promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 06:45

Het is niet iets wat mij de laatste tijd op valt maar echt al jaren, dat wedstrijd ruiters continu met de hakken over de sloot een wp rijden en zodra ze de benodigde punten hebben ze gelijk over gaan naar de volgende klasse.
Als ik zie wat er hier in de buurt op wedstrijden rond rijd is het niveau om te janken om het even cru te zeggen.

Ik zelf promoveer pas als ik in dezelfde klasse meerdere malen per proef 2 wp haal, dan pas weet ik dat het goed zit in die klasse.
Als ik continu net met de hakken over de sloot een wp rijd vind ik dat het niet goed genoeg is om te promoveren.

Hoe denken jullie daar over?

EllyC

Re: promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:06

Er zijn natuurlijk ook combinaties die nooit dubbel winst zullen halen.
Als de basis maar op orde is en bv een enkel onderdeel nog niet lukt bv keertwending dan kun je best wel over. Maar bij veel combi's ontbreekt die basis.
Zie dan wel weer dat zij regelmatig winstpunten halen met het huidige systeem.

Vroeger hadden we maar 5 winstpunten nodig, toen vond men ook dat er te snel gepromoveerd werd.
De grens werd opgetrokken naar 10 en men vind het nog steeds. Dit naar bv 15 punten optrekken geeft volgens mij ook niet het gewenst resultaat.
Persoonlijk zou ik de winstgrens opgetrokken willen zien naar bv 187 punten vanaf de klasse L2.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 07:13

gaat mij ook niet zozeer dat je bij 5/10 of 15 wp pas over mag, maar inderdaad meer met de hakken over die sloot die wp halen.
Tuurlijk zullen er combinatie's zijn die dat niet halen, maar dat heeft een oorzaak, onkunde, basis niet goed bevestigd en ga zo maar door. Door zulk soort actie's dus te snel promoveren en continu met de hakken over de sloot de wp halen is het niet om naar huis te schrijven wat er rond rijd op de wedstrijden.

Vind het zelf erg goed om de winstpunt grens op te trekken naar inderdaad bv 187

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:51

Ik vraag me wel eens af of het systeem van winstpunten sprokkelen wel zo goed is. Je wordt nu als het ware gestimuleerd om 60% te rijden. Er is een grote groep ruiters die promoveert omdat ze de punten bij elkaar hebben, niet omdat ze het gevoel hebben dat ze in een hogere klasse thuishoren en daar klaar voor zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:52

Die combinaties komen zich dan echt wel in een hogere klasse tegen. Op een gegeven moment is de koek op.
Bij een combinatie waarbij het paard al (veel) meer gelopen heeft, kan ik me voorstellen dat je sneller overgaat, dan bij een combinatie waarvan beide nog 'groen' zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:54

Strenger jureren zou ook een optie zijn. Hoeveel paarden lopen er tegenwoordig nog mooi van achter naar voren met het neusje op de loodlijn?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:55

Ik train liever thuis extra, dan dat ik 30 wp's rijd. Want dat is mega duur en ik neem van dat geld liever les :) Dus als ik 10 wp's heb ga ik over of ik train thuis nog door en ga dan over.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 11-05-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:55

Beste stuurlui staan aan wal....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:57

Princesj, ben het met je eens dat er toch ook wel wat te ruim gejureerd wordt.
Aan de andere kant heb je met het huidige beoordelingssysteem (wanneer je nu die 5, 6 of 7 moet geven en het is tenslotte nog geen 9 of 10) kom je toch bij een beetje normaal rijden op winst uit

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:57

Dan promoveer ik ook te snel hoor :j Want ga met 10 winst gewoon over naar de volgende klasse ;) En geloof me, dat ik niet altijd winst rijd en al helemaal niet dubbel. Ik rijd met tinkers en de merrie is echt niet super soepel en lichtvoetig en noem maar op.
Wij hebben er lol in, daar gaat het om ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:58

Goos_hoeve:dat je pas als je 2 wp haalt over gaat kan ik begrijpen. Ik vind het zelf ook fijn om zeker van mn zaak te zijn om over te gaan naar een volgende klasse. Zaterdag heb ik m'n 9e en 10e puntjes gehaald in M1, maar ik ga niet nu al naar M2. Ook is die stap erg groot volgens mij (nooit eerder gereden). Maar ik begrijp je goed. Ik ging ook pas van L2 naar M1 toen ik 2 wp in 1 proef ging rijden met m'n Fries.
Nu wil ik eigenlijk bijna Z zijn met de Fries voor ik M2 ga starten. Dat is ook veel leuker als het dan beter gaat, want als het niet goed loopt is de teleurstelling er toch. Dus eerst thuis lekker trainen en basiswerk en ondertussen voor het ritme M1 starten, ook al heb ik 10 wp.

Ik denk wel dat er een bepaalde 'verleiding' is om snel door te willen, ook al is het dan met de hakken over de sloot. Ook dat kan ik begrijpen, maar geduld is een schone zaak :).

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:58

Princesj schreef:
Strenger jureren zou ook een optie zijn. Hoeveel paarden lopen er tegenwoordig nog mooi van achter naar voren met het neusje op de loodlijn?

Die van mij :+ :o :D :D :D ;) *\o/*

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:59

Pletje123 schreef:
Ik train liever thuis extra, dan dat ik 30 wp's rijd. Want dat is mega duur en ik neem van dat geld liever les :) Dus als ik 10 wp's heb ga ik over of ik train thuis nog door en ga dan over.

Inderdaad :j

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:59

Ik sluit me aan bij pletje, zonde van m'n geld om door te starten in een klasse als ik mijn winstpunten al heb. Dan train ik liever thuis door. Mij valt het juist op dat veel mensen wel blijven doorstarten in een klasse terwijl ze al meer dat 10 winstpunten hebben. Maar ik begrijp dat het verschilt per combinatie, ik heb geen wedstrijdritme nodig om goed een wedstrijd te kunnen rijden, dus bespaar dan liever wat geld.
Strenger jureren/ meer winstpunten per klasse lijkt me niet echt nodig, de mensen stranden dan toch wel in de volgende klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:00

Tja, ik vind het moeilijk.
Zelf reed ik een aantal jaar geleden in de L2, veel eerste prijzen, dubbele winstpunten, leuk resultaat op de gelderse kampioenschappen. Toen ging ik over naar M1, en daar reed ik de eerste periode eerder rond een verliespunt dan rond de 60%. In mijn geval omdat mijn pony en ik de oefeningen van de L2 perfect beheersten, maar de verzameling voor M1 nog lang niet voldoende was. Is niet erg, daar leer je van, maar zelfs goed scoren in een klasse leid niet perse tot klaar zijn voor een hogere klasse.
Terwijl ik ook iemand ken die het tegenovergestelde had. Die pony verveelde zich onwijs in de simpele B/L proeven en begon dan grapjes uit te halen. Zij is steeds zo snel mogelijk gepromoveerd ondanks de lage punten, en toen ze M/Z mocht gaan rijden vlogen de punten haar om de oren, eindelijk genoeg oefeningen om die pony mee aan het werk te houden.

Ik vind meteen overgaan bij 10 winstpunten (ook als die bij wijze van spreken allemaal 180 punten zijn) niet persé slecht, en eerst dikke punten rijden en dan over ook niet persé goed.

Ik denk dat het niveau ook ligt aan de proeven. Een M proef van 10 jaar geleden was veel moeilijker dan een M proef nu is, dat maakt ook dat mensen hem sneller aan kunnen, en het algemene niveau van de M omlaag is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-12 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:02

xSiep schreef:
Pletje123 schreef:

Inderdaad :j

Deed ik ook altijd. Maar merk dat als ik lang niet op wedstrijd ben geweest, erg zenuwachtig ben. Dus daarom heb ik nu besloten toch maar meer dan 10 wp proberen te halen, want dat ritme is voor mij persoonlijk erg belangrijk ivm zenuwen ;).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:03

Er lopen al genoeg mensen vast in bijv de L2, een relatief laag niveau. Als we de boel nog strenger zouden maken, dan demotiveer je een hoop ruiters en amazones. En met welk doel?

Je kunt beter investeren in het correct opleiden van instructeurs en juryleden :) dan worden de combinaties correct(er) opgeleid én beoordeeld.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:08

Equimotion schreef:
Ik vraag me wel eens af of het systeem van winstpunten sprokkelen wel zo goed is. Je wordt nu als het ware gestimuleerd om 60% te rijden. Er is een grote groep ruiters die promoveert omdat ze de punten bij elkaar hebben, niet omdat ze het gevoel hebben dat ze in een hogere klasse thuishoren en daar klaar voor zijn.

Het winstpuntensysteem afschaffen vind ik persoonlijk ook geen optie :n

Hier in Duitsland begin je in principe in de A (zeg BB) voor de lol. Ga je echt wedstrijden rijden begin je in de E. Ben je goed dan mag je zelf weten wanneer je over gaat naar de L, etc. etc. Wat je dus heel veel ziet is dat er hier ruiters zijn die jaren in de E blijven hangen terwijl ze eigenlijk in de L of zelfs M zouden horen. Je bent niet verplicht om te promoveren en op deze manier haal je leuk steeds een hoge klassering maar nieuwkomers komen er eigenlijk niet aan te pas. En het andere zie je natuurlijk ook: mensen die niet toe zijn om een klasse hoger te starten mogen zonder problemen L of M gaan rijden.

Mijn lesgeefjuf is een paar keer meegeweest op concours in NL en na wat uitleg van mijn kant vind ook zij het NL systeem beter dan het Duitse. Ben je te goed voor een klasse MOET je over naar de volgende en niet blijven hangen en alle 1e prijzen 'wegkapen'.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:13

Tja er zijn idd combinaties die vaak niet of net een wp rijden en die gaan mi vaak het snelste over...
Vaak starten deze combinaties ook op de kleinere wedstrijden met weinig (sterke)concurrentie en deze wedstrijden hebben vaak een heer of mevrouw gevers in het juryhokje :o
Volgens mij kom je jezelf dan toch tegen in de hogere klasses en/of als je de grotere wedstrijden start
met veel sterkere combinaties en de betere juryleden....je houdt in principe jezelf voor de gek!
Wat dat betreft mag het wp waardige getal opgetrokken worden en er zeker iets aan de juryscholing gedaan mag worden, want wat wordt er soms soepeltjes gepunt!

Zelf ga ik altijd voor de hogere scores (2 wp) en om vooraan mee te doen in de prijzen.
Plus ik start altijd op de grotere wedstrijden met veel en sterke concurrentie, dan weet je tenminste waar je daadwerkelijk staat!
Ik rijd ook altijd de selecties mee, zodat je toch tot de kampioenschappen in dezelfde klasse moet blijven, dus ja ik rijd mijn klasses zo goed als uit...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-05-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:15

Pletje123 schreef:
Er lopen al genoeg mensen vast in bijv de L2, een relatief laag niveau. Als we de boel nog strenger zouden maken, dan demotiveer je een hoop ruiters en amazones. En met welk doel?

Je kunt beter investeren in het correct opleiden van instructeurs en juryleden :) dan worden de combinaties correct(er) opgeleid én beoordeeld.

Door juryleden correcter op te leiden word er ook gelijk strenger (wel rechtvaardig) gejureerd lijkt mij.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:17

Ik denk dat iedere combinatie het zelf moet weten.

In het jureren zit je soms te hoog in je punten als iemand de onderdelen wel netjes rijd, maar eigenlijk het totaal beeld niet perfect is. Die mensen komen zichzelf toch echt wel tegen in de klasse erna hoor want met een niet geheel juiste basis worden de steeds lastige oefeningen op den duur te moeilijk.

Ik denk dat opleiding voor het jureren overigens prima is. Evt 185 zou ik geen bezwaar tegen hebben. Of net zoals in de (sub)top. Minimaal 1x een bepaald percentage gereden hebben voor je over mag.

Ik houd zelf erg van een wedstrijdritme dus ik start meestal gewoon ongeacht mijn punten tot ik vind dat ik klaar ben voor de volgende klasse. Dus soms promoveer je met 10 wp en soms met 30. Ligt er bij maar net aan.

Combinaties die altijd rond de 170 rijden en dan snel over gaan bij als ze het dan toch voor elkaar hebben om er 10 wp uit te persen. Tja, het is maar net wat je leuk vind. Ik vind het vooralleuk om vooraan mee te rijden :D. Lukt dat niet, dan thuis nog maar even oefenen voor ik weer ga starten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:28

De eerste keer dat ik officieel startte in de B reden we direct in de prijzen en mochten we flink wat winst mee naar huis nemen.
Ik mag versneld promoveren en dat hebben we toen ook gedaan. Ik zag de noodzaak niet zo om de B helemaal uit te rijden.

Over het algemeen ga ik pas over als ik een beetje leuk bovenaan mee kan rijden.
Natuurlijk kan er een keertje een 170 proef bij zitten, maar daar moeten dan ook hogere punten tegenover staan. Steeds +/- 180 rijden is niet goed genoeg.
Dat deed ik met mijn pony en nu dus ook met mijn paard. :)

Ik rij trouwens ook niet eeuwig door in een klasse. Dan train ik liever thuis door.
Het hangt er een beetje van af (bijvoorbeeld ervaring op doen in een klasse of regelmaat houden) maar ik kom eigenlijk nooit over de +20 grens heen in een klasse.
Dan ben ik al gepromoveerd.

Bij springen rij ik overigens wel eeuwig door in een klasse. Maar dat komt omdat ik een schijterd ben en niet hoger durf dan de L haha.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 11-05-12 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:32

Zat hier nog even over na te denken.
Is misschien wel lastig qua bijhouden (maar de technologie staat voor niets) maar je zou ook kunnen zeggen dat je gemiddeld over de laalste 10 proeven winst gereden moet hebben
.
Dus min. 10 winstpunten, gemiddeleld 60% over de laatste 10 proeven.
De sprokkelaars komen dan niet op dit gemiddelde en moeten wat langer in de klasse blijven.
En als ze dan te vroeg over gaan en bv 172 rijden moeten ze toch al weer bv 8 punten boven de 180 rijden (dus 1 x 172 tegen bv 1 x 185 en 183). Hierdoor zijn ze voorzichtiger met overgaan naar een zwaardere klasse.
De dubbel winstrijders hebben dan wel een "nadeel" dat ze in ieder geval 10 x moeten starten.

Wat je er dan nog alleen niet uitfiltert zijn de nareizers van kado jury's maar daar ligt dan denk ik een schone taak voor de knhs om die betreffende juryleden eens aan te spreken.

Hoe alleen dan om te gaan met max. aantal winstpunten.
Ik ga nog even verder denken...... <<) <<)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:32

Ik start springwedstrijden. Ik had al genoeg punten in de B en had eerder over gemogen. Ik heb toen echt gewacht tot ik 3 wedstrijden achter elkaar consequent zonder weigeringen kon rond rijden. Als je op de meter al stil staat heeft het naar mijn inziens geen nut om 1.10 te springen. Inmiddels rij ik L springen met 4 winstpunten. De eerste keer heb ik 1 x B en 1 x L gesprongen om te kijken hoe het zou gaan. De 2e x gewoon 2 x L.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:45

jury schreef:
De dubbel winstrijders hebben dan wel een "nadeel" dat ze in ieder geval 10 x moeten starten.

Of je mag bijvoorbeeld al over wanneer je gemiddelde 64% is na 6 proeven oid.
En wanneer je gemiddelde 68% is na 4 proeven mag je ook al over. :+