Hoe moet ik paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Hoe moet ik paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 15:41

Hoi hoi iedereen :)

Tjah, de titel van dit topic klinkt misschien enorm stom, aangezien ik al 4 jaar paardrij x)
Ik heb echter leren rijden op een eerder slechte manege... Ze keken niet naar je zithouding, ze leerden je niet de basis van het paardrijden aan. Behalve dan op en neer gaan, maar geen technieken of hulpen... Stap was beide kuiten tegen het paard, draf was beide kuiten tegen het paard, gallop was beide kuiten tegen het paard, vertragen of stoppen was aan de teugels trekken.
Voila, dat is mijn paardrijbasis van toen...
Tot ik op een nieuwe manege ben gaan rijden heb ik dit toegepast: sneller was benen geven, trager was aan de teugels trekken.

Nu weet ik uiteraard dat dat niet zo is, dus had zo het geniale idee om eens een 'boekje' op te stellen met alle mogelijke rijhulpen in dressuur. Van simpel tot moeilijk. (van hoe hou ik halt? tot hoe doe ik een pfiaffe? Hoe laat ik mijn paard aan de teugel lopen? Hoe ga correct in gallop (hoe wissel ik in gallop), ect)

Wie kan mij hierbij helpen ?? :)
(of als hier al een topic over is, dan mag je dat altijd zeggen)

Aprils_joke

Re: Hoe moet ik paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:42

hier is mischien niet een topic over
maar wel al vele boeken over alle disiplines :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:48

Lang leve de bokt-wiki zou ik maar zeggen: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Dressuur

Daarnaast leer je echt rijden alleen door te doen onder begeleiding van een goede instructrice. Je kan toch niet verwachten dat we je alles over het paardrijden hier gaan uitleggen? Als je iets specifiek wilt weten prima, maar zo'n algemene vraag heeft echt geen zin. Alleen over aanleuning kan ik een halve pagina vol schrijven, en dat is slechts een heel klein (maar zeer belangrijk) deel van de rijkunst. Correct zitten, daar kan ik ook een pagina over schrijven. Misschien kan je beter een boek kopen over de discipline waar je geïnteresseerd in bent. En echt, een goede instructrice (en privéles) doen wonderen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 20-05-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 15:48

Aprils_joke schreef:
hier is mischien niet een topic over
maar wel al vele boeken over alle disiplines :)

Jhaaa, maar dan moet je dat boekje kopen :p
Dit is goedkoper xD

En eigenlijk weet ik niet meteen goede boekjes...
Dus misschien als jullie dat kunnen vermelden is het ook goed x)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:52

Zoek en gij zal vinden: http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=179964

Er is echt een bibliotheek vol geschreven aan basisboeken over paardrijden, genoeg boeken die prima zijn voor beginners. Aan de samenvatting en inhoudsopgave kan je zelf echt wel beoordelen of zo'n boek is wat je zoekt ;)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 15:56

s6801881 schreef:
Zoek en gij zal vinden: http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... tid=179964

Er is echt een bibliotheek vol geschreven aan basisboeken over paardrijden, genoeg boeken die prima zijn voor beginners. Aan de samenvatting en inhoudsopgave kan je zelf echt wel beoordelen of zo'n boek is wat je zoekt ;)

Hmn... Aan wiki.bokt had ik totaal niet gedacht xD
Bedankt voor die tip ;)

En ook bedankt voor de tip van de boeken!

Ik denk dat ik dit topic dan maar verwijder :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:57

Ik weet niet of je een eigen paard hebt die je echt gericht traint, maar dan zou je op zijn minst op de hoogte moeten zijn van het scala der africhting. Als je je daar aan houdt is de kans dat je je paard overvraagt of oefeningen verkeerd vraagt minimaal: http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Zo vraag je een appuyment (rechtrichten), contragalop (rechtrichten), passage (verzameling) en piaffe (verzameling) niet aan een paard dat nog niet goed in de bespiering zit, niet taktmatig loopt, geen impuls toont, niet ontspannen loopt, niet met schwung loopt of niet in aanleuning loopt en elke combinatie van voorgaande punten.

Een goede instructrice weet dat en zal je die oefeningen niet leren als jij of je paard er niet klaar voor is. Als je zo weinig ervaring hebt denk ik niet dat je daar zelf goed over kan oordelen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:09

s6801881 schreef:
Een goede instructrice weet dat en zal je die oefeningen niet leren als jij of je paard er niet klaar voor is. Als je zo weinig ervaring hebt denk ik niet dat je daar zelf goed over kan oordelen.

Zelf heb ik geen paard, ik rij op een manege met paarden van daar :)
Ik zou me wel een paardje willen kopen om dan gericht privélessen te nemen. Ik ben niet van plan om zelf een pfiaffe of iets dergerlijks aan te leren aan een paard ofzo. Want ik heb, zoals jij zegt, nog niet genoeg ervaring op dat vlak en volgens mij is mijn zit ook nog niet wat het moet zijn...
Maar ik heb het gevoel dat ik bij de manegepaarden een beetje 'vast' zit qua dressuur... de lessen zijn te kort om het paard aan de teugel te krijgen en daar dan ook te houden... Ik weet dat dit aan mijn hulpen kan liggen, maar bij privéspringlessen heb ik diezelfde paarden na enkele seconden mooi aan de teugel. In groepslessen slaag ik daar gewoon niet in (of het is voor 2 minuten)
Ik weet niet of dit aan mij ligt of aan de paarden, maar hierdoor heb ik dus het gevoel dat ik een beetje 'vast' zit.

En steeds privélessen nemen zou een dure aangelegenheid worden denk ik zo...

Verder, als de instructrice zegt "schouder binnenwaarts" of "wijken voor het buitenbeen" ofzo, dan weet ik grotendeels van de tijd niet wat ik nu precies moet doen xD Ze legt het wel uit, maar ik ben een enorme vergeetkous :p Vandaar dat ik dacht dat ik het hier eens kon vragen, zo had ik het eens op papier ook ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:12

En dan tijdens het rijden je papiertje erbij pakken omdat je het anders weer vergeet?

Rijden doe je met je hele lijf, met je zit, je gewicht, niet alleen met handen en met benen. Als jij die basis niet voor elkaar hebt, hoef je nieteens te denken aan wijken of changementen. Als het kopen van een boek je al teveel kost, stop dan maar helemaal met paardrijden, want het nemen van goede lessen is vele malen duurder (laat staan dat eigen paard).

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:30

Cassidy schreef:
En dan tijdens het rijden je papiertje erbij pakken omdat je het anders weer vergeet?

Rijden doe je met je hele lijf, met je zit, je gewicht, niet alleen met handen en met benen. Als jij die basis niet voor elkaar hebt, hoef je nieteens te denken aan wijken of changementen. Als het kopen van een boek je al teveel kost, stop dan maar helemaal met paardrijden, want het nemen van goede lessen is vele malen duurder (laat staan dat eigen paard).

Haha xD
Het papiertje erbij pakken zou behoorlijk stom zijn denk ik zo xD

Neen, ik had het gewoon graag op papier gehad. Niet omdat ik de basis niet beheers ofzo hoor ! Ik ben perfect in staat om paard te rijden. Stap, draf en galop lukt me moeiteloos met de juiste hulpen.
Misschien lijkt het uit de titel alsof ik dat niet beheers, maar ik beheers het wel.

En ik vind het hoegenaamd niet te duur om goede lessen te nemen. Maar ik ga niet elke week 20 betalen voor een privéles, dat bedoelde ik :)
Ik ga nu elke week in een groepsles gaan rijden; ik rij graag paard en die 10,- per week is niet teveel voor mij.
Een boek is trouwens ook niet teveel voor mij. Maar het is op internet gratis, vandaar :p
Ik ben wel van plan om me gewoon zo'n boek te kopen gezien ik me zelf een paard wil aanschaffen.

Dit topic is simpelweg omdat ik het gewoon in een documentje wou, niet omdat ik niet kan rijden ofzo...
En oké, ik vergeet welke hulpen ik moet geven, maar je moet nu niet denken dat ik echt zo'n gaten in mijn geheugen heb ofzo...
Dat document zou een geheugensteuntje zijn, niet meer niet minder...

Maakt dat jij van de eerste keer al wist wat je moest doen om een paard te laten wijken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:47

Ik kan luisteren naar wat de instructie zegt en had een goed leerpaard die ook uitvoerde wat hij behoorde te doen als de aanwijzing er ook maar een beetje op leek :D

En voor 10 Euro per les (en 20 Euro priveles) wat had je verwacht? Je kunt overigens in een priveles van 20 uur meer leren dan in twee manegelessen van 1 uur. Daar al eens aan gedacht?