Dressuurles met [paard] (Optimist)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuurles met Zorro (Optimist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:49

Hallo :Y)

Vanochtend heb ik dressuurles gehad met mijn paard [paard]. We rijden af en toe onderlinge wedstrijden op B niveau. Hij is bijna 8 jaar en 2 jaar in mijn bezit, hij heeft bij zijn vorige eigenaresse M1 gelopen. Meneer heeft veel trucjes om onder het werk uit te komen, maar is super braaf. Ik heb bewust een leerpaard gekocht.

Ik schrok van mijn houding op de foto's, ik was zo bezig met mijn paard dat ik vergat naar voren te kijken en voorover kukel. Tevens heb ik rugklachten waardoor wanneer ik lang rechtop zit pijn in mijn rug krijg, maar heb het idee dat ik hier doorheen moet en het ontwijken ervan het alleen maar erger maakt. Verder moet ik mijn benen lang laten, het contact met de teugels niet verliezen en mijn handen hoger houden. Genoeg om nog aan te werken in ieder geval :)

Foto's:
Afbeelding
Aan het stappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van hand veranderen

Afbeelding
Hier valt hij wat uit elkaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is wat ik bedoel met het contact verliezen, dat komt wel eens vaker voor :+

Er zijn helaas geen fatsoenlijke galopfoto's, allemaal op de meest knullige momenten genomen (opstijgen/ landen, maar niks ertussen in).

Alle commentaar is welkom :)

sharongentel

Re: Dressuurles met Zorro (Optimist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:06

mooi paard!! over je houding: probeer je schouders naar achteren te draaien, en als je ze helemaal naar achteren hebt, daar te ontspannen. als je recht op zit en naar voren kijkt, voel je heel erg goed wat er onder je gebeurt. ( je zit dan op je zitbeenknobbels) dan kun je veel en veel beter rijden, omdat je dan nog beter kan voelen wanneer die achterhand er onder komt. je kan dan ook gaan uitproberen, wat gebeurt er als ik meer druk krijg in mijn buiten hand, wat als ik mijn binnen been aandruk. je voelt dan precies wat er onder je gebeurt(vooral als je je hoofd omhoog doet!). en je houding ziet er dan top uit! heel veel succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:17

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee :) het lastige is dat ik in het dagelijks leven ook mijn schouders voorover heb hangen, dit komt doordat ik 1.84 ben en me vroeger kleiner probeerde te maken. Denk dat ik er naast het paardrijden ook op moet letten, het is geen gezicht :+

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:30

Petite schreef:
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee :) het lastige is dat ik in het dagelijks leven ook mijn schouders voorover heb hangen, dit komt doordat ik 1.84 ben en me vroeger kleiner probeerde te maken. Denk dat ik er naast het paardrijden ook op moet letten, het is geen gezicht :+

dat is inderdaad erg vervelend! maar dan moet je maar zo zien, je moet altijd iets hebben om aan te werken! denk maar eens als je aan het paardrijden bent, kijk mij! en maak je maar zo lang mogelijk, dan voelt dat heel goed! ik ben benieuwd hoe jij rijd over een maandje, als je hier mee aan de slag gaat.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:32

mooie vos hoor, loopt netjes.
Je geeft zelf al aan dat je rechter op moet zitten, als je er voldoende aan werkt komt dat vast wel goed.
Al hoewel: iets afleren is moeilijker dan iets leren, dus veel succes er mee!
Probeer ook je handen iets meer bij elkaar te houden!

Anoukss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:15

Hee zorro'tje! Hij ziet er goed uit Milou!! Jullie zijn ook echt vooruitgegaan sinds de laatste x dat ik jullie gezien hebt! Je houding mag wel rechter op idd, trots zitten op zo'n knap paard!
Hopelijk is voor de rest ook alles goed!
Groetjes Anouk

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:23

Aaaah! Daar is mijn favoriete vos :D

Je hebt een geweldig leuk paard Milou! Goudeerlijk en gigantisch veelzijdig. Jullie hebben al grote sprongen voorwaarts gemaakt zeg... Daar mag je trots op zijn!

Dat contact verliezen is lastig. Probeer hem toch dmv beendruk richting je hand te rijden. In stap is dit erg lastig, probeer het eerst in draf maar eens op te lossen. Je bent je bewust van je houding, dat is al heel goed! Probeer je been lang te maken. Ik ben jaloers op jouw mooie lange dressuurbenen (zeker in je nieuwe laarzen :) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:37

Knakker bedankt :)

Hee Anouk wat leuk dat je reageert. Hier is alles prima, met jou en Melford? Al L cross gestart? Echt gaaf hoe jullie over die hindernissen heen vliegen.

Shirley dank je wel :D en tot vanavond

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:05

leuk paard, ik zou zeggen rechtop blijven zitten, meer contact op de teugels ( vooral de laatste!) en dan komt het helemaal goed. dat naar voren zitten en handen naar voren brengen deed ik in het begin ook heel erg, vooral omdat mijn pony niet voorwaarts was aan het been, daardoor wilde ik haar voorwaarts "duwen"zij mijn instructeur altijd. is dit bij jou wellicht ook het geval?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:57

Petite schreef:

Dan ben je net zoals mij ik ben zelfs 1.88 , sportschool schoudertraining hielp mij :')

lintjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:54

hoi milou

wat ziet zorro er goed uit zeg. ben trots op jullie!!!
wat leuk om zo weer foto's van zorro terug te zien!!
wat is het ook een knap paard!!
zou je het goed vinden als ik nog eens langs zou komen om zorro een knuf te geven??

groetjes linda

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:56

Je lichaam goed gaan trainen buiten het paardrijden om, regelmatig zonder beugels gaan rijden en iig je beugels een stuk langer doen, komt het vast wel goed, erg leuk paard.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:24

Jullie zijn leuk samen :j ,

Maar probeer wel heel erg te letten op je houding, let daarop ;).
En probeer de teugels misschien een heel klein stukje korter te pakken
ik zie p sommige foto's dat ze was los hangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:53

Bedankt iedereen :) Linda ik heb je een privé bericht gestuurd. Helemaal bovenaan naast uitloggen staat nu waarschijnlijk; 1 nieuw bericht :)

Over mijn houding; dit is ook erger geworden sinds er tijdelijk een pad onder het zadel ligt. Morgen wordt een nieuw dressuurzadel aangemeten, dus ik hoop dat ik dan lekkerder zit. Dan nog moet ik mijn schouders naar achter doen haha.

cinn93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:31

Het enigste wat me echt opvalt is dat je je handen nog erg laag hebt probeer ze meer te dragen verder ziet het er leuk uit! (:

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:50

Wat een leuk paard!

Ik ben het helemaal met je eigen commentaar eens, en dat van je rug is lastig, en kun je niets aan doen. Maar denk hierbij eens aan een dressuurzadel? Je paard is dressuurgericht, jij rijd af en toe dressuurwedstrijdjes, dus waarom niet?(: Dit ondersteunt je zit veeel beter, staat veel netter want hierin vallen je benen waarschijnlijk niet of nauwelijks naar voren, tenzij je dit zelf veroorzaakt ( net als ik:} ).
Verder vind ik het toch wat apart dat je zoveel contact verliest... Probeer de teugels dan niet te lang te houden, want dat heb je wel op de meeste foto's;)
Verder probeer je handen echt te gaan dragen. Het paard loopt netjes nagevelijk, en daarom is het tijd voor jou handen om iets gelift te worden!
Ga zo door;)

MFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:46

Leuk paard! :D
Wat me opvalt, je zit echt in een stoelzit. :j Probeer je schouders meer naar achter te doen, meer op je kont te gaan zitten, en je beugels een gaatje langer wil ook weleens helpen. :j
Je handen mogen ook wat hoger. Maar ik vind hem wel lekker onstpannen lopen!

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:06

Super leuke combinatie zijn jullie.

Ik heb zelf ook heel erg de neiging om 'in elkaar te duiken' op paard en ook daarnaast (ik ben ook lang). Wat bij mij helpt is inderdaad om ook naast het paard te oefenen. Dus netjes rechtop proberen te lopen alsof een touwtje aan jouw kruin jou omhoog trekt. Af en toe even een blik in de spiegel of ik het nog steeds doe (naast het paard, ik rijd in een buitenbak dus geen spiegels helaas). Ik zie nu op mijn foto's en filmpjes dat mijn houding daar wel echt van verbetert.
En vaak foto's/filmpje laten maken zodat je er weer even flink mee geconfronteerd wordt (ik schrok ook enorm de eerste keer).
Ook gebruik ik de momenten dat mijn paard lekker met lange teugel aan het uitstappen is om aan mijn houding te werken. Dan hoef ik niet zo op mijn paard te letten en kan ik mij er dus helemaal op concentreren.

Hoop dat je iets hebt aan deze tips. Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:01

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:48

heeej een bekend paardje :D
wat leuk dat jullie nog steeds een combinatie zijn! Zorrro ziet er echt goed uit :j

ik ga mee met bovenstaande, maar dat is nu al wel vaak genoemd dus bekend ;)
enige tip die ik je nog kan meegeven mocht dit met Zorro mogelijk zijn, ga eens een paar zitlessen doen oa ook zonder zadel :j
zal je houding absoluut ten goede komen op een fijne ongecompliceerde manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:18

Bedankt iedereen :)

Hee Lowara. Ja een zitles ga ik inderdaad wel nemen, zal niet verkeerd zijn denk ik. Ik heb nu een nieuwe dressuurzadel en daar zit ik uit mezelf al stukken beter op. De oude paste niet meer waardoor hij ook wat naar voren kantelde.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:25

je zit wat naar voren maar voor de rest ziet het er echt leuk uit, je past ook goed bij dat paard ^_^