La vita bitloos aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeliie

La vita bitloos aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 10:31

Sinds november heb ik La Vita en we zijn sinds die tijd hard aan't trainen op het bitloos rijden. Voorheen liep ze alleen maar sterren te kijken en snapte ze helemaal niks van het bitloos rijden. Een maand of 2 geleden ging de knop om en begreep ze ineens precies wat er van haar verwacht werd. We gaan echt met sprongen vooruit dus ik ben supertrots op haar:D
Deze foto's zijn van gisteren. Al haar vriendjes stonden buiten in de wei en die waren natuurlijk veel leuker dan ik, dus ze was nogal vervelend in het begin. Normaal rijd ik haar altijd met langere teugels in, maar na dat even geprobeerd te hebben gisteren heb ik ze maar weer opgepakt. Ze vond namelijk alles eng en sprong telkens weg, dus dat was een beetje vervelend :P

Ik moet eerlijk toegeven dat ik totaal niet op mijn houding heb gelet, doordat ik meer bezig was met la vita te laten lopen. Ik ben me bewust van de dingen die ik hierin moet verbeteren :)

Hier sprong ze dus weg
Afbeelding

Indraven
Afbeelding

Al iets rustiger
Afbeelding

Fijn beeld :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ohoh mijn handen... La vita loopt wel netjes :D
Afbeelding

Hier komt ze wat omhoog, maar deze momenten zitten er ook nog bij
Afbeelding

Fijn drafje :)
Afbeelding

Afbeelding

Middendraf, hier zijn we hard aan aant werken!
Afbeelding

Weer middendraf
Afbeelding

Even lekker galopperen. Nageeflijkheid in de galop vindt ze nog heel moeilijk, dus meestal werk ik hier in het begin aan maar laat ik haar daarna even lekker uitrazen.
Afbeelding

Afbeelding

De laatste :)
Afbeelding

DW_Dressage

Re: La vita bitloos aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:46

Wat een leuk paard, en wat goed dat je bitloos rijd!

Probeer je handen wel rechtop te houden en je hakken goed uit te drukken.
Verder ziet het er netjes uit. :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:03

Het ziet er netjes uit hoor :)
Wat mij opvalt is dat haar achterbeen wel actief is, maar niet draagt, waardoor ze op de voorhand valt.
Probeer haar door veel overgangen te rijden, voltes te verkleinen en te vergroten en goed op tempo (niét er overheen) te rijden, zodat die achterhand aan het werk gaat.
& je handen zijn ook verbeterpunten, maar dat gaf je zelf al aan.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:11

Wat doet ze dat goed zeg! Leuk paard ook.

Probeer alleen je handen rechtop te houden en je rug iets te bollen, want nu zit je op sommige foto's met een holle rug.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:04

ik vind het er heel fijn uit zien :j !
maar zoals Doubtless ook al zei valt ze iets te veel op de voorhand.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:36

Eindelijk een bitloos gereden paard dat dressuurmatig wordt opgepakt! Dat zie ik toch veel te weinig. Je mag haar achter nog wat actiever maken, zodat ze daar nog meer gaat dragen, maar jullie zijn op de goede weg! Ook bitloos zijn de hulpen: halve ophouding (op de zit) en bijdrijven met het been, waarbij je reactie op het been wilt, je moet haar achter voelen zakken.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:54

s6801881 schreef:
Eindelijk een bitloos gereden paard dat dressuurmatig wordt opgepakt! Dat zie ik toch veel te weinig. Je mag haar achter nog wat actiever maken, zodat ze daar nog meer gaat dragen, maar jullie zijn op de goede weg! Ook bitloos zijn de hulpen: halve ophouding (op de zit) en bijdrijven met het been, waarbij je reactie op het been wilt, je moet haar achter voelen zakken.

Wat bedoel je precies met een halve ophouding? Haar zeg maar een beetje terugpakken?
Het klopt dat ze op de voorhand valt, daar zijn we nog hard aan aan't werk. Voorheen moest ze nog erg wennen aan het bitloze rijden maar sindskort zijn we dressuurmatiger aan't trainen, en nu komt de achterhand enz. er dus ook een stuk meer bij kijken :)

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:43

Met een halve ophouding vang je het versnellen op van voren, waardoor je de achterhand eronder zet. Je geeft een kneepje op de teugel, en geeft een licht terugzittende hulp.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:59

s6801881 schreef:
Met een halve ophouding vang je het versnellen op van voren, waardoor je de achterhand eronder zet. Je geeft een kneepje op de teugel, en geeft een licht terugzittende hulp.

Ja dan begrijp ik wat je bedoelt :) Dat doe ik inderdaad wel, maar ze vindt dat nog heel moeilijk. Ik ben ook veel overgangen aan't rijden, zodat haar achterhand actiever wordt, dus ik denk dat dat binnenkort wel een stuk beter is!:D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:01

Altijd goed ja! Wat je ook kan doen is slangenvoltes rijden, met zoveel mogelijk bogen, in stap en draf. Daarmee maak je de achterhand sterker, en je richt het paard nog recht ook! Ook overgangen binnen een gang zijn erg zinvol.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de eisen van HAW voldoen verwijderd. Probeer om TS ook leerpuntjes mee te geven, naast de mededeling dat TS een heel mooi paard heeft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:26

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.