eigenaar van de paddock is er wel een, maar hij is heel erg gericht op het 'moe maken' van paarden, want dan gaan hun problemen wel weg..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:15

tuurlijk geeft zo'n elastiek druk, maar hij heeft geen duidelijke begrenzing. Sommige paarden gaan er juist harder tegenin gaan. Je hebt nog een grote actieradius waarbij er lichte druk tot veel druk is. Dus als het paard z'n hoofd omhoog doet is er ook nog een hele tijd druk bij het weer laten zakken vooraleer de elastiek uit werking gaat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:19

Geef je paard de tijd om die geestelijke groei te doorstaan. In 30 minuten kan je genoeg doen met een paard van 5. Heeft ze tijd nodig om op te warmen? Probeer dit dan aan de longe te doen, zodat je als je opstapt meteen aan het werk kunt.

Wij kunnen wel allemaal 60 minuten aanhouden om te trainen, maar dat lukt simpelweg niet bij elk paard.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:26

@petitparis: ik snap het! De beloning (geen druk) laat gewoon te lang op zich wachten...

Doubtless schreef:
Geef je paard de tijd om die geestelijke groei te doorstaan. In 30 minuten kan je genoeg doen met een paard van 5. Heeft ze tijd nodig om op te warmen? Probeer dit dan aan de longe te doen, zodat je als je opstapt meteen aan het werk kunt.

Wij kunnen wel allemaal 60 minuten aanhouden om te trainen, maar dat lukt simpelweg niet bij elk paard.

Ik moest haar eerst aan de longe doen, zodat ze wat rustiger was met rijden maar dat hoeft nu niet meer. We moeten ongeveer een kwartier naar de bak toe stappen dus dat vindt ik al een opwarming op zich en ga dus direct aan het werk (ook zodat ze meteen haar energie kwijt kan en niet vervelend gaat doen omdat ze teveel energie heeft ofzo)

Dus als ik gewoon negeer, vooruitrijd ed maar 30 minuten rijd en daarna uitstap ipv 3 kwartier zou het probleem weg gaan naar verloop van tijd? Leert ze dan niet juist dat als ze met haar hoofd schudt, ik stop met rijden?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:31

Als het goed is schudt ze nog niet met haar hoofd als je 30 minuten intensief rijd, dat was iig wat ik begreep?
Ik denk dat je met 15 minuten heen rijden - 30 minuten intensief trainen - 15 minuten terug rijden genoeg doet :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:32

Ik denk niet dat je dat je paard dan aanleert je moet ook leren luisteren naar je paard als die nu zichzelf verveelt naar 45 minuten rijden is het gewoon verstandiger om op tijd te stoppen, het heeft geen zin om daar doorheen te willen rijden, genoeg is genoeg denk ik dan. Niet ieder paard is het zelfde. Ik zou zeggen probeer het gewoon een tijdje op te stoppen voor dat hij "vervelend" gaat doen. Want juist als je paard vervelend wordt en je door blijft gaan wordt het erger en ik denk dat je beter op een goed moment kan stoppen en het positief kunt afsluiten dan te blijven pushen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:34

45 minuten vind ik sowieso wel lang hoor! Die van mij is 4 (scheelt wel) maar ik kan na 20 minuten echt klaar zijn met rijden :Y) .

irma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:35

Ik herken het probleem. Mijn paard begon hier ook mee, op het laatst was het zover dat hij mij bijna uit het zadel trok en ik dus uit balans was en hij ervandoor ging.

Ik ben hem voor mijn gevoel heel erg voorwaats gaan rijden en zo min mogelijk druk houden op de teugel. Dus meer met je benen rijden i.p.v. met je handen. Op een gegeven moment ging hij zoeken naar mijn hand en zodra hij weer begon, weer voorwaats gedreven.

Rij je met spoortjes?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:51

oke dus toch eerder stoppen.. Dat ga ik liever eerst proberen voordat ik hulpteugel ga gebruiken..
Moet ik dan trouwens ook minder lang gaan mennen? Met mennen draven we vooral (ook op het begin) en we zijn al snel anderhalf uur weg. En dan doet ze het vanaf het moment dat ik wil stappen.. Het zou wel jammer zijn want om de kar en al aan te slepen voor een half uurtje is wel veel werk natuurlijk :P

@irma87: nee ik rijd niet met sporen. Ze is op zichzelf al heel voorwaarts dus dat vond ik niet nodig. Ik rijd wel met een zweep maar dat stamt meer af van de tijd dat ik strenger moest zijn en nu gebruik ik hem alleen nog maar als ze iets van plan is, om haar een waarschuwende tik te geven...