Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mardai schreef:Als ik wil aanspringen op links heb ik een probleem.
Vanaf het moment dat ik ga doorzitten pakt ze Links het bit vast en loopt met haar hoofd naar buiten.
Reageerd niet meer goed op binnenbeen, dan probeer ik de stelling te herstellen dit lukt ook wel tot dat ik alleen maar denk aan aanspringen en dan doet ze het weer. Dit resulteerde uiteraard in verkeerd aanspringen. Normaal loopt ze keurig alleen op dit moment en alleen bij het voorbereiden en het aanspringen op links. Ik probeer mijn linkerhand niet vast te zetten maar naar voren te doen maar haalt niets uit. Iemand tips?
mardai schreef:Ik heb wel les hoor, mijn instructeur zegt dat ik tijdens het doorzitten de stelling moet herstellen en moet aanspringen. Maar dit lukt niet helemaal omdat ze op moment van aanspringen weer bit binnenkant vastpakt en naar buiten kijkt. Waardoor ze dus alsnog verkeerd aanspringt.
Ik dat misschien eens op bokt zetten om te zien of er iemand een andere oplossing heeft dan mijn instructeur.
gummie schreef:Ik zou je de tip willen geven een paar pasjes door te zitten, in niet te hoog tempo, en dan weer te gaan lichtrijden. en dat dat heel vaak achter elkaar. Paar passen doorzitten, lichtrijden, paar passen doorzitten, lichtrijden. Kijken of je steeds meer passen kan doorzitten zonder dat het paard anders gaat lopen.
KozieZ schreef:gummie schreef:Ik zou je de tip willen geven een paar pasjes door te zitten, in niet te hoog tempo, en dan weer te gaan lichtrijden. en dat dat heel vaak achter elkaar. Paar passen doorzitten, lichtrijden, paar passen doorzitten, lichtrijden. Kijken of je steeds meer passen kan doorzitten zonder dat het paard anders gaat lopen.
Die tip wilde ik ook geven. En dan tussendoor ook gewoon af en toe aanspringen vanuit lichtrijden. Je paard moet gaan leren dat elke oefening een ding op zich is. Dus dat doorzitten gewoon iets is wat kan ik draf en dat daar niet perse galop op hoeft te volgen (of stappen) en dat je ook aan kan galoperen zonder door te zitten. Ze moet leren reageren op je hulp en niet zelf bedenken "Oh, je gaat doorzitten, dan gaan we galoperen". Lekker varieren daarmee. 3 paasen doorzitten is in het begin dan ook echt al genoeg (anders moet je weer van been gaan wisselen) Dan een keer een lange zijde of een stukje van een volte. En dan proberen weer licht te gaan rijden voordat het mis gaat.
Zelf ook opletten dat je zelf niet geforceerd gaat zitten. Probeer je benen gewoon ontspannen te laten hangen, niet teveel knijpen.
mardai schreef:Als ik aanspring zonder eerst door te zitten dan springt ze zonder problemen goed aan.
Daarvoor hoef ik niet op het verkeerde been te gaan zitten.
Echter in een proef moet je eerst een halve volte doorzitten vandaar dat ik tegen dit probleem aanloop.
Stap-galop is nog te vroeg paardje is pas 4.
Doorzitten doen we veel, geen problemen verder.
KozieZ schreef:Dan heb ik het niet duidelijk opgeschreven, bedoel niet zo dat je echt lichtrijdend dus staand moet aanspringen, maar meer dat je niet eerst een heel stuk door hoeft te zitten. Meer zitten en vrijwel meteen gaan. Dat staat er inderdaad onduidelijk.