Cindy, Springen.. Verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Cindy, Springen.. Verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:12

Na aanleiding van de reacties uit het vorige topic,

[SPR-ITP] Haflinger Cindy, weer hoog over de hindernissen!

Ik heb gewerkt aan het 'aan het been rijden' d.m.v veel overgangen en tempowisselingen. Mijn nicht had een parcourtje opgezet. Hou het netjes :)

Als je Cindy nog niet kent, lees dan eerst dit;
5jaar geleden kreeg ik haar. In de loop van de jaren ging het erg slecht. Ik had vaak spijt dat ik haar had gekocht. maar dat veranderde. Het eerste jaar samen met haar. onze klik werd steeds beter. we hadden zo veel gemeen, ik had astma, zij ook.. Als ik ziek was, was zij het ook. Nu, 5 jaar later, word ze 17 mei al 18 jaar. Maar soms gedraagt ze zich als een pony van 3.. haha. Ik wil haar echt nooit meer kwijt..

*Waar we aan werken.
- Het meer van achter rijden, niet op de voorhand dus.
- bij het springen het tempo na de sprong ook erbij te houden.
- mijn kapstoktenen :')
- Lol erin te houden *\o/*

én ja, het gras moet gemaaid :')

Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 20-05-12 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

corientjuhh

Re: Cindy, Springen.. Verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:14

Probeer je knieën aan het zadel te houden in met de galop in het zadel te blijven zitten
Ziet er verder leuk uit

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:19

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:21

Aangepast :) bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:49

Ik denk dat je beter even niet kunt gaan springen op het gras want je pony durft helemaal niet te galopperen en glijdt nogal. En probeer wat rustiger te sturen, nu trek je haar zowat om, kijk op tijd waar je heen wilt en bereid je pony voor op waar je naar toe gaat.
Succes. Ze galoppeert al beter door dan de vorige keer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:14

Wat ik mis is de voorbereiding. Je stapt rond aan een lange teugel. Pakt haar ineens heel snel op en hup op de sprong af. Je zou je paardje eerst rustig op moeten pakken, even stappen en dan netjes aandraven (op het juiste been), dan ga je de galop voor bereiden en als je haar lekker voor elkaar hebt ga je op een sprongetje af. Het hoge gras is idd ook niet zo heel fijn voor je paardje.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:41

Ziet er inderdaad al beter uit. :j Als je na de sprong in de verkeerde galop zit, herstel dit dan wel weer.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:57

Heeft je pony ijzers?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:04

ja ze heeft ijers, met kalkoenen

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:11

Ik zou niet gaan springen in dat hoge gras.
Je pony lijkt ook niet op haar gemak te lopen (ze galoppeert niet door). Ook zou ik niet zo'n korte bochten nemen in dat lange gras. Je pony galoppeert al niet 100% en om dan nog eens zo kort te draaien, lijkt me niet fijn voor haar.
Toch wil ik merken uit de vorige reacties dat ze er al op vooruit gegaan is dus doe zo voort zou ik dan maar zeggen (ik wilde je vorig filmpje bekijken om te zien van waar je kwam maar dit gaat niet meer :\ )

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:11

gras is inmiddels gemaaid :)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:17

Goed dat het gras gemaaid is ;) .
Dan zou ik nu eerst werken aan haar galop. Wanneer haar galop goed zit kan je overgaan tot het springen.
Want dressuur is nog altijd de basis van het springen ;) .
Misschien eens een paar lessen nemen om haar galop en je wendingen te verbeteren.
Dan geraken jullie er zeker :D

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:13

Lol heb je zeker, straalt ervan af!
Maar omdat ze al wat ouder is, is een goede warming-up belangrijk, rijd haar de eerste 20 min even goed warm en vooral door (voorwaarts). Zoals hier boven ook al word genoemd is haar galop niet ontspannen, ze loopt niet lekker over haar lijf heen. Je gaat vanuit stap, meteen na 4 stappen draf al de galop in. Doe rustig aan! Begin ook met een laag sprongetje, een draf balk op de grond en eerst met balkjes lopen.. Ik mis hier gewoon een stuk ervaring..
Verder zou ik als je echt verder wil met springen lessen nemen, zo weet je wat je doet ;)
Succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:41

Dit filpje is heus niet in het begin gemaakt hoor.. ik had haar goed losgereden en daarna was ik laag begonnen. les heb,.. sinds kort ook bij een ZDressuur/ZSpringen ruiter.. maar dat was na het maken van dit filmpje ;)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:00

Goed dat het gras gemaaid is, vind het er wel heel fijn uitzien omdat het heel rustig gaat. Toch zie je dat je iets grotere bochten beter kan maken om je pony er beter op voor te bereiden. Rijden jullie ook wel eens in een gewone bak? Of altijd op gras?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:05

soms in een gewone bak, maar meestal op gras.. niet deze wei, maar een grotere met een redelijke zachte bodem

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:12

aslo schreef:
Wat ik mis is de voorbereiding. Je stapt rond aan een lange teugel. Pakt haar ineens heel snel op en hup op de sprong af. Je zou je paardje eerst rustig op moeten pakken, even stappen en dan netjes aandraven (op het juiste been), dan ga je de galop voor bereiden en als je haar lekker voor elkaar hebt ga je op een sprongetje af. Het hoge gras is idd ook niet zo heel fijn voor je paardje.

Ook al was dit niet het eerste begin het word allemaal heel erg los en makkelijk aangepakt. De basis van de dressuur is nog helemaal niet goed onderbouwd. Je geeft de pony een tik met het zweepje als hij moet aandraven en that's it. Je rijd heel erg met je bovenlichaam, ik zie je maar alle kanten op bewegen. Vind het gewoon geen fijn beeld. De bochten zijn absoluut véélste kort, de halinger wordt vaak 'omgetrokken'. Probeer eens rustig te rijden. Ontspannen te gaan zitten.
Ik hoop dat je basis verbeterd met je dressuurlessen, misschien ook een springlesje volgen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:35

Wat mij vooral opvalt is dat je pony te dik is.

Vooral omdat je al aangeeft dat hij meer van achteren naar voren moet lopen en omdat ik op het filmpje zie dat je nogal wat been moet geven. ( tenminste het lijkt dat je constant been geeft)

Neem ik nu even aan dat de pony waarschijnlijk niet altijd even fijn op je been reageert, en waarschijnlijk ook wat traag kan zijn.. ( dit zijn even allemaal aannames, ik weet niet of het inderdaad zo is)

Maar wanneer je pony wat dunner zal worden zal het voor jou ook minder hard werken zijn en dat zal alleen maar beter zijn.

Verder las ik dat je pony astma heeft, is dit echt astma?
Door de DA bepaalt?

Waarschijnlijk wel, maar anders zou je ook het hooi nat kunnen maken en je pony op zaagsel zetten. Dit is een advies gerricht op hooiallergie. ( heb ik zelf met een paard meegemaakt, waar ze niet van konden vinden waarom zij hoeste, uiteindelijk ben ik via een andere DA die mij de tip gaf of al het hooi en stro uit de stal te halen en ergens anders op te slaan en mijn paard op vlas te zetten en alleen hooi voeren die 24 uur in een bak water heeft gelegen. )

Stel het is bij jou ook het zelfde probleem, dan kun je dit dus proberen en kost het je niks extra's .

Mijn paard heeft trouwens diverse medicijnen gehad die allemaal even hielpen en wanneer het op was begon hij weer met hoesten.

Verder ben ik het eens met het commetaar hier boven.