Touwhalster? werkt hij scherp in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lienetjes

Touwhalster? werkt hij scherp in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:52

Hey allemaal
ik rijd nu met mijn pony bitloos. Ik en mijn vriendin zitten nu op touwhalster.
Maar ik vind dat hij scherpt inwerkt op de neus, (mijn pony doet soms irritant tijdens het aanspringen in galop, dus gaat meestal schudden en dan houd je druk) en ik wil niet dat hij pijn krijgt aan zijn neus.
laatst was er ook nog een zwarte streep op zijn neus. ik heb een zachte hand, maar als mijn pony ervandoor gaat of soms niet reageert omdat ik nog met een paard in de wei rijdt, moet ik ook soms een beetje druk hebben. Ik spring nu ook met mijn pony bitloos, maar soms na de sprong gaat hij met zijn hoofd naar beneden enzo en dan trek je zelf ook een beetje automatisch.
Op bit reageert hij wel heel goed, maar ik wil liever nog even op bitloos.
Kan ik een bondje aan laten maken of heeft dat ook geen nut? Of is een ander hoofdstel geschikter?
alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:58

Een touwhalster dat je gebruikt voor het rijden is niet bedoelt om constante druk op te hebben, je hoort dus eigenlijk met een touwhalster met een los teugeltje te rijden. Hij werkt inderdaad vrij scherp in dus je paard moet gewoon goed aan hulpen zijn zodat je minimale hulpen hoeft te geven.

jensvl

Re: Touwhalster? werkt hij scherp in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:00

bij bitloos en zeker bij touwhalster is het de bedoeling om enkel contact te maken wanneer het nodig is.
Een touwhalster werkt idd scherper in dan vele andere optomingen.
Werk aan een minimalisering van je hulpen, en dan lukt het wel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:28

Ik denk dat je beter voor een bitlooshoofdstel kan gaan kijken. Zoals hierboven al is uitgelegd is een touwhalster niet bedoeld voor constante druk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:33

jensvl schreef:
bij bitloos en zeker bij touwhalster is het de bedoeling om enkel contact te maken wanneer het nodig is.
Een touwhalster werkt idd scherper in dan vele andere optomingen.
Werk aan een minimalisering van je hulpen, en dan lukt het wel.

Dat is dus weer niet waar. Bij een touwhalster mag je inderdaad niet met constante druk rijden, maar op een bitloos hoofdstel zoals de croslink en sidepull mag je wel nagevelijkheid vragen, je mag dus wel een lichte elastische verbinding vragen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:34

Je hoort er inderdaad niet mee met contact te rijden. Ik heb een soort van bontje op de neus (en achter de oren) voor bescherming voor als ik wel contact moet maken voor een of andere reden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:44

Met iedere optoming kun je met een contante druk rijden. Alleen: hoe scherper de optoming, hoe minder die druk moet zijn. Bij een touwhalster (is scherpe optoming) moet die druk dus echt heel minimaal zijn, vele malen minder als bij een gewoon bitlooshoofdstel. Ik zou gaan kijken naar een leren bitloos hoofdstel dat wel gemaakt is om mee te rijden alsof je met een bit rijdt. Eentje waarmee je dus ook een gelijk teugelcontact kunt hebben als bij een bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:23

Ja welke optoming je ook gebruikt, er mag nooit druk op staan, contact is echt heel anders dan druk.
Ook als hij heel laag gaat , dat kun je beter oplossen door het been naar voren te vragen.
Op bit reageert hij miss beter omdat je daar ook te veel druk op geeft, druk op het bit is ook heel anders dan druk op de neus, je kan ook met bitloos niet vriendelijk bezig zijn, als hij met bit zachter is dan kun je je afvragen of bitloos wel goed is op dit moment bij dit paard. of dat jou hulpen te grof zijn .

maradonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:11

er is niks aan de hand zolang je hem maar goed gebruikt ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:30

Bij contact heb je wél druk lijkt mij, altijd ietsje gewicht in je hand, het is alleen heel erg minimaal. Als je geen druk op je teugels zou hebben dan zou je ook geen vast contact kunnen hebben. Als je de paardenmond voelt (en dat is bij contact), dan heb je ook druk, maar erg minimaal.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:34

Waarom wil je je paard bitloos rijden als het goed loopt op een bit?
Bitloos is echt niet vriendelijker hoor, het drukt op het gevoeligste plekje van de neus.
Voor zowel bitloos als met bit geldt dat je een rustige hand moet hebben en bewust moet zijn van jezelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:10

Contact is naar mijn beleving geen druk, je kan ook contact hebben door te voelen in je hand, als je bedenkt dat een paard de hulp al voelt bij alleen de beweging van je ring vinger , denk b,v aan de (goeie)western ruiter die tilt alleen de teugel op en het paard reageert daar al op en die rijden toch echt met lange teugel, ook in de dressuur kun je op die manier rijden, minder waslijn maar wel met een minimalen verbinding, met te veel druk/contact kun je niet meer de paardenmond voelen, je moet tenslotte het meest eop je zit en been hulp doen, voelen in je hand wat er van achter gebeurd en met te veel druk wat je helaas vaak ziet kun je niet voelen . dat geld ook voor bitloos, je kan met heel veel druk op de neus rijden maar wat wil je daar mee bereiken dan, zeggen ik rij bitloos, ook met bitloos rijden zul je de techniek moeten snappen en niet omdat jezelf denkt dat het vriendelijker is,

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:37

Eigenlijk moet je met alle hoofdstellen vooral op je gewicht rijden. Mocht dat echt niet baten, dan even druk op de teugels. Op mijn profiel staat trouwens een filmpje van een ex verzorgpaard dat ik altijd met een touwhalster reed :) (Gouverneur)

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:52

Werkt een bondje ook ??? of heeft dat ook geen nut?
weetniet precies of ik nieuw hoofdstel moet nemen, dat ik touwhalster gebruik voor grondwerk of gewoon een touwhalster met een bondje?

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:23

Ik zou niet een touwhalster nemen maar een ander bitloos hoofdstel, er zijn hele mooie hoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:37

Als je echt wilt dressuren en springen met touwhalster moet je je paard neckreining leren. Dan kun je je teugels toch gebruiken zonder dat je druk er op hoeft te zetten.
Een bontje is leuk, maar ik zou voor een bitloos hoofdstel gaan. Welke je moet kiezen hangt van paard en ruiter af.

En dus sowieso zelf kritischer worden in het gebruik van de teugels, de momenten die jij beschrijft vereisen niet allemaal druk op de teugels.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:38

je zou naar iets anders kunnen zoeken als je pony wat beter naar hulpen zou moeten luisterewn

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:39

Ik reed vaak met neckrope, en dan een gewoon bitloose hoofdstel. klinkt raar, maar het werkte wel!