wat is er mis met waslijntjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefan8

wat is er mis met waslijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:00

Waarom zou je je paard constant in zijn mond zitten als je helemaal geen teugels nodig hebt om dat te berijken wat je graag zou zien? Ofwel: waarom maakt iedereen zo'n punt van lange teugels?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:01

*foutje*
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 19-05-12 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: wat is er mis met waslijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:02

omdat de meeste mensen die met waslijntjes rijden, simpelweg geen contact hebben of nemen met hun paard, en zodus altijd te laat zijn met reageren (en het paard dus te vroeg of te laat een correctie krijgt, of simpelweg een ruk in hun mond als ze hun hoofd bewegen, en de ruiter te laat is om te reageren)
volgens mij slaan waslijntjes daarop.
het rijden met echt losse teugels zou geen probleem moeten zijn, kijk maar naar de westernstijl (maar ook daar hebben ze in het begin contact!)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:03

Er zit ook iets tussen waslijntjes en in de mond trekken.
Waslijntjes zijn niet goed en in de mond trekken ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:05

Als ik denk aan waslijntje dan zijn dat teugels die nét te lang zijn, waardoor je los-vast-los-vast contact krijgt, óf flapperende teugels in draf/galop. Allebei niet prettig voor je paard.

Met helemaal los contact rijden, daar zie ik het probleem ook niet van in.
En inderdaad, wat HorseTopShop zegt klopt ook helemaal, er zit nogal wat tussen beide opties die je noemt.

Horsefan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:10

ik ben het eens met duhelo, het is goed om contact te hebben met je paard maar dit moet je dan ook doorvoeren als je met echt losse teugels gaat rijden. :j
Blijheid: een los-vast-los-vast contact, of flapperende teugels lijkt me inderdaat allebij niet prettig

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:12

Omdat je in de (engelse) dressuur (zo goed als) altijd contact hebt met de mond. Als je naar western kijkt hebben ze juist meestal 'waslijntjes'. Maar volgens mij doe je in de (hogere) dressuur nog redelijk veel met de mond, met (hogere) western juist niet. (Naar mijn idee)

Denk idd hetzelfde als duhelo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:42

Je hebt dan geen aanleuning.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:51

naar mijn idee, helemaal niks :D ik zie juist liever een doorgehangen teugel dan zo'n strakke :n minst je teugel dan genoeg doorhangt en je geen los vast contact hebt dan..

het is juist zo dat je met doorgehangen teugel je paard meer aan je hulpen hebt, je moet het immers doen zonder teugeldruk en meer met je zit en benen, waardoor je paard veel meer ontspannen is. als je je paard netjes over zijn rug kan laten lopen, zonder dat hij op de voorhand valt en je kan sturen, remmen, verzamelen whatever dan ben je in mijn mening goed bezig! :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:48

Waslijntjes zijn in mijn ogen steeds het los/vast contact, mensen die traag van reactie zijn (en dus klappen op de mond krijgen) of paarden die volledig sterren kijken.

Juist in de hogere dressuur is het de bedoeling het contact steeds lichter te maken. Bij een correct afgericht paard, kan je gemakkelijk een piaffe met losse teugelcontact rijden.

In principe is het zo dat hoe verder de africhting is, hoe minder contact je hebt.

Waslijntjes zijn dus imo niet correct, een correct licht contact (al dan niet met doorhangende teugel) is juist de weg waar je naar toe moet willen!! Hier op bokt heeft een meisje precies zo'n voorbeeld als foto topic staan, hoe het (IMO!) zou moeten horen!

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:31

Licht contact is beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:35

Ik heb zelf ook vaak de beruchte waslijntjes, maar alleen op buitenrit. Als ik echt aan het werk ga, dan is licht contact wel wenselijk voor de aanleuning en ik kan dan ook sneller corrigeren als een paard naar binnenvalt bijvoorbeeld. Met waslijntjes kun je dat niet. Blijft toch een samenspel met zit, been en teugelvoering.
(en dat heb ik met een buitenrit ook niet nodig, want ik rijd alleen maar rechtuit en aangezien het paard geen sterrenkijker is en goed aan het been kan ik buiten de waslijntjes wel veroorloven als het rustig is)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:36

Geryon schreef:

Je kunt wel aanleuning hebben op licht doorhangende teugels, het gewicht van de teugel alleen is daar al genoeg voor.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:41

freeride schreef:
Geryon schreef:

Je kunt wel aanleuning hebben op licht doorhangende teugels, het gewicht van de teugel alleen is daar al genoeg voor.

Sowieso heeft aanleuning niks met de teugel te maken. Aanleuning is de goede spanning en ontspanning in het lichaam van het paard, waardoor het paard alle (minimale) hulpen door krijgt en deze gehoorzaamd. Niks meer en niks minder.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:05

Er is niets mis met losse teugels ;) Het is maar welke afspraken je maakt met je paard.

Aangezien 99% van de mensen "dressuur" rijden en dressuur rijden met contact wordt gedaan, wordt er weinig met waslijntjes gereden.
Losse teugels worden vaak verward met "slecht contact". Als je namelijk wel met contact wil rijden, maar je teugels gaan de hele tijd los-vast-los-vast, dan gaat er iets mis.
Als jij gewoon je paard aanleert om met losse teugels te rijden, dan is er geen enkel probleem. Juist niet zelfs. Leert jou en je paard aan om beter op (zit)hulpen te reageren, zonder dat je je paard per ongeluk in de mond zit.

Ik leer mijn paard verschillende dingen aan; losse teugel voor meer verantwoordelijkheid, meer initiatief en meer zelfhouding. Contact voor meer precisie en meer (fysiek) houdingsgericht.
Beide hebben hun voors en tegens ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:09

Met lange teugels rijden is geen probleem, maar je moet er wel aan durven zitten. Zie een paard als een veer die je moet spannen. Van voren tegenhouden en van achteren bijdrijven. In de dressuur willen ze constante aanleuning zien. Bij andere rijwijzen hoeft dat niet, is het zelfs ongewenst. Als je je paard aanleerd dat hij verzameld moet gaan lopen, ook zonder constante aanleuning, gaat hij dat uiteindelijk ook doen. Probleem is dat er heel veel kennis van zaken voor nodig is en tijd overheen gaat voordat je zover bent en heel veel ruiters hebben een van tweeen, of zelf allebei niet.
Dus blijft het bij plaatje: lang teugeltje, zonder verzameling sjokken. En dat is nu net funest voor je paard.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:14

Bij een losse teugel krijgt het paard steeds een rukje in de mond, op het moment dat je er wel contact bij pakt, hoe weinig dat ook is, bij een wending ofzo. De kunst is juist om de teugel strak te hebben staan, met zo weinig mogelijk gewicht in je handen, dus een constant, maar licht contact.
Ze hebben nu van die teugeldrukmeters die je tussen teugel en bit kunt zetten, waarbij allemaal rode lichten gaan knipperen als het contact te veel wordt. Je zult zien dat die rode lichten bij waslijntjes vaker gaan knipperen als bij een constante aanleuning.
In de westernsport is natuurlijk iets heel anders, die werken anders in met teugeldruk tegen de hals enzo. Veel buitenrittenpaarden zijn ook zo beleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:16

Ook in de dressuur kun je een wending rijden op gewicht en beenhulp.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:22

Cassidy schreef:
Ook in de dressuur kun je een wending rijden op gewicht en beenhulp.

Maar mensen die zo rijden worden geen `waslijnmensen`genoemd. Ook al rijden die met vrij los contact, dat zal in zo`n wending dan even los blijven. Zelfde tijdens een wending met daarbij een constante aanleuning naar de mond. Als je die wending teveel met je handen rijd, zal de teugeldruk toenemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:59

als je een wending met zacht contact kunt rijden op je benen en zit, kun je deze ook rijden zonder contact.
als je dit niet kunt dan blijft de druk bij zacht contact ook niet gelijk
als je dit wel kunt krijgt het paard bij een losse teugel geen ruk in de mond.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:30

Maar met `waslijntjes`bedoelen ze meestal de negatieve variant, waarbij je steeds dat los vast contact hebt. Bij een correct gereden paard zul je dat niet snel horen op die manier.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:34

Tja.. ik waslijn alleen maar eigenlijk, gaat prima. Af en doe met een bochtje iets contact maken voor extra hulp..
Ik rij haar nog in, maar wel richting western. (heb nog geen zadel)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:34

Mijn vp rijd ik altijd met "waslijntjes". Hou de teugels gewoon vast bij de sluiting. De reageert áltijd op stem en ze kent de westernbasis. Alleen in het bos houd ik haar vaak wat korter.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:44

Een idee om te ervaren hoe dat is....Neem een bit met teugels. Houd het bit bij de bitringen vast en iemand tegenover je houd de teugels vast. En probeer nu verscheidene varianten. Je zult zelf voelen, welke voor het paard het pretigst is.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:23

ik lees weleens erg suggestieve uitleggen waarom aanleuning contact (vasthouden) behoeft, omdat het paard aan de voorkant steun nodig heeft om de veertkracht te behouden. dat is natuurlijk onzin als je dat biomechanisch uitrekend, de orde van grote qua kracht die je dan in de hand hebt heeft niemand. het paard moet dus altijd zichzelf dragen, ook als ie niet mooi aan de teugel gaat draagt ie nog steeds in absolute zin zichzelf, we noemen het alleen zo.

een paard kan heel goed leren zijn houding vast te houden, en een ruiter kan leren aanvoelen dat een paard zijn lichaam begint te bewegen en dan op tijd corrigeren, voordat de beweging in het hoofd aankomt. de vertraging van de teugel moet dan geen probleem zijn. Voorts kan een juist gemaakt bit met zijn mechanische balans beter en consequenter reageren dan welke ruiterhand dan ook (spade bit bijvoorbeeld , maar lees ook guiriniere).

voor honderden jaren heeft men met waslijntjes gereden (pluvinel, guiriniere) en daarbij een reactievermogen gevraagd dat vele malen directer was dan we nu in een proefje behoeven (we weten dat we bij een letter moeten afwenden, itt oorlogvoering (of stierenvechten) waar vanalles NU moet).

ik ben niet automatisch tegen contact, maar het afstraffen van welke waslijn dan ook op dogmatische gronden is verkeerd. aanleuning kan zonder direct contact, op tijd hulpen geven kan, en je kunt je paard verantwoordlijkheid geven...

zo ver nageven in de teugel is eigenlijk een must voor een echte harmonie, zeer weinig mensen zijn er toe in staat en men schrijft het daarom af als inferieur.