15Jarig paard rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

15Jarig paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:33

Hey,

Ik werk sinds kort op een manege, en ben nu een 15jarig paard klaar aan het maken voor de manege lessen.

het gaat hier om een gelderse ruin. Er is nooit echt iets met dit paard gedaan behalve wat buitenritjes.

Nu hoeft dit paard geen top dressuur paard te worden maar hij is best scheef en wil linksom wel buigen maar rechtsom is hij zo stijf als een plank en valt op de volte heel erg naar binnen. Ik weet niet of dit met rijden op te lossen is.
Ik wil wel graag dat hij ook graag in manege lessen lekker kan lopen, zonder dat hij ergens problemen mee heeft!

Dus ik denk dat ik dit het beste kan oplossen met longeren, maar nu is de vraag welke hulpteugel kan ik hier het beste voor gebruiken? Zat zelf te denken aan de passoa.

Ohja dierenarts heeft hem pas helemaal nagekeken en hij is recent gekraakt en de tandarts is geweest om hem te verlossen van enorme haken in zn mond!

Ik wil hier geen discussie starten maar wel heel graag advies!

Alvast bedankt!!

TurdusMerula

Re: 15Jarig paard rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:35

Kijk eens op de site van Marijke de Jong, daar vind je informatie over rechtrichten. Van daaruit kun je misschien weer verder zoeken naar wat jij interessant/relevant vind.
Goed om hier mee bezig te gaan! :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:36

Dubbele longe, want daarmee kun je zelf loslaten en vragen stellen. Een pessoa staat vast en kun je zelf niet 'regelen'.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:04

@TurdusMerula: bedankt, ik ga daar even een kijkje nemen
@Mindfields: Daar had ik nog niet aan gedacht! Ga ik zeker proberen!!

Edit: wat ik trouwens ook ooit heb gezien is zo'n wit touw wat ze gebruiken om mee te longeren, zorgt er volgens mij voor dat je paard lekker laag en ontspannen gaat lopen. Weet iemand hoe dat heet??

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:09

Inderdaad dubbele lijnen. Een pessoa is alleen fijn als je paard al '' recht'' is.
Een paard dat bijv niet naar rechts buigt gaat dus terug trekken waardoor je de spieren aan de rechterkant weer verkort. Dan heb je straks precies het zelfde probleem op de linkerhand.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:24

Oke, bedankt voor de tip! Ga er morgen mee aan de slag, volgens mij kent hij het nog niet om met dubbele lijnen te werken, maargoed eens moet de eerste keer zijn toch ;)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:45

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:11

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:18

Als je wilt gaan rechtrichten moet je zeker geen hulpteugel gaan gebruiken als een pessoa of een longeerhulp. Daarmee verstoor je de zijwaartse balans van het paard en los je nog niets op.

Gebruik de dubbele longe zoals mindfields aangeeft. Zorg daarbij ook dat je iemand bij je hebt die je kan helpen, het vergt enige oefening. Daarnaast laat ik de lijn aan de binnenkant altijd recht naar mij toe gaan als je deze namelijk ook door de singel doet ben je te snel geneigd om op je binnenhand vast te pakken waardoor je je paard weer verstoord. Ook al is het misschien lastig met wisselen van linksom naar rechtsom.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:24

Indomitable schreef:
Als je wilt gaan rechtrichten moet je zeker geen hulpteugel gaan gebruiken als een pessoa of een longeerhulp. Daarmee verstoor je de zijwaartse balans van het paard en los je nog niets op.

Gebruik de dubbele longe zoals mindfields aangeeft. Zorg daarbij ook dat je iemand bij je hebt die je kan helpen, het vergt enige oefening. Daarnaast laat ik de lijn aan de binnenkant altijd recht naar mij toe gaan als je deze namelijk ook door de singel doet ben je te snel geneigd om op je binnenhand vast te pakken waardoor je je paard weer verstoord. Ook al is het misschien lastig met wisselen van linksom naar rechtsom.

Je bedoelt dus gewoon vanaf het bit meteen naar jouw hand? Ik heb dit ook wel eens gedaan (gebrek aan longeersingel) maar ik kan dan niet goed voelen hoe erg ik nou inwerk met mijn binnenhand. Heb jij daar nog tips voor?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:35

Inderdaad vanuit het bit naar mijn binnenhand.

Tja das een beetje lastig uitleggen, je moet er wel gevoel voor ontwikkelen, eigenlijk is het niets anders als dat je eropzit. Ik doe de buitenteugel (longe) door de longeersingel. Ik zorg ervoor dat ik deze zo instel dat mijn paard horizontaal loopt (ze is pas 5 en ze loopt nog niet in oprichting).

Met behulp van mijn stem en lichaam drijf ik haar voorwaarts. Met de zweep wijs ik de richting aan. Vervolgens zorg ik dat ik druk krijg op mijn buitenteugel, als ze ontspant zie je haar hoofd wat vallen en valt ontspan ik ook op mijn binnenhand, deze teugel valt vervolgens ook in een klein boogje. Het is eigenlijk het spel van aanspanning en ontspanning. Mijn buitenteugel bepaald vervolgens de grote van de volte.

Het vergt wel enige oefening, zowel van degene die longeerd als het paard. In het begin ben ik natuurlijk ook de mist in gegaan.

Daarnaast maak ik nooit gebruik van een longeercirkel om het 'plakken' aan de randen te voorkomen. Anders weet je namelijk ook niet of je het goed doet of teveel of te weinig spanning neemt.

Ik werk daarbij ook meestal met een academische kaptoom om ervoor te zorgen dat ik niet stoor in de mond. Hoe meer ervaring hoe makkelijker het afgaat dus het gaat ook gewoon met hoofdstel en bit.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:01

Als het paard al onder het zadel is en wat conditie heeft opgebouwd, kan je hem ook prima al rijdend rechtrichten. Steeds net iets schoudervoor plaatsen op de rechte stukken, op de raakpunten van de cirkel met de voorhand wat naar binnen zetten tot hij rechtgericht is in de buiging. (Volg je me nog? :+ ), ... Oneindig veel mogelijkheden!