aerdenhout1 schreef:Jou paard is scheef en dan zal hij de makkelijkste weg kiezen en aanspringen in de voor hem makkelijkste galop.
Recht maken, dus aan beide kanten de spieren net zo lang en soepel maken is het enige wat gaat werken en daar heb je les voor nodig!
Er bestaan natuurlijk wel trucjes om hem goed aan te laten springen, een daar van is veel stelling vragen, verkeerde been licht rijden en al licht rijdend aanspringen zijn er een paar van, maar dat zijn wel lap middeltjes!
Ik weet dat ik les moet nemen, maar zie maar eens iemand te vinden die echt goed bevalt.
Als ik nou eens stelling naar buiten vraag, zou dat kunnen helpen?
Corientjuh94 schreef:Ik had daar een tijdje last van met mijn bijrijdpaard dat ze telkens verkeerd aansprong.
Ik heb van mijn instructeur geleerd om haar zo diep mogelijk de hoek in te rijden, en op het moment dat je het verst in de hoek bent en wendt, aanspringen. Doordat je ze zo diep mogelijk de hoek inrijd moet het paard wel in de goede galop aangaloperen, want anders lopen ze rechtdoor tegen de muur/bakrand

.
Dit hielp bij mij super, dit kan je natuurlijk niet altijd blijven doen, maar om te beginnen is het een makkelijk hulpmiddel. Je kan het steeds verder uitbouwen, en nu galopeert mijn paard ook gewoon netjes en goed aan op de volte
Succes!!
Kan ik ook proberen idd. Dank je.
lindar1985 schreef:Hey, dit is voor mij een herkenbaar probleem, maar gelukkig verleden tijd. Wat ik heb gedaan:
- Een nieuw zadel aangeschaft dat verhielp al een groot gedeelte.
- mijn paard gooide steeds op de rechterhand zijn buitenschouder er uit zodat hij ruimte had om linksom aan te springen.
zorg dat je hem goed begrenst op de buitenhand, zodat hij niet weg kan lopen.
ik denk dat de oorzaak eigenlijk wel ligt in het antwoord van aerdenhout1. de scheefheid! en bij mij dus ook.
Ik ben ook al begonnen met dit te trainen ( zie veel verschillende topics hier over op bokt), maar het is moeilijk, ga binnen kort misschien een poging doen met de klasieke rijkunst ( of hoe je dat ook noemt, er naast en zonder bit enzo). maar gelukkig is het al erg verminderd en doet hij het niet meer, maar ik weet dat ik er nog niet helemaal ben, meneer springt op een buitenrit namelijk nog steeds altijd links aan...
Een nieuw zadel gaat niet gebeuren, deze is nog vrij nieuw en op maat gemaakt. Ik zal eens kijken hoe ze reageert op extra begrensing. Grondwerk heb ik echt de mogelijkheid niet voor.
Linnietje schreef:Niet te veel aan je binnenhand zitten.
Als je haar hoofd naar binnen trekt, maak je de buitenkant langer, waardoor haar buitenvoorbeen meer ruimte heeft dan het binnenbeen..
De enige optie die je paard heeft, is het buitenbeen naar voren gooien, resultaat: verkeerde galop...
Niet aan je binnenhand zitten! Houd je buitenteugel tegen de hals, dat je haar begrensd.
Dan oefenen...
Dank je. Dit doe ik ook al wel!
Geryon schreef:Ik dacht er ook meteen aan dat je paard scheef is. Ieder paard is dat van nature geloof ik. Misschien moet je je eens verdiepen in rechtrichten? Dan komt het aanspringen waarschijnlijk vanzelf goed, en het nageeflijk rijden ook. Dit probleem ligt in de basis als ik zo je tekst lees.
Basis zit er goed in. Lijkt me niet dat dit het is.
linnie050 schreef:Inderdaad lichamelijke problemen kan het zeker zijn. Heb je haar echt na laten kijken. Vaak zit het probleem toch echt daar en anders inderdaad rechtrichten.
En probeer je buitenbeen ook eens verder naar achteren te leggen dan dat je nu doet.
Probeer het eens uit.
Lichamelijk is ze in orde. Zie mijn OP. Buitenbeen zal ik ook eens proberen.
Hawai schreef:Paard is lichamelijk helemaal in orde zeg je? Is dit nagekeken in een kliniek?
Als je het paard stil zet en een paar passen achteruit vraagd.....gaat ze dan recht achteruit of gaat ze scheef?
Het structureel verkeerd aanspringen zegt al dat er ergens iets niet goed zit, ergens zit een blokkade, zoek uit waar zou ik zeggen.
Ze gaat recht naar achteren, dat is het probleem niet.
linnie050 schreef:http://claudiawolters.nl/trainingspaard-flame/Hier zie je verschil toen ze begonnen en na 2 weken.
Weet niet of je facebook hebt maar ik volg haar ook via facebook altijd goede informatie
Dank je voor de link.