Eerste les op Reina (Ginger)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke foto is het mooiste?

1
6 (12%)
2
19 (38%)
3
3 (6%)
4
2 (4%)
5
Geen stemmen
6
3 (6%)
7
17 (34%)

Totaal aantal stemmen: 50

korbakimmy8

Eerste les op Reina (Ginger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:59

Gisteren 21 mei heb ik mijn eerste les gehad op Reina (Ginger)
Ik had al eerder een lesje gahad van de oude eigenaaresse, maar dit was een echte les.
Dingen waar we aan moeten werken zijn:
Meer schakelen,
Goed voorwaards houden.
Mijn eigen verbeter punten:
Beugels een gaatje lager.
Handen nog meer recht op.
Naar voren kijken.
Rug recht.
Hakken uitdrukken.

Reina (Ginger) is een 17 jarige merrie.

Foto's staan niet op volgorde.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

Tips zijn van harte welkom maar houd het netjes plzz!

Anoniem

Re: Eerste les op Reina (Ginger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:26

Ik vind je pony een beetje zuur kijken op de meeste foto's, weet je waarom ze dat doet? Door je korte beugels is je houding ook helemaal uit balans, probeer daar dus aan te werken :)
Verder mag de pony meer gaan ontspannen maar dat komt nog wel :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:36

dat "zure kijken" viel mij ook op ja....
Als je beugels een of twee gaatjes langer maakt, zit je zelf wat meer in balans. Nu zit je echt te kort, waardoor je zelf tever achterin het zadel komt te zitten. Probeer dat eens, je zult zien dat je zit dan ook beter gaat worden.
en, oja.... probeer eens te achterhalen waarom ze een beetje Chagerijnig kijkt! misschien heeft ze ergens pijn? Kan ook zo zijn dat ze dat altijd doet hoor... maar dat viel mij ook meteen op!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:31

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties!
Ja zoals ik zelf al zei is dat ik me beugels 1 of 2 gaatjes lager ga doen.
Voor me gevoel kom ik ook te ver uit het zadel bij het lichtrijden.
Ik ben gewend hoog te zitten met me benen omdat ik altijd gesprongen heb en buitengereden heb. (als ik buiten rij, doe ik mijn beugels iets hoger voor de veiligheid.) Daarom is het voor mij wat moeilijker om lager te zitten met mijn beugels. Ze zaten eerst nog hoger, en zitten nu al veel lager, en ga zo stapje voor stapje een stukje naar beneden. Als ik nu in galop zit, verlies ik al vaak me beugel omdat ik me benen hoger op trek dan me beugels zijn. Gister ook 1 keer gebeurd. Maar daarom ga ik daar zeker aan werken.
Dit paardje kijk lang niet altijd boos als we rijden. Maar ze had vandaag echt haar dag niet. Ik moest moeite doen om haar voorwaarts te houden. Had ik er misschien ook even bij moeten zetten. We rijden normaal s’middags of savonds en nou red ik om 9 uur s’morgens dus was voor haar even wennen denk ik. Ook had ze misschien wat last van mijn benen. Omdat ik haar veel aanspoorden omdat ze anders stil stond.
Hier bij mijn vorige topic kijkt ze niet zo chagerijnig:
[RT-HAW] Wie heeft bruikbare tips? Mijn houding?
We gaan daarom nu veel oefenen met schakelen enzovoorts.
Maar bedankt voor jullie reacties!
Over 2 weken heb ik weer een les, dan zal ik weer een topic openen.

IrisCyrill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:51

Ik denk dat je zelf de spijker al op zn kop slaat. Het meest opvallend vind ik inderdaad de korte beugels, de hakken die je verder uit moet drukken en ik heb het gevoel dat je je bekken te weinig kanteld waardoor je een beetje met een holle rug komt te zitten. Misschien kun je voor jezelf soms oefenen zonder beugels te rijden. Al is het maar in stap. Dan kun je oefenen met het uitdrukken van je hakken en je benen lang maken (hands: langere beugels). Succes!

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:10

Hoi,
Beugels mogen inderdaad langer!
Je trekt je hielen naar boven en draait je tenen te ver naar buiten! probeer te werken aan de houding van je voeten.
Een hakje geven mag alleen als je paard geen reactie geeft op kuitdruk.
Leuke combinatie verder, veel succes!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:50

oh wat kijkt ze boos zegt!
lijkt alsof ze weinig plezier in het rijden heeft..

zou eens goed je eigen houding onder loep nemen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:28

Lijkt alsof het zadel erg ver naar voor ligt.
En inderdaad doe je beugels 2 gaatjes langer, dan zit ze zelf een stuk meer in balans!

Les je trouwens altijd in een woonwijk? Lijkt me niet echt ideaal ;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:36

CharmingS schreef:
Lijkt alsof het zadel erg ver naar voor ligt.
En inderdaad doe je beugels 2 gaatjes langer, dan zit ze zelf een stuk meer in balans!

Les je trouwens altijd in een woonwijk? Lijkt me n
iet echt ideaal ;)

hoi, ik rij in het land van de eigenaar. hoe bedoel je woonwijk?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:16

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:48

Hoi!
Leuk paardje! *D
Jammer dat ze zo haar oren naar achter doet, ik zou als ik jou was dit serieus gaan aanpakken, want plezier voor allebei is het belangrijkst, het hoort niet zo te zijn dat als je aandrijft je paard zo kijkt!
Misschien is ze heel gevoelig en vind ze het heel vervelend dat jij te hard doet, dan zul je daar mee aan de slag moeten, want anders wil je paard straks niks meer, dat zou jammer zijn.
Misschien kun je behalve je beugels langer en meer met je kuit ipv je hiel drijven, ook chaps aandoen of laarzen, dan blijft je been meestal mooier op de plaats.
En kun je beter een zweepje nemen, zodat je met lichte kuitdruk kunt leren werken, beter af en toe een tik(je) dan constant zo'n irri beenhulp.
Verder vind ik het goed dat je haar niet aan de mond zit, al mag je wel constant licht contact houden, dus ook niet te los.
Als je je beugels langer doet, denk ik dat je verder wel een goede houding hebt.
Idd is zonder beugels rijden een hele goede oefening om je benen lang te krijgen en niet op te trekken, ik denk dat je paardje dan ook wat vrolijker kijkt! :j
De laatste foto vind ik het mooist!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:30

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:55

Leuke pony!
Hij loopt alleen een beetje uit elkaar gevallen.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:32

Ik sluit me aan bij de rest qua je beenligging/langere beugels etc. Wat me opvalt is dat je in het vorige topic een bontje onder je zadel hebt liggen. Dit zorgt ervoor dat je zadel erg anders gaat liggen, wellicht is ligt je zadel niet goed zonder bontje en dat dit dus met bontje wel goed ligt. Dit kan ook het zure kijken verklaren.
Verder heb je een leuke pony!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 18:30

Dan doe ik me bontje er weer onder :) geen probleem. kijken of dat helpt!

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:08

Allereerst wat een leuke pony :D
Voor de houding en beenligging sluit ik me volledig aan bij de rest! Goed dat je dit zelf ook aangeeft en echt bereid bent hieraan te werken. Ik heb het idee dat je zadel wat ver naar voren ligt. Dit kan ook door de foto lijken.
Verder denk ik dat het goed is, om als je je houding wat meer voor elkaar hebt. Je pony met zijn hoofd langzaam naar beneden te werken. Probeer niet te gaan zagen, maar hier kan je instructrice je ongetwijfeld bij helpen. Dan gaat een pony vaak ontspannender lopen. Ze hoeft dus niet in de krul, maar naar beneden.
Ontspannen blijft altijd een moeilijk punt. Ik merk het zelf ook met rijden :o. Maar het is wel altijd waar je naar toe wil werken. Misschien kun je een andere keer, als jullie wat verder zijn. Lang en laag rijden. Is ook goed voor het oefenen van de houding. Je moet dan namelijk meer zelf gaan zitten. Omdat je minder steun hebt aan je handen.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Veel succes en natuurlijk nog veel plezier toegewenst :D

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:30

MendyGinger schreef:
Allereerst wat een leuke pony :D
Voor de houding en beenligging sluit ik me volledig aan bij de rest! Goed dat je dit zelf ook aangeeft en echt bereid bent hieraan te werken. Ik heb het idee dat je zadel wat ver naar voren ligt. Dit kan ook door de foto lijken.
Verder denk ik dat het goed is, om als je je houding wat meer voor elkaar hebt. Je pony met zijn hoofd langzaam naar beneden te werken. Probeer niet te gaan zagen, maar hier kan je instructrice je ongetwijfeld bij helpen. Dan gaat een pony vaak ontspannender lopen. Ze hoeft dus niet in de krul, maar naar beneden.
Ontspannen blijft altijd een moeilijk punt. Ik merk het zelf ook met rijden :o. Maar het is wel altijd waar je naar toe wil werken. Misschien kun je een andere keer, als jullie wat verder zijn. Lang en laag rijden. Is ook goed voor het oefenen van de houding. Je moet dan namelijk meer zelf gaan zitten. Omdat je minder steun hebt aan je handen.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Veel succes en natuurlijk nog veel plezier toegewenst :D

Dank je wel voor je tips! Het zadel lag inderdaad te ver naar voren. dat merkte ik zelf ook ja. let daar nu ook erg op dat het zadel goed naar achter ligt. en dat plezier moet wel lukken:) volgrns mij heeft dat paardje het ook vreselijk naar haar zin. we wisselen heel veel val met sirieus rijden en buiten lekker crossen. dat vind ze super! 30 juni heb ik waarschijnlijk mijn eerste wedstrijd op dr. dat is nog niet helemaal zeker.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:49

De meeste punten heb je inderdaad zelf al benoemd en het is altijd goed dat je kritisch naar jezelf kunt kijken. Misschien kun je eens proberen met goede chaps of rijlaarzen te gaan rijden. Die geven steun en dat zal het makkelijker voor je maken om de juiste Beenligging te vinden. Zoals je nu rijdt zwabberen je onderbenen alle kanten op.
Succes verder

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:07

Ga alsjeblieft niet aan de voorkant friemelen zoals hierboven gezegd wordt. Ontspanning rijd je vanuit de ontspanning en niet omdat je in de mond zit te kneden oid. Dan krijgen ze helemaal geen rust meer.
Rijd gewoon veel overgangen en tempowisselingen houd je handen laag en stil dan komt die ontspanning op den duur vanzelf!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:17

korbakimmy8 schreef:
Dan doe ik me bontje er weer onder :) geen probleem. kijken of dat helpt!

Ik zou er niet 'zomaar' een bontje onder doen. Door een bontje gaat het zadel een stuk strakker zitten doordat je de kamer eigenlijk een maat kleiner maakt en dan kunnen bepaalde punten te weinig bewegings vrijheid krijgen, dit is natuurlijk niet goed. Als het zadel zonder bontje goed licht dus geen bontje er onder doen!!

Verder vraag ik me af of er niks mis is met het paard zelf. De houding waarin hij zich zelf dwingt is echt niet goed. Verder ga ik met de rest mee: Beugels een paar gaatjes langer!