Robijntje aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie1995

Robijntje aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:46

Hoi allemaal!

Ik wil jullie graag een filmpje laten zien van de les van gisteren die ik had met Robijn.
Robijn is 9 jaar en een ruin, en zijn vader is Rubiquil. Ik heb Robijn nu zo'n 2 jaar.
Ons niveau is nu L1 + 0. We moeten nog starten in de L1, dit hebben we nog niet gedaan.

Dingen waar we aan werken:
- Het rijden op de zit (vooral aan het einde van de les lukt dit goed. Robijn is dan goed nagefelijk en laat zijn rug goed los waardoor mijn zithulpen goed doorkomen).
- Het nagefelijk rijden. Robijn en ik moeten altijd door een moeilijk punt heen tijdens het rijden. Als we hier door heen zijn is Robijn nagefelijk en wil hij zelfs al een beetje in aanleuning komen op sommige momenten.
- Aan het werk gaan en niet te snel en te makkelijk lang en laag gaan rijden. Dat is namelijk onze favoriet.
- Het nagefelijk houden van de rechterkant. Robijn gooit gauw zijn gewicht op mijn rechter binnen been als we rechtsom rijden.
- Aanspreken van het achterbeen en ook het wijken nemen we kleine stukjes mee als Robijn lekker los is.
- Het buigen om het binnenbeen, en het binnenbeen ook accepteren.

Ik heb losgereden, hier alleen geen filmpje van!

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Pj_GO8axRe4

En ja, mijn instructrice praat met een microfoon!

Tips zijn welkom, maar hou het wel lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:55

Ik heb 2 minuten gekeken, maar ik snap niet zo goed wat je instructrice nu wilt. Ze wilt meer impuls, maar ik zie een paard wat vol over het tempo loopt en daardoor zelfs onregelmatig wordt. Dan is het logisch dat hij zwaar wordt in je hand maar om hem dan nageeflijk te vragen gaat hij alleen maar meer op de kop en voorhand lopen. Ik zou het heel anders aanpakken met impuls, als het paard ontspannen is en in rustig tempo nageeflijk wordt kun je activiteit vragen zonder dat het paard harder of over het tempo moet lopen. Zo voorkom je dat hij juist op de voorhand duikt, iets wat je bij meer impuls juist niet wilt.

Dus mijn tip voor impuls en correcte nageeflijkheid ZONDER dat je een paard aan de voorkant (minimaal) hoeft te corrigeren is werken met veel schakelen, veel overgangen en schijnovergangen. Dan wordt een paard los in het lijf en KAN hij impuls gaan geven. Gebruik je zit om activiteit uit je beenhulp om te zetten in impuls. Een paard moet kunnen nageven op je been, niet alleen maar voorwaarts.

Beetje warrig, maar snap je wat ik bedoel? :')

En waarschijnlijk wil en kan hij nog alleen maar lang en laag omdat hij oprichting nog moeilijk vind omdat hij achter nog niet genoeg kan dragen.

Femke_K

Re: Robijntje aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:03

Leuk paard heb je. Ik ben het op een aantal punten wel met Joolien eens. Op het begin loopt hij over zijn tempo, maar later in het filmpje gaan jullie wel schakelen! Mijn tip is om wat sneller te zijn in het schakelen. Als hij goed op je been reageert dan is 2 passen vooruit en dan weer terug ook voldoende. Dit kun je op de lange zijde dan een aantal keer achter elkaar doen. Hij wordt dan ook aan de voorkant vanzelf wat makkelijker.

Verder vind ik je handen een beetje ver uit elkaar staan. Je instructrice zegt een aantal keer streng te zijn met 1 hand. Zelf probeer ik juist links, rechts, links, rechts etc als ik voel dat ze tegen mijn hand aan komt. Dit zijn wel kleine ophoudingen, dus ik bedoel niet zagen. Hier heb ik zelf veel baat bij gehad om mijn paard meer op 2 teugels te krijgen. Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je zult zelf wel voelen waar je het meeste baat bij hebt :D

Bovenstaand bedoel ik alleen als opbouwend kritiek! Ik vind jullie verder een leuke combinatie en jullie komen er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:16

Oeffff dit ziet er niet zo fijn uit... Je paard loopt idd over z'n tempo en ik denk dat jij behoorlijke spierballen hebt? Hard laten lopen en van voren vast houden zorgt niet voor nageeflijkheid. Het is de bedoeling dat je paard van achteren gaat lopen en de rug ontspant. Dit kan bereiken door veel (schijn) overgangen en ophoudingen in de hand. Ook zou ik eens gaan kijken naar een andere instructrice!
Veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:48

Lijkt eel of je instructrice standaard riedeltje afwerkt en gewoon maar dingen zegt om niet stil te vallen, want mis de voorbereiding en begeleiding bij de dingen die je moet doen ( van hand veranderen, galop aanspringen).

Met schakelen zie ik veel te weinig gebeuren, blijft loperig en doorsjouwen, zou op ophouding duidelijker wiilen zien dat terugkomt en jij daarna kan ontspannen zonder dat paard meteen weer sterk wordt of harder gaat. Tempo mag in alles lager, dan ook meer tijd passen af te maken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:01

Leuk paardje. Ik ben het met de bovenstaande reacties eens. Je ziet het hoofd van het paard heen en weer bewegen door de wisselende druk van je handen. Een paard dat zijn rug niet los heeft, kan niet nageeflijk in een hoog tempo lopen. Wil jij rennen met een rugzak op, dan kan dat ook alleen maar als je je rug wat bolt. Maar vooral je strenge hand en het bewegen van je paard zijn hoofd oogt niet zo fijn. Succes met alle tips.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:03

Ik snap je instructrice ook niet zo goed.
Maar misschien kun je je handen ietsje dichter bij elkaar houden ;)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:40

Ik weet dat je op veel dingen tegelijk moet letten, maar ik ben het eens met de mensen boven mij en je zit de laatste helft van het filmpje op het verkeerde been, dit kan erg hinderen voor je pony. Succes, Xx

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:44

wat een hoop feedback krijg je van je instructrice, het geeft mijn zo'n gevoel dat je de comando's aan opvolgen bent zonder zelf naar een oplossing te zoeken.

Jullie zijn wel een leuke combi, wat zijn je doelen voor dit jaar?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:07

Ik vind je tempo idd veel ste hoog, probeer vanuit ontspanning nageefelijkheid te krijgen. Ik snap wel wat je instructrice bedoeld met op rechts zoals zij zegt werkt het nogal verwarrend en ga je van links naar rechts, er is niets mis met een stukje buitenstelling op de volte maar maak hem dan eerst een stukje rechts voordat je hem weer naar binnen stelt en neem overal meer de tijd voor dit komt voor mij een beetje haastig over sorry, vind het wel een leuk vosje.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:34

Het tempo ligt echt te hoog... voor de rest snap ik ook niet zo goed wat je instructrice nou wilt/bedoelt.
Het komt allemaal erg gehaast waardoor het er allemaal erg rommelig uit ziet.
Zorg er voor dat je meer met 2 teugels gaat werken zodat je de schouder er ook tussen kan houden en dan wordt het loslaten ook makkelijker voor je paard.
Die achterhand moet er onder komen en niet alleen maar tempo maken waardoor hij juist uit elkaar gaat vallen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:48

Leuk dier, goed voorwaarts maar ik wilde ook laten weten dat ik de aanwijzingen van je instructie niet zo goed kan volgen. Op momenten dat ze goed zegt, zie ik het verschil niet echt bij jouw en je paard. Soms juist een tegengestelde reactie en dan mis ik eigenlijk de uitleg van je instructie waaróm je goed gecorrigeerd heb bijvoorbeeld. Misschien is dit wel voor jouw duidelijk, maar deels denk ik ook dat alle aanwijzingen (zonder echt toelichting waarom) veel zijn en je daardoor ook overspoeld raakt. Ben ook wel benieuwd hoe je je trainingen zonder les ervaart, heb je dan weer dingen om mee aan het werk te gaan na een les?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:48

Hey!
Leuk paardje en mooie combi!
Over het geheel ziet het er best goed uit hoor, ik vind sommige van de vorige commentaren te negatief, zo slecht is het allemaal niet, ik zie vaak genoeg veel erger!
Ik vind dat het narmate je langer bezig bent het er ook steeds beter uitziet.
Maar in het begin, als je paard over zijn tempo gaat, vind ik dat je te lang doorrijdt, ipv direct reageren.
Zeker wat betreft de zithulpen, dat mag vanaf het begin wat strakker, het is heus niet zo dat hij dat niet meteen kan en eerst los moet komen, je moet gewoon strenger zijn vanaf het moment dat je erop zit.
Zo kun je hem gelijk op het achterbeen zetten ipv zo op de voorhand weg te rennen.
Ook zou wat meer rust in het lesgeven wel wat fijner zijn.
Ook wat betreft het draven, wat meer overgangen naar stap/halthouden/achterwaarts e.d, niet te lang hetzefde doorgaan ook al schakel je in de draf, het is niet bevordelijk voor de ontspanning als je dat te lang/vaak achter elkaar doet, het is ook zwaar voor het paard.
Je kunt namelijk beter op een wat rustiger manier aan het achterbeen werken zodat hij het volhoudt, dan komt er wat meer rust in het gehele plaatje.
Contrastelling is ook goed voor je om te oefenen, zodat je hem goed loskrijgt en voor het niveau dat je rijdt zijn er nog veel meer oefeningen waar je baat bij hebt.

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:34

Leuk paard maar tempo is echt te hoog, en vind je handen veel te ver uit elkaar

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:42

Ik mis wat echte oefeningen. Paard houdt vast aan een kant en je instructrice zegt dan steeds dat je hem er met been en teugel doorheen moet rijden op de voltes. Dit snap ik wel maar is het niet veel handiger en ook eerlijker naar het paard toe om hem meer te gymnastiseren om dit voor elkaar te krijgen? Bijvoorbeeld door wijken, schouderbinnenwaarts etc. Dan wordt je paard ook vanzelf veel meer ontspannen en zal hij fijner gaan nageven en dan kan je pas écht aan het werk.
Het leren van zithulpen zie ik ook niet echt terug (wat je als doel omschrijft in je openingspost)?

Het over het tempo lopen vind ik trouwens niet zo erg hoor, heb ooit van een Antoine de Both instructrice les gehad dus het komt op mij vrij normaal over :') Alleen hoort daar wel loslaten aan de voorkant bij en niet tegenhouden aan de voorkant wat jij af en toe lijkt te doen (hoewel dat volgens mij niet helemaal de bedoeling is ook van je instructrice? )

Nou ja, het is voor ons ook lastig om te volgen. Jij krijgt waarschijnlijk al langer les van haar en ze heeft jou misschien eerder uitgelegd wat ze precies bedoelt en waarom, dat weten wij natuurlijk niet. Als het voor jou maar duidelijk is.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:03

Ten eerste leuk paard, leuke combi. Vind tempo wel meevallen, maar zie een paard dat als het moeilijk wordt onder je vandaan rent. Tempo wordt dan idd heel hoog en paard valt op voorhand. Ook vind ik je handen nogal breed en hoog. Handen naar elkaar toe en zakken met die handen. Ook mogen van mij teugels korter. Als je nu je paard wilt terugnemen zit je bijna achter je rug te werken. Verder vind ik het er naar het einde steeds prettiger uitzien. Daar zie ik hem ook een keer goed terugkomen en ontspannen.

Lekker doorgaan met lessen en dan komen jullie er wel.

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:54

je instructrice zegt sluit hem op? Dat is toch niet de bedoelig van nagefelijk?? :P
en het tempo is echt te hhoog, jullie zijn een leuke combi!:)
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-07-12 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Edit knop gebruiken aub

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:00

ik vind het helemaal niet slecht...er word gewoon gewerkt aan de basis,het losmaken van het paard.