Ik kan er niks meer mee..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Ik kan er niks meer mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 19:56

.. Met mn koppige Wubha..
Ik rijd haar nu 2 maanden, op het begin ging het super goed. De laatste tijd begint ze heel erg te etteren, springen en buitenrijden is geen probleem, maar zodra ze ook maar doorheeft dat ze serieus aan de bak moet, gaan we helemaal los *\o/*

In stap is er geen probleem, maar 't probleem is eigenlijk de draf.. Het ene moment loopt ze super, maar vaak loopt ze gigantisch met haar hoofd te schudden, bit vastpakken en er keihard van door willen gaan. Dit kan ik haar gelukkig snel genoeg uit d'r hoofd halen,
maar ik vind het gigantisch irritant dat ze niet stabiel is met haar hoofd..

Wubha is een 6 jarige merrie van 1.65, springgefokt (fuego du prelet x landon) en te koop..

Ze heeft geen haken, de tandarts is vorige week geweest om te controleren..
Verder zit ze ook niet vast, ik denk dat het gewoon geklier is.. maarja, hoe krijg ik dat eruit?

Wie geeft mij de gouden tip? :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:01

Bamorka schreef:
.. Met mn koppige Wubha..

In stap is er geen probleem, maar 't probleem is eigenlijk de draf.. Het ene moment loopt ze super, maar vaak loopt ze gigantisch met haar hoofd te schudden, bit vastpakken en er keihard van door willen gaan. Dit kan ik haar gelukkig snel genoeg uit d'r hoofd halen,
maar ik vind het gigantisch irritant dat ze niet stabiel is met haar hoofd..

:D

Een gouden tip is nooit te geven vanaf internet. Wel is het zo dat ik je aanraad om eens heel bewust met rijden op je eigen handen te letten. HOe onrustig ben je zelf? Hoe streng ben je zelf met je handen? Werk je jouw paard wel goed los zodat ze eerlijk van achteren naar voren wordt gereden? Hoe goed is je zit? Zit je op je zitbeen knobbels diep in het paard zodat je rustig de beweging kunt volgen van je paard?
Meestal is dit probleem een probleem dat veroorzaakt wordt door de ruiter of in dit geval door de amazone. Ik verwacht en hoop voor jou dat dit zo is want dan kun je er wat aan doen. Heel consequent je paard gaan rijden vanaf de eerste moment dat je erop zit en super zacht je halve ophouding gaan geven met hand-zit en kuit. En als je moeilijk vindt om te weten hoe dat in elkaar zit ga dan op zoek naar een goede (klassieke) instructrice.
Omdat je gebitsproblemen hebt uitgesloten gaan we het daar dus niet meer over hebben in mijn antwoord.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:01

haar elke seconde bezig houden?? Met figuren en voltes, slalommen .....
dat is waar ik aan denk. sorry als het antwoord helemaal niet goed is. ik zeg mijn mening maar :o

Bamorka

Re: Ik kan er niks meer mee..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:03

Ik denk ook deels dat het komt doordat ze zich 'verveelt' in haar ogen, met springen of buitenrijden doet ze het namelijk niet.. Ik zit te twijfelen of ik haar juist wat strenger aan moet pakken, of dat ik het juist zacht moet doen. Wubha is wel een paard dat ik consequent moet rijden, anders neemt ze d'r een loopje mee..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:58

Ik denk dat ze gewoon grenzen aan het verkennen is even kijken hoever ze bij je kan gaan. Vaak zie je ook dat het in het begin goed gaat, dan krijg je een dip en kom je daardoor heen komt het goed. Dus persoonlijk denk ik dat je gewoon net even wat strenger moet zijn, meer bezig houden, dat is vaak met een periode als ze door hebben er niets mee te bereiken dat het vanzelf weer over gaat.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:15

Is het zadel goed passend? Met buiten rijden hoeft ze alleen maar rechtdoor te lopen, in de bak is het telkens een bocht die ze tegen komt. Wanneer het zadel niet goed past, bv. te weinig ruimte biedt voor de ruggegraat bij een wending, dan kan ze hier behoorlijk last van hebben.
Succes.
http://www.zadelpasservicelibetad.nl

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:53

Bamorka schreef:
Ik denk ook deels dat het komt doordat ze zich 'verveelt' in haar ogen, met springen of buitenrijden doet ze het namelijk niet.. Ik zit te twijfelen of ik haar juist wat strenger aan moet pakken, of dat ik het juist zacht moet doen. Wubha is wel een paard dat ik consequent moet rijden, anders neemt ze d'r een loopje mee..

Springen en uiten rijden gaan goed en dat snap jij ook beter denk ik, maar hoe gaat het met jou techniek van de dressuur in de bak, dnek juist dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jou, heb je les ?
Het is moeilijk te beoordelen via de pc, maar geloof me het paard verveelt zich niet , maar snapt niet wat je van haar wil, waarschijnlijk ben je niet duidelijk in je hulpen,
Streng aanpakken ja wat is dat , miss moet je zelf bewuster worden van je hulpen en ze stap voor stap aanbieden, welke basis heb jij met dit paard b.v?

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 08:18

Tigra_ schreef:
Ik denk dat ze gewoon grenzen aan het verkennen is even kijken hoever ze bij je kan gaan. Vaak zie je ook dat het in het begin goed gaat, dan krijg je een dip en kom je daardoor heen komt het goed. Dus persoonlijk denk ik dat je gewoon net even wat strenger moet zijn, meer bezig houden, dat is vaak met een periode als ze door hebben er niets mee te bereiken dat het vanzelf weer over gaat.

Zo dacht ik het dus precies ook!

Marjolijnvdh schreef:
Is het zadel goed passend? Met buiten rijden hoeft ze alleen maar rechtdoor te lopen, in de bak is het telkens een bocht die ze tegen komt. Wanneer het zadel niet goed past, bv. te weinig ruimte biedt voor de ruggegraat bij een wending, dan kan ze hier behoorlijk last van hebben.
Succes.
http://www.zadelpasservicelibetad.nl

Het zadel past, maar wat je zegt, met buitenrijden hoeft ze alleen maar rechtdoor te lopen, dat klopt.. Maar met springen buigt ze net zoveel als met dressuur, wij zijn niet zo van de hindernis op een rechte lijn te zetten, ik draai liever bochtjes etc.
Maar buiten dat, het zadel past goed, is laatst nog naar gekeken :)

midgie schreef:
Bamorka schreef:

Springen en uiten rijden gaan goed en dat snap jij ook beter denk ik, maar hoe gaat het met jou techniek van de dressuur in de bak, dnek juist dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jou, heb je les ?
Het is moeilijk te beoordelen via de pc, maar geloof me het paard verveelt zich niet , maar snapt niet wat je van haar wil, waarschijnlijk ben je niet duidelijk in je hulpen,
Streng aanpakken ja wat is dat , miss moet je zelf bewuster worden van je hulpen en ze stap voor stap aanbieden, welke basis heb jij met dit paard b.v?

Hier kan ik me opzich ook wel in vinden, ik heb nu geen les maar wel altijd goede les gehad. Ik bedoel het niet zozeer 'streng' aanpakken, meer het duidelijker zijn in de hulpen en daar consequent in blijven

Bedankt voor de reacties :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:24

Het nadeel is dat ik het niet kan zien, en daardoor niet weet of ik kant nog wal raak met mijn advies. Stap je alleen of draaf en galopeer je ook?
Soms kan het zo simpel zijn als gewoon laten zweten, elke keer als je paar vervelend wilt gaan doen even een rondje galoperen.
Het kan ook zijn dat je bit niet goed is voor dit paard of dat jij rijtechnisch je paard ergens in blokkeert.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 08:40

Ik draaf en galoppeer ook, ik weet dat ze 'normaal' kan doen, dus dat vind ik ook wel redelijk dat ik dat van haar vraag. Vorige week heb ik dat gedaan, iedere keer als ze begon te klieren overgang naar galop, 2 rondjes goed galopperen en dan weer terug. Dan blijft het minder dan 5 minuten goed, en begint ze weer opnieuw.. Bitje ligt het denk ik niet aan, ik heb er nu 3 verschillende bitjes in gehad en ze doet niet heel anders erom.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:55

Eerste 2 dingen die in mij opkomen:
Weet je zeker dat het paard geen fysieke ongemakken heeft? Rugproblemen,...? Laten nakijken kan nooit geen kwaad... En zoals reeds gezegd, ben je zeker dat je alles op een correcte manier vraagt, rijtechnisch?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:18

Wat mij opvalt je geeft aan dat je altijd goed les hebt gehad, waarom nu niet meer?

Je kunt wel goed les hebben gehad maar oude fouten komen heel vaak terug, als je er niet op gewezen wordt. En daarbij is elk paard weer anders en heeft een andere manier van rijden nodig.

Heb je geen film dan kun je veel gemakkelijker tips geven.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:59

@Zitaswoon; ze is niet lang geleden nog gecontroleerd, dus het lijkt me sterk dat ze rugproblemen heeft.

De DA is toevallig vandaag geweest om alle paarden te controleren en verder is ze ook helemaal gezond.

@HBZ; mijn ouders liggen in scheiding, mijn moeder moet nu van haar magere salarisje rondkomen met 3 kids, dus les erbij word hem even niet.

De laatste tijd hebben we wel veel ups moet ik zeggen, ik ga vaak het bos in en dat vind ze heerlijk, dan kan ik dr ook gewoon dressuurmatig rijden

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:43

Zet haar even op stop, laat even lopen en ga bijv. wandelen en longeren. als het lang geleden is dat je gereden hebt kan het zijn dat ze in het begin weer makkelijk is. als je dan heel veel varieert in waar je rijd kan zij het ook leuk blijven vinden

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:44

Oh, en nastuurlijk bedoel ik geen jaar ofzo, een maandje is voldoemde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:53

Even een tijdje door een consequente ruiter laten rijden, beestje gaat toch weg en dan heb jij er niet nog meer een neerwaartse spiraal mee...Misschien iemand van de manege?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:11

Ik heb 1 ding dat bij mij nog nooit heeft gefaald, en dat is bitloos rijden.
Ik heb al verschillende problemen afgeleerd bij anderen met verschillende paarden, met hoofd schudden, niet te stoppen zijn, ... maar met bitloos waren ze er al snel van af.