Flair eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maritelisab

Flair eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:03

Hallo allemaal.

Na twijfelen of ik het hier moest plaatsen of bij Rijden-In the picture, toch maar voor Horses At Work gekozen. Dit omdat ik graag tips wil en natuurlijk kijken of andere verbeterpunten zien.

Flair is een 7-jarige Mecklenburger merrie en ik huur haar nu 2 jaar. We hebben officieel geen niveau, maar op de manege waar we staan rijden we met onderlinge wedstrijden L1 proefjes.
Maar het niveau valt eerder onder B :j.

Punten om aan te werken:
- Handen gelijk houden
- Teugels zouden misschien korter mogen?
- Paard lekker actief houden

Ik begin altijd met lang en laag te rijden de eerste 10/15 minuten en eindig hier ook mee. Natuurlijk hebben we nog op de andere hand gereden, maar hier zijn helaas geen foto's van.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Pasje terug, hier mag ze achter volgens mij actiever blijven?
Afbeelding

6. Wederom ietsje terug, hier drukt ze der neusje er net iets uit.
Afbeelding

Het zou heel fijn zijn als jullie vriendelijk reageren en natuurlijk tips en opmerkingen geven. Ik wil jullie wel vragen om vriendelijk te blijven :j.

En dan nog 1 foto om haar nieuwe hoofdstel goed te laten zien. Ik twijfel erover om deze foto op canvas te laten zetten.

7.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)

Lauranne

Re: Flair eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:53

wauw wauw prachtig hoofdstel :D zo'n beetje mijn droom ;) op canvas zou ie heel mooi staan, mss enkel jammer van dat ene oortje? achtergrond ed is dik in orde :D

qua rijden vind ik je heel vriendelijk, paard mag idd wel iets actiever in de achterhand :) eventueel ook wat lager en meer door de rug :) x

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:55

leuk hoor alleen lijkt je frontriem aan de lange kant. Probeer wat actiefer te rijden., het lijkt alsof (kan ook door scheefgenomen foto's komt) dat ie de rug iets wegdrukt. Succes

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 16:32

Bedankt voor de reacties!

Normaal gesproken loopt ze naar mijn idee ook lager, maar nu ik deze foto's zie valt dat erg tegen.. Helpt het om meer overgangen en schijn overgangen te rijden om haar meer over de rug te krijgen? Het enige probleem wat ik bij ontstaat is dat ze nogal vlug en dribbelig word, iemand idee hoe dit op te lossen valt.

De frontriem hoort lang :). Hij hoort iets te hangen.

Ohja, voordat de vraag komt. Ik heb natuurlijk ook gewoon les :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:02

je zegt het zelf eigenlijk ook al: mag allemaal iets actiever.
Ze loopt erg op de voorhand, ik zou veel (schijn)overgangen rijden. Verder mogen je handen naast elkaar i.p.v. wijd uit elkaar.

Ik vind het hoofdstel echt spuuglelijk! Smaken verschillen. Ik vind het zonde dat die hangende frontriem haar kol "doorsnijdt". (Verder houdt ik zelf niet van blingbling en lak)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:47

Bedankt voor je reactie max66. Ik zal de volgende keer goed op mijn handen letten. Moet mijn binnenteugel ook korter of niet? Daarnaast zal ik ook de overgangen meenemen. Moet ik hier bij lichtrijden of doorzitten? Want meestal als ik ga doorzitten dan komt ze erg in tempo terug en gaat korter lopen.

Het hoofdstel moet inderdaad je smaak zijn. De één vind het lelijk en de andere mooi.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:03

Als je maar aanleuning houdt hoeft imo je binnenteugel niet korter. Alleen op de eerste foto in de wending zie je een waslijntje. Probeer oo in de wendingen aanleuning te houden.
Zelf heb ik wel op mijn buitenteugel altijd meer druk dan op mijn binnenteugel.

In tempo terugkomen als je gaat doorzitten, dat doet mijn paard ook, ze denkt dat we dan overgaan naar de stap.... Laat haar ook dan goed doordraven, Ze mag pas terug in tempo als jij dat aangeeft.

Succes!

Sandra_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:24

Hallo,

wat mij opvalt is dat jij naar voren zit, blijf netjes boven je paard zitten.
en je handen netjes naast elkaar houden, en je ellebogen netjes naast je lichaam zodat je handen meer draagt.
zo kan je ook beter verbinding houden met je pony.

Veder loopt ze eigenlijk vooral op haar voorhand.
probeer gewoon verbinding te houden maar vooral lekker voorwaarts te rijden, zodat ze met haar kont er onder gaat komen.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:47

Bedankt voor de reacties!

Ik ga er nu zeker aan werken haar lekker voorwaarts te rijden. Dit is/was in de les inderdaad ook altijd een belangrijk puntje. Ik merk dat dit altijd met langere teugels, als ze lager loopt, makkelijker gaat dan wanneer ik fijne contact met haar mond heb en mijn teugels op maat.

Ook ga ik aan mijn houding werken. Voor mijn gevoel ging ik tijdens het rijden juist erg naar achteren zitten, maar dit was dus blijkbaar schijn!

Bedankt voor de tips en het commentaar en ik zal snel een update maken om te kijken of er vooruitgang in zit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:50

Ik vind het er netjes uitzien.
Wat mij opviel is dat je op sommige foto's je schouders laat hangen.
Kan je misschien proberen rechtop te blijven zitten en je schouders ook goed recht.
Maar het komt ook omdat je teugels vrij lang zijn, dus dan gaan je armen weer te ver naar achteren/omhoog.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:09

Bedankt mika11 voor je reactie.

Wat ik eruit begrijp moet ik dus eigenlijk trotser gaan zitten en, inderdaad zoals ik al dacht, mijn teugels korter pakken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:19

Ja, daar komt het wel op neer.
Verder vind ik dat je netjes zit.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:24

Hee Marit! :D
Ik ga met de rest mee, probeer wat trotser te zitten, handen wat meer bij elkaar en wat meer dragen. En ondanks dat het lastig zal zijn met zo'n knapperd onder je kont; voor je uit kijken! Da ga je automatisch netter zitten.
Probeer haar wat actiever (vlotter/voorwaartser) te rijden, ze zal dan meer gaan zakken, kont eronder en haar rug minder wegdrukken.

Jullie zijn een super leuke combi, veel plezier en succes met haar! :)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:28

Hey Elise, ook jij bedankt voor je reactie!

Ik ga er nu echt lekker aan werken om der voorwaarts te rijden. Moet ik haar hierbij ook lekker actief maken door middel van overgangen en schijnovergangen?

Aan mijn houding ga ik ook werken.

Lijstje om aan te werken:
- Trotser zitten en voor me kijken.
- Handen meer bij elkaar, iets meer dragen en teugels iets korter.
- Paard lekker actief maken

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:30

Dat is inderdaad een goede manier! :j Succes, komt vast goed met jullie :)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:23

Ik zal binnenkort weer even iemand foto's laten maken dan. Dit keer ook van de andere kant, hopen dat er dan vooruitgang in zit :)

Moet ik trouwens de galop ook gewoon mee pakken, aangezien ze hierin nogal onstuimig is totaal niet ontspant? Of dit vooral eerst oefenen aan de longeerlijn?

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:52

Wauw wat een mooi hoofdstel :j ,

Ik vind het er vriendelijk uit zien probeer soms
je paard wat actiever te rijden maar voor de rest is het
heel netjes ;)

cinn93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:21

Inderdaad erg mooi hoofdstel prachtig!!

Het ziet er ook erg vriendelijk uit, niks mis mee. Wel mag die inderdaad zoals ik in de reacties ook lees wat actiever en vooral van achter. En misschien dat zijn neusje dan ook wat lager komt, dat die wat mooier rond word.
Verder ziet het er super uit.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:43

Afgelopen vrijdag had ik les en hebben we vooral weer veel op activiteit en schakelen gelet. En ik moet zeggen, aan het einde van de les liep ze super! Lekker actief. Zocht zelf mijn hand op en liet haar hals ook fijn zakken. Mijn instructrice was helemaal enthousiast. Daarna met uit rijden was ook goed te merken hoe los en soepel ze was. Helaas geen foto's of filmpje hiervan. Wel heeft iemand al aangeboden om de volgende keer dat te doen. Dus ik hoop binnenkort onze vooruitgang te laten zien :)

S00fjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:00

Paard lijkt de rug wat weg te drukken. Probeer haar echt lekker over de rug te rijden. Daarvoor kan je het beste wat actiever gaan rijden en veel tempowisselingen maken. Ik vind het wel echt een super mooi dier! Heel mooi hoofdstel ook!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:19

mooi hoofdstel!
ik vind dat je nogal wat naar voren leunt met je boven lichaam
dat mag ietsje naar achter dan zit je automatisch meer in het zadel
en handen iets lager en naar mekaar toe

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:55

Bedankt voor de reacties en ik snap ook volkomen wat jullie bedoelen! Ik moet even kijken of ik weer les kan afspreken voor vrijdag en hoop dat dan iemand weer foto's kan maken.

Ik merk wel dat als ik veel ga schakelen Flair daar nogal heet op reageert. Als we dan willen gaan stappen gaat ze eerst dribbelen. Iemand hiervoor tips?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:57

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)