Weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:34

Weg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-24 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

SuzanLarissa

Re: Haflinger Apollo @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:41

Ik vind het goed dat je inziet dat je wat streng bent met je handen en je naar voren valt.
Maar denk dat het ook een gedeelte komt doordat je de teugels lang hebt en je handen niet draagt,
op veel foto's heb je ze bijna op je knieen liggen.

Je beugels mogen ook wel een gaatje langer
Hoe oud is je paardje? Hij ziet er nog aardig puppie uit

Verder een erg leuk paardje :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:42

[***] word Maandag 5 jaar =)

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:18

Het klopt inderdaad wat je zegt met dat je naar voren valt. Maar je bent zeker niet de enige ik heb er zelf ook last van ;) Daar zou ik aan gaan werken. En verder zou ik de volgende keer echt paardrijdschoenen of inidergeval schoenen met een hak aan doen omdat met gympen rijden echt gevaarlijk is, i.v.m. door de beugel glijden. En ik zou je teugels korter doen en je handen omhoog en een knik in je elleboog. Veel succes!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:46

leuke fotos, misschien heel af en toe iets meer je hakken uitdrukken? :D

Apollo is leukkkkkkk <3

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:59

Je rijd heel erg met je tenen naar buiten,op de eerste paar foto's zijn je handen te hoog en op de andere weer te laag.Houd je handen recht voor je iets boven je zadel,en idd. teugels een stukje korter.
Ik vind je er ook niet echt ontspannen op zitten! heb je vaak anders gezien op een pony.
Verder is Apollo een mooi paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:50

Verder nog iemand tipz?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:59

Overgangen overgangen overgangen hij loopt ongecontroleerd in de galop merk ik in de galop op de foto's
hij is nog jong moet het leren maar probeer in overgangen je houden op de juiste plaats te houden
Je rijd op een nieuw zadel dus je moet je plaats nog zoeken in het zadel probeer zo min mogelijk door te zitten het lijkt alsof je alleen doorzit ik raad het je af hij is nog jong ik heb het ook een tijdje gedaan toen werd het mij ook afgeraden dus hoi de basis nog goed in je hoofd en werk eraan hij is nog jong jullie kunnen nog veel van elkaar leren

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:07

Gymschoenen.. Is zo gevaarlijk... Als je door de beugel schiet zit je muurvast..
Verder vind ik je idd ook erg streng van voor.. Zeker met zo'n groen paardje..
Je zadel ziet er iig stuk beter uit!

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:12

jongens, niet zo negatitief zeg?! ,, TS heeel erg leuk, en probeer het te verbeteren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:50

Leuke Haf.
Een aantal mensen hiervoor zeiden het al, maar ik zou je aanraden om met rijlaarzen te rijden. Het is niet alleen veiliger, maar ook beter voor je beenligging, nu heb je nogal de neiging om je hak op te trekken.
Gelukkig zie je zelf al dat je veel te streng bent in je handen. Het lijkt er een beetje op alsof je erg gefoccused bent op het koppie in de krul, echter, hierdoor krijg je juist een vals krulletje (goed te zien op foto 5) en val je zelf wat naar voren.
Probeer niet langer van voren te prutsen, maar lekker aan de gang te gaan met actief rijden en hem lekker soepel te krijgen door veel figuren te rijden. Het is wel belangrijk om dat getrek zo snel mogelijk af te leren, anders wordt het steeds moeilijker. Krijg je ook les?
Veel succes, lekker blijven oefenen en het komt wel goed.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:53

ik had nog beloofd om even naar je foto's te kijken ;)
Het meeste geef je zelf al aan maar goed

Probeer je teugels iets korter te nemen Niet te veel maar zoveel dat je contact kunt houden en je handen voor je kunt plaatsen.
Wel laag maar meer bij de schoft, en niet op je bovenbenen zoals op sommige foto's.
Op sommige foto's doe je het wel weer heel erg goed, daar loopt je pony ook al naar beneden
Maar op andere foto's zie je dat hij een beetje aan het tweifelen is maar jij je handen losgooit, en er boogjes zijn
Probeer dit te voorkomen en altijd contact te houden. Wel ontspannen als hij ontspant,
maar niet losgooien. alleen je vingers openen
en erop letten dat je geen piano handjes maakt maar je duimen bovenop houdt
en je handen ook op gelijke hoogte houden, maar dit gaat automatisch als je je handen bij elkaar houdt.

Ook iets meer achterover blijven zitten en mooi tussen de oren naar voren kijken.
Je gooit ook soms je benen naar achter, maar denk dat als je recht op zit en misschien andere schoenen aan hebt dit al veel scheelt.
Andere schoenen is eigen keus, maar denk dat dit al wel helpt bij beter zitten. en hoe beter jij zit, hoe beter je paard gaat lopen natuurlijk

En het lijkt alsof je vooral met de voorkant bezig bent.
Dit heeft geen zin want zelfs al gaat je paard naar beneden met zijn hoofd, loopt hij niet aan de teugel
Aan de teugel is als hij helemaal ontspand, en dat kan je alleen bereiken door overgangen en van voor naar achter te rijden
Wel contact houden, maar veel meer is er niet nodig

Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld, maar hoop dat je er iets mee kunt.
Veel succes trouwens! je hebt een leuke haf!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:02

Aller eerst wil ik je zeggen, wat fijn dat je wat met de tips van de vorige keer hebt gedaan!!

Als ik jou was, zou ik je beugels 1 á 2 gaatjes langer doen, volgens mij zit dat ook beter, en kan je beter hulpen geven, en denk ik dat je ook beter je hakken kunt uitdrukken.
Verder zeg je zelf al, dat je naar voren valt en je handen soms te streng zijn, goed dat je dat zelf inziet, en daar kun je natuurlijk aan gaan werken :)
Je hebt wel een leuke pony, en hoop dat je weer wat met alle tips gaat doen en het er de volgende keer nog beter uit gaat zien!

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:10

Het ziet er zeker niet slecht uit,
als zou ik geen gympen aan doen met rijden want dan kan snel je voet door de beugel schieten. Je hebt zelf door datje houding soms te ver naar voren is maar als je het zelf door hebt kan je er iets aan doen!
verder een leuke combinatie, lijkt me leuk om weer foto's van jullie te zien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:15

Goed dat je zelf al aangeeft dat je dingen anders wil:
Wat mij opvalt aan je foto's is het volgende:
Buiten dat ik je schoenen niet verantwoord vind.
*Probeer meer voor je uit te kijken.
*Je zit te veel achterin je zadel, is belastend voor de rug van je paard, blijf in het midden van je zadel zitten.
*Je beugels minimaal 2 gaten langer, want je trekt je been op, laat je been losjes vallen langs je zadel. Niet krampachtig je hak uitdrukken.
*Het ziet er uit alsof je je schouders vast houdt.
*Op foto 4 hou je je nek vast
*Foto 6 niet met je linkerhand naar rechts werken.

Denk dat als je je benen lang en los langs je paard kan houden, je ook beter in het midden van je zadel komt te zitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:21

Ik vind je teveel voorover zitten. En niet terugwerken met je handen, je hand dragen. Niet proberen met je handen je pony zijn hoofd naar beneden te dwingen.
En waarom rijd je in vredesnaam met schoenen, das zo slecht voor je houding/beenligging. Beugels mogen ook wel 2 gaten langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:21

Bedankt voor de tipz allemaal ga er wat aan doen =)

nadita, jou taal gebruik vind ik niet zo leuk "in vredesnaam" bedoel ik hier mee.

Even voor de rest, ik heb leren rijlaarzen gekocht (2de hands had ze daar gepast) Maar helaas heeft 1 rits het begeven. Dit is de rede dat ik zonder rijlaarzen rij. En eigenlijk moest ik nog een maatje groter hebben (denk ik!)Dus helaas is dat de rede & ik verder niks anders heb liggen =( Dus als iemand nog leren rijlaarzen heeft staan maar 39 hoor ik het graag!

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:32

astwice schreef:
jongens, niet zo negatitief zeg?! ,, TS heeel erg leuk, en probeer het te verbeteren.

Dit is niet aanvallend bedoelt naar jou of naar iemand anders toe dus trek het je niet persoonlijk aan! :
We proberen de TS in dit topic te helpen en daarom geven wij commentaar. Dit kan positief commentaar zijn en soms ook minder positief commentaar maar dit geven wij niet om TS af te branden, integendeel! Wij geven de punten aan waar ze aan moet werken en geven tips, hierdoor kan TS weer mee aan de slag en steeds een beetje verder komen, mits ze natuurlijk ook begeleiding heeft in de zin van een instructrice. En zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoelt met 'het te verbeteren'? Ik denk dat als jij dit uitlegt het duidelijker is voor TS en ze er dus iets mee kan doen.

maybe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:19

hee wat leuk zeg! ik heb Apollo bijna een jaar lang doorgereden.
Grappig om hem terug te zien. Hij ziet er goed uit!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:55

Ziet er leuk uit, :)
probeer eerst eens de balans vanuit je benen goed te krijgen (dus beugels langer, en zitvlak op juiste manier in zadel)
Vandaar uit kun je meer rechtop gaan zitten en je handen meer gaan dragen.
Verder krijg ik op paar foto's zelf de neiging om iets naar voren te rijden, maar dat kan ook komen door je grove hulp aan de voorkant. Paard eerst op eigen benen laten lopen, dan pas kun je stelling gaan vragen.
Al eerder werd gezegd veel overgangen, maar ben ook voor grote en kleine voltes zonder paard al te veel daar in te begeleiden (dus enkel volte rond maken) vandaaruit is het dan weer makkelijker om stellingen te vragen.

ps. heb je trouwens nu 2 verschillende sokken aan?? :P

Digidigidum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:13

Goed om te lezen dat je je fouten inziet! :) Ik zou als ze dan zak haar meteen laten zakken en voorwaarts drijven. Eerst dus lekker vwnw over de rug, als dat goed gaat zal ze ook fijner nagefelijk lopen. Ik vind het nu namelijk er nog erg gespannen uitzien. En als ze zakt mag je haar best een beetje helpen hoor, je hoeft niet altijd stijf rechtop op je paard te zitten. ;) Vooral niet bij een paard wat net een beetje lekker gaat ontspannen, door een beetje mee te bewegen help je hem juist. Als hij lekker gaat lopen zul je vanzelf merken dat je rechter op gaat zitten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:35

vwnw??? En dankje, ik heb de beugels nu ook een gaatje lang gedaan maar dat is echt heel erg wennen voor mij haha

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:00

vwnw = voorwaarts neerwaarts :D

ik zie heel veel foutjes die ik voorheen (en nu nog wel) ook maakte.
Je paard naar de ontspanning en nageeflijk rijden gaat alleen van achter naar voren: met je benen dus en niet met je handen. Dit betekent dat je hem van voren los moet kunnen laten. Het is echter heel moeilijk om oude gewoontes af te leren :o
Heb je ook les? Iemand die je kan vertellen waar je op moet letten op het moment dat je het doet is nog altijd de beste methode om het af te leren is mijn ervaring ;) Mocht les nu geen optie zijn, kun je altijd een paardenvriendin/vriend vragen...

Tips die ik je mee kan geven:

* let op je ademhaling! Adem in je buik, niet in je borst (ik heb hier veel moeite mee en moet er altijd op letten). Dit is een hele goede methode om ontspannen te blijven.
* Ga goed zitten: zo ver mogelijk naar voren in het zadel gaan zitten, en dan je bekken iets kantelen zodat je net achter de zitbeenknobbeltjes zit en niet op je kont. Automatisch zit je dan op de goede plek in het zadel (midden).
* Probeer te kijken waar je heen gaat.
* Geef kneepjes in de teugels, blijf niet vasthouden, los-vast-los-vast (maar niet "zagen", beide teugels tegelijk). En controleer de intensiteit hiervan, als je snel reactie krijgt, ook snel belonen door te geven.

Ik denk dat dit voor nu wel genoeg is ;)

Ik heb momenteel les in de buurt van Maastricht, waar ze werken met het "centered riding" principe, voor mij echt een ogen opener! Wat een verschil.
Op de site staat allemaal handige informatie en als je zin en tijd hebt kun je er eens op rondsnuffelen ;) http://www.spirithorses.be/centered.html en http://www.spirithorses.be/zitles.html

Je hebt trouwens een heel leuk paardje! Jullie komen er wel! :D

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:35

Probeer wat meer op je zit je te letten , je hangt soms ver naar voren.
Probeer ook te letten op je hakken, misschien is het handig om de volgende
keer rijlaarzen of jophurs aan te doen ;)