geen stil onderbeen door dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

geen stil onderbeen door dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:09

hoihoi,
sinds een week heb ik een dressuurzadel, voorheen heb ik 5 jaar lang op een springzadel gereden.
Op dat springzadel was mijn zit prima, onderbenen lagen rustig, had een stabiele zit benen lagen verder goed.
nu met het dressuurzadel is dat echt allemaal weg. Ik kan mijn benen gewoonweg niet meer stilhouden en ook heb ik het idee dat ik enorm onstabiel zit. Tijdens het uitproberen en passen van de zadels, had ik dit ook wel, maar had toen meer zoiets van, het is natuurlijk wennen zo'n overgang van spring naar dressuur zadel.
Ik heb volgende week pas weer les dus zoek eigenlijk een paar tips die nu kan toepassen om voornamelijk die benen stil te houden. Het stoort mijn echt enorm, en merk ook dat mijn paard hierop reageert.
Nogmaals op mijn andere zadel zit ik prima, maar aangezien ik niet meer mag springen, de aanschaf van een dressuurzadel.
Is het echt puur wennen, dat dit vanzelf goed komt over een paar weken?
Hebben jullie eventueel tips om mijn onderbenen stil te krijgen op dit zadel ? Ik erger mezelf er echt dood aan namelijk :')

Anoniem

Re: geen stil onderbeen door dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:41

Je hebt natuurlijk zadels met dikke kniewrongen die je been netjes op zijn plek houden, maar zelfs dan kunnen onderbenen gaan schommelen. Zie je heel veel! Tuurlijk is het enorm wennen, maar had je niet beter toch een ander soort dressuurzadel kunnen kopen? Ga eerst eens zonder beugels en teugels rijden aan de longe, en brijdt het uit! Zitles doet wonderen, en zo leer je het al beter. Vergeet niet dat je je beugels altijd langer hebt bij dressuur dan bij springen, dus probeer het eerst met eens een gat korter! Zit al weer wat stabieler!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:10

In een springzadel zit je met kortere beugels en heb je meer steun, en ontwikkel je vaak niet een onafhankelijke zit, een dressuur zadel heb hele lange riemen en moet je echt met je zit aan de slag, dus miss een paar zitlessen nemen en eens een tijdje zonder zadel rijden, hoe meer onafhankelijk je kan zitten hoe meer de wrongen in de weg komen te zitten, zelf kan ik niet eens meer op een zadel rijden met wrongen omdat ze gewoon in de weg zitten, rij ook het liefst op BBP

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:31

@ Midgie : Nu das niet helemaal waar. Als je de springzadels van nu vergelijkt met de meeste dressuurzadels, moet je echt in een springzadel meer balans en onafhankelijke zit hebben.

Persoonlijk denk ik dat TS een gaatje te lang zit om de overgang ineens aan te kunnen. Of misschien zorgt de wrong ervoor dat ze haar rug vastzet en zwieberbenen krijgt.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 08:46

Zonder zadel zitten gaat prima, heb in zijn blessure tijd zo´n jaartje zonder zadel in stap/draf door het dorp gereden waar die ook wel is wegsprong en ik naar mijn idee wel stevig zat. Tijdens het passen van de zadels heb ik er zo'n 5 gehad, deze zat voor mijn het beste. Echter bedacht ik me gister dat ik toen met de beugels heb gereden die aan mijn springzadel zaten, deze zijn buigzaam, de beugels die ik nu heb niet zou hier ook verschil in kunnen zitten ? hetzelfde met mijn laarzen, heb 2 paar laarzen bij de een ligt het stiller dan bij de ander, ik probeer vandaag even met jodphurs uit.
Gaatjes langer/korter heb ik al geprobeerd, met stap lukt het allemaal prima, maar zodra de draf begin -.- begin ik weer gaatje langer, nee toch maar gaatje korter...

@AN_J mocht dat laatste met die rug vastzetten in de buurt komen, hoe kan ik dat het beste oplossen? het klink me vrij logisch eigenlijk dat ik misschien toch mijn rug onbewust vast zet

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:00

Als je nu een lange wrong heb moet je opletten dat je je knieeen neit aanspant, dat is de reden waarom de onderrug vastgezet wordt. .Dus let op je knieen. Werkt dit niet en is het inderdaad de reden (laat je instructeur even meekijken) dan is het vaak nog een oplossing om je wrongen korter te laten maken. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat dan het zadel toch niet zo geschikt was/is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:03

Je moet even wennen. Heb precies hetzelfde probleem gehad.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 14:59

An_J schreef:
Als je nu een lange wrong heb moet je opletten dat je je knieeen neit aanspant, dat is de reden waarom de onderrug vastgezet wordt. .Dus let op je knieen. Werkt dit niet en is het inderdaad de reden (laat je instructeur even meekijken) dan is het vaak nog een oplossing om je wrongen korter te laten maken. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat dan het zadel toch niet zo geschikt was/is.

ik ben heel erg gefocusd op hoe mijn knieen liggen, dat zal dan waarschijnlijk een reden kunnen zijn, ik zal er is proberen op te gaan letten dat ik mijn knieeen niet aanspan. Dankje