Paard rommelt met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Paard rommelt met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 20:38

Hello!

De laatste tijd heeft ze steeds meer dat ze gaat rommelen met het bit. Dit doet ze al vanaf dat ze onder het zadel is.
Ze heeft niks aan der tanden, het is echt een maniertje om er onder uit te komen. Het ene paard pakt het bit vast, trekt ze kop omhoog, mijne laat juist het bit los, en gaat er heel erg mee shaken (je hoort hem ook rommelen).

Wat kan ik hieraan doen? Ze laat de gehele verbinding een soort van los, krult zich op en gaat dan weer dat rommelen. Vooral met terugzetten doet ze het heel erg. Het is vooral heel lastig omdat ik dan echt niks meer in me hand heb, ze moet het echt zelf weer komen opzoeken

Ik dacht bijvoorbeeld aan een lage neusriem, zou dat kunnen helpen?

Angela

Re: Paard rommelt met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:25

Wellicht is je paard gewoon niet blij met het soort bit wat je gebruikt?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:28

Ik zou het niet zoeken in materiaal, maar in rijtechniek. Het bit wordt niet geaccepteerd. Toch steeds weer die hand laten opzoeken door te drijven. Wanneer ze begint te rommelen, niet reageren met hand, maar met been. Vertrouwt het paard je hand wel voldoende?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:30

Wat Angela zegt kan een mogelijkheid zijn, maar waar ik zelf meer aan denk is nog wat moeite met het gevraagde. Je geeft zelf al aan dat ze het vooral doet bij het terugzetten, je wilt haar dus meer op de achterhand hebben, wat een moeilijke oefening is. Dan gaan ze vaak terugvallen in iets anders, in jouw geval de aanleuning. Probeer de stukjes terugvragen kort te houden, en zodra ze weer begint te rommelen, gelijk weer naar voren te rijden. Gaat het goed, rij je rustig weg. Korte stukjes steeds langer maken op deze manier!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:33

Ik heb het idee dat het bit niet geaccepteerd word. Met wat voor een bit rij je als ik vragen mag?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:02

Mijn paard deed dit ook heel veel met zijn vorige bit. Hij heeft nu een myler level 2 en doet het alleen
nog maar als we iets nieuws of moeilijks aan het oefenen zijn. Dan geef ik flink been bij, zodat hij
weer naar voren gaat en dan is het weer over.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:36

Het eerste wat ook in mij opkwam was 'nog meer been geven' als je merkt dat je paard weer 'rommelt'.
Wat je eventueel nog zou kunnen doen als je paard het bit niet leuk vindt, om hem in zekere zin te "paaien". Dus wat vloeibare honing erop smeren waardoor je paard zich meer bezighoudt om de zoete honing eraf te halen. Wat bij mijn paard ook goed werkt om het bit beter aan te nemen is een suikerklontje geven zodra ik het bit heb ingedaan. Dan wacht ik nog wel even met de riempjes vastmaken zodat hij eerst meer ruimte heeft om het klontje stuk te bijten.

In het ergste geval zou je bit niet geschikt zijn, maar dat is hierboven ook al meermaals genoemd.
Past het bit goed? Is het niet te groot?
En mag ik vragen welk bit je nu gebruikt?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:40

Niks aan de voorkant veranderen. Gewoon beter gaan rijden. Zorg dat je paard een constante verbinding krijgt met je hand, van achter naar voor rijden, goed aan het been zetten. Dan komt die stille verbinding vanzelf. Laat je paard maar even rommelen, hij vind het duidelijk allemaal nog wat te moeilijk. Stille hand houden (dus niet terug gaan rommelen), netjes vanuit je been naar die stille hand toewerken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:57

Je zegt dat ze het meer is gaan doen, deed ze het voorheen niet dan?
Het paard doet het niet om ergens onder uit te komen, ja miss voor jou druk die te groot is maar dan is het alsnog jou fout.
Is de tandarts geweest?
Hoe oud is het paard?
Is er niks lichamelijsk aan de hand , zadel past goed?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:27

shirleyp schreef:
Ik zou het niet zoeken in materiaal, maar in rijtechniek. Het bit wordt niet geaccepteerd. Toch steeds weer die hand laten opzoeken door te drijven. Wanneer ze begint te rommelen, niet reageren met hand, maar met been. Vertrouwt het paard je hand wel voldoende?

Ja ze is juist suuuuuperfijn in de hand! Altijd enorm licht :j

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:28

MaritAriel schreef:
Ik heb het idee dat het bit niet geaccepteerd word. Met wat voor een bit rij je als ik vragen mag?

Rij met een argetaan dubbelgebroken trensje. Een zilveren bit vind ze helemaal niks, argetaan doet ze het heel goed op. Heb tijdje met enkelgebroken gereden, liep ze ook niet fijn mee

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:31

Ze is tandarts geweest, ze word nu bijna 6.

Ik denk zelf idd ook dat het komt omdat ze het moeilijk vind, ik hou zelf me hand altijd wel op de plek en rij der idd naar voren. Dan zoekt ze me hand ook wel weer op, maar ben ik haar vaak weer helemaal kwijt in me oefening (ze doet het bijv met terugzetten, en schouderbinnenwaarts ed).

Welk bit zou ik dan evt kunnen proberen? Het is dus niet dat ze het bit niet accepteert ofzo, het is echt een manier om eronder uit te komen (ene gooit koop omhoog en gaat rennen, mijne sluit zich juist weer een beetje af).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:26

Heb je al eens een ongebroken bit geprobeerd? Zador lijkt een gebroken bit ook niet leuk te vinden. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:51

Met een ongebroken bit zou je inderdaad denken dat het paard minder kan rommelen met het bit...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:43

Ik ga eens kijken of iemand er zo 1 op stal heeft om te proberen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:21

Je zou een ongebroken of dubbelgebroken bustrens kunnen proberen. Vaak willen ze op een bus wat makkelijker contact houden als ze erg licht zijn.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:18

rubberen tonglepel wil helpen?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:00

Tonglepel is toch meer voor als ze de tong over bit gooien?

Bustrens (D trens is toch ong hetzelfde of totaal niet?) heb ik nog wel liggen..

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:28

waarschijnlijk zit het bakstuk te los