Als je niet meer mag mesten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Als je niet meer mag mesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:32

... dan moet je maar gaan rijden :+

Quellian is een NRPS merrie van 10 jaar, waar ik eigenlijk nooit heel fanatiek mee ben geweest.
Wij hebben tot augustus 2008 les gehad en daarna ben ik gestopt met rijden (ze is wel 3x per week gereden door mijn bijrijdster).
Wegens ziekte mag ik niet meer uitmesten/voeren/de rest van de verzorging, dus dan blijft er niets anders over dan rijden (en dat was mijn minst favoriete bezigheid!).
Vorige zomer ben ik het rijden op gaan pakken en ben ik gaan lessen, maar dit heeft wegens omstandigheden maar kort geduurd.

Sinds eind december staat ze op een nieuwe (erg fijne!!) plek en zijn we sinds een maand of 2 wat fanatieker aan de gang (max. 3x per week) en heb ik inmiddels 3 lessen gehad.

Ik ben niet een heel zekere ruiter, ondanks dat Quellian een geweldig fijn paard is, maar wel enorm gevoelig (niet altijd een voordeel te noemen) en ze heeft een enórm ego.
Ze heeft nooit juist geleerd aan te springen in galop onder het zadel, dus... werk aan de winkel!

Waar we aan moeten werken is dus het aanspringen in galop, maar ook het galopperen zelf; ik krijg paniek zodra ze in galop is en wil alleen maar terug naar draf. Hier moet ik overheen zien te komen en dat lukt alleen maar door doen, doen, doen. Als ik onzeker word dan ga ik voorover zitten (dit is ook op de foto's te zien).
Daarbij is mijn houding echt méér dan bagger, de puntjes moeten nog duidelijk gezet worden (wat, de hele i moet nog gemaakt worden). Quellian is heel gevoelig in haar mond, wat het voor mij 'eng' maakt om eraan te zitten, want ik ben bang dat ik haar over vraag of pijn doe. Ik moet dus leren wél aan haar te vragen, want het is voor haar makkelijk om op te krullen en lekker op de voorhand door te sjokken.

Vorige week heeft een ex stalgenootje foto's gemaakt van het rijden en ik was achteraf positief verbaasd, want het zag er niet zó ellendig uit als ik dacht *vondikdan* :o

1. Even insjokken
Afbeelding

2. Stanley denkt: 'ik doe net alsof ik er niet ben... stel je voor dat ik ook moet...'
Afbeelding

De foto's staan verder niet op volgorde van rijden

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Aanspringen in galop (duik gelijk naar voren)
Afbeelding

14. En stresssss
Afbeelding

Shoot!

Alja

Re: Als je niet meer mag mesten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:35

nou vind het knap dat je er weer bent opgestapt..
ben je erg ziek dat je niet meer mag mesten/voeren ed want rijden is in principe toch ook wel zwaar?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:40

Alja schreef:
ben je erg ziek dat je niet meer mag mesten/voeren ed want rijden is in principe toch ook wel zwaar?

Ik heb Extrinsieke Allergische Alveolitis, een longziekte die is veroorzaakt door schimmels (organische stoffen) uit hooi en stro.
Daarom niet meer mesten en voeren. Poetsen mag ik enkel buiten met een 'stofmasker'.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:41

Wat een heerlijk paard om te zien.
Is het niet wat om de galop eerst aan de longe te oefenen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:43

een vriendinnetje van mij heeft ook zoiets maar dat word bij haar een boerenlong genoemd, idd ook veroorzaakt door hooi en stro.
zij mag dan ook niet meer in stallen komen waar dat ligt..

heb je wel lol in het rijden nu?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:46

'Grappig' Alja, ik heb inderdaad ook de boerenlong variant. Mij werd verteld dat 0,6% van de EAA boerenlong is, wat 'fijn' om te weten dat ik niet de enige ben :o
De voorwaarde van mijn vriend om mijn paarden te houden was dat ik dan wel ging rijden (ze staan nu in volpension).
Ik vind het nu heerlijk! Én ik heb er ook nog eens meer tijd voor nu ik niet meer 2 stallen hoef te doen.

Belle_boef, aan de longe gaat het super en ook als ik 'galop' zeg tijdens het rijden dan springt ze direct aan, maar enkel de beenhulp begrijpt ze niet. Ik zeg er dus altijd 'galop' bij, maar voor mijn gevoel is galop echt zóveel sneller dan draf :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:46

Ik vind het er best netjes uitzien.
Je kan zien dat je jezelf wat vasthoudt in de schouders/armen/rug.
Dat zal spanning zijn, wat je al schreef.
Maar dat zal wel beter gaan, als je zekerder van jezelf gaat worden.
Leuk paard ook, veel succes met rijden verder! :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-05-12 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:50

Hey, wat leuk om rijfoto's van je te zien! Reden voor mij om te reageren :D

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien hoor! Volgens mij heb je er zelfs lol in? :+

Het is duidelijk dat je bij de galop verkrampt, je paard vindt het moeilijk, jij vindt het spannend en dat versterkt elkaar. Springt ze bij je bijrijder eigenlijk wel goed aan in galop? Misschien een idee om haar veel te laten oefenen? Of aan de longe? Dan kun jij je richten op de stap en draf en ontspanning en dan komt de galop later wel.

Twee knapperds heb je zeg!! :)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:53

Ik vind dat je overdrijft hoor, vind je netjes rijden. Probeer alleen om meer op je kont te gaan zitten in galop. Verder ziet het er goed uit +:)+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:55

Dank jullie wel :)

Mijn bijrijdster galoppeert niet (ivm haar rug), dus daar heb ik geen vergelijkingsmateriaal in.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:07

Ziet er al goed uit!
Nog ff zo door, die galop voor elkaar, en je kan gerust die startkaart gaan aanvragen :D

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:18

Ziet er goed uit!
Allebei nog wat meer ontspannen in de galop en dan op naar die startkaart! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:51

Quellian, ik vind je een toppertje. Herken je gevoel helemaal...... maar je komt er wel. Een goeie lesgever, die op het juiste moment je ff oppept, helpt :D

En stoer om foto's op HAW te plaatsen. Ik zie wel wat dingetje, handen naar beneden drukken, schouders optrekken, soms knik je in, maar denk dat het ook een boel stress is...... dus relax, girl! Je hebt een donders mooi paard wat dol op je is, die laat je echt niet verongelukken hoor. Vertrouw haar maar :j kan best :j
En anders doe je effies aanspringen, en dan diepe zucht, ontspannen en terug naar draf. En als het beter voelt, kan je langer galopperen, toch?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:04

Netjes, heul netjes Diaan.... je bent een lefgozer !!

En die spanning verdwijnt wel na je eerste winstpunten :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:57

Dank jullie wel :)

Het is inderdaad heel veel spanning :j
Ik zou gisteren weer les hebben, maar die heb ik afgezegd; vriendlief vond het onverantwoord om met zulk onweer te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:58

Heel verstandig :) zou ik ook niet doen.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:09

Ik vind het er best al goed uitzien wat ik zo op de foto's zie......maar inderdaad die stress... verdwijnt vanzelf als je wat zekerde van jezelf zal gaan worden ;)

Dat zal Quellian dan ook voelen en ook veel lol van gaan beleven als je met haar rijdt... en zeker haar best voor je doen.Zo te zien heb jij er al echt lol in... en dat is al een heel goed begin.
Dus op naar die startkaart,het gaat je lukken :j

Doorgaan meid....je red het wel als je zo doorgaat :(:)
Erg leuke foto's trouwens!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:25

Ik heb niet alle posts doorgelezen, wel je beginpost dus hier even mijn mening :)

Ten eerste super knap dat je er weer op bent gestapt! Wel de vraag waarom je eigenlijk niet reed? Je hebt zo'n leuk paard!

Dan even het rijtechnische: Ik vind dat ze er lekker ontspannen bijloopt, en het ziet er totaal niet verkeerd uit. Ook vind ik je houding hartstikke meevallen, je valt iets naar voren maar misschien dat dat ook iets onbalans is na een tijd niet rijden? Of gewoon nog iets spanning? Denk dat dat vanzelf wel goed komt... Je handen mogen wel rechtop en meer een knik in je ellebogen. Benen lang proberen te maken en tenen naar binnen. (Erg lastig, heb ik ook problemen mee :P) Je ziet inderdaad duidelijk dat de galop heel veel spanning oplevert bij jou, en zoals je zelf al aangeeft: gewoon doen doen en nog eens doen! Je ziet ook dat je de spanning duidelijk doorgeeft aan haar, waardoor jij misschien nog meer spanning krijgt? Probeer de galop heel goed voor te bereiden, eerst rustig doorzitten, en pas op het moment dat jij je zeker voelt en zij lekker ontspannen is proberen aan te springen. Misschien dat dit ook iets van de spanning wegneemt?

Ben er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen hoor, jullie passen leuk bij elkaar!