Texel wedstrijd in de B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Texel wedstrijd in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:04

Hoi bokkers,

Gisteren was het weer eens tijd voor een wedstrijdje voor Texel en mij. Texel is een 5 jarige KWPN'er met de afstamming Lingh x Farrington dit was onze tweede keer op concours.
Ik was een beetje dom geweest en was mijn cap vergeten gelukkig kon ik die nog van een kennis lenen. Daarnaast had Texel zijn halster in de trailer af gedaan en daarbij zijn neus gestoten wat ook wel weer pech was maar ook echt iets voor hem om te doen.
Het was gelukkig een schitterende dag voor een buiten wedstrijd :-D

Mijn instructrice was mee, dus mijn moeder kon foto's maken.

Mijn eerste proefje, aanmerkingen die ik zelf had was dat hij wat actiever mag normaal thuis is hij dat ook wel maar nu had ik hem al losgegooit thuis en best lang ingereden.
Daarbij moet/kan mijn zit ook stukken beter, hij loopt thuis uiteraard stukken lekkerder waardoor ik meer ontspannen zit, mijn ellebogen moeten meer in mijn zij en ik moet meer rechtop zitten stond ook op mijn protecol, ik moet van mijn instructrice mijn handen wat meer omhoog doen en bij elkaar en eigenlijk met wat meer zelfvertrouwen capsones erop zitten :Y)

Wat mijn paard betreft, die is nog jong en hij was hardstikke braaf, wel moet ik hem in mijn proefjes zeker nog wat meer recht maken houden waardoor het netter wordt en hij niet kantelt met zijn hoofd. Thuis gaat dit stukken beter, maar door spanning e.d. is dit op wedstrijd nog wat lastig.

Afbeelding

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Hier kun je van dichtbij zien dat ik mijn handen meer in een vuist moet houden, heb ook wel eens dat mijn teugels langer worden dat ging op wedstrijd wel aardig. Had dat ook niet als commentaar op mijn protecollen.

Afbeelding
Galop

Tweede proefje:

Afbeelding
Galop, zwaait met zijn staart. Ik vind dit wel een leuke foto.

Tot slot nog een stukje film van mijn tweede proefje:

Bedankt voor het kijken en tips en commentaar zijn altijd welkom.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:13

Je hebt wel een heel leuk paard :D
Alleen zitten, zitten zitten :D je valt wat voorover, maar dat zeg je zelf ook al. Thuis ben je meer ontspannen dus gaat hij beter lopen begrijpelijk, dit ga je op wedstrijd ook wel krijgen na een aantal km
Je handen mag je inderdaad wel wat mee dragen maar ik denk dat je dat automatisch gaat doen als je iets rechterop gaat zitten
Het ziet er wel heel vriendelijk uit! ook je tene mogen iets meer naar binnen ;)

DW_Dressage

Re: Texel wedstrijd in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:22

Wat een leuk paardje!
Zoals hierboven al gezegd wordt (en wat je zelf al zei) , goed op je kont blijven zitten. Probeer je handen ook wat dichter bij elkaar te houden, niet zo ver uit elkaar. En je tenen goed naar binnen. Je hebt je handen wel keurig netjes rechtop. Succes verder! :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:27

Dankjewel, vind mijn houding wel echt zonde maar komt denk ik door de spanning van de wedstrijd. Ik had trouwens de eerste proef een derde prijs met 186 en de tweede proef 183 punten.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:28

ik vind dat het paard vaak met zijn hoofd kantelt. Maar dat heeft denk ik te maken met je handen. die je vast zet naar mijn idee ( niet constant maar op sommige stukjes wel ). Je hebt een leuk paard en ga door met oefenen. Ziet er verder goed en en gefeliciteerd met je prijs

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:44

Wat een leuk paardje! Hij doet alles ook zo braaf!

Vind alleen dat als jij terug gaat naar de draf vanuit galop dat hij er echt in VALT.. dus iets meer bij elkaar rijden voordat je terug gaat naar de draf.
Succes verder! :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:50

Leuk paardje!
Het lijkt net alsof je niet meegaat met je paard of niet mee kunt gaan. Je moet echt op je kont gaan zitten en meegaan met je handen, nu val je een beetje voorover en af en toe druk je je handen op de schoft. Zo werk je je paardje een beetje tegen. Het lijkt alsof je af en toe steun zoekt op de teugels, misschien is een zitlesje een idee?? Succes!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:30

Dat van die overgangen van galop/draf en draf naar stap viel mij ook op, die mag je veel actiever rijden dat oogt niet alleen veel netter maar dan houdt je hem ook beter nageeflijk. En het is een beetje kip en het ei verhaal jij geeft aan dat hij thuis stukken beter loopt waardoor jij meer ontspannen kan zitten. Het begint echter bij de ruiter, als jij er niet ontspannen op kan zitten kan je paard ook niet los in zijn lijf zijn. Misschien toch een stukje wedstrijdspanning? Is nergens voor nodig want zo te zien is hij superbraaf en wil hij echt graag voor je werken.

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:07

die laatste foto is echt prachtig zeg, kan zo de grand prix in :P als foto iniedergeval echt heel gaaf!

en als rij technisch commentaar: het lijkt of je met je zit een beetje met hem mee probeer te duwen op het filmpje, is het enige wat ik nog kan toevoegen.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:30

op het filmpje zie ik ook de hele tijd in draf en stap je voeten bungelen(typ ik dat goed :P ?) in galop niet. Probeer wat meer je voeten er tegen aan te houden.

verder heb je zelf ook allemaal gezegd! verder ziet het er ook goed uit!! :D

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:40

Leuk paard, alleen vind ik hem echt enorm slecht aan het been ogen, dat is zonde wat dat helpt jou alles behalve stil te zitten. Veel overgangen rijden en been = weg hup actie, bij die 2 schoppen die jij hem geeft in dat stap-stukje op de diagonaal had ie bij wijze van al in middendraf moeten zitten. Ik zou daar als eerst mee beginnen want jij kan onmogelijk stil gaan zitten als je al enorm hard moet werken om je paard uberhaupt te laten lopen. Want zodra jij dan je been ook gewoon ontspannen en ''los'' kan laten kun je ook lekker op je kont gaan zitten. En ik snap dat er wedstrijdspanning was of dat hij wat moe was oid maar probeer thuis hem écht scherp op je been af te stellen zodat je op wedstrijd, als ie een keer weer inkakt, maar 1 goede schop onder z'n kont hoeft te geven zodat ie de rest van de proef door loopt :D

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:50

superlise schreef:
Leuk paard, alleen vind ik hem echt enorm slecht aan het been ogen, dat is zonde wat dat helpt jou alles behalve stil te zitten. Veel overgangen rijden en been = weg hup actie, bij die 2 schoppen die jij hem geeft in dat stap-stukje op de diagonaal had ie bij wijze van al in middendraf moeten zitten. Ik zou daar als eerst mee beginnen want jij kan onmogelijk stil gaan zitten als je al enorm hard moet werken om je paard uberhaupt te laten lopen. Want zodra jij dan je been ook gewoon ontspannen en ''los'' kan laten kun je ook lekker op je kont gaan zitten. En ik snap dat er wedstrijdspanning was of dat hij wat moe was oid maar probeer thuis hem écht scherp op je been af te stellen zodat je op wedstrijd, als ie een keer weer inkakt, maar 1 goede schop onder z'n kont hoeft te geven zodat ie de rest van de proef door loopt :D

haha jij omschrijft het helemaal als hoe ik het ook zag!(bedankt!) vooral op het laatst in het filmpje in stap zie je het heel goed dat je bij elke stap been geeft, dat hoort natuurlijk niet! ;)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:57

Bedankt voor alle tips, hij deed ook echt goed zijn best hoor maar ik moest er echt aan rijden zoals jullie al zagen en in stap valt hij echt stil en ben ik zeker in mijn proefje nog iets te lief. Doordat hij dan stil valt valt hij ook uit elkaar, ik zal hier thuis ook aan werken is jammer dat dit paard niet met sporen gereden kan worden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:33

Geen sporen omdoen ook bij zo'n paard hoor dat is gewoon niet handig want dan moet je alsnog gaan zitten prikken. Gewoon been geven, geen reactie is zweep erover. Je kunt voorlopig t/m het L2 toch nog met zweep starten en als je dan richting het M gaat zal het zo ondertussen wel duidelijk zijn dat 'ie door moet lopen en kun je natuurlijk altijd thuis en met losrijden nog met zweep rijden. :) Veel succes!