Klemmen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alyss_

Klemmen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:55

Hallo allemaal!

Sinds kort mag ik een paard bijrijden, waar ik natuurlijk helemaal blij mee ben! :D
Maar daar loop ik tegen een probleem aan, waar ik vroeger nooit echt last van heb gehad.
Het is namelijk een vrij snel/heet paard en sinds zij er een keer echt hard vandoor is gegaan in galop, merk ik dat ik zelf erg ga gespannen ga zitten in de galop. Dit is natuurlijk niet erg handig, zeker niet omdat zij door mijn gespannenheid alleen maar harder wil.
We zitten nu dus in een soort negatieve spiraal, waar ik graag uit wil :)

Het 'gespannen zitten' van mij uit zich vooral in mijn benen: ik ben vrij lang en het paard is wel groot (1.70), maar niet extreem breed gebouwd, en ik krijg dan de neiging om met mijn benen te klemmen om haar buik -> voor haar het teken om harder te gaan.
Dit is iets wat ik vroeger nooit deed, maar eigenlijk sinds die ene keer is gekomen.

Hebben jullie misschien tips om dit af te leren?
Dat zou erg fijn zijn! :D

Oedi

Re: Klemmen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:08

Probeer je benen lang te houden, op je billen te zitten en rustig mee te gaan in de beweging. Als je je benen lang houdt kun je niet klemmen (door klemmen kun je je beugels verliezen).
Probeer ook te fluiten als je galoppeert. Dit klinkt misschien gek, maar hierdoor ontspan je je middenrif en kun je makkelijker meegaan in de beweging en onspan je.
Misschien is het ook een optie om een keer in verlichte zit te galopperen? Hierdoor kun je namelijk ook niet klemmen, en voel je je misschien ook wat zekerder zodat je minder spanning hebt. Maar dit moet je zelf natuurlijk het beste aanvoelen. Ik ken jou en je paard niet, dus ik weet ook niet of het paard harder wil juist omdat je verlicht zit. ;)
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 08:16

Dankjewel voor je reactie!
Ik ga van de week een keer galop verlichte zit proberen, maar ik ben bang dat ze dan idd nog harder gaat, maar je weet maar nooit! :)
Ook het fluiten ga ik een zeker proberen!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:25

Probeer anders korte stukjes te galopperen, zoals een halve grote volte, en je lang te maken. Even oefenen, maar als het paard doorheeft dat jij ontspannener zit (daarom zo'n kort stukje, dat is beter vol te houden), gaat je paard ontspannener galopperen, wat het voor jou weer makkelijker maakt om te zitten.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:22

Misschien kan zitles helpen, of zonder beugels/zadel rijden. Als je zegt dat het een pittig paard is kan het misschien een keertje aan de longeerlijn. Vooral zonder beugels rijden helpt vaak goed (en dan het liefst ook zonder handen)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:27

Wat kan helpen is lichtrijden in galop, dan zit je net zo iets als in verlichte zit maar kun je nog wat terug rijden doordat je ook gaat zitten om de sprong. Ik doe het vaak als tussen weg als ik een actieve maar toch gecontroleerde galop wil hebben op buitenrit of met springen in het parcours etc.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 15:45

Dankjulliewel voor de reacties! :D

Ook de korte stukjes ga ik zeker proberen, maar dit kan ik denk ik niet te vaak doen, want dan wordt ze weer heet door het steeds opnieuw aanspringen. Maar dan worden dat een aantal lesjes zonder al te veel galop, dat is ook helemaal niet erg :)

Zitlessen heb ik nooit echt gehad, wel doe ik regelmatig stukjes mee met de volige les van de kleinere kinderen, zodat zij allemaal kunstjes kunnen doen. Helpt dit ook, of is dat totaal anders? Zonder beugels rijden op haar druf ik op dit moment echt niet ( :o ), maar ik rij ook op een manege, dus ik ga maar eens vragen of het daar wel mag! :)

En over het lichtrijden heb ik een vraagje, want is dat niet slecht voor haar rug?
Of kan dat voor (een keertje) geen kwaad?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:59

Heel belangrijk: rustig blijven ademen. Als je (onbewust) je adem inhoudt, ga je heel gespannen zitten. Des noods adem je een keer diep uit.
en gewoon lekker ontspannen, rustig zitten. Alsof er niks aan de hand is.
Zonder beugels moet je sws nog niet doen. Dan ga je juist klemmen. Eerst zorgen dat je goed kan ontspannen :) ook in stap en draf dus.

En anders probeer je eerst aan de longeerlijn (als jij erop zit). Is het voor je gevoel wsl 'veiliger'. En hoef je niet op te letten Waar je rijdt, alleen maar rustig blijven zitten. Diegene die longeert doet de rest :)

Lichtrijden is juist goed voor de rug :). Doorzitten is niet goed voor de rug, als jij en je paard zich niet ontspannen en gaat stuiteren. maar voor een x maakt dat natuurlijk niet uit. Sws moet je met overgangen doorzitten :)

Edit; bedoel niet dat de rug daar beter van wordt, maar beter dan doorzitten (als je stuitert dan)

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:04

Ik rij meestal alleen daar, dus ik weet niet of ik iemand met een longeerlijn kan regelen. Maar ook dat ga ik proberen!
En ik bedoelde eigenlijk of lichtrijden in galop schadelijk is voor haar rug? Want het lijkt mij dat je dan vrij hard neerkomt iedere keer... Of is dit niet zo? :)
In draf zit ik ook alleen de overgangen door! :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:33

Huh, lichtrijden in galop? Hoe wil je dat doen dan? :')
Neej, lijkt me niet fijn voor de rug. In galop hoor je of te zitten of in verlichte zit :) maar ik ga alleen in verlichte zit als ik midden/rengalop doe :) (volgens mij hoor je ook gewoon te zitten in een handgalopje)
Heb ook geen idee waarom je zou lichtrijden in galop? En hoe?

In draf maakt het ook echt niet uit om is een keer een (paar) rondje(s) door te zitten hoor, gewoon om het een beetjr te oefenen zeg maar. Als je maar niet te lang gaat door zitten. (En dan heb ik het natuurlijk niet over hoog niveau)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:45

Alyss_ schreef:
Ik rij meestal alleen daar, dus ik weet niet of ik iemand met een longeerlijn kan regelen. Maar ook dat ga ik proberen!
En ik bedoelde eigenlijk of lichtrijden in galop schadelijk is voor haar rug? Want het lijkt mij dat je dan vrij hard neerkomt iedere keer... Of is dit niet zo? :)
In draf zit ik ook alleen de overgangen door! :)

Ik begrijp wel wat je (of de bokker die het suggereerde) bedoeld, maar volgens mij ga je dan juist meer knijpen (met je knieeen).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:45

Wat? Aan de longeerlijn? Nee hoor. Mijn eerste les was ook aan de longeerlijn. Enige waar ik dan op moest letten was dan dat mijn benen los waren van haar buik, en ik niet de hele tijd haar buik aanraakte.. je hoeft er dan dus niet op te letten hoe je paard loopt. Alleen op je zit. Wat ik trouwens ook nog een x moest doen, was op een bepaalde manier zitten wat heel relaxed zat, maar waarmee ik niet kon klemmen. Was met mn benen voor het zadel. Moest me gewoon lekker ontspannen. Soms liet mn instructrice het paard dan opeens iets sneller lopen en dan merk je, dat als je ontspannen blijft zitten er nix gebeurt :) en mocht altijd gewoon de knop (westernzadel) pakken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:45

Miss even een tijdje niet galopperen totdat je helemaal ontspannen in stap en draf kan zitten b.v zonder zadel.
Totdat het paard jou vertrouwd en niet meer snel wil, met een pittig paard is niks mis mee, juist fijn om mee te werken maar de snelheid moet van jou zijn en niet van het paard,

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:09

misschien is wat andere dingen met haar proberen,
gewoon om af te wisselen,
beetje met haar spelen,
zodat je haar echt helemaal goed gaat vertrouwen,
en wat bij mij altijd helpt om goed in het zadel te blijven zitten en niet te klemmen ;
lang maken en vooral mn kuiten overdreven naar beneden te drukken... (: :j
zodra ik me ga concentreren dat ik mijn kuiten echt goed naar beneden druk,
vergeet ik ook om te klemmen,
zit ik beter in het zadel,
en heeft mn paardje ook een ontspannen galop,
misschien moet je dat ook eens goed proberen? ;D
als je dat al niet deed dan he! (:
en ja, ik vind aan de longeerlijn zonder beugels toch echt een hele goede oplossing!
zelf zou ik dan helemaal zonder zadel gaan...
omdat ik zonder beugels zelf helemaal niet zo fijn vind zitten,
en ik zonder zadel gewoon leuk vind...
succes!
ohja. en misschien is een stukje galop laten filmen, zodat je terug kan kijken wat je echt precies doet,
en je daar op kan concentreren..

L_Spaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:27

Ontspanning is heel belangrijk, zodra jij gespannen wordt voelt je paard dat en ( wat hier ook gebeurd) gaat ze alleen maar harder, ik zou inderdaad misschien aan de longeerlijn doen,
Denk als je gaat galoperen aan iets waar jij ook ontspannen van word, ga niet denken wat er allemaal mis kan gaan en beweeg lekker rustig en ontspannen met het paard mee, heb plezier !

heel veel succes, het komt vast wel goed !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:26

Wat mij erg heeft geholpen is zingen tijdens het rijden, als je zingt dan moet je ontspannen zijn anders lukt het niet. Wat mij verder goed heeft geholpen is zitles nemen of gewoon les aan de longe waarbij de instructrice/instructeur erop let dat wanneer jij gaat klemmen hij/zij dit tegen je zegt en je alleen maar bezig hoeft te zijn met mee galopperen.
Misschien kan het daarnaast ook helpen om in het begin even niet te gaan galopperen om de ''druk'' van galopperen te verminderen. Misschien dat je nu bij voorbaat al gaat klemmen wanneer je wilt aangalopperen.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:52

Probeer om zonder je beugels te rijden