Schrik voor schapen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Schrik voor schapen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:24

Mijn paard heeft even geleden (ze staat nog niet zo lang bij ons) ontdekt dat er wel eens schapen naast de bak lopen. Ze heeft hier echt immens veel schrik van! Ik krijg haar niet dichter dan 30 meter ofzo... Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken? Het is nl. best wel irritant aangezien het naast de bak is :o

pien_2010

Re: Schrik voor schapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:25

Ik zou het paard het hooi geven in de bak naast de schapen. Dan zal de nieuwsgierigheid en de honger het wel winnen van de angst.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:30

pien_2010 schreef:
Ik zou het paard het hooi geven in de bak naast de schapen. Dan zal de nieuwsgierigheid en de honger het wel winnen van de angst.

Onze bak is niet afgebakend, er staan wel bomen rond maar ze kan zo weg :-) En zelfs in de stal wou ze ook niet eten, ze had alleen maar die schapen in het oog (die ze vanaf daar niet eens meer kon zien)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:44

Iemand? Heb de zoekfunctie al gebruikt maar vond hier niks over

Beram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:51

ik zou ook naast de schapen voeren etc. net als pien_2010 zegt!
uiteindelijk zou ze toch wat moeten eten...

succes ;)

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:59

lastige situatie.. misschien kan je ze een keer bij de schapen in de wei zetten, uiteindelijk is ze misschien nieuwschierig en gaat ze aan ze snuffelen? maar als ze echt angst heeft zal dat miss wel heel lang duren.. je kunt ook naast je paard proberen naar de schapen toe te gaan, laat zien dat ze niet eng zijn!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:02

Amber001 schreef:
ik zou ook naast de schapen voeren etc. net als pien_2010 zegt!
uiteindelijk zou ze toch wat moeten eten...

succes ;)

Ze kan niet los, het is niet afgebakend

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:04

loveu_p schreef:
lastige situatie.. misschien kan je ze een keer bij de schapen in de wei zetten, uiteindelijk is ze misschien nieuwschierig en gaat ze aan ze snuffelen? maar als ze echt angst heeft zal dat miss wel heel lang duren.. je kunt ook naast je paard proberen naar de schapen toe te gaan, laat zien dat ze niet eng zijn!

De schapen hebben eigenlijk niet zo'n grote wei, ze zijn maar met 2 ofzo. Dus ik durf haar er niet echt bijzetten, ik denk dat ze gewoon dwars door de omheining loopt ofzo. Gisteren na een uur is het gelukt om op 30 meter afstand van zo'n beest te geraken, stap per stap :') En dan was ze bang en schoot ze weer terug naar de andere kant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:05

Ok dan zou ik als de schapen er zijn samen met haar aan de hand door de bak gaan. Want als ze zo bang is heeft rijden geen zin. Mijn paard (angsthaasje) is erg dapper naast het baasje. Dan kan ze rustig kijken en ziet ze dat er niets aan de hand is. Daar zou ik echt de tijd voor uittrekken en iedere keer een stukje dichter bij gaan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:07

pien_2010 schreef:
Ok dan zou ik als de schapen er zijn samen met haar aan de hand door de bak gaan. Want als ze zo bang is heeft rijden geen zin. Mijn paard (angsthaasje) is erg dapper naast het baasje. Dan kan ze rustig kijken en ziet ze dat er niets aan de hand is. Daar zou ik echt de tijd voor uittrekken en iedere keer een stukje dichter bij gaan.

Zal ik eens proberen :)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:26

Ik denk dat het vanzelf wel overgaat maar het heeft ff tijd nodig. De mijne was er eerst ook bang van, maar ik heb het geluk dat hij sámen met de schaapies in de wei staat dus hij moest er wel aan wennen! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:18

Is er geen mogelijkheid om haar met de schapen in een andere grotere wei te zetten?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:51

Sammie schreef:
Is er geen mogelijkheid om haar met de schapen in een andere grotere wei te zetten?

De paarden staan nu overdag allemaal in apart maar wel naast elkaar kleinere weiden, er is een grote weide maar die moet ook nog afgemaakt worden net zoals de piste. Ik weet niet wanneer die klaar gaat zijn. Ze moet dan ook sowieso naast die schapen staan dan, maar dat kan nog een jaar duren.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:58

mijn paard heeft dit probleem met koeien haha

Ik bouw het op rustig langslopen enzo en ik beloon hem met een beetje biks dan weet hij dat het goed zit en ik moet je zeggen dit gaat heel erg goed.
Misschien ook een idee voor jou?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:59

Niks van aantrekken. Die van mij deed het alleen om me uit te proberen. Met een ander deed ze nl er niks op uit. Heb toen even flink doorgepakt en me er niks van aangetrokken en nu vindt ze het juist geweldig als die wolbalen weg rennen als ze er langs denderd! Geweldig om te zien!!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:27

Kwestie van vertrouwen en heel veel geduld.

Mijn paard heeft dit met koeien, in het begin ging hij helemaal door het lint. Vooral zelf heel rustig blijven en het paard op zijn gemak stellen, net doen of er niets is.

Nu ben ik een jaar verder en het paard heeft al minder een hekel aan koeien, nu loopt hij zelfs in de wei met aan beide kanten koeien en het gaat goed. Voorheen sprong hij dan over het draad.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:28

Sammie schreef:

Dat zou ik zeker niet doen, stel je voor dat die schapen achter je paard gaan aanrennen en die raakt compleet in paniek en vliegt door het draad, dan is het probleem nog veel erger.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:52

We hebben vandaag een stukje wei afgemaakt wat in de buurt van de schapen. In het begin was het wel staren-bokken-staren maar toen ik na 5 uurtjes terugkwam vond ze ze al minder eng :) Ze kon ze wel niet altijd zien maar als er eentje uit zijn stal kwam wel :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:55

Als je een beetje goed bent in clickeren..

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:31

saskiakefie schreef:
Als je een beetje goed bent in clickeren..

nog nooit gedaan eerlijk gezegd :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:32

Oké dan is het niet zo handig, want bij zoiets moet je timing wel heel goed zijn, anders beloon je straks per ongeluk het angstige gedrag :P

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:04

hey dat probleem had ik ook op me andere stal..
Ik kreeg haar ook egt niet de hoek in..:S

Sta nu ergens anders.. en daar heb ik nog geen problemen ondervonden:)

x

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:07

Achter een ander paard aan erlangs?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:22

O was als de dood voor koeien, toen hij die voor het eerst zag sprong hij spontaan aan de andere kant van de weg in de sloot _O- . Ik ben heel veel met hem wezen wandelen, heb hem echt streng toegesproken (kreeg ook wel eens een tik) Ik was altijd heel voorzichtig er mee zeker onder het zadel tot ik merkte dat hij op de heenweg heel bang was en op weg naar huis er zo langsliep.. Ja ja op weg naaar huis zekers.. Toen concludeerde ik dat hij zich dus aan het aanstellen was. Vervolgens een paar keer aan de hand heen en onder het zadel terug, vervolgens Gewoon heen en terug, ik ben blijven praten tegen hem. Hele verhalen over hoe suf koeien eigenlijk zijn en dat ze vlekken hebben en... noem maar op. Ik heb verder gewoon niet meer toegestaan dat hij zich aanstelde ~~}> en toen was het snel gebeurt met de "angst".
Laat je paard eerst maar eens een heleboel keer aan het touw kijken naar zijn buren, dan kun je intussen hem vertellen hoe suf schapen eigenlijk zijn. Zodra het gras interessanter wordt dan de schapen paar hapjes laten eten en dan klaar.. Je zult zien dat hij steeds sneller wil gaan eten en de schapen wil vergeten.