Bacardi (v. Florencio) voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AJM

Bacardi (v. Florencio) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:43

Na een tijdje twijfelen toch maar een filmpje. Ben super benieuwd wat jullie ervan vinden! :)
Eerst nog even wat info:
Bacardi wordt 6 jaar deze zomer.
Sinds vorig jaar zomer heb ik haar, nu dus bijna een jaartje. Toen we haar een paar weken hadden werdt ze heel ziek (hoge koorts enz) en toen hebben we ong twee maanden niet gereden. Daarna hebben we het weer rustig opgepakt.
Afgelopen winter hebben we ook ong een maand niet kunnen rijden vanwege het weer.
Nu sinds 3 maanden zijn we weer lekker aan het trainen. We rijden meestal 3/4 keer in de week, waarvan zowiezo één keer clubles en meestal nog één keer privéles.
In het begin ging het aanspringen erg moeilijk en was ze lui voor het been. Nu gaat het aangalloperen al een stuk beter. Ze is soms nog wel lui voor het been, maar dit gaat al stukke beter dan eerst. In het filmpje gallopeerd ze rechtsom verkeerd aan, waarschijnlijk door een fout van mij want normaal springt ze goed aan.. :o

Volgende week gaan we de eerste onderlinge wedstrijd rijden om te kijken hoe het gaat. We starten in de B, aangezien het ook mijn eerste wedstrijd is.

Hier is het filmpje:
http://youtu.be/8V5cafFFjiE

Goede tips en oefeningen zijn natuurlijk welkom! :)

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:46

Heb het filmpje alleen nogmaar zonder geluid geluisterd, dus heb geen idee wat er allemaal wordt besproken door de filmer haha :+

Anoniem

Re: Bacardi (v. Florencio) voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:03

Oeh wat een mooie laarzen :o
Ik heb lang niet alles gezien maar wat ik vooral wil zeggen is: zet haar aan het werk. Ze stapt en draaft braaf rond, maar vooral in stap is ze heel traag in de beweging. Het mag veel actiever. Dan gaat ze ook wat meer door het lijf lopen, nu loopt ze vrij kort in draf. Dus hup, activiteit met ruimte van voren.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:12

Had jouw commentaar nog niet gezien Joolien, maar wilde het zelfde zeggen!
Je ziet dat ze na het laatste galop stuk al stuk ruimer gaat draven. Miss een tip om de galop al in het begin mee te nemen.
Ziet er al goed uit hoor! De B, daar gaan jullie makkelijk door heen!

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 06:50

Bedankt voor jullie reacties.
De activiteit is inderdaad iets waar we nog goed aan moeten werken. Haar stap is heel ruim en daardoor is ze dan moeilijk actief te houden.
Als ik veel overgangen rijd merk ik wel dat het beter gaat, dus hier ga ik gewoon lekker mee door.
@kaaaren Fijn om te horen dat je denkt dat het goed gaat komen :)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:53

Ziet er goed uit! Als ik het filmpje bekijk heb ik het idee dat je constant aan het drijven bent met je benen. Een tip is om dat minder te doen. Hoe meer jij drijft hoe minder zij zal reageren op jouw been. Been betekent altijd reactie. Ik ben hier zelf ook hard mee bezig en weet uit eigen ervaring dat dat vrij moeilijk is. Met dat wedstrijdje komt het zeker wel goed! Succes ermee!

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:06

@ Liek_Volan Jaa klopt. Ze was erg slecht voor het been zaterdag, waarschijnlijk speelde de hitte ook deels mee. We gaan hier ook hard aan werken. Jij ook succes met het actief krijgen! :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:20

Wat een leuke kleuren combinatie zijn jullie zeg, erg mooie laarzen en jou shirt staat er echt heel leuk bij. Ik vind dat je mooi op je paard zit. Waar ik op zou letten is het actief houden wat al genoemd is, maar ook het rechthouden van je paard ik zie dat je paard regelmatig ook bij het verkeerd aanspringen uitzwaait over zijn buitenschoudernhierdoor kun je drijven wat je wilt maar dan gaat je activiteit verloren ik zou hem dan ook goed begrenzen aan de buitenkant, denk dat hij dan ook goed in galop aanspringt. B kun je makkelijk starten hoor aangezien je een nette zit hebt en mooie overgangen rijd zal dit geen probleem moeten worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:24

Ik dacht eerst even dat het filmpje in slow motion was.. die stap moet echt actiever!

Verder zou ik haar inderdaad meer aan het werk zetten. Ze loopt keurig en je zit ook netjes, maar daar is het ook mee gezegd :) Dus iets meer actie. Komt vast goed!!

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:30

@ Ostra Klopt helemaal, op de volte doe ik mij buitenhand naar voren daardoor raak ik haar dan ook weer een beetje kwijt. Mijn instructrice zit ook altijd te hameren op het buitenhand erbij houden en het voorwaarts blijven.
Over de kleurencombi: Dankje, maar daar is overnagedacht haha :o

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:36

Vind het er al heel goed uitzien! :)
Inderdaad, moet actiever, en ik zou haar eerder terug nemen als ze in de verkeerde galop zit, denk ik :)
Wel vind ik je houding erg netjes :)

B wedstrijd komt echt wel goed! :D

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:31

Pletje123 schreef:
Ik dacht eerst even dat het filmpje in slow motion was.. die stap moet echt actiever!

Verder zou ik haar inderdaad meer aan het werk zetten. Ze loopt keurig en je zit ook netjes, maar daar is het ook mee gezegd :) Dus iets meer actie. Komt vast goed!!

Slowmotion haha daar moest ik echt even hard om lachen hoor :P Ze neemt inderdaad hele grote passen in stap daardoor lijkt het misschien wel op slowmotion.
Even een vraagje: Wat bedoel je met 'daar is het ook mee gezegd'? Weet niet zo goed of ik het positief of negatief moet opvatten...

@Datjaa Dankje, is leuk om te horen :) In de galop laat ik haar eerst een paar passen doorgalopperen en neem haar daarna pas terug. Het terugnemen duurt ook weer een aantal passen, vandaar dat het zo lang duurt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:30

Hee, een bekende! Haha :) Binnenkort kom ik ook weer rijden op de Roskam, maar dan met een ander paard :D

Ziet er leuk uit Geel! Nieuwe laarzen?
Je hebt echt een mooie houding :j Verder ben ik het eens met mijn voorgangers, Bacci mag wat actiever. (Ik weet hoe moeilijk dat is haha)

Btw, als je het niet weet: Ik ben Britt haha

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 05:39

Ik heb ook een paard wat van nature een ruime stap heeft en daarnaast wat flegamtiek is. Wat ik van mijn instructrice moest doen was een liedje zingen waarin de tact van de stap goed naar voren komt, zoals 1-2-in-de-maat. En dan hoeft het echt niet in het tempo van het origineel, maar je voelt zelf ook aan dat je huidige tempo daar te ver onder ligt. Ik heb eindeloos te paard zitten te zingen, maar mijn paard stapt nu fatsoendelijk, tactmatig door zonder achter het been te kruipen. En hij (en ik) hebben nu geen begeleidend gezang meer nodig ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:48

Leuk dier, wat al gezegd is zal ik achterwege laten, maar ga aub zo snel mogelijk uit die stoelzit, je paard loopt erdoor op de rem en niet meer lekker door naar voren, of je beugels iets langer, of je knie en dus eigenlijk je hele been een stuk naar achteren leggen, op je zitbeenknobbels gaan zitten, niet op je billen.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:54

Ik heb ook een flo, die ook erg ruim stapt en ook flegmatiek is! ik heb het erg veel geoefend hem lekker actief te houden en het gaat nu aardig goed (nog niet altijd) ik moest ook hard werken aan minder been geven maar merk wel dat dat echt verschil maakt!

De B gaat zeker goed komen hoor :)

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:01

Heb dit weekend het wedstrijdje gehad. Ze was erg braaf alleen weer erg sloom voor het been..
Eerste proef had ik 179 punten, tweede proef 181 punten. Voor eerste keer wel tevreden dus :)
Commentaar was ook vooral 'moet vlugger, moet méér, er gebeurt niets :') en moet voor been'

@Freeride Stoelzit? Heb nog nooit gehoord dat mijn zit zo verkeerd is. Zal het eens aan mn instructrice vragen. Bedankt voor je reactie!

@ EL4a1990 Jaa jou ken ik van het florencio-forum! :) Hoop haar tegen de tijd van de clinic toch wel beter actief te hebben. Maar hoe heb je haar actiever gekregen? Zoek nog andere methoden dan veel overgangen rijden (doe ik al veel) en met zweep klappen..

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:09

Veel overgangen, en schijnovergangen en er gewoon erg goed op letten dat je bij 1x been ook reactie krijgt. Ik vond het vroeger allemaal wel prima dan gaf ik been gebeurde er niks en dan keurde ik dat gewoon goed, als je daar consequent in wordt komt het vanzelf goed :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:12

mijn paard had hetzelfde probleem. jong paard, fries, nog amper spiertjes maar moest toch even actiever. het is toch echt even been geven, wordt er niets mee gedaan dan een klein tikje. gewoon even zo een 'kom op loop even door tikje'. nou het werkt perfect. klein beetje been en hij draaft heerlijk door met ruime passen. ik heb alleen kapstokteentjes dus moet echt mijn best doen mijn been er vanaf te houden omdat hij daar nu prima op reageert. Wat misschien ook helpt, dit had ik met mijn vorige zadel namelijk erg, is inderdaad de soort van stoelzit. probeer eens je benen meer naar achter te leggen, daar is mijn paard ook vlotter van geworden omdat ik hem niet tegen duw zeg maar. Jaja klinkt alsof ik heel veel verstand ervan heb, maar een jong paard is echt een spiegel van de ruiter, ik heb het ook maar geleerd van mijn instructrice en verdikkie ze had nog gelijk ook. Beestje loopt nu veel beter.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:15

AJM schreef:
Pletje123 schreef:

Slowmotion haha daar moest ik echt even hard om lachen hoor :P Ze neemt inderdaad hele grote passen in stap daardoor lijkt het misschien wel op slowmotion.
Even een vraagje: Wat bedoel je met 'daar is het ook mee gezegd'? Weet niet zo goed of ik het positief of negatief moet opvatten...

@Datjaa Dankje, is leuk om te horen :) In de galop laat ik haar eerst een paar passen doorgalopperen en neem haar daarna pas terug. Het terugnemen duurt ook weer een aantal passen, vandaar dat het zo lang duurt.

Sorry ik lees je bericht nu pas ;) ik bedoelde dat het keurig lijkt, maar dat dat het dan ook is. Niks extra's ;) ze gaat net niet aan het werk op het filmpje.