Ellen 1e keer op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_

Ellen 1e keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:16

Hallo,
Laatst was een vriendin mee om fotos te maken en het leek me wel een keer leuk om ze met jullie te delen. We rijden op ongeveer B niveau. Het is de bedoeling om een keer officieel wedstrijden te gaan starten maar ik wil haar eerst wat beter aan het been hebben en dat ze wat makkelijker in de linkergalop springt.

Ellen is 4 jaar en sinds september wordt ze serieus gereden daarvoor heb ik haar in gereden en afentoe in het bos gereden zodat er een stuur op kwam en ze wat ontspannen kilometers kon maken. Ik heb een maandje geleden een onderlinge wedstrijd met haar gereden. daar deed ze het erg goed ondanks het erg gespannen en drukke inrijden was ze was lekker ontspannen en hebben we 181 en 173 punten gehaald dus ik was heel erg tevreden.

Onze werkpunten:
- Ellen moet beter aan het been
- Ellen valt soms heel erg op de voorhand, ik moet haar dan beter actief houden
- Ik moet niet zo streng zijn met mijn handen
- Mijn voeten zijn erg eigenwijs, ik druk mijn hakken telkens weer naar beneden maar ze gaan telkens weer omhoog en mijn tenen naar buiten

De foto's staan niet op volgorde.

1. Drafje
Afbeelding

2. Aanspringen in galop is nog wel moeilijk, doordat ik niet loslaat en het niet goed voorbereid srpingt ze zo aan. Zijn we hard aan het oefenen
Afbeelding

3. Galop op de volte, moet meer mijn binnenhand loslaten dit doe ik omdat ze anders tegen de bakrand oploopt of de andere kant op vliegt, word gelukkig wel minder :P
Afbeelding

4. Nog een keer galop
Afbeelding

5. Even een stukje naar voren
Afbeelding

6. Aan de lange teugel een stukje in galop
Afbeelding

7. Stukje schoudervoor, is nog heel moeilijk en ik wil dan teveel met mijn binnenteugel doen en mijn beenhouding is beetje vreemd :P
Afbeelding

8. Nog even buiten uitstappen
Afbeelding

Anoniem

Re: Ellen 1e keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:45

Ik zou de pony wat meer op eigen benen willen zien lopen, nu zit je veel aan de voorkant te rommelen terwijl hij daar nog niet klaar voor is als ik het zo begrijp. Dus eerst lekker gaan werken aan je hulpen, maar hem vlugger, houd daarbij contact maar ga je geen zorgen maken over waar het hoofd heen gaat, want anders geef je de verkeerde signalen af. Je wilt dat hij voorwaarts gaat maar ondertussen zit je hem in de mond. Dan kan je pony nooit vlug worden aan het been.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:50

Leuke pony, maar probeer niet te veel voorover te hangen en niet te veel in zijn mond bezig te zijn... Als ik het zo bekijk lijkt het alsof ze nog een beetje haar evenwicht moet zoeken als er iemand op haar rug zit :) maar dat geeft niet, probeer ze goed vooruit te rijden en contact te houden, maar NIET trekken! Dan zal ze na een tijdje wel ontspannen en haar hoofdje vanzelf wat laten zakken ;)

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:57

bedankt voor jullie tips :)
ik was vooral in het begin toen ik haar net reed heel veel met de voorkant bezig ondertussen heb ik wel door dat ze daarvan niet goed op haar eigen benen van gaat lopen. ik ben nu ook niet zoveel meer bezig met de voorkant. Deze keer was ik ook niet heel erg serieus bezig, vooral lekker naar voren rijden.
Ik heb niet het idee dat ik trek ofzo.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:54

bij aanspringen in galop druk je haar met je benen naar voren maar je handen zeggen haar iets anders, je "hangt"dan teveel achterover met je lichaam waardoor je veel druk op de teugels geeft. gas geven en remmen tegelijk werkt niet ;)
handen niet tever uit elkaar want nu heb je geen teugelcontact tegen de hals op sommige foto's
verder hakken uitdrukken en meer in het zadel blijven zitten zodat je niet voorover gaat vallen, maar dat is makkelijk gezegd, ik heb hetzelfde probleem...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:52

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:01

Probeer tijdens het verruimen wel rechtop te blijven zitten, en zoals al gezegd word, niet te streng met je handen. En verder ga ik mee met Joolien.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:30

Ik heb ook het idee dat je te veel druk hebt aan de voorkant. Hoe reageert hij als je hem enkel op je benen en zit rijdt? Dus met je teugels met heel licht contact. Dat is uiteindelijk de basis, als hij goed voorwaarts is en goed terug te rijden is op je zit dan zou ik hem pas van voren op pakken. Het lijkt alsof hij de neiging heeft om wat druk te zetten en dat jij hem daarin vastpakt.
Let er verder op dat je netjes rechtop blijft zitten, hakken goed uitdrukt en je vanaf je ellebogen een rechte lijn maakt naar het bit. Door je polsen te knikken en af en toe met pianohandjes te rijden kun je ongemerkt streng inkomen.

Nog een tipje wat betreft je foto's. Je kan heel makkelijk de foto's draaien met paint of windows photo viewer, dat kijkt wat makkelijker :)

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 19:04

Ik ben inderdaad met aanspringen nog wel eens geneigd om de binnenteugel erbij te pakken terwijl ik die juist wat losser moet laten.
het pasje naar voren in galop deed ik in verlichte zit daarom zit ik wat naar voren.
Ik kan hem op mijn zit naar voren en terug rijden dan zit ik ook niet aan de teugels. In galop is het wel moeilijk om hem te sturen en dan pak ik ook snel de binnenteugel erbij. Ik ben hier hard op aan het oefenen
Ik probeer erop te letten om mijn handen rechtop te houden.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:36

Allereerst, leuke fjord heb je!

Kleine opmerking, foto 3 is geen galopfoto, of ik moet een bril gaan kopen..

Probeer van voren enkel contact te hebben met de mond van je paard. Het lijkt omdat je op veel foto's een verschillende handhouding hebt (te hoog, laag en breder) dat je moeite hebt met een stillere handhouding. Je paard is nog jong, dus probeer niet teveel aan de voorkant te zitten (ik las in je reactie dat je daarop let, super!)
Nog een tip erbij: probeer een hulp tegelijk te geven, om het "simpel" te houden voor een jong dier. Dus voorwaarts is been geven, maar sta haar dan ook toe met je handen aan de voorkant, hetzelfde geldt andersom: wanneer je je handen sluit, je been eraf houden. Wanneer je tegen zou houden aan de voorkant terwijl je been geeft, begrijpt je paard vaak niet meer wat je bedoelt en krijg je miscommunicaties.

Leuk dier en jullie zijn een mooie combinatie, fijn dat je eerste onderling zo fijn ging voor het gevoel!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:37

1e galopfoto is inderdaad een stapfoto.

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 18:06

Haha ja nu je het zegt klopt inderdaad. Ik had van te voren foto's uitgezocht en met het hierop zetten kon ik ze alleen klein bekijken dus heb ik denk ik de verkeerde gepakt :P
In het begin rij ik met mijn handen wat lager en breder omdat ze wat meer moet leren om lager te lopen en meer over haar rug dat zie je op foto 3 maar je hebt inderdaad gelijk dat het nogal tegenstrijdig is als ik been geef en tegelijkertijd aan de voorkant zit.