Ik hoop dat mijn topictitel niet al te onduidelijk is, maar ik loop tegen het volgende aan:
Ik rij mijn (lease)paard Collin (13 jaar) , nu ruim een jaar met een dubbelgebroken kopertrens (argentaan).
http://www.ej.nl/products/10000138/2500 ... ELGEBROKEN
Voorheen reed ik hem altijd met een enkelgebroken RVS bitje, maar ik merk dat hij rustiger reageert op mijn huidige bit. Hij reageerde vanaf het begin al heel goed op dit bit, dus dit is naar mijn mening destijds een goede keus geweest.
Echter, de afgelopen maanden hebben we een flinke "knoop" gehad waar we doorheen moesten werken en langzaam maar zeker zijn we hier doorheen gekomen. De laatste weken merk ik dat Collin zijn tong aan de rechterkant een beetje uit z'n mond komt. Hierbij gooit hij niet zijn tong er volledig uit, maar het is net alsof hij zijn tong in zijn mondhoek drukt waarbij de zijkant van zijn tong iets tussen zijn lippen doorpiept. Hierbij zoekt hij regelmatig druk op het bit op, waarna hij weer de druk ontspant maar wel zijn tong op de plek houdt. Vervolgens knabbelt hij wat op het bit, waarna hij zijn tong weer wegdrukt.
Wat zou volgens jullie de aanleiding hiervan kunnen zijn?
Zelf heb ik uiteraard ook al een aantal mogelijke oorzaken op een rijtje gezet, maar geen van allen ben ik echt van overtuigd, namelijk:
Last van zijn gebit
Zo'n 2 maanden geleden is de tandarts nog bij hem geweest om de boel op te schonen en een boel haken weg te halen, ik neem dus aan dat hij geen last heeft van zijn gebit. Hij is namelijk niet onrustig met zijn hoofd of schichtig wanneer mijn hand doorwerkt in het bit. Dit was hij wel vlak voordat de tandarts langs kwam voor de grote "schoonmaak". Maar toen drukte hij niet zijn tong naar buiten.
Het bit is te dik/groot
Ik weet dat paarden vaak hun tong naar buiten hangen wanneer een bit te groot is. Echter, dan zou hij dit toch wel eerder hebben gedaan op het moment dat ik het bit net ging gebruiken?
Verzet
Omdat we steeds meer vooruit gaan met trainen en het niveau dus telkens wat moeilijker wordt, moet Collin ook harder aan het werk. Ik weet van hem dat hij graag aan het werk wil, maar niet alle oefeningen nog kan verwerken in zijn lijf. Hierdoor kan hij erg gefrustreerd raken en boos, maar hij zou me niet willen laten vallen (letterlijk en figuurlijk). Wellicht dat hij op deze manier verzet toont.
Echter, hij doet het ook tijdens de warming-up, soms zelfs al tijdens het instappen wat ik over het algemeen 10 minuten doe. Hierbij pak ik het contact met de mond rustig op, dus geef ik hem eerst de ruimte om op zijn eigen benen te lopen. Daarnaast wisselt hij de druk wel af met knabbelen op het bit, dus in zekere zin lijkt hij wel te ontspannen en toont hij geen vluchtgedrag.
Het bit is niet meer geschikt
Het zou kunnen wezen dat het bit niet meer geschikt is voor Collin. Ik weet niet in hoeverre de "voorkeur voor een bit" bij een paard kan veranderen. Oké, een paard kan gaandeweg gevoeliger, of minder gevoelig worden in de mond. Maar voor zover ik weet is een dubbelgebroken koperbit één van de zachtste bitten die je kan gebruiken. Of ik moet mij hier volledig in vergissen.
Collin is behoorlijk stug in de mond, dus een nog-zachter bit zou naar mijn idee geen goed idee zijn omdat ik dan helemaal niet meer doorkom.
Ik heb nog niet echt gemerkt dat het storend is tijdens het rijden, maar ik zou graag willen weten of het komt door iets wat Collin niet goed zit.
Wat zijn jullie bevindingen hierover? Bovenstaande suggesties en gedachtegangen zijn puur punten die in m'n hoofd voorbij zijn gekomen. Maar wellicht dat jullie nog ideeën of suggesties hierover hebben.
Ik hoor graag van jullie. Thanks anyway