tips nodig rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

tips nodig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:14

Hoi,
Ik heb een aantal punten met rijden waar ik op problemen stuit, ik hoop dat jullie tips hebben die zouden kunnen werken.
Overigens heb ik geen les meer, van de zomer wel van plan weer te beginnen, tot die tijd heb ik een vriendin die steeds zegt wat ik moet doen en we maken veel overgangen, stap-draf/draf-halt/ galop-draf-galop/galop-halt-galop/ etc.

- als ik op de moeilijke hand galoppeer dan wilt ze harden gaan, als ik de teugels iets langer laat gaat ze sneller en wanneer ik ze op maat heb wil ze ook veel te snel en als ik ze kort neem wordt ze gestresst en neemt ze al helemaal de benen (evenals als ik op een rechte lijn galoppeer).
- overgang van galop naar draf is ook niet fijn, ze gaat meteen te hard en het is lastig om haar terug te moeten nemen, dan moet ik al gelijk aan de teugels trekken. ik zou graag willen dat ze na galop rustig terug te nemen is en gewoon rustig gaat draven vanuit galop.
- ik heb al eens een paar keer met slof gereden en dan kan ik haar zonder veel moeite terug nemen , maar zonder moet ik meer moeite en kracht zetten.

we maken echt heel veel overgangen, dus het is best frustreren dat het na een hele lange tijd nog steeds niet werkt, en ik merk zelf dat ik veel sneller boos word, gelukkig wijst die vriendin erop dat stil ga staan en tot 10 tellen dan even stappen zodat paard en ik weer ontspannen zijn en dan gaan we weer verder.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:16

Ik denk dat het antwoord heel simpel is en niet zo leuk voor jou.
Overgangen hebben alleen zin als ze correct gereden worden...Als je paard er niet door verbetert, sterk blijft, onder je uit blijft lopen en alle problemen die je hierboven opnoemt vertoont, rijd jij je overgangen niet correct. Hoe het wel moet en waar het mis gaat is, hoe vervelend ook, alleen ter plekke, dus met les, op te lossen.

Overigens zet je bij het rijden met slof wel degelijk heel veel druk op de mond, enkel voel jij dat zelf niet. Het is totale onzin om wel met slof te willen rijden, maar niet een keer druk op de teugel willen te zetten in een overgang terug. Dat is echt meten met twee maten.

Keeltje135

Re: tips nodig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:21

ik begrijp je volkomen, en de overgangen gaan ook zeker niet soepel, maar met les werd ik en mijn paard niet beter bij de vorige 2 lesgevers, ben zelf veel verder gekomen door veel lezen en uitvoeren. het probleem is dat mijn paard het onderuit rennen altijd al heeft gedaan, ze is ook niet moe te krijgen en wilt altijd sneller en sneller, daardoor is ze moeilijk terug te nemen, omdat ze zelf ook echt totaal niet terug wil.

wist wel dat er wat druk op kwam te staan maar wist niet dat het heel veel was, nu moet ik zeggen dat ik het ook echt bijna nooit doe, omdat ik ook vaker heb gelezen dat het niet helemaal goed was.

ik ben het ook helemaal met je eens, want tuurlijk zal ik iets niet goed doen. ik wil zo snel mogelijk les maar tot die tijd wil ik zelf ook goed aan de gang kunnen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:35

bella1wjnmk schreef:
als ik op de moeilijke hand galoppeer dan wilt ze harden gaan, als ik de teugels iets langer laat gaat ze sneller en wanneer ik ze op maat heb wil ze ook veel te snel en als ik ze kort neem wordt ze gestresst en neemt ze al helemaal de benen (evenals als ik op een rechte lijn galoppeer).

Dit is waarschijnlijk een balans en een krachtprobleem. Paarden die tijdens het galoperen de snelheid opvoeren zijn vaak niet rechtgericht en kunnen het daardoor lichamelijk niet aan om met een actief achterbeen de sprong te maken. Een snellere galop is al snel een vlakkere galop, waardoor het achterbeen minder kracht hoeft te zetten om het lichaam te dragen. Als jij je teugels korter neemt is het logisch dat ze gestrest wordt: paard weet dat de galop niet correct uitgevoerd kan worden, terwijl jij aangeeft dat wel te willen.

Hoe te verbeteren: het aanspringen wel oefenen, het doorgaloperen nog even niet. Over rechtrichten kun je op bokt genoeg vinden, even de zoekfunctie gebruiken. Ik denk echter niet dat je dat zonder begeleiding gaat lukken. Probeer in de draf rustig door te gaan zitten, je bovenbenen niet aan te knijpen en tijdens de hulpen voor het aangaloperen vooruit te denken. Na netjes aanspringen en een halve lange zijde of een volte kan je haar dan weer terugnemen. Als je dit 3 keer op links en 3 keer op rechts doet per training is dat voorlopig genoeg. De overgang halt-galop kan je beter niet meer doen.

bella1wjnmk schreef:
overgang van galop naar draf is ook niet fijn, ze gaat meteen te hard en het is lastig om haar terug te moeten nemen, dan moet ik al gelijk aan de teugels trekken. ik zou graag willen dat ze na galop rustig terug te nemen is en gewoon rustig gaat draven vanuit galop.

Grote kans dat ze dan even over de rooie is als het ware en zich daarom meer aantrekt van de adrenaline dan van jou. Aan de teugels trekken is nooit de oplossing. Je hand hoort een stukje boven de schoft en voor het zadel te 'staan', het enige wat je dan kan/mag doen is je hand openen of sluiten, meer niet. Gaat ze te snel, rijd haar dan terug op je zit. Hier zal ze waarschijnlijk niet direct op reageren. Wacht dan niet tot ze langzamer gaat, maar houd haar bezig. Voltes, slangevoltes, overgang naar stap, etc. Je stem gebruiken ('hooo maar') zou kunnen helpen. Zorg ervoor dat jij in zo'n situatie erg rustig blijft zodat je paard die rust over kan nemen.

bella1wjnmk schreef:
ik heb al eens een paar keer met slof gereden en dan kan ik haar zonder veel moeite terug nemen , maar zonder moet ik meer moeite en kracht zetten.

Een slof is bedoeld voor paarden die vanuit een ontspannen, nette nagefelijke, gang het hoofd ineens omhoog gooien. Op dat moment komen ze de slof tegen en merken ze dat daar de grens ligt. Jouw paard gaat te snel. Daar is een slofteugel dus niet voor geschikt. Daarnaast is het rijden met een slofteugel niet voor iedereen weggelegd en zou ik zeker zonder begeleiding niet aanraden.

bella1wjnmk schreef:
we maken echt heel veel overgangen, dus het is best frustreren dat het na een hele lange tijd nog steeds niet werkt, en ik merk zelf dat ik veel sneller boos word, gelukkig wijst die vriendin erop dat stil ga staan en tot 10 tellen dan even stappen zodat paard en ik weer ontspannen zijn en dan gaan we weer verder.

En hoe maak je die dan? Probeer niet alleen maar overgangen te maken, maar ook figuren te rijden en vooral op jezelf te letten. Ontspan je? Zit je correct? Wat doe jij om deze reacties bij je paard uit te lokken? Stuur je met je handen of met je benen?

Ik ga er vanuit dat het paard lichamelijk in orde is, maar is dat ook het geval? Tanden, zadel, rug, etc?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt & snel goede begeleiding vindt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:40

bella1wjnmk schreef:
ik begrijp je volkomen, en de overgangen gaan ook zeker niet soepel, maar met les werd ik en mijn paard niet beter bij de vorige 2 lesgevers, ben zelf veel verder gekomen door veel lezen en uitvoeren. het probleem is dat mijn paard het onderuit rennen altijd al heeft gedaan, ze is ook niet moe te krijgen en wilt altijd sneller en sneller, daardoor is ze moeilijk terug te nemen, omdat ze zelf ook echt totaal niet terug wil.

wist wel dat er wat druk op kwam te staan maar wist niet dat het heel veel was, nu moet ik zeggen dat ik het ook echt bijna nooit doe, omdat ik ook vaker heb gelezen dat het niet helemaal goed was.

ik ben het ook helemaal met je eens, want tuurlijk zal ik iets niet goed doen. ik wil zo snel mogelijk les maar tot die tijd wil ik zelf ook goed aan de gang kunnen!

Het enige wat ik je mee kan geven is dat ieder paard, werkelijk ieder paard, gebaat is bij duidelijkheid. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en volgende week ook niet. Als je been geeft, moet hij vooruit, altijd! Als je een overgang terug rijd, begin je met zit (en dat is niet het welbekende 'achterover en diep gaan zitten' want daarmee duw je een paard naar voren!) en als daar geen reactie op komt is je teugel de ondersteunende hulp. En daar mag je paard nooit! doorheen lopen. Op het moment dat dit wel gebeurt, wat bij jou nu het geval is, zit je al in een correctietraject. Dat vergt veel gevoel en nog veel meer goede timing. En ik zou echt willen dat ik je meer kon helpen dan wat ik hierboven beschreven heb, maar dit is zo moeilijk, komt zo ontzettend precies en moet je bovenal vooral leren voelen, dat ik het echt niet zo uit kan leggen.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:07

Doubtless, heel erg bedankt. ik weet dat ik op zit enzo terug moet rijden en dat ik niet aan de teugels mag trekken, maar dit is soms (niet altijd) de enige manier om haar terug te krijgen want anders stopt ze alleen als ik op het hek af rij en dat is ook echt not done natuurlijk. en slofteugel heb ik ook gebruikt voor constante halshouding, ze komt zonder weleens omhoog, en dan blijft ze evengoed ontspannen en blijft ze laag zonder echt iets te doen, want als ze zonder omhoog komt en ik geef tikkeltje been om de achterhand eronder te krijgen is ze weg, maar over de halshouding op het moment ben ik tevreden. stemhulp werk overigens ook wel, maar zonder niet en dat wil ik ook oefenen, want ze moet niet alleen op stem reageren maar ik op hand sluiten en openen (zoals je al zei). overgangen worden veel gedaan, slangevolten (meestal 6 of 8 bogen) worden ook gedaan en 8'ten en volte wisselen/van hand veranderen/ rechtsomkeert etc. doen we alleemaal, daar beginnen we in stap al veel mee.

Eshter jij ook erg bedankt.

ik heb les gehad zo en les in zit, dus correcte zit en beenligging etc. maar dit hielp mij niet verder om met haar rustiger te worden. ik heb ook nog van een 3e persoon les gehad, 1 week kamp (2x per dag les) en nog zo 2x bij deze lesgever heb ik ook zo gereden(8 jaar lang), deze persoon heeft mij heel veel geholpen, maar hij kan niet aan huis komen en ik kan niet daarheen, ivm geen eigen vervoer en is een halfuur met de trailer. ik ga maar een lesgeefster ook zoeken, ik wordt alleen heel erg snel boos in de les omdat ik het persee goed wil doen en dat zorgt weer voor stress en dat voelt mijn paard heel erg, vandaar dat ik dus nu tijdelijk een vriendin heb die me zegt wat ik moet doen omdat ik dan rustiger ben en we hebben hier en daar wel lol. misschien dat ik kan zorgen dat vriendin dan ook bij de les is, hoop dat dat misschien werkt !
ik ga aan de slag denk morgen, vandaag kan die vriendin denk ik niet helpen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:15

Die halshouding is je probleem niet, dus ook daar heb je de slofteugel niet voor nodig. & als ze niet wil stoppen tenzij je aan de teugels gaat hangen: verder rijden en later nog eens proberen.
Een slangenvolte met 6 of 8 bogen? Waarom niet gewoon met 3 of 4?

Als je erg snel boos wordt in de les is dat een probleem dat je zonder paard op kan lossen. Ik zou vooral eens op google gaan zoeken hoe je je attitude kunt veranderen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:25

bella1wjnmk schreef:
Doubtless, heel erg bedankt. ik weet dat ik op zit enzo terug moet rijden en dat ik niet aan de teugels mag trekken, maar dit is soms (niet altijd) de enige manier om haar terug te krijgen want anders stopt ze alleen als ik op het hek af rij en dat is ook echt not done natuurlijk.

ik heb les gehad zo en les in zit, dus correcte zit en beenligging etc. maar dit hielp mij niet verder om met haar rustiger te worden.

Waarom is dat not done? Op het moment dat jij je paard vraagt om terug te komen en ze luistert niet, is het enige belangrijke dat ze zo snel mogelijk wel luistert. Hoe je dat dan bereikt is veel minder belangrijk...Tegen het hek aan sturen is een van de vriendelijker manieren juist.
'Hoe je dat dan bereikt' moet je uiteraard niet opvatten als dat alles is toegestaan en je kan doen wat je wilt he, netjes blijven rijden is wel erg belangrijk.

Ik had het verder niet over correcte zit of hulpen maar over correctie. Als in het corrigeren van je paard. Een net opgevoed en goed gereden paard, stopt namelijk als jij dat vraagt. Als jouw paard dat regelmatig niet doet, moet hij gecorrigeerd worden. En dat vergt een wat andere manier van rijden dan normaal, maar vooral vergt dat een nog betere timing en dosering van je hulpen. En boven alles is dat niet iets wat je in je eentje kan, want ik kan je garanderen dat het dan erger zal worden in plaats van beter.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:49

ik vind het not done, omdat ik weet dat mijn paard dan op die manier gaat stoppen en niet wanneer ik het vraag, maar alleen als ik op het hek afstuur ;)
dat met zit was ook niet op jou gericht maar in het algemeen :)
met de laatste zin ben ik het niet eens. ik ben alleen al heel ver met haar gekomen, tuurlijk heb ik bij veel dingen begeleiding nodig, maar alles waar ik zelf op heb geoefend is er niet slechter op geworden maar beter. je had eens moeten weten hoe ze bij me kwam, denk er zelf het liefst niet aan terug!

edit: oja, linker galop doet ze wel heel goed, heerlijk rustig ontspannen, maar ik zal idd veel moeten werken aan het balans probleem, het is al vele male beter geworden op haar moeilijke kan(gelukkig).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:29

K krijg het idee dat je een paardje onder je kont hebt zitten dat goed aan het been is. Overgangen rijden is altijd goed, maar k denk dat jou paard er heel heet van wordt.. En je paard vind de rechtergalop dus moeilijk? Wat ik heb geleerd is dat paarden hard hard hard willen gaan als ze een bepaalde galop moeilijk vinden. Je paard is denk ik uit balans, waardoor het zo hard gaat. Wat het galop-draf probleem betreft.. Lekker blijven oefenen. Ik heb zelf een draver onder mijn kont, die ook onwijs hard wil met een overgang van galop-draf. Ben hierop blijven oefenen. Voorbereiden op een harde draf.. Oefenen met terug rijden, naar een rustige draf. Veel oefenen op de moeilijke kant. En als je op die hand gaat galoperen, veel voltes en figuren rijden, en proberen een rustige beheerste overgang naar draf te maken. Ik hoop dat je er wat aan hebt, want zo heb ik mijn probleem ook opgelost!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:32

ze is inderdaad HEEL goed aan het been, en ze wordt van overgangen idd heet. het is een heel erg moeilijk paard, maar ik weet dat we er wel komen. en ik ga ook jouwn advies opvolgen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:52

Succes! Bij mij is er heel veel vooruitgang, en mijn paard is 23 =P