Amber is een 8 jarige Friese merrie [Vandaag is ze jarig ;3]. Ik heb haar sinds 11 december 2011. Ik rijd haar voornamelijk dressuurmatig, maar we maken ook regelmatig buitenritjes. Mijn moeder en stiefvader mennen met haar. Het is erg werkwillig paard, met een geweldig karakter, wel moet je haar tegen zichzelf beschermen ze gaat namelijk echt door tot het uiterste. Ze is echter nog erg onervaren, voor ik haar kreeg is enkel met haar recreatief gereden. Ze had nog amper een bak gezien, of zoveel paarden bij elkaar. De stress is dan nog steeds het grootste probleem, echter als we alleen rijden gaat het al zo'n stuk beter. Maar in de groepsles, ja dat is nog wel echt een ramp. We hebben alles rustig opgebouwd, aangezien ze ervoor een jaar stilgestaan heeft. Haar bespiering begint gelukkig nu al wel weer te komen ;3 We hebben niet echt een niveau nog, we zijn puur bezig met de basis. Ik wil wel ooit met der gaan starten, maar we hebben alle tijd we gaan niks overhaasten.
Gisteren heb ik met Ambertje dus lekker getraint in het zonnetje. Er zaten fijne momenten tussen, maar ook minder fijne momenten. Ons grootste probleem is echt de stress. Ze is geneigd om gewoon die dikke hals van der erop te gooien, zich helemaal op te kroppen en gewoon keihard te gaan. Mijn probleem is dat ik dan stop met rijden, ik haal mijn been eraf.. We zijn dus echt vooral bezig met ontspanning, buiging en stelling. Ze is namelijk ook erg geneigd om dwars door mijn binnenbeen te lopen, hoeken rijden vind ze erg lastig. Daarom rijd ik er veel voltes, des te langer ik rijd hoe beter het gaat. Wel kanteld ze haar hoofd nog, ook dit is verbeterd, net als het rechtlopen. Er zit gelukkig al erg veel verbetering in. Amber loopt niet overal even netjes rond, maar ik heb liever dat ze er wat uitloop dan dat ze zich op kropt en het net een lopende tijdbom is. Tempo controle zijn we ook mee bezig. In het begin was ik binnen enkele seconde de hele bak door, zo hard ging ze. Gelukkig is ze al een stuk sterker vanachter geworden, en 'vlugt' ze niet telkens weg. Ik probeer dus zowel terug te rijden als te versnellen. Naar mijn idee mag ze wel actiever sommige stukjes, voornamelijk in de galop. Ook mijn houding is niet goed, ik ben geneigd om naar voren te vallen. Daarnaast houd ik mijn handen te laag en sommige momenten te breed. Mijn linkerpols heeft een raar knikje. Daarnaast ben ik me er van bewust dat ik niet goed 'mee draai' in de hoeken. Dit is vooral op links. Mijn rechterschouder heb ik altijd meer naar achter, dus ik ga niet goed mee in de bocht. Dit heeft wel een reden, ik heb namelijk een beperking aan mijn rechterarm. Hij is korter, mijn schouder is niet goed, ik kan veel bewegingen niet maken. Ik reed met minj vorige paard met een lussenteugel, maar op Amber red ik het gelukkig ook gewoon zonder die teugel. Ik ben erg druk bezig om het te verbeteren, maar dit is voor mij wel erg lastig. Zo zijn er nog zat dingen die verbeterd moeten worden [Overgangen, achterhand er beter onder etc], maar dit zijn voor mij toch wel de belangrijkste dingen. Al met al ben ik wel heel blij met wat we tot nu toe bereikt hebben, we gaan lekker rustig verder en houden de lol erin (:
Dan nu genoeg geklets, hier de foto's en een filmpje. [Natuurlijk heb ik losgereden [In stap laag en rond, in draf is dat nog lastig aangezien ze in het begin nog erg veel stress heeft, het gaat wel steeds beter al, aan het einde lukt het wel al. Hier helaas geen foto's van, camera was toen leeg ..
Tussendoor probeer ik haar soms ook wat langer te laten. ;p] Het filmpje zijn 3 losse filmpjes bij elkaar (; [Sorry voor slechte kwaliteit, maar ik hoop dat jullie het nog wel kunnen zien ;p]
1.

2.

3.

4.

5.

6. Hier zie je het van mijn schouder.

7. Even tussendoor stappen.
]8.

9.

10.

11.

12. Even wat langer laten.

13.

14.

Ik sta open voor tips en commetaar, maar houd het vriendelijk (:

Verder loopt hij toch nog best wel over zijn tempo heen. Probeer wat meer zinvolle oefeningen te doen om het paard recht te richten. Dan begin je gewoon in stap, is ze dan wel rustiger?
,