moeite aan de teugel en rond lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekk

moeite aan de teugel en rond lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:19

hallo, ik heb al een beetje rond gezocht op bokt maar ik ben er nog niet helemaal over uit..

Ik rijd een welsh cob, die bij de vorige eigenaar voor de kar heeft gelopen en nu eigenlijk sinds anderhalf jaar echt onder het zadel gereden wordt.
Ik reed eerst in een les waar niet echt aan de teugel gereden wordt etc, meer echt een beetje hobbelen.

Nu zit ik sinds gister in een andere les, en ik moest mijn pony dus veel ronder gaan laten lopen en aan te teugel rijden.

Telkens als ik mijn handen iets uitelkaar deed, ging zijn hoofd alleenmaar meer de lucht in en als hij dan zijn hoofd weer wat lager had, gooide hij letterlijk zijn neus tussen zijn benen..

Heeft iemand tips voor me om hem goed rond te rijden met welke hulpen etc?

Alvast heel erg bedankt! :D

Laura_x_

Re: moeite aan de teugel en rond lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:21

Volgens mij is de pony er nog niet klaar voor.

Wat zegt je instructeur of instructrice ervan?

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:27

de intructrice zei er niet erg veel van, maar ik wil dus ook niet gaan lopen zagen in zijn mond omdat het een best wel gevoelig paardje is.

Ik heb trouwens een week of 3 met elastieken gereden, omdat hij heel fel en gemeen is tegen andere paarden en zijn hoofd de lucht in gooit maar hier ben ik weer snel vanaf gestapt omdat ik echt het idee had dat hij zwaar in zijn mond getrokken werd

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:28

Een pony kan alleen correct nageven als hij zijn bekken kantelt, zijn buikspieren aantrekt en zijn rugspieren ontspant en loslaat. Heb je dat voor elkaar dan zal het hoofd vanzelf zakken en daar blijven. Dat betekent dus dat je eerst aan de achterkant moet werken waardoor de voorkant vanzelf in orde komt. Hier heb je een goede instructrice voor nodig die je precies uit kan leggen waar je aan moet gaan werken. Succes en veel plezier!

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:31

okee bedankt voor de tips, ik ga het ook zeker nog bespreken met mijn instructrice

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:59

Elastiek is naar mijn mening enkel symptoombestrijding. Een paard gooit zijn hoofd niet zomaar in de lucht, dat is een signaal ;)

Ben benieuwd wat zij zegt, zij kent jullie natuurlijk ook beter als combinatie.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:05

ik rijd ook een ex menpaard,

het heeft een hele lange tijd geduurt, maar ik heb gewoon zonder zorgen en haast gereden. vooral gericht naar ontspanning en gehoorzaamheid(dus overgangen, tempo wisselingen, voltes). na een jaar rijden kon ze pas genoeg ontspannen in haar lijf om echt na te geven. in het begin ook maar alleen aan het einde van de training(pas als ze goed warm gereden was). misschien moet je nog wat langer geduld hebben?

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:31

@laura_x_ hij heeft iets met zijn rug gehad, maar dat is al verholpen. hij houd zijn hoofd van zichzelf al redelijk hoog

@PocoGaucha ik heb natuurlijk echt veel geduld bij hem zoiezo omdat hij voernijt heeft en bijt en trapt wanneer het zadel in zicht is, het heeft ook zeker geen haast om hem aan de teugel te krijgen maar het zou fijn zijn als hij zelf iets toegeefd onder het rijden.

bedankt allebei!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:36

Heb je er misschien een filmpje van?

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:49

nee sorry...
ik heb volgende week geen les dus die week erna zou iemand het pas voor me kunnen filmen,

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:02

Liekk, probeer eens het centrale topic voor aan de teugel rijden door te lezen :) er worden daar echt veel goede tips genoemd!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:30

dat had ik in het begin ook, het enige dat helpt is oefenen oefenen oefenen. je pony doet zijn hoofd omhoog doordat hij het niet gewend is. 1 ding dat ik zelf in het begin met mijn eigen pony heb gedaan en longeren met touwtjes. dat gaat als volgt:
1. je moet longeren met zadel en hoofdstel
2. je moet een touw hebben met aan allebei het uiteinden een klip.
3. die klip moet aan de singel ( onder de beugels) bevestigd worden.
4. je doet eerst 1 vast aan de singel en daar na ga ja van binnen naar buiten door het bitring heen.
5. je gaat met het touw over het hoofd van je pony ( achter de oren langs) naar het andere bitring.
6. daar steek je het touw doorheen en klip je hem vast aan de singel, ( onder de beugels!)

dat moet je elke dag als je gaat rijden doen VOOR het rijden.
wat er dan gebeurt is eigenlijk hetzelfde maar dan kan hij er beter aan wennen en gaat het gelijk.
na een tijdje gaat het steeds beter. en als het echt niet lukt kan je altijd nog het touw tijdens het rijden vastmaken. je zult na een paar weken verbetering zien.

1 tip : zet hem in het begin niet te strak. na 1 week doe je hem iets strakker. ( dmv. een knoop in het touw.)

veel suc6!! en laat me weten hoe het gaat!!

gr xsarinax +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:32

Les nemen van iemand die wél weet waar hij/zij mee bezig is en niet zo focust op de voorkant.
En al helemaal niet door je handen breder te zetten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:17

@ Sarina
Is dit niet vooral je pony 'dwingen' om zijn hoofd naar beneden te doen? Hoe wil je in vredesnaam een pony aan de teugel krijgen als de rest niet goed voor elkaar is? Pony doet het hoofd omhoog, een teken dat hij er nog niet klaar voor is, en wordt vervolgens in een houding gedwongen.

Nee, het is niet mijn manier.

Ik ben totaal niet met 'aan de teugel rijden' bezig, ben nog puur met de basis bezig :) Maar ik zeg gewoon mijn mening over jouw manier (niet aanvallend bedoeld).

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:47

nee oke dat begrijp ik maar bij mijn pony heeft het wel gewerkt. ze heeft nu tijdens het rijden haar hoofd netjes naar beneden en die gaat bijna nooit omhoog wanneer ik het niet wil

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:52

xsarinax schreef:
nee oke dat begrijp ik maar bij mijn pony heeft het wel gewerkt. ze heeft nu tijdens het rijden haar hoofd netjes naar beneden en die gaat bijna nooit omhoog wanneer ik het niet wil

Ze heeft hem netjes naar beneden maar de vraag is natuurlijk is de rest ook correct.
Het moet toch echt vanuit de achterhand komen en niet vanuit de voorkant je kan wel met touwtjes longeren maar rijtechnisch kom je er toch niet onderuit dat je aan je eigen rijden moet sleutelen om het paard ontspannen, actief en van achter naar voor te rijden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:00

Voor dit zeer veel voorkomende probleem is een centraal topic, om te voorkomen dat RT ermee overspoelt. Je kunt daar al heel veen informatie uithalen en eventueel je eigen vraag stellen.

[RT-P] [centraal] Aan de teugel