Aanspring probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mardai

Aanspring probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 11:29

Als ik wil aanspringen op links heb ik een probleem.
Vanaf het moment dat ik ga doorzitten pakt ze Links het bit vast en loopt met haar hoofd naar buiten.
Reageerd niet meer goed op binnenbeen, dan probeer ik de stelling te herstellen dit lukt ook wel tot dat ik alleen maar denk aan aanspringen en dan doet ze het weer. Dit resulteerde uiteraard in verkeerd aanspringen. Normaal loopt ze keurig alleen op dit moment en alleen bij het voorbereiden en het aanspringen op links. Ik probeer mijn linkerhand niet vast te zetten maar naar voren te doen maar haalt niets uit. Iemand tips?

Angela

Re: Aanspring probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:04

En als je gaat aanspringen vanuit stap? Heb je dat al eens geprobeerd?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:19

probeer eens aan te springen zonder door te zitten. je moet dan op het verkeerde been gaan lichtrijden en op het juiste moment de hulp geven. Heeft bij mij goed geholpen als tussenstap.
Daarnaast veel doorzitten als oefening op zich, dus zonder de intentie te gaan galopperen. Ze moet die link kwijt zien te raken. Succes!

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 12:45

Als ik aanspring zonder eerst door te zitten dan springt ze zonder problemen goed aan.
Daarvoor hoef ik niet op het verkeerde been te gaan zitten.
Echter in een proef moet je eerst een halve volte doorzitten vandaar dat ik tegen dit probleem aanloop.
Stap-galop is nog te vroeg paardje is pas 4.
Doorzitten doen we veel, geen problemen verder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:13

Veel doorzitten hoor ik imo alleen te doen met een paard waarvan de rug en de achterhand sterk genoeg zijn om de ruiter ook op die manier te kunnen dragen. Als het paard dat kan, dan moet aanspringen vanuit stap ook geen probleem zijn. Maar goed, aanspringen vanuit lichtrijden gaat dus wel. Kun je niet eens kijken hoe het gaat als je tijdens het doorzitten heel iets verlicht gaat zitten, en dan aanspringt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:20

Ken je de oefening travers?
Het is denk ik een balans probleme omdat ze haar hoofd naar buiten draait, dan is het erg lastig met ruiter aan te springen, je zou vanuit draf haar op de rechte lijn of volte wat kunnen versnellen en vandaar haar in galop laten vallen, maar technisch zul je meer met zijgangen aan de slag moeten om de balans te krijgen met ruiter gewicht, ook kan jou zit verkeerd zijn, zit je niet te veel op de buitenkant als je aanspringt , heeft het paard de ruimte onder jou om aan te springen??
Ligt het zadel ook goed, je zou het eens zonder zadel kunnen proberen.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:52

Als ik op een rechte lijn lange zijde ga doorzitten en dan aanspring heb ik geen probleem, alleen op de volte dus. Misschien kan ik het proberen vanuit travers, maar dit kent ze nog niet. Het zal misschien met mijzelf te maken hebben dat ik op de volte wat scheef zit, maar als ik blijf lichtrijden dan twee passen doorzit en aanspring doet ze het niet. Echt alleen zodra ik de grote volte opdraai en ga doorzitten dan gaat ze al met haar hoofd naar buiten en pakt ze vast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:07

Lijkt me dus duidelijk een ruiterfout.
Heb je geen les?
Intussen zou ik het vanuit het lichtrijden doen in de proef en de -1 voor lief nemen totdat alles beter bevestigd is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:04

In dat geval kan het eigenlijk niet anders als dat jij iets doet waardoor je paard niet genoeg vrijheid in het lijf heeft om aan te kunnen springen. Waarschijnlijk kun je met 1 goede les erachter komen wat het is wat je verkeerd doet, en daar vervolgens aan gaan werken.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:25

Ik heb wel les hoor, mijn instructeur zegt dat ik tijdens het doorzitten de stelling moet herstellen en moet aanspringen. Maar dit lukt niet helemaal omdat ze op moment van aanspringen weer bit binnenkant vastpakt en naar buiten kijkt. Waardoor ze dus alsnog verkeerd aanspringt.
Ik dat misschien eens op bokt zetten om te zien of er iemand een andere oplossing heeft dan mijn instructeur.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:35

Allereerst, hoe doet hij het aan de longe? Springt hij daar wel correct aan weet je dat het een ruiterfout is. Springt hij ook daar fout aan dan kan het zijn dat hij nog erg scheef is.

Probeer eens aan te springen vanuit een volte. Op het moment dat je weer op de hoefslag komt de hulpen geven en die buitenteugel eraan houden. Op deze manier vertraag je het buitenbeen waardoor het binnenbeen ruimte heeft als eerste te 'grijpen' en dus in de juiste galop aan te springen.

Zeker geen overdreven stelling gaan nemen of in een hoek gaan aanspringen, dit zijn slechte tips voor een paard dat moeite heeft met aanspringen. Dat is om een jong paard als het ware in de galop te 'gooien.' Ach ik vind het gewoon slechte tips in het algemeen. Juist recht houden, geen stelling, want de kans dat hij en jij naar binnen valt, al het gewicht op het binnenbeen gooit en dus fout aanspringt is veel groter.

Recht houden, buitenteugel goed op contact houden en aanspringen als je weer op de hoefslag aankomt. Later kun je ook gewoon overal willekeurig aanspringen. Houd ook de stukken galop kort maar juist vaker aanspringen, dat werkt versterkend.

Zelf ook er op letten dat je recht boven je paard blijft zitten, dus niet gaan hangen, niet naar links, noch rechts, voor of achter. Het aanspringen in de galop is een beweging vanuit jou heupen en niet vanuit het drijven. Ik denk idd dat hij niet goed kan aanspringen omdat jij hem juist in de aanspring beweging tegen zit. Kan je met je instructrice ook zitlessen nemen? Zou een goed idee zijn om je bewuster te worden van het effect van jou zit op de beweging en bewegingsmogelijkheid van je paard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:39

mardai schreef:
Als ik wil aanspringen op links heb ik een probleem.
Vanaf het moment dat ik ga doorzitten pakt ze Links het bit vast en loopt met haar hoofd naar buiten.
Reageerd niet meer goed op binnenbeen, dan probeer ik de stelling te herstellen dit lukt ook wel tot dat ik alleen maar denk aan aanspringen en dan doet ze het weer. Dit resulteerde uiteraard in verkeerd aanspringen. Normaal loopt ze keurig alleen op dit moment en alleen bij het voorbereiden en het aanspringen op links. Ik probeer mijn linkerhand niet vast te zetten maar naar voren te doen maar haalt niets uit. Iemand tips?

Je geeft zelf al antwoord op de vraag wat het werkelijke probleem is, en dat is in feite niet het aanspringen....
Het doorzitten is het probleem. En dat zou je kunnen terugvoeren op een niet losgelaten rug.
Ik zou niet aanspringen zolang het paard tijdens het doorzitten niet los laat en aan de hulpen is. Ik zou je de tip willen geven een paar pasjes door te zitten, in niet te hoog tempo, en dan weer te gaan lichtrijden. en dat dat heel vaak achter elkaar. Paar passen doorzitten, lichtrijden, paar passen doorzitten, lichtrijden. Kijken of je steeds meer passen kan doorzitten zonder dat het paard anders gaat lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:39

mardai schreef:
Ik heb wel les hoor, mijn instructeur zegt dat ik tijdens het doorzitten de stelling moet herstellen en moet aanspringen. Maar dit lukt niet helemaal omdat ze op moment van aanspringen weer bit binnenkant vastpakt en naar buiten kijkt. Waardoor ze dus alsnog verkeerd aanspringt.
Ik dat misschien eens op bokt zetten om te zien of er iemand een andere oplossing heeft dan mijn instructeur.

Wat zijn precies de hulpen die je(van je instructie) moet geven voor het herstellen van de stelling? En welke correctiehulpen moet je geven om te voorkomen dat je paard de stelling weer verliest?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:57

gummie schreef:
Ik zou je de tip willen geven een paar pasjes door te zitten, in niet te hoog tempo, en dan weer te gaan lichtrijden. en dat dat heel vaak achter elkaar. Paar passen doorzitten, lichtrijden, paar passen doorzitten, lichtrijden. Kijken of je steeds meer passen kan doorzitten zonder dat het paard anders gaat lopen.

Die tip wilde ik ook geven. En dan tussendoor ook gewoon af en toe aanspringen vanuit lichtrijden. Je paard moet gaan leren dat elke oefening een ding op zich is. Dus dat doorzitten gewoon iets is wat kan ik draf en dat daar niet perse galop op hoeft te volgen (of stappen) en dat je ook aan kan galoperen zonder door te zitten. Ze moet leren reageren op je hulp en niet zelf bedenken "Oh, je gaat doorzitten, dan gaan we galoperen". Lekker varieren daarmee. 3 paasen doorzitten is in het begin dan ook echt al genoeg (anders moet je weer van been gaan wisselen) Dan een keer een lange zijde of een stukje van een volte. En dan proberen weer licht te gaan rijden voordat het mis gaat.

Zelf ook opletten dat je zelf niet geforceerd gaat zitten. Probeer je benen gewoon ontspannen te laten hangen, niet teveel knijpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:59

Het verliezen van de stelling kan heel goed met jou zit te maken hebben, zeker als je door gaat zitten moet je niet tegen de beweging in gaan , is lastig want heel veel ruiters kunnen hun paard niet uitzitten in het doorzitten en gaan knellen en duwen en dan kan het paard nooit ontspannen over de rug aan springen maar drukt de rug wg en raakt uit balans en zet dan zijn kaken vast en gaat met zijn hoofd naar buiten lopen omdat hij niet anders kan, du sje zal het rijtechnisch op moeten lossen , miss wat meer grondwerk gaan doen dan kun je zien waar het fout gaat als je het vanaf de rug niet kan voelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:19

KozieZ schreef:
gummie schreef:
Ik zou je de tip willen geven een paar pasjes door te zitten, in niet te hoog tempo, en dan weer te gaan lichtrijden. en dat dat heel vaak achter elkaar. Paar passen doorzitten, lichtrijden, paar passen doorzitten, lichtrijden. Kijken of je steeds meer passen kan doorzitten zonder dat het paard anders gaat lopen.

Die tip wilde ik ook geven. En dan tussendoor ook gewoon af en toe aanspringen vanuit lichtrijden. Je paard moet gaan leren dat elke oefening een ding op zich is. Dus dat doorzitten gewoon iets is wat kan ik draf en dat daar niet perse galop op hoeft te volgen (of stappen) en dat je ook aan kan galoperen zonder door te zitten. Ze moet leren reageren op je hulp en niet zelf bedenken "Oh, je gaat doorzitten, dan gaan we galoperen". Lekker varieren daarmee. 3 paasen doorzitten is in het begin dan ook echt al genoeg (anders moet je weer van been gaan wisselen) Dan een keer een lange zijde of een stukje van een volte. En dan proberen weer licht te gaan rijden voordat het mis gaat.

Zelf ook opletten dat je zelf niet geforceerd gaat zitten. Probeer je benen gewoon ontspannen te laten hangen, niet teveel knijpen.

Ben het eens met je uitleg, maar niet met het feit dat je moet gaan proberen lichtrijdend in galop aan te springen. Naast het feit dat het niet de correcte manier is, wekt het verwarring. Het paard kan ook leren dat doorzitten gewoon doorzitten op zich betekend, of nu langzamer, galop of niets op volgt, daarvoor hoef je niet lichtrijdend aan te springen. Maar daarnaast is het aanspringen in de galop zoals ik al zei -mits het correct gebeurd- een beweging vanuit het bekken van de ruiter, niet vanuit de benen of wat dan ook, en die hulp kan je onmogelijk correct geven vanuit het lichtrijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:45

Dan heb ik het niet duidelijk opgeschreven, bedoel niet zo dat je echt lichtrijdend dus staand moet aanspringen, maar meer dat je niet eerst een heel stuk door hoeft te zitten. Meer zitten en vrijwel meteen gaan. Dat staat er inderdaad onduidelijk.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:47

heel nuttige tips ook voor mezelf hihi :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:05

Waarom zou het te vroeg zijn dit nu te gaan uitproberen, ieder paard kan zoiets makkelijk.
in vrijheid kan een paard dit al van zijn 2de levensdag, onder het zadel is dat idd net iets later, maar paard is zadelmak en 4j , no problem .

mardai schreef:
Als ik aanspring zonder eerst door te zitten dan springt ze zonder problemen goed aan.
Daarvoor hoef ik niet op het verkeerde been te gaan zitten.
Echter in een proef moet je eerst een halve volte doorzitten vandaar dat ik tegen dit probleem aanloop.
Stap-galop is nog te vroeg paardje is pas 4.
Doorzitten doen we veel, geen problemen verder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:00

KozieZ schreef:
Dan heb ik het niet duidelijk opgeschreven, bedoel niet zo dat je echt lichtrijdend dus staand moet aanspringen, maar meer dat je niet eerst een heel stuk door hoeft te zitten. Meer zitten en vrijwel meteen gaan. Dat staat er inderdaad onduidelijk.

Ah ok ja dan heb ik het idd fout begrepen sorry. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:02

een paard heeft een goede en slechte kant, bij jou is dat duidelijk meer de linkerkant. Ik denk omdat je paard nog maar 4 is,dat het nog niet sterk genoeg is. En om in galop aan te springen gebruikt hij zijn nek om in balans te blijven. Zorg dat je het paard recht leert lopen, niet teveel stelling. Eerst werken aan de balans. Veel hals laten strekken, hierdoor leren ze op eigen benen lopen, en veel overgangen. En galopperen is ook goed voor de kracht.

Zorg eerst dat de balans beter wordt en ga dan verder met wedstrijden. Waarschijnlijk raakt het paard door het doorzitten uit balans.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:06

mardai schreef:
Ik probeer mijn linkerhand niet vast te zetten maar naar voren te doen maar haalt niets uit. Iemand tips?

Dit is heel goed, nooit gaan trekken aan die kant. Juist met iets meer linkerbeen komen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:24

Ik herken dit probleem hélémáál! Maar dan rechtsom!
Ik ben er inmiddels wel achter dat mijn ruin (5 jaar, zit nog uitgebreid in de groei) ook moeite heeft met de balans.
Wat voor ons helpt zijn kleine stukjes doorzitten zonder spanning op te bouwen (moeilijk!!!, maar gaat steeds beter)
Héél goed om mijn eigen houding en hulpen denken bij het aangalloperen.
Pas aangalloperen wanneer de draf actief en ontspannen is, anders heeft het geen zin...
Ook het recht houden in het aanspringen heeft veel effect.
Wij oefenen op dit moment met het aanspringen nét voor de hoek, nog niet op de volte.
Ik kom erachter dat hij nog scherper aan de hulpen moet en duidelijk beter rechtrichten.
Veel binnenhoefslag rijden, veel wisselen tussen linksom en rechtsom, aanvoelen dat het op
beide kanten steeds meer op elkaar gaat lijken...

In ieder geval heel veel succes!