Viertakt in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Viertakt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:45

Ik heb al een beetje zitten zoeken hier op Bokt, maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik ken een paard dat in galop een viertakt laat zien ipv drietakt. Dit doet hij alleen onder het zadel, niet los of met longeren.
Het lijkt me dus sowieso een probleem van de ruiter, maar ik vraag me af hoe dit precies zit.

Paard loopt snel 'te lang', valt makkelijk uit elkaar en neigt ernaar om op de voorhand te hangen (ik rijd er zelf maar heel af en toe op, maar eigenaar zie ik vaak rijden en dit is wat ik dan zie en zelf ook voel als ik erop zit). Buiging is iets dat niet vanzelfsprekend is, maar waar wel heel hard aan gewerkt wordt. In draf heeft hij af en toe de neiging te veel door het been te vallen en dan 'krabbelt' hij de bochten door.
De voornaamste reden lijkt mij dus niet genoeg buiging en te veel op de voorhand.

Maar waarom dan precies die viertakt?
Ik snap dat het paard onder het zadel verre van perfect loopt en er wordt hard gewerkt aan verbetering, maar waarom laat hij dan precies die viertakt zien? Is dat op zo'n moment makkelijker voor het paard, maar waarom zie ik dat dan niet als hij los loopt?
Wie o wie kan mij verlichten :o

twinducklin

Re: Viertakt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:48

Wat voor paard is het? Een draver kan nog weleens de neiging hebben om in 4 takt te galoperen. Misschien dat zijn evenwicht slechter is onder het zadel waardoor je het dan duidelijker ziet?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:51

Bij viertakt denk ik aan een blokkade ergens in de gang. Klinkt vrij vaag, maar kan verschillende oorzaken hebben. Ergens in de verbinding komt er een storing, waardoor de takt wordt verstoord. Kan komen door teveel gebruik van de ruiterhand, spanning, stijfheid (maar dan zou hij het ook met longeren tonen), weinig ruggebruik. Bij het laatste, zou ik adviseren om niet teveel terug te rijden in de galop. Ik zou dan lekker voorwaarts blijven rijden, evt door als ruiter een aantal rondjes in verlichte zit te gaan, zodat de rug lekker "onder de ruiter door kan veren".

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:52

twinducklin schreef:
Wat voor paard is het? Een draver kan nog weleens de neiging hebben om in 4 takt te galoperen. Misschien dat zijn evenwicht slechter is onder het zadel waardoor je het dan duidelijker ziet?

idd dravers hebben die neiging zo die van mij ook...ik probeer het goed te krijgen door veel korte stukjes te galoperen en pas aanspringen als ze echt los laat...en veel voltes rijden die van mij 3takt nu al kleine stukjes dus misschien heb je er iets aan

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:56

Geen draver, ik had al gevonden dat die dat vaker doen ja.
Het is een KWPN, vooral recreatief gereden met af en toe een sprongetje en soms een B-dressuur wedstrijdje.

Evenwicht vind ik een goede optie, dat 'krabbelen' lijkt me ook best een evenwichtsprobleem.

De blokkade snap ik wel ergens ja, op een of andere manier vind ik het ook zo voelen als ik er op zit, dat er ergens iets niet... vloeit (of hoe ik dat ook moet noemen dan).
Eigenlijk zou ik graag willen zien wat hij doet op een lang, recht stuk (strand, bos) waar hij even lekker kan gaan. Ben heel benieuwd wat er dan gebeurt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:12

Een normale galop is idd een drietakt, maar let op ieder paard kan een galop in viertakt lopen hoor, een echte rengalop is een viertakt.
Hier is het heel waarschijnlijk een balans-probleem, paard moet leren onder het gewicht van de ruiter zijn evenwicht te zoeken, laterale buiging is zeker een goede oefening om dit probleem ndien op te gaan lossen.
schouderbinnenwaarts en ook de travers.
Ik zou zelf meer vanuit net iets meer stelling aangaloperen, en dit heel kort 2 à 3 galopsprongen en weer naar draf, en zo telkens opnieuw.

JessicaD88

Re: Viertakt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:20

Ik denk dat je hem of teveel op de hand rijdt, wat ook het op de voorhand vallen zou verklaren. Andere mogelijkheid kan zijn dat je te langzaam gaat, als je paard nog niet genoeg verzameld is dan kan dat inderdaad het op de voorhand vallen en de 4 takt verklaren. Dus ik zou zeggen, meer sprong proberen te krijgen, tempo verhogen, en van de hand af rijden.