Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Die vind het niet zo nodig om voor je werken. Je kan wel een instructrice met longeerzweep laten staan, maar wat doe je als je geen les hebt? Dan zou ik dr toch een keer goed duidelijk maken dat ze door moet lopen hoor..
sophie1818 schreef:ja maar bij een flinke lel reageert ze ook niet tot nauwelijks. Ik krijg ook een beetje het idee dat ze schijt aan me heeft, maar wil ook niet d ehele tijd aan het tikken uitdleen zijn terwijl ik rij? Waar geven jullie meestal een tik??
Claudienee schreef:Het klinkt inderdaad alsof je paard "schijt" aan je heeft. Dit begint vaak al aan de hand en in de omgang.
Je zegt dat je niet altijd streng genoeg bent. Het gaat vaak niet om het streng zijn, maar om het consequent zijn. Loopt ze aan de hand netjes met je mee, of jakkert ze maar gewoon overal heen zonder rekening te houden met jou? Stopt ze netjes als jij stil gaat staan, of blijft ze doordrammen? Als je longeert, is ze dan bezig met wat jij van haar vraagt of met de rest van de wereld? Loopt ze lekker actief of sjokt ze maar wat of vliegt ze juist de hele bak/cirkel door en bokt daarbij naar jou? Deze dingen moet je jezelf afvragen om na te gaan waar je staat. Zoals mijn paarden-masseuze eens tegen me zei: "Je moet eerst zorgen dat je met je paard kunt praten voor je aan het werk kunt." Oftewel als je bijvoorbeeld gaat longeren zal ze eerst met haar volle aandacht bij jou moeten zijn en moeten luisteren naar wat jij van haar vraagt
sophie1818 schreef:Ze heeft al een tijdje van het krachtvoer afgestaan. Hadden we toen afgebouwd. Dat werd er ook niet beter op. Bij buitenritten gaat ze gewoon wel. Alleen in me eentje dan weer niet. Alas ze achter iemand aanloopt gaat ze als een speer. Maar alleen dan weer niet vooruit te branden. Zadel ligt goed. En ja ik heb les.
poppetje is nergens voor nodig hoor
Je hebt nou eenmaal niet de makkelijkste sport gekozen
Het is ongelofelijk moeilijk om al die verschillende hulpen tegelijk te geven, maar toch los van elkaar te coördineren en dan ook nog eens te doseren.. Dat is een kwestie van oefenen oefenen oefenen en weten waar je mee bezig bent
Succes!