Quellian is een NRPS merrie van 10 jaar, waar ik eigenlijk nooit heel fanatiek mee ben geweest.
Wij hebben tot augustus 2008 les gehad en daarna ben ik gestopt met rijden (ze is wel 3x per week gereden door mijn bijrijdster).
Wegens ziekte mag ik niet meer uitmesten/voeren/de rest van de verzorging, dus dan blijft er niets anders over dan rijden (en dat was mijn minst favoriete bezigheid!).
Vorige zomer ben ik het rijden op gaan pakken en ben ik gaan lessen, maar dit heeft wegens omstandigheden maar kort geduurd.
Sinds eind december staat ze op een nieuwe (erg fijne!!) plek en zijn we sinds een maand of 2 wat fanatieker aan de gang (max. 3x per week) en heb ik inmiddels 3 lessen gehad.
Ik ben niet een heel zekere ruiter, ondanks dat Quellian een geweldig fijn paard is, maar wel enorm gevoelig (niet altijd een voordeel te noemen) en ze heeft een enórm ego.
Ze heeft nooit juist geleerd aan te springen in galop onder het zadel, dus... werk aan de winkel!
Waar we aan moeten werken is dus het aanspringen in galop, maar ook het galopperen zelf; ik krijg paniek zodra ze in galop is en wil alleen maar terug naar draf. Hier moet ik overheen zien te komen en dat lukt alleen maar door doen, doen, doen. Als ik onzeker word dan ga ik voorover zitten (dit is ook op de foto's te zien).
Daarbij is mijn houding echt méér dan bagger, de puntjes moeten nog duidelijk gezet worden (wat, de hele i moet nog gemaakt worden). Quellian is heel gevoelig in haar mond, wat het voor mij 'eng' maakt om eraan te zitten, want ik ben bang dat ik haar over vraag of pijn doe. Ik moet dus leren wél aan haar te vragen, want het is voor haar makkelijk om op te krullen en lekker op de voorhand door te sjokken.
Vorige week heeft een ex stalgenootje foto's gemaakt van het rijden en ik was achteraf positief verbaasd, want het zag er niet zó ellendig uit als ik dacht *vondikdan*

1. Even insjokken

2. Stanley denkt: 'ik doe net alsof ik er niet ben... stel je voor dat ik ook moet...'

De foto's staan verder niet op volgorde van rijden
3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13. Aanspringen in galop (duik gelijk naar voren)

14. En stresssss

Shoot!
kan best
) Je ziet inderdaad duidelijk dat de galop heel veel spanning oplevert bij jou, en zoals je zelf al aangeeft: gewoon doen doen en nog eens doen! Je ziet ook dat je de spanning duidelijk doorgeeft aan haar, waardoor jij misschien nog meer spanning krijgt? Probeer de galop heel goed voor te bereiden, eerst rustig doorzitten, en pas op het moment dat jij je zeker voelt en zij lekker ontspannen is proberen aan te springen. Misschien dat dit ook iets van de spanning wegneemt?